WHO: Verkeersveiligheid Thailand moet continu onder de aandacht
Verkeersveiligheid moet permanent in Thailand op de nationale agenda te staan en niet alleen tijdens de lange vakanties. Dit dringende advies komt van de wereldgezondheidsorganisatie WHO.
Tijdelijk campagnes zoals tijdens de ‘Seven dangerous days’ tijdens de nieuwjaarsvakantie en met Songkran zijn onvoldoende. Het echte probleem is dat er gemiddeld elke dag 66 personen in het verkeer omkomen, zo laat de veiligheidsdeskundige Liviu Vedrasco weten.
Vedrasco was gastspreker op een bijeenkomst van de Foreign Correspondents Club of Thailand. Als voorbeeld noemde hij een recent ongeluk (2 januari) tussen een minibusje en een pickup truck in Chon Buri, waarbij 25 doden vielen. Hij pleitte voor hogere boetes en aparte rijstroken voor tweewielers. Maar volgens hem is het vooral belangrijk om de wet te handhaven, want dat is het grote probleem in Thailand.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Daar hoef je geen veiligheidsdeskundige voor te zijn. Zijn constateringen en aanbevelingen zijn eerder op dit blog aan de orde geweest.
Ook toen was mijn conclusie: dat gaat niets veranderen, zolang de politie alleen optreedt als het uitkomt en zelf niet altijd het geode voorbeeld geeft (bijv rijden op motor zonder helm etc).
Zolang ik hier woon (ruim 8 jaar) worden voorafgaand aan de 2 periodes van 7 dangerous days allerlei aanvullende maatregelen aangekondigd .
En elk jaar is het aantal slachtoffers gelijk aan of hoger dan het voorgaande jaar.
Eindconclusie: niemand met enige invloed doet er structureel (moeilijk word in Thailand) iets aan t.w.
1. lik op stuk
2. boetes van > TBH 1.000
3. boete niet kunnen/willen betalen: auto/motor confiskeren.
Als men dat 365 dagen per jaar en een aantal jaren aan een stuk volhoudt, is het snel afgelopen met idioterie in het verkeer.
Ik vrees dat Liviu Vedrasco hier tegen dovemansoren aan het praten is
Hoewel het aantal verkeersdoden duidelijke taal spreekt,zijn er ook nog genoeg farangs die het allemaal nog een beetje goed praten. Erger nog ze praalen met verhalen dat ze nog nooit na zoveel jaren een ongeluk gehad hebben,en zijn vaak ook nog de mening dat de verkeersregels in Europa ze in een bepaalde vrijheid belemmerd had.Terwijl je in Thailand hoogstens door aanpassen,en defensief rijden je geluk misschien verlengen kunt. Tegen het vele rijden onder invloed van alcohol,en de veelal slechte verkeers scholing is het alleen een vraag van tijd,om zelf betrokken te zijn.
Volgens de WHO komen dagelijks 66 mensen om in het verkeer. In diverse artikelen op Thailandblog.nl wordt de WHO ook aangehaald met een verwijzing naar het feit dat per 100.000 mensen bevolking 38 dodelijke slachtoffers zijn te betreuren. Dat brengt het dagelijks aantal ruim hoger dan 66.
Als dit dagelijks aantal >66 bedraagt, dan spreken we al over >396 verkeersdoden per week.
Twee maal per jaar, zowel tijdens de uittocht rond Songkran als rond Oud/Nieuw, hebben we met een dodental van rond de 400 te maken. En dat sinds jaar en dag.
De stelling van de WHO dat Thailand tijdens de Songkranvakantie en tijdens Oud/Nieuw extra beleid én maatregelen opvoert om het verkeer veiliger te maken, bestrijd ik dan ook ten sterkste.
Het patroon rondom deze vakanties is veelal dat 2 weken vantevoren van alles en nog wat wordt geroepen, dat in de media prachtige ongevalstatistieken zijn te bewonderen, en dat één dag na de vakantie een algehele stilzwijgen intreedt. Dit patroon herhaalt zich dan weer als de volgende vakantie aanbreekt: let maar op- over enkele maanden is het Songkran. Te verwachten dodenaantal: ± 400!!
Het aantal van 38 doden per 100.000 inwoners is per jaar.
Je komt dan op 100.000 / 38 is 1 op de 2631 inwoners per jaar.
Met 67 miljoen inwoners zijn dat er dus 66 miljoen / 2631 = 25.085 per jaar, dus 25.085 / 365 = 68,7 per dag.
De cijfers zijn dus niet met elkaar in tegenspraak.
Bij 68,7 doden per dag kom je op 481 doden per week gemiddeld, waardoor de ‘gevaarlijke’ weken minder gevaarlijk lijken dan de gewone.
Dit komt doordat de Thaise overheid het aantal verkeersdoden anders telt dan de WHO de inschatting maakt.
