Motortaxi’s: Junta maakt schoon schip
Om een eind te maken aan misstanden met motortaxi’s introduceert de junta een nieuwe vergunning en stelt ze als eis dat de motor eigendom van de bestuurder is. De vergunning maakt het gemakkelijker een bestuurder die in de fout gaat, te traceren.
De maatregel moet ook een eind maken aan de huidige praktijk, waarin maffiafiguren grote winsten maken door zogeheten seua win aan bestuurders te leasen. Een suea win is een vergunning voor het dragen van een hesje. Aan de rand van Bangkok, in Min Buri en Nongjok, moet daarvoor 20.000 baht worden betaald; in het centrum van Bangkok worden wel bedragen tot 500.000 baht gevraagd, aldus Chalerm Changthongmadon, president van de Motorcycle Taxi Drivers Association.
Van de 107.002 geregistreerde motortaxi’s in het gehele land rijden er 49.763 in Bangkok. Naar schatting hebben 50.000 bestuurders geen vergunning. Gisteren vond in Lam Luk Ka (Pathum Thani) bij het Laksi Monument de offiële start plaats van de registratie (foto boven), die overigens vorige week donderdag al is begonnen. Elke dag laten 500 bestuurders zich registreren; tot nu toe 20.000. De registratie duurt tot vrijdag.
Kukiat Sinakha, commandant van het Second Infantry Regiment, die de leiding had, zegt dat het registratiebeleid van de NCPO een goede feedback heeft gekregen. Volgens hem helpt het problemen als illegale bestuurders, te hoge ritprijzen en verkeersovertredingen aan te pakken.
Het Department of Land Transport overweegt voor motortaxibestuurders een speciaal rijbewijs verplicht te stellen. Het hoopt tegen eind volgend jaar die zaak geregeld te hebben.
In een Special Report legde Bangkok Post zijn oor te luisteren bij een aantal bestuurders. Ze verwachten dat de bad boys voortaan buiten de deur worden gehouden, maar vrezen dat het aantal bestuurders kan afnemen.
Subin Pongsiri (42), secretaris van een commissie van bestuurders op Lat Phrao soi 101, denkt dat. Hij noemt het vaststellen van tarieven op basis van de afstand niet verstandig, omdat klanten dan uiteindelijk ‘unfair charges’ betalen. [Bedoelt hij te lage?]
Boonthong Intra (45), hoofd van de standplaats Soi Thonglor, zegt dat sommige bestuurders klanten voor een lange rit weigeren vanwege verkeersopstoppingen. Hij verwacht dat ze dat ook bij hogere tarieven zullen blijven doen. Het is er altijd druk; op vrijdag kan er wel een rij van honderd mensen staan, vertelt hij.
Verder kan ik er nog uit eigen waarneming aan toevoegen dat bij de standplaats in mijn straatje nu een zeildoek banner hangt in de kleuren van de Thaise vlag, waarop de tarieven vermeld staan. Ik zag zo’n banner ook op een andere standplaats. De bestuurders hebben ook al een keer bezoek gehad van soldaten.
(Bron: Bangkok Post, 1 juli 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Hoewel zichtbaar de protesten tegen de junta afnemen, ik weet niet wat er onderhuids broeit, neem ik mijn petje af voor wat het regiem in korte tijd voor elkaar weet te (Thai)boxen!
Taxi, brommer of auto, is haast een openbaar vervoermiddel, waar natuurlijk de maffia grof geld aan verdient, hulde voor deze operatie en dat er nog velen mogen volgen. Ik hoop dat de misstanden in de sexindustrie, uitbuiting, onder valse voorwendselen meisjes ronselen, etc. etc. hoog op het prioriteiten lijste komt te staan. Ik gun Thailand een schoner geweten!