Vier doden bij aanrijding op spoorwegovergang
En weer moet een bestuurder gedacht hebben: het kan nog, of hij heeft niet uit zijn doppen gekeken. Gevolg: vier doden bij een aanrijding tussen de trein Bangkok-Trang en een auto op een onbewaakte spoorwegovergang in Nakhon Si Thammarat.
De balans van de afgelopen twaalf maanden stemt niet tot vrolijkheid: 127 ongelukken of officiële en (door bewoners gemaakte) onofficiële spoorwegovergangen, 27 doden, 21 gewonden. De meest recente vonden plaats in Chon Buri, Phetchaburi, Phitsanulok en Khon Kaen (foto homepagina). Bij de vier aanrijdingen kwamen zes personen om het leven en werden ruim twintig personen gewond.
Bij het ongeluk van gistermiddag werd de auto [geen details] 50 meter meegesleept door de exprestrein totdat die bekneld raakte aan het uiteinde van een spoorbrug. De wagen vatte vlam en de vier inzittenden kwamen om het leven: drie mannen en een vrouw.
Van de vrouw, wier verbrande lichaam in de auto is gevonden, moet de identiteit nog worden vastgesteld. De drie mannen waren inwoners van Songkhla. In de trein raakte niemand gewond. Volgens de echtgenote van een van de slachtoffers was het gezelschap op weg naar een begrafenis. Wie de auto bestuurde, wist ze niet.
De desbetreffende overgang was niet beveiligd met spoorbomen, maar wel voorzien van waarschuwingslichten. De spoorwegen installeren pas spoorbomen wanneer meer dan 10.000 voertuigen per dag een overgang passeren.
Het treinongeluk was gisteren niet het enige ongeluk. In Bang Pahan (Ayutthaya) kwamen vier personen om het leven en werden 32 gewond bij een aanrijding tussen een bus en twee pickup trucks. In de bus zaten ambtenaren van de afdeling financiën van de gemeente Bangkok. Ze waren in drie bussen onderweg naar een seminar in Chiang Mai. De slachtoffers waren de buschauffeur, een ambtenaar, de chauffeur van een pickup truck en een inzittende van de andere pickup truck.
(Bron: Bangkok Post, 20 november 2014)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Spoorbomen pas bij 10.000 passages per dag? Dat is 416 auto’s per uur en dat lijkt me toch wel veel. Ergens een nulletje te veel misschien?
416 Auto’s per uur. Wel, in de stad hebben ze andere normen en kan bij lager aantal auto’s etc wel een spoorboom staan, meestal niet automatisch maar bediend door een meneer van het spoor. Daar gebeuren de ongelukken ook niet.
Maar buiten de steden in de auto, de stereo op 10, de airco aan, ramen dicht, lol maken, mobi aan het oor, en dan de trein niet zien. De trein heeft een giga toeter en een giga koplamp dus als je de trein niet opmerkt zit je te pitten of ben je te druk met andere dingen. En ze gaan ‘maar’ 80 km/h.
Hoe moet dat straks met de (over 50 jaar) aanwezige dubbele sporen met treinen op stroom? Die gaan wel 100 en meer per uur dus we kunnen nog wat verwachten.
Maar ook in Nederland met zijn automatische bomen zit er af en toe een onder de trein met (vracht)wagen of landbouwvoertuig. En in andere landen? Kun je zoeken bij google op train accidents.
Kan me bij het getal van 10000 niks bij voorstellen en gelukkig klopt dat getal ook niet ,Wij wonen 100 meter van de spoorwegovergang af en een jaar of 3 geleden zijn hier volautomatische bomen geplaatst .Denk dat er tussen de 75 en 100 vrachtwagens (we zitten vlakbij een waterzuivering) en pakweg 30-40 autos de overgang passeren .Wel zijn er in die tijd vele slagbomen gesneuveld omdat er zelfs de vrachtwagens zigzaggend tussendoor gaan omdat de bomen zo maar soms een uur nadat de trein gepasseerd is dicht blijven .Dus ook de techniek van volautomatisch hebben ze nog niet zo goed onder de knie.
Gisteren reed ik even buiten Hua Hin vanaf de Pethkasem Road naar het Palm Hills resort. Voor de eerste keer zag ik de spoorwegbomen dicht en het licht op rood.
Ik weet niet hoe lang de auto’s aan de overkant stonden te wachten, toen ik ze plotseling zigzaggend tussen de spoorwegbomen naar mijn kant toe kwamen gereden. Ze waren net aan de overkant toen de slagbomen naar boven gingen.
Het zal dan wel niet gebeuren, maar je moet er maar net staan als om de een of andere reden toch nog een trein komt aangereden…. ze konden met geen mogelijkheid weer weg.
Een paar maanden geleden zag ik zo’n tafereeltje in Bangkok. Een auto stond over de rails, maar kon door het drukke verkeer niet naar voren of achter. Er kwam wel een trein aangereden. Deze kon, omdat hij langzaam reed, op tijd stoppen….
Maar ik schrok wel even toen ik dat tafereeltje zag.