Zoektocht naar toestel AirAsia hervat
De zoektocht naar het verdwenen toestel van AirAisia is vanochtend vroeg hervat. Indonesië heeft onder meer twaalf marineschepen, vijf vliegtuigen en drie helikopters ingezet bij de zoektocht naar het vermiste vliegtuig van AirAsia. Ook Singapore, Australië en Maleisië leveren materieel. De VS heeft hulp aangeboden.
Volgens het hoofd van de Indonesische reddingsdienst is er weinig hoop dat de inzittenden nog leven. Het toestel ligt hoogstwaarschijnlijk “op de bodem van de zee”, zei hij tegen journalisten.
Het zoeken werd vanmorgen plaatselijke tijd hervat onder omstandigheden die minder slecht waren dan die van gisteren. Met name de regen speelde de zoekteams kort na de verdwijning boven de Javazee parten. ’s Avonds werd de operatie stilgelegd omdat het te donker werd. Inmiddels is het zicht beter, zei een commandant op de vliegbasis in Surabaya.
Het vliegtuig is van de Indonesische partner van de Maleisische prijsvechter AirAsia. Het vloog gisteren met 162 mensen aan boord van Surabaya in Indonesië naar Singapore toen het vanwege de storm toestemming vroeg om hoger te vliegen. De verkeersleiding kon die toestemming niet geven, omdat er al een ander toestel op die hoogte vloog. Vijf minuten later verdween het toestel van de radar.
Wanhopige familieleden wachten sindsdien op nieuws over vlucht QZ8501. De meesten hebben zich verzameld op de luchthaven van Surabaya.
AirAisia
De bestuursvoorzitter van AirAsia zei dat een vermist vliegtuig zijn “ergste nachtmerrie” is. “We hebben op dit moment geen idee wat er mis is gegaan”, aldus Tony Fernandes, die niet wil speculeren over wat er gebeurd zou kunnen zijn met het vliegtuig van zijn maatschappij.
Prijsvechter AirAsia is een relatief jonge luchtvaartmaatschappij die werd opgericht in 1993 als staatsbedrijf in Maleisië. In december 2001 werd de zwaar verlieslijdende maatschappij verkocht aan ondernemer Tony Fernandes, een voormalige regionale onderdirecteur van Warner Music Group. Fernandes kreeg de maatschappij wel op de rit. Een jaar later maakte de maatschappij winst en groeide snel wat leidde tot mega-vliegtuigorders bij Airbus en een sterke uitbreiding binnen de regio. De maatschappij ging in Azië nadrukkelijk de concurrentie aan met Malaysia Airlines en heeft zo een belangrijke rol gespeeld bij de neergang van de nationale luchtvaartmaatschappij van Maleisië.
Voor Maleisië is 2014 een rampjaar geworden. Dit jaar verdween al een toestel van Malaysia Airlines (MH370) en in juli werd een Boeing 777 (MH17) boven Oekraïne neergeschoten.
Bron: o.a. NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Vreselijk, 3 ongelukken binnen Maleisische airlines.
Teun, misschien verkeerde conclusie. Weet niet hoe je te bereiken.
Verontrustend 3 x een toestel uit Maleisie, waarvan 2 onvindbaar.
Zelf 34 jr gevlogen. Volgens onze opleiding zou men binnen 48 uur een toestel moeten kunnen traceren.
Vandaar mijn misschien kromme gedachte de link naar El Quaida te leggen. Excuus daarvoor.
Vwb ”trend”: 3 binnen een jaar uit hetzelfde land geeft te denken.
Wat zit daar achter?
Marianne,
Vlucht was zondagochtend. Dus binnen 48 uur (zoals jij stelt) loopt vandaag (!) af. Misschien herinner je nog het vliegtuig van Air France vanuit Zuid-Amerika (Rio)? Dat heeft (ook in zee gestort) wel aanzienlijk langer geduurd voor het was gevonden.
En aangezien het AirAsia toestel hoogstwaarschijnlijk ook in zee is gestort, zou het mij niet verbazen als het wat langer duurt om het te vinden.
Het begin dit jaar verongelukte Maleisische toestel was wel heel ver van geplande koers afgeraakt en vloog richting “nowhere” (zuidwesten van Australie). Wat zou Alqaida daar te zoeken hebben? En er is nooit een claim van hen ontvangen. Een gestoorde piloot (deur naar de “bok” van binnen sluiten, terwijl collega naar toilet ging bijvoorbeeld) met zelfmoordneiging ligt meer voor de hand.
Over de Maleisische vlucht over Oekraine is iedereen het wel eens (raket aanval).
En het huidige AirAsia toestel wilde hoger vliegen vanwege slecht weer. En dat mocht/kon niet. Dus waarschijnlijk is slecht weer in elk geval 1 van de mogelijke oorzaken. Alqaida lijkt ook in dit geval geen rol te spelen.
Voorlopige conclusie:
1. rol van Alqaida in de drie gevallen weinig aannemelijk
2. puur toeval dat het 3 toestellen van Maleisische maatschappijen betreft.
Het toestel is op 30-12 gevonden. Dus (bijna) binnen 48 uur. Nu de laatste melding van piloot een verzoek was om hoger te mogen vliegen vanwege slechte weer, en het toestel ca 10 km daarvandaan is gevonden, lijkt het weer een cruciale rol te hebben gespeeld.
Bizar zoals er anno 2014 vliegtuigen kunnen verdwijnen!
Als je je gsm aan laat staan kan men je nog traceren, maar een heel vliegtuig met blackbox en allerhande toestanden is meteen foetsie?!
Heel veel sterkte aan de nabestaanden. Wat een manier om het jaar af te sluiten…
Knappe provider die op tien kilometer diepte in internationale wateren nog bereik heeft..
Pfffff, wat een reacties allemaal. Ook in deel 1. Gelooft men weer in samenzweringen? Wacht nu eerst eens de onderzoeken af. een vliegtuig is afgeschoten in de Oekraine, das duidelijk, geen al Quaida.
2e, misschien een piloot niet geheel bij zijn hoofd?
3e, Air Asia, zeer betrouwbaar, eerste vliegtuig in 21 jaar wat verloren gaat. Duidelijk is dat de piloot om naar grotere hoogte te gaan heeft gevraagd vanwege zeer slechte weersomstandigheden. Dit werd geweigerd omdat daar al een vliegtuig vloog. Vlak daarna verdween die van de radar. Wacht aub eerst eens onderzoeken af ipv suggesties op te wekken. Gsm is makkelijk te traceren met duizenden zendmasten, heb nog nooit deze zendmasten gezien op zee of in de lucht……
Om bloggers incl mijzelf gerust te stellen kan Sjaak S misschien eens een posting maken over piloten en stewards en hoe men door een maatschappij getest wordt op ” Psychische of geloofsovertuigende ” motieven om gek te gaan doen op 10 km hoogte?
Net de bevestiging gelezen dat het om brokstukken gaat. Gevonden tussen Sumatra en Borneo in zee.
Inmiddels wrakstukken en lichamen gevonden. Voor wie de ontwikkelingen wil volgen hierbij de link naar een professionele, wereldwijd gewaardeerde luchtvaartincidenten en -ongevallen site:
http://avherald.com/h?article=47f6abc7&opt=0
Volgens de laatste berichten zijn er 40-veertig-lichamen gevonden plus de plane op de bodem van de Java zee. 10 km van de laatste positie van het vliegtuig.