In zeven maanden tijd al 7.925 doden op de Thaise wegen
De Thaise wegen behoren tot de dodelijkste ter wereld. Volgens niet officiële cijfers van de ‘Don’t Drive Drunk Foundation’ zijn er in de eerste zeven maanden van dit jaar al 7.925 personen omgekomen in het verkeer.
Maart was de dodelijkste maand: 1.382 slachtoffers. De eerste 5 dagen van augustus kostten aan 192 verkeersdeelnemers het leven.
Vooral Songkran en de vakantie tijdens de jaarwisseling zijn berucht. Ondanks campagnes, maatregelen en controles lukt het niet de wegen in Thailand veiliger te maken. De meeste dodelijke slachtoffers zijn motorrijders. De belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen zijn alcoholgebruik en te hoge snelheid.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Zolang iedereen zo maar kan rondrijden, zonder verplichte rijopleiding en bewustwording haalt het nooit wat uit.
Bromfietsen zijn echt een pest, zelfs zonder drank en kruipen en slalommen overal tussen, zonder lichten of omgekeerde lichten, wit achterlicht,..en niemand die er iets aan doet.
N.m.m. is het niet de rijopleiding wat de boosdoener is maar eerder de mentaliteit van de mensen, de “Mai Pen Rai” mentaliteit, dat vindt je in de hele cultuur terug, het is allemaal zo zo, waar zullen we ons druk om maken, vandaag is vandaag, morgen zien we wel weer.
Zolang dat niet veranderd, en daar heb ik een hard hoofd in, gebeurt er niet veel.
Maar ik las vandaag dat Prayut hard gaat optreden tegen drink and drive….
We zullen zien.
Dat hard optreden zal alleen tegen farang zijn. Mijn buurman gisteren 20.000 bath en een nachtje monkeyhouse.
Had hij maar geen alcohol moeten gebruiken voordat hij achter het stuur of op de motor kroop!
Het is te hopen dat iedere beschonken automobilist of motorrijder consequent gepakt gaan worden. Dat maakt in ieder geval een begin aan het veiliger maken van de wegen.
Goede zaak mocht er specifiek worden opgetreden tegen farang die denken met alcohol op een voertuig te kunnen besturen. Zie regelmatig farang, ook landgenoten met een ‘wie doet me wat’ instelling dronken naar de motorbike lopen en dan slingerend wegrijden.
20.000 baht en een nachtje cel is véél te weinig!
Heel goed geschreven. Het maakt niet uit waar je vandaan komt. Aanpakken diegene die geen controle over hun drankgedrag hebben en dit op deze manier een ander deelgenoot willen maken. Je zou verwachten dat mensen die uit westerse landen komen en anders gewend zijn hier het goede voorbeeld gaan geven, maar niets is minder waar. Je ziet een hoop zich aanpassen aan het verkeerde gedrag. Geen helm op, ook voor de kinderen, want is wel erg heet hier en ook de big bike berijders weten nog steeds niets hoe slecht de wegen zijn en hoe slecht de gemiddelde thai zich in het verkeer gedraagt. Maar ja we gaan rustig door met tellen want er komt nog meer bij. Er zijn wel rijinstructeurs maar die hebben niet de status die wel zou moeten teneinde uit te kunnen dragen dat een goede opleiding noodzakelijk is.
Een schrikbarend getal , waarbij ik me afvraag of het hier alleen die slachtoffers geteld worden die op de “openbare” weg overlijden ,op weg naar- of in het ziekenhuis ,of als gevolg van , dat zal wel niet meegenomen worden.
De verkeerssituaties en de bijbehorende agressie in het verkeer is van de groeiende ergernissen die mijn voornemen om Thailand na 10 jaren te gaan verlaten doen versterken. Het loopt op vele sociale, politieke, medische en milieu aspecten langzaam achteruit, in plaats van dat er progressie wordt gemaakt. Vreselijk jammer, want de eerste jaren waren best wel mooi en af en toe geniet ik nog steeds, maar ik overweeg zo langzaam maar zeker te vertrekken. Verdrietig.
Nederland telde begin jaren 70 van de vorige eeuw 13 miljoen inwoners en er vielen per jaar zo’n 3.500 verkeersdoden.
13 miljoen / 3.500 = 1 verkeersdode per jaar per 3714 inwoners.
.
Thailand heeft nu ruim 5 keer zoveel inwoners, met zo’n 13.500 verkeersdoden.
67 miljoen / 13.500 = 1 verkeersdode per jaar 4962 inwoners.
.
