Voor grote motoren komt een speciaal rijbewijs in Thailand
Het kabinet keurde gisteren (18 augustus) ministeriële voorschriften goed voor de afgifte en verlenging van rijbewijzen, zoals voorgesteld door het ministerie van Transport. Daarin werd overeengekomen dat rijders van ‘grote motoren’ een afzonderlijk rijbewijs nodig hebben dan die van kleinere, minder krachtige motorfietsen.
Aanvragers voor dit rijbewijs moeten een speciale opleiding en een test doorstaan alvorens een vergunning te krijgen, zei de plaatsvervangende regeringswoordvoerder Traisulee Traisoranakul.
“De details van de training en test zullen worden bekendgemaakt door de directeur-generaal van het Department of Land Transport,” zei Traisulee. “De doelstellingen van deze voorschriften zijn het verminderen van verkeersongevallen en het bevorderen van de veiligheid onder voertuiggebruikers en voetgangers, en om trainingen en testen aan te passen aan de huidige situatie”.
Een nieuwsbron van de afdeling zei dat de regelgeving deel uitmaakt van haar inspanningen om het toenemende aantal ongevallen, veroorzaakt door met name grote motoren te verminderen, omdat deze krachtiger zijn dan gewone motorfietsen en een hoger niveau van vaardigheid en ervaring vereisen.
“Een van de criteria voor het aanvragen van een “big-bike-licence” is dat aanvragers een bepaald aantal jaren ervaring moeten hebben met het rijden op een normale motorfiets, om het aantal onervaren big-bike-rijders op de weg te verminderen”, voegde bron toe.
Bron: https://www.nationthailand.com/news/30393170
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Het is maar een persoonlijke indruk van dagelijks op de weg, maar zelf heb ik de indruk dat net de “gewone motorfietsen” een groter probleem zijn dan de “grote motoren”.
2 jaar geleden wilde men dit al invoeren en toen sprak men vanaf 400cc
https://www.thailandnews.co/2018/08/big-bike-drivers-licence-to-be-introduced-next-year/
:Jammer dat er nergens vermeld wordt wat ze hier verstaan onder: “BIG BIKE”. Naar ik reeds kon lezen zou het gaan over motorbikes van 400cc en meer maar daar is niets officieels over te vinden. Wat met de mensen die reeds een motorbike rijbewijs hebben en reeds jaren met een ‘Big Bike’ rijden, zoals ik? Dit Thais rijbewijs is jaren gelden verkregen op basis van een internationaal rijbewijs met rijbewijs voor motorbike. Zullen zien wat het wordt als er meer details gekend zijn.
Inderdaad Eddy.
Laat ons maar wachten wat de officiële teksten gaan zeggen.
In het artikel van 2 jaar terug sprak men alvast dat het geen terugwerkende kracht zal hebben dus dat zal wel meevallen denk ik
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1527046/big-bike-drivers-licence-to-be-introduced-next-year
@lung addie
Zal dan wel geen probleem zijn voor jou , al jaren die grote ” beesten ” onder de knie te hebben en met lange tochten, maatregel is wel goed om de occasionele avontuurlijke durvers er tussen uit te houden die niet de capaciteiten hebben om er mee om te gaan
@,
En hoe moeten b.v. toeristen, die wat langer hier blijven, aan kunnen tonen dat zij al een aantal jaren op een brommer hebben gereden??
Moet men dan daarvoor extra betalen??
Bij mijn weten zijn er veel meer brommers te huur die men motoren moet noemen dan dat er echte brommers zijn.
Weer een “negatiefje” voor de farangs die hier komen.
Maar hieruit blijkt wel weer, dat als men wil, er een wetje bij kan komen en wel binnen een zeer korte tijd.
LOUISE
Ja, Louise,
ik veronderstel dat je toch wel weet dat een ’toerist’ met een internationaal rijbewijs 3 maanden in Thailand mag rijden, zelfs met een motor indien zijn internationaal rijbewijs daarvoor geldig is. Dus op ’toeristen’ is dit niet van toepassing. En, de ’toeristen’ die hier met een toeristenvisum langere tijd verblijven, die moeten toch om de 2 maanden een borderrun maken en dan wordt de teller opnieuw op nul gezet daar de drie maanden beginnen lopen vanaf de datum van binnenkomst in Thailand. Je gaat het ‘negatiefje’ weeral zoeken waar het niet is. Om in Thailand reglementair met een ‘brommer’ , wat eigenlijk reeds een motor is, te rijden heb je zoal een motorrijbewijs nodig. Indien je dat nu zelfs al niet hebt dan ben je, bij een ongeval de klos wegens geen gepast rijbewijs.
mogen “grote motoren” dan ook op tolweg 7?
