Het gaat al langere tijd niet goed met de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, Thai Airways International (THAI). Nu ook beursanalisten adviseren om de aandelen van THAI niet te kopen maar te verkopen, hangen er zeer donkere wolken boven de hoofden van de medewerkers van de airline.
De luchtvaartmaatschappij heeft de eerste negen maanden van dit jaar een verlies geleden van 18,1 miljard baht. Een nieuwe topman die vorig december is aangetreden, Charamporn een voormalig bankier en president van de Stock Exchange of Thailand, beloofde destijds dat het staatsbedrijf in 2016 uit de rode cijfers zou zijn. Maar analisten denken daar anders over. Bualuang Securities verwacht dit jaar een verlies van 20 miljard baht, in 2016 3,38 miljard baht en in 2017 nog 1,59 miljard baht.
Woordvoerder Prinn van CLSA Securities zegt dat president Charamporn voor een moeilijke taak staat. ‘THAI moet de inkomsten verhogen of in het personeel snijden. Maar ze blijven marktaandeel verliezen en moeten 3,5 jaar salarissen doorbetalen aan personeel dat afvloeit’.
Volgens de president-directeur van THAI, Charamporn, zijn de onderhoudskosten de grootste kostenpost. ‘Als we die kosten kunnen terugbrengen, maken we winst’, zei hij in november tijdens een bijeenkomst in de Foreign Correspondents’ Club of Thailand.
THAI is daarom al begonnen met het inkrimpen van de vloot. Het aantal operationele vliegtuigen is teruggebracht van 135 naar 94 en het aantal verschillende types toestellen van 11 naar 8. Uiteindelijk wil de maatschappij naar vier of vijf modellen. Routes naar Los Angeles, Madrid en Johannesburg worden gestaakt.
Charamporn voelt de druk van de regering die het mega verlies onacceptabel vindt. Op het eind van de maand moet er een herstructureringsplan op tafel liggen. Premier Prayut heeft Charamporn zes maanden de tijd gegeven om schoon schip te maken.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 november 2024Beleef het spectaculaire Pattaya International Fireworks Festival 2024
- Nieuws uit Thailand27 november 2024Kankerzorg blijft toegankelijk onder vernieuwd NHSO-programma
- Vliegtickets27 november 2024Etihad breidt netwerk uit met nieuwe Aziatische bestemmingen waaronder Chiang Mai en Krabi
- Achtergrond27 november 2024Veel misverstanden over koffie en thee
Hebben net als klm te veel met de neus in de lucht gelopen en denken dat de arbeidsvoorwaarden
gewoon het zelfde kunnen blijven.
Alle contact met de klant verloren en de concurentie is niet te stoppen.
Twee airbussen a 380 staan altijd stil op het airport. Kost ook een vermogen als die stil staan.
Wens ze net als onze KLM veel sterkte, maar ik vlieg er niet meer mee, zoals velen dat niet meer doen.
@,
Volgens president-directeur van THAI de onderhoudskosten terugdringen, daar dit een grote onkostenpost is ??
Heb ik het verkeerd dat op een aantal vliegvelden op ons aardbolletje thaise maatschappijen geweigerd word, juist omdat dit (achterstallige) onderhoud niet uitgevoerd wordt??
Ok, als je dan de vloot inkrimpt, dan is die bezuiniging een automatisch gevolg.
Maar het sumiere onderhoud, als men dit zo mag noemen, kan wel in een klap een heleboel mensen het leven kosten.
De regering vindt dit onacceptabel en nu dus maar hopen dat er op de juist vlakken bezuinigd gaat worden.
LOUISE
Precies hetzelfde liedje als de ter ziele gegane Belgische Luchtvaartmaatschappij SABENA.
Die werd nog in laatste instantie overgenomen door SWISSAIR, doch tevergeefs: geen redding.
