‘Wij zijn bedrogen’
In ‘Phuket New’, de lokale Engelstalige krant, staat vandaag het volgend bericht:
“Een Nederlands-Thaise familie heeft zich in Phuket bij de douane beklaagd over een geval van bedrog door een reisbureau in Bangkok. Men heeft bij dit reisbureau vijf retourtickets Amsterdam – Phuket plus hotelaccommodatie besteld en daarvoor vooraf een bedrag van rond 240.000 Baht betaald.
De reisorganisatie in Bangkok heeft die tickets echter nooit verstuurd en ook is er geen hotel geboekt. Het is sindsdien onmogelijk om contact met dit bureau te krijgen.
Men heeft nieuwe tickets gekocht en kwamen in Phuket aan met een schamele 50.000 Baht. De familie, bestaande uit Peter Neberd en zijn Thaise vrouw Jiraporn Pajobchan, hun zoontje en de ouders van Peter, heeft afgelopen vrijdag een klacht ingediend bij de “tour guide registration office” en om hulp gevraagd voor een vordering op die reisorganisatie.
Het hoofd van dit bureau, Mr. Prapan Kanpraseng, heeft toegezegd het geval voor te leggen aan de gouverneur van Phuket, Maitre Intusit. Hij riep bovendien de betrokken firma op te reageren op de aanklacht, want dit soort misstanden beschadigen de reputatie van Phuket bij buitenlandse toeristen”
Toe zover het bericht in de krant. Ervan uitgaande, dat de Nederlandse familie terecht klaagt, zou het interessant en nuttig zijn om meer details van de hele affaire te krijgen. Hoe ging de reservering in zijn werk, waarom werd voor dit niet met name genoemde reisbureau gekozen, enz. enz.
Als iemand in Phuket de familie kent of een contactadres heeft, laat het weten in een reactie, zodat wij er op Thailandblog.nl over kunnen berichten.
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond14 december 2024Cashewnoten in Thailand
- Isaan12 december 2024We gaan naar Ubon Ratchathani!
- Achtergrond6 december 2024De geschiedenis van de Thaise keuken
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
Hoe het nou allemaal precies in zijn werk is gegaan, en of het nou oplichters betreft of dat het bedrijf gewoon failliet is, dat maakt voor de gedupeerden allemaal niet zo veel uit, zij zijn hun geld kwijt.
Het is opmerkelijk dat zo´n enkel geval de pers haalt, het gebeurt natuurlijk dagelijks.
In Nederland heeft men dit probleem al jaren geleden onderkend en is de Stichting Garantiefonds Reizen in het leven geroepen. Als u boekt bij een bij deze Stichting aangesloten organisatie, krijgt wordt u in voorkomende gevallen schadeloos gesteld.
Uiteraard is het SGR-logootje op een site niet voldoende, altijd even checken op de site van de SGR of het desbetreffende reisbureau aangesloten is bij de Stichting.
Als u losse tickets koopt bij een luchtvaartmaatschappij kunt u voor enkele luttele euro”s een verzekering tegen faillissement afsluiten.
En als ik alleen een hotel van te voren via internet boek ga ik echt geen maanden van te voren betalen. Ze mogen blij zijn dat ik kom.
Kortom, als er in het reisgezelschap iemand is met enige basiskennis en/of gezond verstand, dan hoeft u dit beslist niet te overkomen.
Triest! Maar waarom vanuit NL in Bangkok tickets bestellen voor vluchten van Amsterdam naar Bangkok v.v., vraag ik me af. Fundamenteel goedkoper zijn die niet – tenzij je als ‘aanbieder’ al tevoren weet dat je toch niet gaat leveren en op die manier boekers uit NL aantrekt.
Niet dat het de gedupeerden nu nog iets helpt, maar: zelf boeken, rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij, is het veiligst en heel vaak ook het voordeligst.
Ben ik geheel met u eens beste Cornelis dat de beste manier van boeken rechstreeks bij de maatschappij is. Verder bekruipt mij al een heel slecht gevoel als men het heeft over opsturen. Iedere maatschappij werkt tegenwoordig met E- tickets !!! Zie nooit iemand inchecken met een ticket, altijd met een A4 papiertje en paspoort. Het blijft natuurlijk triest, maar er wordt zoveel voor gewaarschuwd.
Beste Tjamuk, wat haalt u er allemaal bij? Hoe kan men nou problemen krijgen als men naar een reisbureautje gaat en zegt dat u van Bangkok naar Bali wil vliegen, of de Phillipijnen or whatever. Vele mensen doen dit ivm Thailand uit moeten vanwege visa. Ik ga naar het bureautje ( mensen daar nooit gezien ) en zeg ik wil graag een ticket naar daar en daar, die en die datum. Vrouwtje gaat haar computer op, krijgt haar gegevens op het scherm en vertelt mij dat. Ik ga akkoord met de prijs en de dame print mijn e ticket uit met alle regeltjes, print de kwitantie uit en ik betaal cash of met creditcard. Wat heeft dit met vertrouwen te maken? Dit zijn gewoon hard werkende mensen die een kleine marge hebben op het ticket waar wij ons bed nog niet voor uit komen.
Ik wil afsluiten dat zowel Frans als Tjamuk totaal niet weten waar ze over praten en dus ook geen goede informatie verschaffen omtrent de SGR. Er is hier op Thailandblog al het nodige over gezegd maar blijkbaar word er niet gelezen of er wordt geen check gepleegd.
Als u een losse lijndienstvlucht boekt bij een SGR bureau krijgt men de kosten NIET vergoed! Die zijn totaal buiten gesloten!
