Het TDRI doet een voorstel aan het kabinet om het starttarief van taxi’s te verhogen met 5 baht en een reistijdtarief in te voeren bij taxiritten die langer dan geschat duren. Het huidige starttarief bedraagt nu 35 baht.
Sumet Ongkittikul van de TDRI, denkt het plan de taxi bedrijven kan helpen om te overleven en dat het de kwaliteit van de dienstverlening zal verhogen. Nu zijn er veel klachten over taxichauffeurs onder andere over expres omrijden, de meter niet aanzetten en gevaarlijk rijden.
Uit onderzoek van de TDRI blijkt dat taxichauffeurs gemiddeld 300 tot 400 baht per dag verdienen, wat niet veel meer is dan het minimumdagloon. Zij moeten daarvoor lange dagen maken.
Als passagiers een betere service willen, is het ook reëel dat ze daarvoor meer betalen. Wel moet er dan tevens een goede regelgeving en strenge straffen komen voor chauffeurs die er een puinhoop van maken.
Wanneer het Department of Land Transport en de regering akkoord gaan, worden de nieuwe tarieven eind van het jaar ingevoerd.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Het is geen slecht idee het starttarief te verhogen. De taxi chaffeurs verdienen inderdaad soms weinig maar zijn hier ook zelf de oorzaak van, zeker in Bangkok. Velen trachten toeristeren te hoge prijzen aan te rekenen en weigeren hun meter op te zetten. Bij ons laatste bezoek diende de parkeerhulp van het hotel op zijn minst tien taxi’s te stoppen vooralleer er één zijn taximeter wou opzetten. De naleving van de taxi reglementering vind ik veel belangrijkers dan een verhoging van de starttarieven. Hopelijk doen ze beide op een faire wijze voor taxibestuurders en klanten.
Verhoging van het starttarief zal weinig invloed hebben op verbetering van de rijstijl en het wel of niet accepteren van klanten.
Een kleine verbetering van de inkomsten is wellicht hiermee aan de orde.
Dat het salaris van een taxi chauffeur laag is is ook maar ten dele waar. Spreek regelmatig chauffeurs die in een vlot tempo hun nieuwe wagen willen afbetalen en daarmee dus minder salaris rekenen.
Qua klantvriendelijkheid kan er wel veel verbeterd worden indien ze eens uit zouden stappen en mee helpen inladen enz.
De fooi is dan navenant hoger.
Van de 20 chauffeurs is erniet een die uit zou stappen en meehelpen.
De fooi is dan ook laag.
Hoeft hij ook niet, uitstappen. Is niet inbegrepen bij de rit prijs. Fooi geven hoeft ook niet, je betaalt de rit prijs. Wat klant vriendelijkheid? Je neemt een taxi, hij brengt je naar je bestemming en dat is alles. Of neem de bus. Taxis worden voor 12 uur gehuurd dus 2 voor 1 taxi. Drijfstof en schade is voor zijn rekening. Brengt hij de taxi te laat terug betaalt hij nogmaals de volle huurprijs terwijl de volgende chauffeur de auto gebruikt. Heb vhw taxi chauffeur in de familie, 15 jr op de taxi en kwam (na 12uur rijden) met Baht 200 of 300 thuis. Zij hebben geen “salaris” hun inkomen moeten zij verdienen met de gehuurde taxi. Je denkt te veel Nederlands.
Nederlands, denken?
Nee een taxi huren de meeste voor 24 uur en zelfs voor een maand.
Spreek dagelijks chauffeurs. En de gemiddelde kopen/leasen zelfs de taxi.
En willen versneld afbetalen.
En jawel ze kunnen iets meer geld verdienen door hun service uit te breiden.
Uitstappen en helpen is niet hun gedachten gang.
Money en omrijden of niet willen rijden is schering en inslag bij de overwegend oude taxi’s.
De nieuwe auto taxi drivers zijn xuinig op hun auto en rijden overwegend netter.
De cultuur verandering is ook dat ze nu op langere termijn een nette auto hebben .zelfs verandering in plaats van ngv rijden ze op LPG.
Scheelt per dag ook tijd qua tanken. En tijd is geld.
En het is ook vaak zo dat er door 2 personen gereden wordt.
De taxi is dan 24 uur in bedrijf.
De gemiddelde taxi chauffeur heeft zeker meer dan 300 baht.
Vraag je familie lid eens of hij de werkelijke bedragen laat zien.
Brandstof 1 baht per kilometer
Huur tussen de 600 en 750 baht.
Gemiddelde kilometers per dag om en nabij de 220 baht.
Weet niet waar jij woont, hoeft ook niet, maar bij ons in de Moo baan wonen ook enkele taxichauffeurs. Dat zijn huizen tussen de 5 en 10 miljoen Thb. Dat kun je toch niet bij elkaar verdienen met 300 Thb per dag. Daarnaast zijn er ook vele “eigen rijders”, die het gewoon naast hun baan een paar uur per dag doen. Ook worden taxi’s veel gebruikt als koerier, en die rijden meestal zonder meter en hebben meestal ook wel één of twee vaste opdrachtgevers.
Natuurlijk niet allemaal, maar voor diegene die een goede boterham/bord rijst willen verdienen is er best veel mogelijkheid, althans in Bangkok.
Verhogen voor die paar eerlijke chauffeurs misschien een goede zaak maar mijn ervaring in Bangkok is dat 70% van de chauffeurs de meter gewoon al niet wil aanzetten en je te veel laat betalen.
En de meeste van de overige 30% moet je bij bijna de helft vragen of ze de meter aan willen zetten.
Laat ze daar maar eens op controleren maja het zijn vnl. toeristen waarbij ze dat doen dus wat zal de Thai het schelen.
En dan kijken die taxi drivers er ook nog raar van op dat diensten als Uber en Grab het zo goed doen.
Ik ga wekelijks een paar keer met de taxi, al 10 jaar lang. Nauwelijks problemen. Ik hoef eigenlijk nooit te vragen om de meter aan te zetten en bij de enkeling die dat weigert of begint te onderhandelen over een prijs (ik stap altijd direct in, praat nooit via het portierraam en zeg dan in het Thais waar ik naar toe wil) pak in mijn mobieltje en maak mij gereed om een foto te maklen van het taxinummer aan de binnenkant van de deur. Dan is het over.
De taxichaufeur beseft dat ik donders goed weet dat hij altijd op de meter moet rijden en mij ook overal naar toe moet brengen waar ik heen wil.
Ik heb hele andere ervaringen, en als het een enkele keer voorkomt dat de chauffeur de meter niet aanzet stap ik gewoon weer uit.
Hier dezelfde ervaring. Van de ongeveer 20-25 ritjes met een taxi, eenmaal gehad dat de chauffeur niet op meter reed. Dat was op Samui. Helaas kan je daar dan niet even een andere taxi pakken. 1 van de redenen om niet meer naar Samui terug te keren wan het voelt alsof je geplukt wordt door de diverse ondernemers.
In Bangkok alleen een keer een rit geweigerd gehad maar alle andere keren probleemloos op de meter en zonder rare fratsen. De tarieven mogen best wat omhoog zodat de taxichauffeur het wat minder zwaar krijgt. In het verlengde daarvan moeten misstanden zoals halve/hele uitbuiting ook aangepakt worden, zoals taxi chauffeurs die een onevenredige boete moeten betalen aan het bedrijf van wie ze de taxi huren als ze deze te laat terug brengen. Ik snap alleen het “invoeren van een reistijdtarief niet, het is nu al zo dat ook per tijdseenheid (file rijden enzo) de meter doortikt.