Het netto verlies van Thai Airways International (THAI) is in het tweede kwartaal opgelopen naar 2,5 miljard baht. Volgens de luchtvaartmaatschappij komt dit vooral door wisselkoers verliezen. Een jaar geleden bedroeg het verlies 2,9 miljard baht. Het eerste halfjaar maakte THAI een netto verlies van 2 miljard baht.
De omzet steeg in het tweede kwartaal met 9,6 procent op jaarbasis dankzij een toename van het aantal passagiers (plus 21,9 procent) maar de gemiddelde opbrengst per passagier daalde door de heftige concurrentie.
De uitgaven van de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand stegen met 8,6 procent als gevolg van de hogere brandstofprijs. Die steeg gemiddeld met 20,1 procent. Maar het grootste verlies werd geboekt op de wisselkoers van valuta (2,4 miljard baht). THAI boekte verder verlies op het terugbrengen van het belang in Nok Air en afschrijving op bezittingen en toestellen.
Gedurende het tweede kwartaal vervoerde THAI 5,87 miljoen passagiers (plus 14,9 pct). De bezettingsgraad bedroeg 78,5 tegen 69 procent in dezelfde periode vorig jaar.
Op 16 november begint THAI met vier vluchten per week op Wenen. In het tweede halfjaar worden vier nieuwe toestellen in gebruik genomen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Activiteiten22 december 2024Ontdek de magie van Koh Tao met zon, zee en avontuur
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Veilig de feestdagen door in Thailand: Campagne tegen rijden onder invloed
- Nieuws uit Thailand22 december 2024De groeiende impact van e-sigaretten op jongeren in Thailand
- Nieuws uit Thailand22 december 2024Thailand streeft naar eerlijke gezondheidszorg voor iedereen
Waarom vlieg Thai Airways niet via Schiphol. Wel via Frankfurt en Belgie.
Groetjes Henri Hurkmans
Mogen wij belgen ook een rechtstreekse vlucht hebben vanuit Brussel naar Bangkok? Moest vroeger wel vertrekken vanuit Schiphol -Rijsel-Parijs enz. Extra kosten + min.4 h op de trein.Neen dank U.
Eddy, die hebben we nu sinds een aantal jaren…informeer u bij THAI België of kijk op internet.
Hallo Henri,
Een aantal jaren geleden vloog Thai wel op Schiphol en nog meer Aziatische vlieg maatschappijen.
Toen Schiphol in al zijn wijsheid de start- en landingsrechten behoorlijk omhoog gooien, hebben veel van deze maatschappijen Schiphol uit de route gegooid.
Waren er een knap aantal, ik dacht aan 8 stuks.
Vandaar dat wij toen op China Air over zijn gegaan.
Ergens vorig jaar was dit.
Weet iemand dit nog?
LOUISE
Niet waar. Thai Airways behoort tot een verbond van andere maatschappijen en gebruiken daarom Schiplhol niet meer. Ze gebruiken de luchthavens van hun partners dus Frankfurt, Kopenhagen,Londen en Zurich.
Thai airways heeft mede door de financiele economishe crisis over de hele wereld en door
bezuiniginen bij de vliegmaatschapij besloten om niet meer te vliegen op Amsterdam.
Was een bezuinigingsmaatregel van Thai zelf, ze hebben toentertijd gekozen om AMS te schrappen in West-Europa waar de grote luchthavens relatief niet ver van elkaar liggen.
Jammer dat wel, heb enkele keren met Thai gevlogen maar vloog toen evenals nu net zo goed met KLM.
KLM heeft op “haar thuisluchthaven” Schiphol nog steeds een dominante positie en vliegt zelf op Thailand. Het koekoeksjong dult geen andere vogeltjes is het nest 🙂
In België is dat anders omdat de nationale airliner SABENA er niet meer is en trouwens voorheen niet op Azië gericht was, eerder op Afrika.
Heeft uiteraard met de koloniale geschiedenis te maken.