Omdat u maar wat schrijft en niet checkt zal ik de url maar copieeren voor de andere bloggers. Maar zo vind u er honderden op het internet.
Indien u een pakketreis heeft geboekt, zit u goed: de reisorganisator dient te zorgen voor een alternatieve vlucht. Mocht de reisorganisatie failliet gaan en deze op het moment van het sluiten van de reisovereenkomst, aangesloten zijn geweest bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), dan kunt u aanspraak maken op een uitkering door de SGR (zie ook: http://www.sgr.nl). De zaak ligt (helaas) anders indien de vlucht geen onderdeel uitmaakt van de reis. In dat geval is er vrij weinig dat u kunt doen. De failliete luchtvaartmaastchappij biedt geen verhaal en ook op de SGR kunt u geen beroep doen: luchtvervoer per lijndienstticket is nadrukkelijk van de door de SGR verstrekte garantie uitgesloten. Resteert alleen de mogelijkheid het indienen van uw vordering bij de curator.
http://www.mijnrechtsbijstandverzekering.nl/veelgestelde-vragen/vakantie/
Ter uitbreiding voeg ik de posting toe die Khun Peter geschreven heeft dik 2 jaar geleden op zijn blog. Hierin beschrijft hij heel duidelijk de rol van de SGR.
https://www.thailandblog.nl/vliegtickets/reizigers-gedupeerd-faillissement/
Ook in Pattaya, pattaya thai schuin tegenover tukcom zat een reisbureau die zelfde heeft geflikt.
Er zijn over dit reisbureau al meer dan 20 miljoen bath aan aangiftes binnen gekomen bij politie.Uiteraard is dit reisbureau al dicht en de vogel gevlogen.
In dit geval werd er een reservering geboekt, mensen kregen een ticket mee, vervolgens werd deze reservering weer geanuleerd.Dus beste is om je ticketnummer te controleren bij de vliegtuigmaatschappij of hij daar als geboekt en betaald staat.
Ik snap niet waarom er mensen naar een reisbureau gaan, dat is toch niet nodig? Vliegtickets boek je op de website van je airline, hotel boek je bij Agoda of een andere boekingssite. Waarom risico lopen?
Beste Khun Peter,Volgens een artikel daarover,op Thaivisa.com,werden deze tickets in Bangkok besteld op aandringen van zijn Thaise vrouw,Zij schijnt daar een familielid bij dit bedrijf te hebben werken,zodoende.Dus men speculeert er op los,ik heb zo mijn gedachten daarover.
Khun Peter, je hoeft niet alles te snappen, is trouwens ook onmogelijk. Jij bent goed op de hoogte van het reilen en zeilen in Thailand maar dat geldt natuurlijk niet voor iedere Thailand reiziger. Op de meeste reisburo’s in Nederland werken goed opgeleide medewerkers die hun klanten met kennis en advies bijstaan en op maat gemaakte reizen
voor hun klanten boeken, incl. (tussen)vluchten, hotels, excursies, huurauto met of zonder chauffeur en natuurlijk niet te vergeten groepsreizen! Zorg uiteraard dat je bij een ANVR en SGR reisburo boekt.
In ieder land kan het gebeuren dat het mis gaat met vooraf betaalde tickets en reserveringen. Scherp opletten en reviews lezen is een must. Maar er zijn ook positieve voorbeelden te vinden, wij boeken al jaren bij Greenwoodtravel in BKK, ook geregeld de tickets AMS-BKK v.v., tot volle tevredenheid. Dus we moeten niet alles over een kam scheren, het kan prettig zijn om te kunnen overleggen over tickets en hotels, per mail of telefoon, met een contact persoon, zoals bij Greenwood, ipv etickets en agoda. Alles heeft zijn voor en tegen.
“Gaat het toch via een agent (voordeel) …”
Daar wil ik even op reageren. Ik koop mijn tickets normaal bij China Airlines. Toen de boekingssite een keer niet werkte ben ik langs een reisbureau gekopen, waar ik dezelfde tickets voor € 60 meer per ticket meer kon kopen. “Anders komen we niet uit”. Hoezo voordeel???
Uiteindelijk heb ik via D-reizen geboekt. € 25 boekingskosten (totaal) extra. Goedkoper kon ik het niet vinden. Nog eens: hoezo voordeel?
Eenmaal heb ik op Phuket tickets gekocht bij een klein bureautje. Op mijn ticket stond “CONFIRMED” op dat van mijn vrouw stond dat niet. Gelukkig zag ik dat voor ik betaalde en werd het gecorrigeerd. Ik weet niet of het moedwilligheid was of stomheid.
Staat op je ticket niet “CONFIRMED” dan is het enkel een papier met informatie. Kan je op het vliegveld een echt ticket kopen. Kijk dus altijd of dat er op staat of een boekingscode (nummer of letters) van de vliegmaatschappij.
Wij weten dat dit over central point travel& propertery agency via jirattithika wattayawong gaat. deze mevrouw heeft ons ook bedrogen en ongevraagt onze retourtickets gewijzigd heeft naar een andere vliegmaatschappij en 1 dag later waardoor ik in de probemen met mijn opdrachtgevers ben gekomen omdat ik door deze omstandigheden niet mijn zakelijke afspraken kon nakomen. Zij beloofde mij de tickets terug te betalen als schade compensatie. inmiddels 1 jaar verder: mevrouw heeft nooit enige schadeclaim betaald of gereageerd en is niet meer bereikbaar.
weer een wijze les.
doe alleen zaken met een betrouwbaar contact.
Bram en Aang