De regering moet de garantie geven dat het ambitieuze investeringsprogramma van 2 biljoen baht economische waarde heeft en niet de financiële stabiliteit van het land ondermijnt. Twee voormalige ministers van Financiën in de regering Thaksin uitten deze waarschuwing gisteren tijdens een seminar.

Thanong Bidaya, minister van 2005 tot 2006, zei dat het uitgetrokken bedrag voor de aanleg van vier hogesnelheidslijnen (de helft van de fondsen) niet in verhouding staat tot de plannen om het bestaande spoorwegnet te verbeteren. “Hogesnelheidstreinen, ben ik bang, benadrukken de inkomenskloof, omdat alleen de rijken er gebruik van kunnen maken terwijl de armen tragere transportmiddelen moeten gebruiken.’

Somkid Jatusripitak, minister van 2001 tot 2005, zei dat Thailand’s grootste probleem niet transport of verbindingen is, maar inkomensverdeling, armoede en concurrentiepositie. ‘We moeten realistisch zijn. We zijn een arm land. Natuurlijk wil iedereen in een Mercedes Benz rijden. Maar we moeten doen wat haalbaar is.’

Volgens de regering Yingluck is het investeringsprogramma essentieel voor Thailand’s economische groei en om ’s lands concurrentiepositie te verbeteren, vooral met het oog op de Asean Economic Community die eind 2015 van kracht wordt. Maar Somkid waarschuwt dat het programma niet als substituut mag worden gebruikt voor normale investeringen uit de jaarbegrotingen. Hij citeerde een slogan gebruikt door Thaksin’s partij Thai Rak Thai, de voorloper van de huidige regeringspartij Pheu Thai. ‘Voor economische ontwikkeling moet je de wortels water geven, niet de bladeren. Wanneer je de bladeren water geeft, komt dat neer op het omkopen van de bevolking.’

Volgens het ministerie van Financiën ondermijnt het investeringsprogramma niet ’s lands financiën. De staatsschuld zou onder de 50 procent van het bruto binnenlands product (bbp) blijven. Maar economen zeggen dat het vermogen om de schuld te hanteren belangrijk is dan het schuldpercentage in relatie tot het bbp.

Sethaput Suthiwart-narueput, voorzitter van de Thailand Future Foundation, waarschuwde tijdens het seminar dat de schuld tegen 2020 gevaarlijk kan stijgen, wanneer de verliezen in het hypotheeksysteem voor rijst toenemen, de economische groei vertraagt of de rentetarieven hoger worden dan de prognoses nu aangeven.

(Bron: Bangkok Post, 25 april 2013)

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

4 reacties op “‘Voor economische ontwikkeling moet je de wortels water geven, niet de bladeren’”

  1. T.van den Brink zegt op

    Het zal er op den duur wel net zo op uit draaien als bij de Nederlandse regering. Niet luisteren maar gewoon doen en pas als het blijkt spaak te lopen en het enorme bedragen heeft “zoek” gemaakt net doen of je neus bloed! ( Zie H.S.L lijn e.t.c.) De verantwoordelijke minnisters zijn niet meer berijkbaar voor commentaar en blijven verder zitten waar ze zitten. De kosten worden op de gewone burger afgewenteld, alleen……
    de gemiddelde Thai heeft al niet veel!

  2. Chris Bleeker zegt op

    In het regenseizoen in Thailand,is er water genoeg,…..voor de wortels als ook de bladeren,maar heelaas is er vaak ook een periode van droogte.

  3. teun zegt op

    Er zijn m.i. 2 terreinen waar het geld beter in geinvesteerd kan worden:

    1. de huidige infrastructuur en dan met name het wegennet en de huidige spoorverbindingen verbeteren/onderhouden (een woord waar weinig thaise instanties van hebben gehoord)
    2. aanleg van een beter afwateringssysteem en dat vervolgens ook onderhouden.

    Hoge snelheidslijnen kunnen zelfs in Nederland nauwelijks worden aangelegd en al helemaal niet binnen tevoren gesteld budget. Zou dat in Thailand wel lukken dan?

    Bovendien: de prijs voor een HSL-trip Chiangmai-Bangkok kan nauwelijks concurreren met een vliegticket. De bezettingsgraad van deze HSL-treinen zal volstrekt onvoldoende blijken om de (budgetoverschrijdende) investering ooit terug te verdienen. Een m.i. onzinnig plan.

  4. chris zegt op

    Om een dergelijke investering op zijn merites goed te kunnen beoordelen moet je je twee dingen afvragen:
    1. is logistiek een belangrijk probleem in Thailand, nu en in de toekomst?
    2. zijn er belangrijkere problemen in dit land met het oog op de toekomst?

    ad 1.
    Ik denk dat logistiek niet een echt belangrijk probleem is. Ben het eens dat de kwaliteit van de bestaande weg-, water-, vlieg- en spoorverbindingen moeten worden verbeterd, maar nieuwe logistiek is niet nodig, op enkele uitbreidingen van vliegvelden zoals dat van Phuket na (maar daartoe is al opdracht gegeven). Alleen met Songkran zijn er immense files en een tekort aan vliegtuigstoelen maar de doden gedurende deze vakantieweek zijn het gevolg van onverantwoord rijgedrag, niet van een tekort schietende capaciteit.

    ad 2.
    Mijns inziens zijn er ook belangrijkere problemen in dit land die om een structurele oplossing vragen: de grote inkomensongelijkheid (met alle negatieve gevolgen van dien) en de lage kwaliteit van het onderwijs en afgestudeerden. Beiden zijn op den duur desastreus als Thailand wil blijven concurreren, zeker met de AEC in het vooruitzicht. Een vergelijking met andere landen in Zuid-oost Azie leert dat Thailand ver achterblijft op beide vlakken. Beide problemen kosten veel geld en tijd, wellicht net zo veel als het aanleggen van een hogesnelheidslijn.

    Er is een belangrijk verschil echter. De immense sommen geld voor infrastructuur zijn veel gevoeliger voor allerlei vormen van crimineel gedrag: omkoperij, chantage, corruptie; verhoging van salarissen en minimumloon en verandering van het onderwijssysteem veel minder. Als de regering werkelijk besluit deze hogesnelheidslijn aan te leggen en er niet voor zorgt dat alle uitgaven vanaf dag 1 transparant worden verantwoord (bv. door een buitenlands accountantskantoor in te huren, hetgeen onwaarschijnlijk is gelet op de trots van de Thai) durf ik mijn salaris te wedden dat we 1 of 2 jaar nadat de werkzaamheden zijn gestart de tanks weer in de straat verschijnen.
    Wat zeggen de Fransen dan: “l’histoire se repete”???

    chris


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website