Nochtans blijf ik binnenlandse vluchten met Thai Smile nemen vanop Suvarnabhumi, heel makkelijk en comfortabele vliegtuigen en een heel goede service!
Dat ze nog lang mogen bestaan……5555
Moderator: Discussie graag bij Thailand houden.
Paar weken geleden met Thai Airways van Rome naar Bangkok gevlogen,vieze stokoude 747,wat ook nog eens een leentoestel was,neutraal wit,zonder belettering wat de afkomst was.
Bekleding kapot,en het toestel was gewoon smerig.
ik boek mijn tickets niet zelf,maar als ik de keus zou hebben ga ik wel met een andere club.
En Thai Airways is veel te duur geworden lang geleden vloog ik graag met Thai Airways maar nu niet meer.
Zoeven hetzelfde onderwerp uitgebreid gelezen in Bangkok Post. Hierin staat dat de CEO van Thai een manager inhuurt voor 10,6 miljoen baht en daarnaast nog eens een bureau voor 25,6 miljoen baht. De reden hiervan is dat hij niet exact weet wat er moet gebeuren en zich door anderen duurbetaald laat adviseren. Of deze adviezen juist zijn moet nog blijken. Thai is zichzelf aan het afbreken. Het idee dat je de personen die werken bij Thai meer effectief kan laten werken waardoor minder personeel nodig is, zal niet aanslaan omdat Thais gewend zijn aan hoge beloning voor weinig inspanning en daar via hun sterke Union niet op willen inleveren. Deze CEO wil bezuinigen op o.a. onboardservice, maintenance en vooral personeel (5000 moeten er weg en ieder executive krijgt extra 3,5 jaar salaris als gouden handdruk). Wordt dus een uitgeklede lijn zonder service met vliegtuigen die niet langer luchtwaardig zijn. Dacht dat juist daar het probleem zit waarom Thai niet langer populair is.
Vanaf 1993 heb ik een taal jaren twee keer per jaar gevlogen met Thai Airways en in die jaren ging het al niet goed. Er was vanaf Bangkok vaak vertraging en op Schiphol moesten er steeds wat reparaties worden uitgevoerd.
Als je een reis boekte, was het afwachten, waar men een tussenlanding ging maken. Dat was een keer in Frankfurt, in Kopenhagen en een paar keer in Zurich. En vanaf Bangkok is een vliegtuig met veel Indiers een tussenlanding gaan maken In Bombay; De Indiers moesten uitstappen en de overige passagiers werden door de Indiase politie gecontroleerd. Naar Schiphol vlogen wij met 17 (!) passagiers en 24 bemanningsleden . Over de service aan boord niets dan goeds.
Ik ben zeer tevreden over Thai airways.In de laatste 3 jaar 7 maal naar Bangkok zonder problemen vanaf
Brussel.Meestal heb ik 3 stoelen ter beschikking en kan dan rustig slapen.Dit is helaas het gevolg als
men met half lege vliegtuigen vliegt.Goed voor de reiziger slecht voor firma.
Marketing moet nog worden uitgevonden bij Thai airways en daar ligt het grote probleem.
Je moet maar 1keer met emirates of Quatar airways vliegen en je krijgt hun promoties regelmatig.
Bij Thai airways heeft men mij nog nooit een mail gestuuurd met promoties.
Toch blijf ik een trouwe klant want mijn Thailand vakantie begint al in Brussel en niet pas in Bangkok.
amaaie leuk vooruitzicht net geboekt brussel- bangkok vertrek 27-02-2015 ik heb eral spijt van
Ik keer 2 maal per jaar terug naar België.
Sinds Thai Airways rechtstreeks een verbinding met Brussel heeft (nu toch al een 4 -tal jaar dacht ik) doe ik dat met hun.
Thai Airways is wat mij betreft gewoon goed, niks speciaal maar dat hoeft voor mij ook niet.
Ik ben tevreden over de vertrek- en aankomsttijden en ze vliegen steeds op tijd.