Mark het is triest gewoon dat de KLM nog steeds een dominate posite heeft.
Voor mij is het moeilijk om naar Belgie te gaan of naar Frankfurt met trein.
Echt wordt tjd dat Thai Airways ook vanaf Schil vlieg.
Groetjes Henri Hurkmans
Dat gaat voorlopig niet gebeuren. Schiphol heeft voor dit jaar alle 500.000 toegestane vliegbewegingen al uitgegeven en in 2018, 2019 en 2020 mag er niet ééntje meer bijkomen. Hoogstens als er verbindingen worden opgeheven kunnen die opnieuw worden uitgegeven, maar dan zal THAI zeker geen prioriteit krijgen, als ze dat al zouden willen.
Overigens is met de trein naar Brussel of Frankfurt reizen niet veel ingewikkelder dan het maken van een willekeurige vliegreis hoor. Je gaat zitten en je komt er meestal wel.
Hallo Frans,
Vergeet niet dat er heel mensen er voor kiezen alleen maar eenmalig instappen en eenmalig uit willen stappen.
Wij ook toen wij nog in Nederland woonden.
Moet er niet aan denken na aankomst nog een trein in te duiken
Heeft er ook mee te maken nu dat men ook ouder wordt.
En met het doorlabelen van de bagage kwam het ook vaak voor dat je uitstapte op plaats van bestemming, maar de bagage in
Timboektoe stond. Om maar een plekje op deze bol te noemen.
LOUISE
Dat de KLM de schuldige zou zijn betwijfel ik.
Per slot van rekening vliegen EVA air en kort geleden nog China air ook naar Bangkok.
En als de KLM ervoor zou hebben gezorgd, dat de Thai niet meer op Schiphol zou kunnen landen, zou het voor de hand liggen dat de KLM niet meer welkom in Bangkok zou zijn.
De Thai had ooit een directe vlucht naar Amsterdam.
Waarschijnlijk was dat wat teveel van het goede in West-Europa en werd het een vlucht met een tussenlanding in Frankfurt.
Een volstrekt onaantrekkelijk alternatief, want in Frankfurt moest je in het vliegtuig blijven, wat de vlucht wel erg lang liet duren.
Verder was het toestel tussen Amsterdam en Frankfurt grotendeels leeg.
Waarschijnlijk was dat stuk dus niet rendabel en hebben ze het geschrapt.
Daarna werd het met de Lufthansa naar Frankfurt, om van daar verder te gaan met de Thai.
Het zou zeker prettig zijn, als Thai Airways weer op Schiphol zou vliegen, zeker nu China Airlines niet meer van Schiphol naar Thailand vliegt. Ook dat is dankzij de KLM.
Het gebeurt nu wel eens, dat er geen plaats meer is bij de KLM of alleen plaats tegen een veel hogere ticketprijs.
Beste Christiaan,
Zou zeker leuk zijn dat Thai Airways op Schiphol gaat vliegen. KLM wordt te duur met zijn prijzen en zelf hou ik van rechtstreeks naar Bangkok. Eva Air wordt ook duurder. Maar buiten dat als ik wil vliegen met Thai Airways via Brussel of Frankfurt dan moet ik met de trein
daarheen. Mis mijn linker arm dus echt wordt moeilijk voor mij moet dan een Taxi nemen naar Rotterdam en dan de trein nemen.
Groetjes Henri
drie opmerkingen:
1. de vliegtickets zijn de laatste 10 jaar alleen maar goedkoper geworden;
2. de prijsverschillen tussen de tickest van de verschillende maatschappijen zijn voor de consument ondoorgrondelijk en onvoorspelbaar. Degene die meent de verklaring te hebben is intelligenter dan 100 yield systemen van de airlines;
3. Thai Airways is normaliter een van de duurdere airlines. En dat zal op de middellange termijn niet veranderen met de verliezen die ze lijden. En de politieke onwil om Thai Airways te verkopen.
