Het Generaal Politie Ziekenhuis heeft een update verstrekt over het tragische brandincident dat gisteren (1 oktober) plaatsvond in een schoolbus op de Vibhavadi Rangsit Road.
In deze verklaring werd aangekondigd dat de identificatie van de slachtoffers naar verwachting vandaag volledig afgerond zal zijn. De forensisch onderzoekers van het Instituut voor Forensische Geneeskunde van het ziekenhuis hebben de hele nacht doorgewerkt en tot nu toe de identiteit van 17 van de 23 slachtoffers bevestigd. De overige zes slachtoffers zullen naar verwachting later vandaag worden geïdentificeerd. Zodra dit proces voltooid is, zullen de lichamen stapsgewijs worden vrijgegeven aan de families, zodat zij kunnen beginnen met de voorbereidingen voor de begrafenis.
Het ziekenhuis heeft sinds het incident ook psychologische ondersteuning aangeboden aan de nabestaanden. Meer dan tien gezinnen hebben al gebruikgemaakt van deze diensten, en er wordt extra zorg verleend om de mentale gezondheid van de betrokkenen nauwlettend in de gaten te houden. Het ziekenhuis heeft daarnaast vier kamers gereedgemaakt voor het geval familieleden vanwege de impact van het verlies nood hebben aan uitgebreide zorg en ziekenhuisopname.
Pol Maj Gen Supichai Limsivawong, directeur van het Instituut voor Forensische Geneeskunde, verklaarde dat de vrijgave van de lichamen op een respectvolle en zorgvuldige manier zal plaatsvinden, zodat de families hun dierbaren in hun geboortestad kunnen begraven. Het ziekenhuis werkt nauw samen met elk gezin om hen zo goed mogelijk te ondersteunen in deze uiterst moeilijke tijd.
In samenwerking met het Departement voor Geestelijke Gezondheid heeft het Generaal Politie Ziekenhuis ook een speciaal centrum opgezet voor geestelijke gezondheidszorg. Dit centrum biedt ondersteuning aan zowel de gewonden als de getroffen families en zal hen blijven begeleiden in de nasleep van deze tragedie. Het centrum blijft de situatie nauwgezet volgen en biedt uitgebreide hulp en zorg aan degenen die getroffen zijn door dit dramatische voorval.
Heel triest allemaal, de chaufeur had op de voorsas een klapband, dan ben je vrijwel machteloos om het voertuig noch te besturen, de chaufeur ramde eerst een Mecedes personenauto en knalde daarna tegen de betonnen midden geleider, da klap was hefig waardoor een van de meerdere gastanks uit de houder schoot en een gasleiding vermoedelijk brak, het ontsnapte gas stroomde door de hoge druk in de bus en bereikte zo de nog draaiende motor, de gevolgen waren desetreus, maar waarom gelijk de chaufeur in de handboeien gooien !
Ik heb ergens gelezen dat de bus 5 gastanks had, terwijl er maar 2 zijn toegestaan.
Begin dit jaar zat ik nog in een interprovinciale bus op gas reed, 5-6 tanks, cilinders die in de breedte lagen. Maar misschien speelt het type gas, formaat en constructie wel mee of dat de bus als zodanig gebouwd of opgebouwd is? Al weten we helaas ook dat veel van de regelgeving in de praktijk zich anders laat zien…
Hoe dan ook zeer triest voor de slachtoffers en nabestaanden. Door een opstapeling van vermijdbare (zo ver zich nu laat zien) zaken is het hier heel tragisch afgelopen.
De chauffeur was vooral bezig zichzelf in veiligheid te stellen… Alles is weer eens gefilmd. Pleit niet voor hem. Een schooljongen was al buiten en is de bus weer ingegaan om te proberen zijn vriendje te redden, hij heeft het niet gered.
Zo triest allemaal, kon er slecht van slapen.
Dat een klapband dit ongeval in gang zou hebben gezet is maar één van de mogelijkheden, heb ik uit de verschillende publicaties begrepen. Het kan ook een ander defect of een fout van de chauffeur zijn geweest – het e.e.a. wordt nog onderzocht. En wat de arrestatie van de chauffeur betreft: het verlaten van de plaats van een ongeval is in Thailand hoogstwaarschijnlijk net als in Nederland een misdrijf.
Dat is niet waar, hij heeft eerst getracht de gastank te bereiken maar dat was al niet meer mogelijk, daarna ging hij buiten de bus op zoek naar een brandblusser, die hij vond en geprobeert die in werking te stellen dat lukte hem niet, daarna raakte de chaufeur in paniek, en begrijpelijk kan ik mij levendig voorstellen.