Nog nooit een oud of vuil vliegtuig gehad. De zitplaatsen zijn ruim en comfortabel, en het boordpersoneel is vriendelijk. en behulpzaam zoals het hoort.
Eenmaal wat voorgehad met het vliegtuig. Dit was vorig jaar toen iemand van het luchthavenpersoneel in Brussel tegen het vliegtuig was gereden. Als gevolg hiervan moesten we de dag nadien vertrekken en de communicatie daarrond kon wel beter. Formulier ingediend en 2 voucher van 600 Euro bekomen zonder dat men daar moeilijk over deed. Ondertussen reeds verbruikt..
@michel – waarom spijt ? Is geen enkele reden voor volgens mij.
Als er ernstige tekortkomingen zouden zijn wat de veiligheid betreft, dan zouden de landingsrechten in Brussel en andere Europese luchthavens zeker ingetrokken worden.
Als men elke vliegtuigmaatschappij waar het slecht gaat als onveilig zou bestempelen, dan kunnen er wel enkele bekende Europese maatschappijen ook wel geschrapt worden van die landingslijstjes.
@Roy – Ik krijg minstens 2 x per jaar de promoties in mijn mailbox, maar je moet wel eerst inschrijven op de nieuwsbrief.
Momenteel is zie ik echt geen reden om Thai Airways links te laten liggen, maar ieder moet maar doen waar hij zich goed bij voelt
Het probleem is denk ik voor eenieder zichtbaar.
Te veel en te dure staff. In het bijzonder een zware top
Te veel free bee’s voor staf , familie en zeg maar voor Jan rap en zijn maat. Er zitten regelmatig op business class Thai die niet betalen maar op de een of andere manier een garis ticket hebben bemachtigt.
Te lege vliegtuigen en geen goede initiatieven om de budget reizigers binen te halen. Thai komt nooit uit search engines met een goede deal.
Verder , maar persoonlijk, de menu’s hebben gewoon te veel vis en ander spul dat uit de zee komt. Niet veel en geen geode alternatieven. Air France had daar trouwens ook een houtje van in het verleden.
Veel van de mannelijke cabine staff is houtain and soms gewoon griezelig. In het voordeel van Thai is dat ze duidelijk een gewicht, leeftijd en presentatie limiet hebben mbt vrouwelijke cabine staff, iets waar KLM wat van kan leren.
Nogal seksistisch die opmerking. Stel dat het je vrouw of zus is die +40 jaar is en airhostess, moet die dan ander werk gaan zoeken ?
Bij een incident heb ik toch meer vertrouwen in het oudere meer ervaren kabinepersoneel. Hun uterlijk doet er niet toe.
Klantvriendelijkheid heeft geen leeftijd.
Gewoon naar grond stewardes promoveren 🙂 Er zijn gewoon jobs waar een leeftijd grens heel normaal is. Een 50 jarige professionele voetballer? Duikers, onderzee boot personeel en er is meer. Ze zijn het visite kaartje van KLM.
Dit verlies is toch zo groot omdat alle shit nu afgeschreven wordt? Dus de kosten van de personeelssanering, de mega afschrijving op de vloot en de rest van de bagger. Hierna is het toch uit de as herrijzen? Een flinke schouderklop van de premier en een flinke bonus liggen klaar over een jaartje. Wat ook opvallend is dat dochter Nok en Scoot geen winstmakers zijn. En Patrick het ander werk zoeken bij het behalen van een bepaalde leeftijd of ontslag bij zwangerschap staat bij veel Airliners in de contracten. In Nederland noemen wij dat inderdaad leeftijdsdiscriminatie. In andere landen noemen ze dat heel normaal.
Bezuinigen doen ze in elk geval al in de luchthaven! Al eens in de lounge geweest? Volgens mij is de catering verzorgt door de meest gekende minisupermarkt keten. De broodjes en de (plastic) worstjes enz… Vreselijk!