Met tarief(structuren) van (lucht)havens raak je een hééél gevoelige snaar … overal in de EU overigens.
Ik vrees dat het op Suvarnabhumi met de dominante positie van Thai, en het legertje “net-werkers” 🙂 dat erachter schuilt, niet anders is.
Goede (lucht)havenbeheerders zouden dat ongetwijfeld ook liever anders zien, maar het is hélaas niet anders.
Als Thai Airways nog een paar jaar de miljardenverliezen blijft opstapelen lost dat zichzelf uiteindelijk wel op. Met zekerheid geen fraai gebeuren.
Heb altijd met Thais airways gevlogen,maar voor mij is Thais airways veel te duur.geworden en hun prijzen veranderen dagelijks.
Ik heb geboekt bij Emirates voor 25.150 TBH deze boeking bij Thais airwys kost 39000 TBH een verschil van
bijna 14.000 TBH.hetgeen niet weinig is.
Er is wel een tussenstop bij Emirates.
Maar voor mij is het goed voor eens de benen te strekken
Thais airways zit met zoveel verlies algelijk zij zoveel duurder zijn ??????
Thai is vandaag niet duurder meer dan Emirates of Qatar als je een beetje kunt spelen met de vertrek en retour datum. Ik kon vliegen voor 529 € met Thai maar verkoos toch Qatar voor de service. En zoals je zegt Odil, ik strek ook graag mijn benen eens na een uur of 6.
En voor de service moet je zeker NIET met Thai vliegen niettegenstaande ze bij Skytrax winnaar waren in Economy. Begrijpen wie kan ! Op gebied van service komen ze nog nie aan de enkels van Qatar of Emirates.
Ik vind de sevice gewoon goed. Meer hoeft voor mij echt niet. Ben best tevreden met de service van Thai en ik heb er niks op aan te merken.
Mijn huidig ticket kost 540 Euro voor 6 maanden. Daar zal het dan ook wel niet aan liggen denk ik.
Maar misschien is het gewoon zo dat ik niet veel gewoon ben en snel tevreden. Kan ook zijn natuurlijk.
Wat is er dan wwl zo uitzonderlijk bij die andere maatschappijen in Economy dat Thai niet tot aan hun enkels komt ? Wat dat is wel een groot verschil.
Ronny, een vriend vliegt 6x per jaar met zijn vrouw op en af. Alleen omdat hij een gouden kaart heeft en telkenmale 100 kg kan overbrengen om professionele redenen doet hem verder vliegen met Thai. Hij is helemaal niet te spreken over Thai en nog minder over hun dienstbetoon , aftersales. En ik geloof hem. Op vele vluchten was er zelfs geen keuze bij het ontbijt en wanneer de lichten gedoofd werden kon je zelf achter een drankje. Natuurlijk speelt het een grote rol welke crew je aan boord hebt. Zoals ik eerder zei, ik kon vliegen voor 529€ met Thai maar verkies toch Qatar voor 640€ (6 maanden ticket).
Amaai, dat zijn wel serieuze argumenten dat je daar naar voor brengt moet ik zeggen.
Ik vlieg jaarlijks tweemaal terug naar Belgie met Thai. Zeg 4 vluchten op jaarbasis.
Ik weet dat (eigen ondervinding en dus niet van horen zeggen …) ze elk uur rondkomen met drank en er steeds drank klaar staat in de pantry.
Je kan nu op dat knopje drukken om het te laten brengen, of er ook zelf achter gaan als het donker is. Zeker dat laatste is te prefereren als je zo graag je benen eens strekt. Hoef je geen 6 uur voor te wachten hoor.
En ja er is maar keuze uit 1 soort ontbijt.
Kan begrijpen dat sommige hier niet over te spreken zijn….