Hij heeft dus wel degelijk de plaats van het ongeval verlaten…..
Hij is voor 4 feiten aangeklaagd: https://vm.tiktok.com/ZIJW2Av5v/ waaronder het vluchten van de plaats van het ongeval. Alle bussen van dezelfde busmaatschappij worden nu onderzocht, er zou geknoeid zijn met de gasinstallaties. Waaronder meer gastanks dan is toegestaan en ander geknoei met gasleidingen.
Inmiddels blijken de overige bussen van de exploitant ook niet te deugen…….
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2877076/inferno-bus-owner-tried-to-hide-illegal-gas-cylinders
Andere berichten hebben het over een gat in het wegdek waar de bus in reed. Dat zou me niet verbazen in Thailand. Maar wat het ook was, die kinderen krijg je er niet mee terug…
De chauffeur heeft misschien een fout gemaakt, maar de fout ligt niet bij hem.
Die ligt veel hoger, te beginnen bij de wetgever en de hier op controlerende instanties.
En laten we eerlijk zijn, hoe triest het ongeval is.
Zal er iets veranderen ?
Ik heb vele jaren als freelance chaufeur gewerkt en vele km gemaakt door Europa, het was een keer dicht bij huis in eindhoven voor ondrhoud aan mijn DAF truck dat dit het gebeurde, vlak voor mij neus een touringcar op de ring in de hens vloog, ook die was voorzien van lpg gas, het was verschikkelijk om te zien en mee te maken, het was destijds een proefproject wat daarna ook direct is gestopt, het moet in de jaren 80 zijn geweest, nu ik gister het Thai nieuws bekeek, wat ik elke morgen doe, moest ik gelijk weer denken aan dat moment zo lang geleden, zo its verschikkelijks blijf je altijd vervolgen, en dat is niet het enige kan ik u vertellen.
Heel erg voor de getroffen families, stel je voor dat iemand van jou gezin erin zat.
Vind het heel erg dat er weer massaal gefilmd is, direct op al de sociale medie gedeeld. Om nu ook al onmiddellijk een schuldige aan te duiden, de chauffeur is nu al de schuldige maar er is nog steeds geen weet over de juiste omstandigheden. Zoals hier reeds is gezegt, de fout ligt hogerop, was de bus inorde, waren de gastanks correct aangebracht, was er een keuring…enz.
Ben zelf als kind zwaar verbrand geweest (gelukkig niet in mijn gezicht, voornamelijk mijn rug en achterkant), als je zoiets bewust meemaakt draag je dat je hele leven mee. We reageren allemaal anders in paniek situaties, onderzoek zal uitmaken waarom de chauffeur is weggegaan. Hoop voor de nabestaande dat het onderzoek waarom dit is gebeurt ook bekend wordt gemaakt. Dat de schuldigen worden gestraft en dat al de gelijkaardige bussen die op gas rijden worden herkeurd of uit het verkeer worden geweerd zodat zoiets niet meer kan voorvallen.
Zoals Ed zei, zo een gebeurtenis blijft je altijd achtervolgen. Verschrikkelijk wat zich daar heeft afgespeeld.
Moderator: niet gaan speculeren, daar heeft niemand wat aan.
Meer nieuws nu in de Bangkok Post. Een gaslek door een losgeraakte leiding, geen klapband.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2877872/tour-firm-put-illegal-tanks-on-whole-fleet?tbref=hp
Het losraken van de gasleiding is een bekend probleem zoals in het verleden bleek bij ongelukken met minibussen/vans; 6 jaar terug was er een ongeluk waarbij 25 passagiers omgekomen, wettelijk dacht ik 14 toegestaan in een minibus, welke na een ongeluk in brand vloog na het losraken van de gasleiding na een ongeluk. Ook 11 omgekomen bij een soortgelijk ongeluk vorig jaar januari in de provincie Korat. Naar aanleiding van het eerstgenoemde grote ongeluk werd toen gezegd dat de minibussen in de ban zouden worden gedaan en een iets grotere bus zou dan de plaats innamen van de kleinere. Echter als je overal maar gastanks in mag plaatsen maakt het niets uit zoals maar weer blijkt en de minibussen rijden ook nog steeds. Idem na ongelukken met grote bussen waarbij passagiers uit de bus werden geslingerd en omkwamen werd het “verplicht” om sindsdien veiligheidsgordels te dragen, in het begin toen er aandacht voor was deed iedereen deze om en werd gecontroleerd, nu dus niet meer. Ook de overlevenden welke terug werden gebracht in andere bussen hadden geen gordels om, terwijl vele ongelukken met bussen aantonen dat dit noodzakelijk is.