Ik denk dat ze met deze big-bike-licence het eigenlijke probleem een beetje achterna hollen.
Om het Thaise verkeer veiliger te maken zou men eigenlijk bij het begin dienen te beginnen,en de opleidingen van alle rijbewijzen strikter en uitgebreider moeten aanpakken.
Op zich natuurlijk een verstandige keuze om scherpere eisen te stellen aan het berijden van dergelijke motoren. In het artikel staat dat één van de criteria voor het verkrijgen van dit ‘big-bike-license’ is dat de aanvrager een bepaald aantal jaren ervaring moet hebben met het rijden op en ‘normale’ motorfiets. Nou, aangezien zowat alle Thaise jeugdigen vanaf zo’n 8 jaar meent in staat te zijn om een motorfiets te kunnen berijden en dat ook doen, terwijl hun ouders dat klaarblijkelijk toestaan, is daar automatisch sprake van. In Nederland en België rijden er veel bromfietsen/scooters rond met maximaal 50 cc motorinhoud. In Thailand is dat niet het geval, de meeste scooters hebben daar 100/125 cc inhoud en zijn dus feitelijk motoren, waarvoor ook de toerist een motorrijbewijs nodig heeft. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom er in Thailand nauwelijks scooters met 50 cc inhoud verkocht en verhuurd worden.
Is niet meer als juist dat ze voor de zwaardere motoren een apart rijbewijs gaan invoeren , maar dan moeten ze wel ook op de snelen tolwegen toe gelaten worden …
Als eerste wat verstaat men onder een zware motor.
Ik heb enkele motorbikes waaronder een Honda Phantom 200 cc en met accesoires rond de 160 kilo wegent.
Een Harley Davidson Roadking 1690 cc met accesoires over de 400 kilo wegend.
En geloof me maak maar eens met beiden een U turn links of rechts om dan merk je het verschil.
En wat te denken bij een stop met fijnzand of kiezels op een harde ondergrond waarbij als je de linkervoet aan de grond zet je voet soms meer dan 15 cm verschuift en het gewicht van de bike naar je toekomt.
Ik denk dat ze er hier eerst verstandig aan hadden gedaan om eerst al die rond racende schoolkids en zeker niet te vergeten de Panda en Grab boys eens iets proberen bij te brengen over verkeers veiligheid en naar behoren hun voertuig te beheersen.
Want ook om de gewone 105 tot 125 cc brommertjes en scooters veelal ook nog met automaat naar behoren te kunnen besturen moet hier door velen nog heel wat geleert worden.
Ik zie hier op race bike achtige modellen van de bekende brommer fabrikanten jonge lui rond rijden die denken dat ze alles kunnen, maar in een gevaarlijke situatie niet weten wat te doen , eerder nog zij creeren gevaarlike situaties.
En dan zijn er nog stoere bigbikers waaronder ook farangs die op slippers en T shirt denken dat ze vrij zijn van een kans op een ongeval.
Als ik ga biken langebroek handschoenen gepast schoeisel uiteraard helm en bij de zware bikes komt er nog een jack bij met elleboog en schouder vulling ook zelfs bij 30 plus graden.
Maar zoals het bij de huidige Thaise rijbewijzen al is het stelt niet veel voor daar de meesten zich na het behalen van het bewijs ze toch niet of nauwelijks meer aan de regels houden.
Ondervind dit dagelijks in het verkeer, borden en strepen langs de weg zijn alleen ter decoratie.
Dus zal het bij deze opnieuw opgelaten luchtbel wel weer het zelfde zijn.
Jan Beute.
De politie kan beter de jeugdigen onder de 16 jaar gaan controleren rond de scholen , dat zal het gemiddeld aantal dodelijke slachtoffers aanzienlijk naar beneden halen.
Symbool politiek, wat werkelijk nodig is is een onderwijssysteem en een politie die de regels controleert. Dus helmplicht naleven, verkeersregels leren op school en ook weer door de politie laten controleren, bergen voorlichting op internet/tv en een bewustwording van de gevaren. Vooral dat laatste zit totaal niet in de cultuur.