Aftersales o.a. vlucht veranderen, compensatie afgelaste vlucht ( was niet hun schuld) Werd steeds goed en snel geholpen
eddy,
er is al lang een vlucht vanuit brussel rechtstreeks naar bangkok met thai airways, u loopt achter.
in mei had ik een vlucht retour voor 528 euro
nu vertrek ik op 01 december voor 540 euro
kwaliteit vlucht is opperbest
Ik snap de redenen niet zo goed waarom Thai Airways verlies leed.
Volgens mij hebben zij een langlopend contract voor de aankoop van brandstof om juist niet zo afhankelijkk te zijn van prijsschommelingen. Dat contartc lopt nog en is niet erg voordelig maar wordt niet beinvloed door prijsstijgingen.
Valuta-wisselkoers schommelingen? Ik maak me sterk dat Thai Airways rekeningen heeft in verschillende valuta, zowel voor inkomsten als voor uitgaven. Als Belgische klanten in Euro’s betalen en ik bataal mijn medewekers in Brussel in Euro’s: waar lijd ik dan valuta-verlies?
Wat ik voig jaar zelf heb onderzocht en gevonden met mijn studenten is het volgende:\
– bij Thai heeft men 25 % meer personeel dan bij een airline met vergelijkebare grootte;
– men heeft veel meer verschillende typen toestellen die allemnaal om gespeciaiseerd onderhoud en onderdelen vragen;
– de maatschappij heeft ruim 40 vice-presidenten met ene raiant salaris;
– de maatschappij geeft leden van het management (en hun familie) vele voordelen, bv bijna gratis vliegen in de business class. De bezetting van de business class is goed, maar bijna niemand betaalt (het volle pond).
Al deze zaken zijn structureel en zorgen voor hoge kosten danwellage inkomsten net zoals in veel voorgaande kwartalen van dit decennium. En ik zie weinig veranderingen.Ja, afschrijven van toestellen die niemand meer wil.
Thai komt niet naar Schiphol. De concurrentie is te groot. Los van non-stop opties, is er ook hevige concurrentie van andere Aziatische maatschappijen en de grote 3 uit het Midden-Oosten. Dat gaat Thai niet overleven. Op Brussel doen ze het beter omdat de concurrentie een stuk kleiner is. Gun de Belgen ook een pleziertje en maak je vooral niet druk over Thai op Schiphol want dat zouden ze niet overleven…
Ook als Thai International Airways op Amsterdam vliegt hebben ze nog verlies.
Daar ging het artikel over.
Ik dacht maar kanmij vergissen dat net als Garuda Thai Int .door de IATA ?? zijn uitges;loten om op alle vliegvelden in de EU te vliegen.
Trouwens waarom zou alles op Amsterdam moeten vligen?
We hebben nu gelukkig veel vliegvelden dichtbij.
Dusseldorf, Keulen-Bonn (Echte goede aanbiedingen vanaf hier). Brussel en Frankfurt.
Is met de auto echt niet zo ver als men denkt en langparkeren is daar vaak stukken goedkoper.
Net als vliegen vanaf station Antwerpen.
Ik zoek altijd op deze vliegvelden.
Maatschappijen:
Finnair, Turkish Airlines, Swiss, Lufthansa, Eurowings.
“uitgesloten om op alle vliegvelden in de EU te vliegen.”
Thai vliegt momenteel op volgende landen in Europa.
In de EU
Denmark : Copenhagen
England : London (Heathrow)
France : Paris
Germany : Frankfurt, Munich
Italy : Rome, Milan
Sweden : Stockholm
Austria: Vienna *Effective 16 November 2017
Buitend de EU
Russia: Moscow
Norway : Oslo
Switzerland : Zurich
Met de Benelux trein of de Thalys ben je zo op Brussels Airport-Zaventem.
Thai gaat bovendien vanaf het najaar 5 x per week Brussels – Bangkok – Brussels vliegen, dus weeral een reden om voor Brussels Airport te kiezen. 😀
Hopende jullie te mogen verwelkomen op onze nationale luchthaven.