In Korat is men denk ik wat meer op de hoogte met de ongelukken met bussen en minibussen daar 2 grote wegen naar het noordoosten er passeren en lees je en hoor je over de ongevallen. Op de school van mijn kinderen was er 2 weken geleden al een aanmelding voor een dagexcursie en school tijdens de schoolvakantie in oktober: van de 20 aanmeldingen in de klas van mijn zoontje was er slechts 1 welke ook koos voor de excursie , en 19 niet, en dit toont volgens mij maar weer aan dat velen op de hoogte zijn met de erbarmelijke veiligheid in het verkeer, bussen en meer, een bevriende leraar raadde van tevoren al de excursie af want er was ook niet genoeg begeleiding. Wetgeving lappen velen aan hun laars, controle is er niet of pas achteraf na een voorval, daarom denk dat het enige wat helpt is een totaalverbod voor het gebruik van gas in bussen, vans en minibussen en niet zoals nu maximaal 5 toegestaan want dan blijft het gevaar bestaan en is het wachten op een volgend grote ongeluk door een losgeraakte gasleiding.
En ja na diverse ongelukken jaren geleden te hebben gezien met de minibussen verplaats ik mij niet meer in de kleine bussen want vreselijk kwetsbaar bij kleine ongelukken want de motor en gasleiding liggen voorin en de leiding kan zo losraken. Trouwens in huis heb ik ook de gasfles jaren geleden verbannen, ondanks nieuwe leidingen, nieuwe gastank en controle door de gasleverancier bleef ik maar wat gas ruiken, sindsdien kook ik electrisch binnenshuis.
In een ander blog gelezen dat er 11 gastanks in de bus waren terwijl er 6 zijn toegestaan.
Het went nooit dat het niet controleren door bevoegde instanties steeds leidt tot doden bij onschuldigen. Is het nou echt zo moeilijk om inspectiefraude op te willen lossen en de foute figuren uit het bedorven systeem te halen? Blijkbaar wel en tai free (gratis dood) zal gewoon doorgaan en om een lagere straf voor de eigenaren te krijgen kopen we de schade af. Hoeveel wil je voor je dode 6 jarige kind? Een vraag die je nooit wilt krijgen maar in Thailand geen uitzondering is.
Nooit zal het wennen dat zoveel doden vallen in het verkeer in Thailand, behalve voor en door de Thai zelf. De Boeddha zei zelf al: maak je niet druk om het verleden, bekommer je niet om de toekomst, maar leef vandaag. Dus vandaag zien we weer verder. Natuurlijk is er veel verdriet en rouw. Compensatie in bath is de bewering, hopelijk het leed verzacht, wat meer kun je doen? https://thethaiger.com/news/national/parents-seek-1-21-million-baht-for-kids-they-didnt-raise
De BBC plaatste een goed artikel die exact aantoont hoe Thailand omgaat met dit soort tragisch leed. De laatste zinnen zeggen precies hoe het er voor staat: https://www.bbc.com/news/articles/c5y0jm7jpx8o
Veiligheidsdenken staat in Thailand op een laag pitje. Kijk om je heen hoe vaak electriciteitsbedrading niet volgens de ,ookThaise, voorschriften zijn aangelegd. Geen toezicht, controle, certificering. Gevolg: vaak branden. In pers lees je dan dat er waarschijnlijk kortsluiting was. Hoe groot de letters van het woord ‘waarschijnlijk’ wel of niet benadrukt worden is daarna afhankelijk van het bruine enveloppen circuit. Of elke betrokkene er mee wegkomt of niet. Daarna verdwijnt het in de thaise vergetelheid.
Een veelvoud van gastanks in de bussen. Dus bussen nooit correct veligheidshalve volgens voorschriften gecertificeerd.
Indien wel gecertificeerd dan is dat middels corruptie gebeurd.
Een chauffeur die buiten de bus op zoek gaat naar een brandblusser. Vindt er een en weet niet hoe die te gebruiken. Dus geen brandblussers in bus, chauffeur niet getraind in gebruik.
Dat alles door het niveau veiligheidsdenken in Thailand. Overal om je heen zie je het. Ach de voorbeelden zijn legio, tot in hotel pools geëlectrocuteerd worden toe.