Weer bloedbad op Thaise wegen
Het was afgelopen weekend weer raak op de Thaise wegen. Bij drie verschillende verkeersongelukken zijn zes mensen om het leven gekomen en acht personen gewond geraakt.
ln Lampang (foto boven) botsten zondagochtend twee pick-up trucks tegen elkaar, waarvan een werd bestuurd door een arts. Hij verloor in een bocht de macht over het stuur, waardoor hij frontaal tegen de andere wagen botste. Een vrouw kwam om het leven en drie personen raakten gewond.
Zaterdagnacht slipte in Kanchanaburi een auto, raakte van de weg en botste tegen een elektriciteitsmast en een boom. De bestuurder en een passagier raakten gewond, een tweede passagier kwam om het leven.
Ten slotte kwamen vier personen om het leven en raakten drie gewond bij een botsing tussen pick-up trucks in Chachoengsao. Volgens ooggetuigen reed de wagen waarin vier personen om het leven kwamen, met hoge snelheid. Ze waren op weg naar een fabriek in de Gateway City Industrial Estate.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
Zes doden en acht zwaargewonden hebben het nieuws gehaald, kun je beter zeggen.
Honderd doden in een weekend in het verkeer in Thailand is een realistischer getal, maar je kunt er niet elke dag bij stilstaan.
Op Koh Samui is dit dagelijkse werkelijkheid.
Wij hebben hier en ringweg rond het eiland van ca 40 km lang. Met de auto ben je in een uurtje helemaal rond.
U gelooft het of niet, maar op dit toeristeneiland sterven jaarlijks meer dan 500 mensen (vijfhonderd) in het verkeer op deze ringroad. En dan tellen we natuurlijk allen de mensen die ter plaatse overlijden. Al diegenen die later alsnog in het ziekenhuis overlijden worden natuurlijk niet meegerekend, want dan kom je zomaar op 700 uit.
Gemiddeld 2 verkeersdoden per dag? Alleen op dit eiland? Ja dat klopt, zal iedereen hier zeggen, En het is al jaren zo.
Voor een veilige vakantie gaat u beter ergens anders heen.
Later overleden wordt wel degelijk meegenomen in de cijfers voor verkeersdoden.
Wat is je bron voor het aantal van 500?
Dat is wel heel erg veel, maar het lijkt niet helemaal uit de lucht gegrepen. Een paarhonderd per jaar wil ik wel aannemen.
“Be careful!
The roads in Samui are out of control. There is absolutely no traffic enforcement of any kind. It results in up to 30 road deaths per month, on Samui alone. Most are on bike. The police and the government absolutely refuse to do anything to improve the situation. There is no policing of speed limits or drink driving rules and there are only a hand full of checkpoints on the odd day here and there to enforce helmet use.”
http://www.samuitimes.com/staying-safe-roads-koh-samui/
.
30 per maand is ontzettend veel en daar zou zeker iets aan gedaan moeten worden. Maar het is ongeveer de helft van het eerder genoemde aantal van 700.
30 per maand wil zeggen 600 per jaar. De helft van 700 is 350. 600 is 250 meer dan de helft.
En sinds wanneer telt een jaar dan 20 maanden om aan die 600 te komen?
30 per maand is denk ik eerder 360 per jaar…. m.a.w. net niet 1 per dag
Ik denk, dat de aantallen die Joop noemt wel kloppen.
Onlangs is (bijna) de hele ringweg verbreed en opnieuw
geasfalteerd. We kunne nu nog veel harder rijden 🙂
Maar de meeste ongevallen gebeuren met dronken rijders,
waarvan velen op vakantie zijn op Samui.
Je moet eens rond middernacht in het Bangkok Hospital in
Chaweng gaan kijken. Je weet niet wat je ziet.
Het zit in de mentaliteit en…ze zullen het nooit of nooit leren….”Me first!…Me first!”. En het lijkt wel of de hele weg of straat enkel het individu toebehoort, of ze nu op het verkeerde baanvak rijden of in tegengestelde richting (meestal nog met het mobieltje in de hand)…Daarom moet je pro-actief voor hen meedenken want dat kennen ze ook niet. Bewijs wordt dagelijks geleverd…
Een paar weken geleden een compleet gezin in een brommer met zijspan doodgereden door een idioot, die veel te hard reed!
Misschien dat de Boedhistische instelling ook o.a. een belangrijke rol speelt in het rijgedrag van vele Thais die het niet zo nauw nemen met de veiligheid in het verkeer. De meesten zijn,anders dan de meeste farangs dit doen, overtuigd dat men meerdere levens heeft. Aan de andere kant heb je natuurlijk ook enkele farangs/expats,die de gewone doorsnee toerist willen overtuigen,hoe goed ze zelf reeds integreerd zijn. Deze z.g.n. integratie beperkt zich niet zelden, alleen op het afkeuren van het reeds geleerde,en de overname van een Thaise roekeloosheid,die hoofdzakelijk verantwoordelijk is,voor de vele onnodige verkeersongelukken. Verkeersongelukken waarbij anders als in Europa, de meeste kosten niet bij de gemeenschap hangen blijven,maar uitsluitend bij familieleden,die vaak zelf niet genoeg hebben.
… en als de auto een kleurig lintje om het stuurwiel heeft her en der witte vlekken op het plafond boven de bestuurder en goudverfspatten achter de zonneklep dan heb je de allerhoogste bescherming van De Boeddha himself, persoonlijk aangebracht door een gerenomeerde alombekende monnik. Wat zou je dan nog kunnen overkomen? Met zo’n auto rij je vanzelf het groot lot tegemoet 🙂
Ik maakte laatst mijn Thaise vrouw duidelijk dat ik in de nieuwe wagen die troep niet meer wil. Ze huivert bij de gedachte dat ik voet bij stuk ga houden en terwijl ook zij met die auto wil gaan rijden.
Dan zal je toch naar een inburgeringscursus moeten, vrees ik 🙂
Bij ons geen rommel, maar een mooie foto van een beroemde monnik aan
de achteruitkijk spiegel. (maar ja, ik heb een NL vrouw.
Ons geschonken door de werkster. Het helpt al 12 jaar, maar je moet ook
blijven opletten,
En wel altijd 2x toeteren bij het passeren van heilige plaatsen