Nederland was toen dus gevaarlijker dan Thailand nu. En wij kenden al verplichte rijopleidingen, bewustwording (valhelm hoofdzaak), anti drink and drive campagnes (glaasje op laat je rijden), op de lagere school was al een verkeersexamen, de Mai Pen Rai mentaliteit was ons vreemd, de politie deelde keurig bonnen uit als je zonder licht of met z’n drieën naast elkaar naar school fietste, de examinatoren van het CBR waren niet corrupt, er werd netjes onderhoud aan de auto’s en wegen gepleegd, maar niemand die het in zijn hoofd haalde om naar een verkeersveiliger land te gaan emigreren, sterker nog, als de overheid er iets aan wil doen (APK, blaaspijpje, verplichte gordels) komt onder leiding van de Telegraaf en minister Neelie Smit-Kroes een tegenbeweging op gang, en half Nederland rijdt rond met de stickers van de door de RAI en de BOVAG gevoerde campagne ‘Blij dat ik rij’.
.
Daarmee wil ik niet zeggen dat men in Thailand niet veel van ons zou kunnen leren, maar dat heeft zijn tijd nodig, wij hebben er ook 40 jaar over gedaan om het huidige lage aantal doden te bereiken. Bovendien zullen de getallen in Thailand altijd aanzienlijk hoger blijven zolang de infrastructuur op een onvergelijkbaar laag peil blijft (het is ook ondoenlijk om dat op ‘Nederlands Peil’ te brengen), en het intrinsiek hoge gevaar dat de vele tweewielers bij een aanrijding nu eenmaal lopen (75% van de doden zat op een tweewieler), los je alleen op door ze allemaal in een auto met kooiconstructie en plofkussens te stoppen.
En laten we nu eens ophouden om de oorzaak van de veel te hoge cijfers vooral maar te blijven wijten aan de ons zo na aan het hart liggende negatieve vooroordelen over de Thai.
Ben het helemaal met frans eens.
Verbaas me altijd dat er belangrijke wegen door dorpen en steden lopen.
Wat in TH Highways wordt genoemd, zijn in NL autowegen.
De enigste weg die zich Highway mag noemen is de 7, Bangkok – Pattaya. Dat is eigenlijk de enigste weg die ik ken in TH waar 130 km/uur gereden mag worden. Maar dat is niet prettig met al die bruggetjes in de weg.
Ken eigenlijk 2 wegen die prettig rijden dat is de weg langs Buriram, Sisaket, Surin, Ubon.
En de weg van Krabi naar Suratthani.
Tja, dat vind ik een beetje simpel om een absolute vergelijking met NL in de jaren ’70 te maken. Je moet het ook in relatie tot andere landen in die tijd zien. Volgens mij deed Nederland het ook toen qua verkeersveiligheid best redelijk, internationaal gezien. Dat gaat zeker niet op voor Thailand nu, ook al vergelijk je het alleen maar met andere ontwikkelingslanden. Daarnaast is het verkeer in Thailand van een dusdanig volume vergeleken met Nederland in de jaren ’70 dat ook ‘het zijn tijd geven want bij ons duurde het ook lang’ een wat simpele benadering is. Waarom zou Thailand niet mogen, zelfs moeten, profiteren van de levens reddende vooruitgang die elders geboekt is? Er zijn zo veel gebieden waarop men met een beetje goede wil snel enorme resultaten zou kunnen halen.
Ik rij 25,000 km per jaar in de auto in Thailand en wat je hier allemaal ziet daar lusten de honden geen brood van. Het is geen wonder dat het zo vaak fout gaat. Er zijn enorm veel zaken op te noemen die bijdragen tot het hoge aantal doden, en infrastructuur (die overigens behoorlijk is vergeleken met andere ontwikkelingslanden) en gebrek aan educatie spelen een grote rol. Maar kunnen we ook gewoon eerlijk zijn en zeggen dat een hoop nationale persoonlijke karakteristieken (die jij vooroordelen noemt) ook een bijdrage leveren aan het hoge aantal slachtoffers?
Het wordt dus een ‘rustig ‘jaar in Thailand.
7925 : 7 = 1132 x 12 = 13.585 doden.
Dit tegenover het ‘normale’ dodenaantal per jaar van +/- 25.000 lijkt dus een ‘veilig’ jaar te worden.
In feite een cynisch rekensommetje.
Heel juist opgemerkt. De cijfers in dit artikel zijn zoals vermeld de ‘niet officiële van de “Don’t Drive Drunk Foundation”.
Het is op zijn minst opmerkelijk dat zo’n organisatie met deze betrekkelijk lage cijfers komt.
Wat nu precies de “officiële” cijfers zijn en in hoeverre die juist zijn laat ik even in het midden, maar het toeval wil dat in een ander artikel van 7 augustus op dit blog (De ontwikkeling van de Thaise populatie) ook getallen over doodsoorzaken kunnen worden gevonden, en daar zien we het getal 24.944 voor verkeersongelukken.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Thailand betekend “land van de vrijen” aan de gewoonten van veel van zijn bewoners is dat ook terug te zien; men laat zich zeker niet beperken in hun doen en laten door een aantal zinnen in een voor velen onbeduidend boek….