Staatssecretaris Thaworn van transport vreest dat de noodlijdende nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, Thai Airways International (THAI), dit jaar afstevent op een recordverlies van ruim 10 miljard baht.
Het vorig jaar ingevoerde financiële herstelplan zet geen zoden aan de dijk. In het eerste halfjaar is al een verlies geboekt van 6 miljard baht. De financiële positie van de luchtvaartmaatschappij is zeer kritiek en Thaworn vraagt zich af of de voorzitter van de raad van bestuur zich bewust is van de ernst van de situatie.
Daarnaast stoort hij zich aan het feit dat er weinig haast gemaakt wordt met de herstelplannen. De staatssecretaris wil THAI uit het slop trekken, maar lijkt met handen en voeten gebonden. Zo kan hij slecht functionerende directieleden niet ontslaan. Hij waarschuwt de vliegmaatschappij voor het plan om weer de hand op te houden bij de regering. THAI wil een lening van 50,8 miljard baht voor verbetering van de liquiditeit.
Het verzoek om een lening is al ingediend bij het ministerie van Financiën. Of dit wordt toegekend hangt af van de mogelijkheden van THAI om de schuld af te lossen, zegt een bron. Van het gevraagde bedrag is 32 miljard baht bestemd voor werkkapitaal en de rest om de cashflow te verbeteren.
De regeringscommissie beheer openbare schulden maakt zich dan ook zorgen over de liquiditeit van THAI en voorziet nog meer schulden wanneer de luchtvaartmaatschappij 38 nieuwe toestellen voor 156 miljard baht gaat kopen of leasen. De staatssecretaris heeft opdracht het bestuur van THAI de opdracht gegeven gegeven het plan voor de aanschaf van nieuwe vliegtuigen te herzien.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen5 november 2024Reizen met de trein in Thailand: ontdek de groene route
- Nieuws uit Thailand4 november 2024Thailand behoort tot de vier landen met het grootste risico op overstromingen
- Eten en drinken4 november 2024Isaan wordt culinaire bestemming van wereldklasse
- Nieuws uit Thailand4 november 2024Thailand getroffen door dodelijke overstromingen en zware regenval
Of dit wordt toegekend hangt af van de mogelijkheden van THAI om de schuld af te lossen, zegt een bron.
Het lijkt me onwaarschijnlijk, dat de Thai die lening ooit zal kunnen aflossen, dus waarschijnlijk zal de onmogelijkheid om dat geld terug te betalen de reden moeten worden, om die lening te verstrekken.
Beste lezers,
Thai Airways International maakt dezelfde fout zoals veel vliegtuig maatschappijen, met name ze vliegen overal naartoe in plaats van hen te concentreren op één continent, hetzij Europa of Noord-Amerika of Zuid-Amerika of Azië of Australië. Als zoon van wijlen een oud voorzitter van een vliegtuig maatschappij maakte deze vliegtuig maatschappij massa winsten door zich enkel te concentreren op Europa. Na de dood van m’n vader werd deze maatschappij overgenomen door een groep die eveneens naar Noord-Amerika en de Caraïbben wou vliegen, twee jaar later werd het faillisement aangevraagd en alle medewerkers stonden op straat. Eén verkeerde beslissing kan dat in de hand werken.
Zou Thai Airways International zich enkel concentreren op één continent, hetzij Noord-Amerika of Europa, ben er nagenoeg zeker van dat ook zij winsten zouden maken en dat zou de dienstverlening dermate laten stijgen dat Thai Airways International opnieuw kan concurreren met de anderen.
Ze zouden moeten vliegen op luchthavens waar de landingsrechten minimaal zijn, dus vanuit Brussel is uit den boze. Brussel is namelijk één van de duurste luchthavens ter wereld. In deze wereld telt elke seconde, elke minuut dat een vliegtuig op de grond, op de tarmac staat.
Zou Thai Airways International enkel vliegen op bijvoorbeeld Parijs Beauvais, Dusseldorf, Rotterdam, Oostende-Brugge of m.a.w. tweederangs luchthavens in de verschillende West-Europese landen met toestellen zoals de Airbus 350-900 of de Boeing 787-800 (dat kan ook met geleasde toestellen, ze moeten die niet gaan aankopen) en niet met de mastadonten zoals Boeing 747, 777, de wereld van Thai Airways International zou er gans anders uitzien, en ben er zeker van dat er iedereen zou beter van worden, de piloten, de steward(essen), de passagiers en ga zo maar door en als dan nog eens aan concurrentiële prijzen voor business klasse en deze klasse aan zeer hoge standaarden laten functioneren, het zijn tenslotte de business people waar de winsten worden gehaald. Economy klasse people is goed om het vliegtuig te vullen maar deze passagiers geven aan de maatschappij geen winsten, meer een break even (op zijn engels gelezen) Begrijp mij niet verkeerd, ik wil zeker geen steen werpen naar de Economy klasse mensen. Ik vlieg soms economy soms business klasse, naargelang m’n financiën zijn op dat ogenblik.
Ik denk dat de Thai bestuurders eens goed door elkaar moeten worden geschud en hen de feiten op de neus te drukken, tenslotte het zijn die mensen die een vliegtuig maatschappij laten leven, overleven of naar de afgrond duwen. Als Thai Airways meer en meer verlies lijdt wilt dat duidelijk zeggen dat het management slecht is (In eigen boezem kijken is moeilijk, zijn fouten aanvaarden en zijn plaats/job afstaan aan iemand die het meent, die nieuwe ideeën heeft) . Als ze vandaag geld in Thai Airways International pompen zullen de banken binnen het jaar teruggevraagd worden om dat nogmaals te doen. In mijn ogen is dat een bodemloze maatschappijmet alle gevolgen vandien.
Later geef ik nog meer van m’n ongezouten commentaar, iedereen moet weten hoe de steel in de vork past. Ook ik maak fouten maar probeer daar zoveel mogelijk van te leren en niet zomaar m’n parapluutje open te doen.
Vele groeten aan alle lezers en Thailandblog medewerkers.
Doe zo voort
Andreetje
Zonder de economy class passagiers, zouden die vliegtuigen niet kunnen vliegen, omdat ze een toestel met alleen business class passagiers niet gevuld krijgen.
Dan moeten ze met kleinere vliegtuigen gaan vliegen en tussenlandingen maken.
Daar kunnen luchtvaartmaatschappijen blijkbaar niet aan verdienen, anders deden ze dat wel.
Beste Andreetje… zou jij eens een link kunnen bezorgen en de naam van de maatschappij waar jouw vader oud voorzitter van was?
Wat heb jij in je leven gedaan? Je hebt een bedrijf, begrijp ik. Wat voor soort bedrijf?
Waarom werk jij niet bij Thai als raadgever? Dan zouden ze het beslist overleven, of niet soms, want jij schijnt precies te weten hoe de vork in de steel zit.
Met vriendelijke groet.
Hier een interessant artikel over Thai Airways. Over te veel managers, te veel gratis reizenden politici (lijkt NL wel), te veel personeel, corruptie enz.
htpp://www.http://bakertilly.co.th/insights/thai-airways-drastic-action-required/
Concluderend: zal nooit winstgevend worden met de Thaise mentaliteit van smeren en hand ophouden