Volgens de ‘Thaise telling’ zijn er zo’n 15.000 doden per jaar, en dan is 400 in een ‘gevaarlijke’ week weer wêl boven het gemiddelde.
Het verschil in telling heeft meerdere oorzaken.
Zo kan de registratie gebrekkig zijn, maar ook kan er om als verkeersdode te worden geteld een termijn zijn. Iemand die bijv. langer dan drie maanden na een ongeluk overlijdt wordt niet meer als verkeersdode geregistreerd.
Ook probeert men soms dubbeltellingen te voorkomen, waardoor bij iemand die dronken tegen een boom rijdt, de geregistreerde doodsoorzaak overmatig alcoholgebruik is, en geen verkeersongeluk.
De belangrijkste factor van het hoge cijfer blijft het grote aantal tweewielers, en hun intrinsieke hoge kwetsbaarheid. 75% van de verkeersdoden zijn bestuurders/passagiers van tweewielers. Tweewielers lijken mij onuitroeibaar in Thailand, een scheiding van rijbanen tussen tweewielers en het overige verkeer is praktisch en financieel onhaalbaar, alleen een multidisciplinaire aanpak van allemaal steentjes die iets bijdragen zal het cijfer wat kunnen doen dalen, maar je kunt geen wonderen verwachten en ik vrees dan ook dat we er voorlopig nog mee moeten zullen leren leven c.q. doodgaan.
er is maar 1 oplossing en dat is zo snel mogelijk beginnen met een fatsoenlijke rij opleiding voor iedereen die nieuw is en voor mensen die al een rijbewijs hebben een verplichte bijscholing, en daarbij hoort natuurlijk ook het correct optreden van de politie in ieder geval en zelf het goede voorbeeld geven.( altijd helm dragen altijd gordel om en nooit gedronken als ze in dienst zijn of en moeten rijden ).
Zo lang de hermandat veilig en wel op zijn L…… kont blijft zitten in hun politie post, lekker koel bij de airconditioning zal er nooit wat veranderen .
Cameras voldoende aanwezig langs de weg en op de vele kruizingen .
Maar met de camera beelden wordt niks gedaan .
Ik zie het vaak , langs de politie post razen met hoge snelheid door rode stoplichten en over de verdrijvings vlakken rijden .
Overigens ondervind ik persoonlijk , de sfeer in het verkeer hier in de omgeving van Chiangmai en Lamphun een stuk agresiever is geworden dan vroeger .
Beelden op de TV onderstrepen dit soms zelfs door met vuurwapens af te vuren .
Jan Beute .
Zelfs als deze drie maatregelen 100% ingevoerd worden zal volgens mij het aantal ongevallen slechts mondjesmaat dalen. Thailand betekent immers het land van de vrijen, voor veel Thai geld dan ook dat als ze eenmaal achter het stuur zitten of op een motorbike ze het gevoel krijgen dat niets of niemand hen meer iets kan maken, en al helemaal niet als ze gedronken hebben, dan gaan ze gewoon op hun gevoel de vrijheid tegemoet…..(waar die dan ook mag eindigen…)
Er is al veel inkt over dit thema gevloeid maar zolang er van hogerhand geen drastische maatregels worden uitgevaardigd zal er ook nooit iets veranderen.
Maak de minimuum boete 1000 bath en geen onderscheid tussen Thai,s en farangs.
Hier zou het puntensysteem heel goed van pas komen.
Drie keer een overtreding: rijbewijs leveren en verplicht opnieuw Uw theoretisch en praktisch examen afleggen.
En ook een punt die meer schering dan inslag is: rijden zonder rijbewijs.
Wel indien dit wordt vastgesteld inbeslagname/verbeurdverklaring van het voertuig + een hoge boete.
Gino
Voor de thai is het thans al zo dat zij bij vernieuwing van rijbewijs een paar uur extra lessen krijgen en dat is verplichte kost. Dat dit niets uithaalt voor een grote groep is nadien duidelijk zichtbaar, want de figuren die maling hebben aan de wettelijke regels die hebben dat ook nadat zij het verhaaltje weer eens te horen hebben gekregen. Na afloop van de gedoceerde verkeersregels en met nieuwe rijbewijs in de zak vertrekken ze bij het rijbewijskantoor zonder helm op etc.
Daar zal dus controle moeten plaatsvinden en gelijk het rijbewijs innemen en motorvoertuig tegen betaling van flinke boete pas teruggeven. Aantekeningen maken die uiteindelijk kunnen leiden tot blijvende inname van rijbewijs etc. Het is een theaterstuk en niemand is er van onder de indruk. Het hoort bij het leven van de thai en ook vele buitenlanders doen hier aan mee.(Passen zich goed aan!!!!!). Als het je tijd is dan is het je tijd. Ik blijf er met ongeloof naar kijken, hoe het eraan toe gaat in het verkeer en schaar mij gelukkig nog steeds ongeschonden weer thuis te komen.