Verkeersveiligheid Thailand: Minivan wordt midibus
De Thaise regering wil af van de minibusjes omdat die erg gevaarlijk zouden zijn en vaak betrokken bij verkeersongevallen. De kleine busjes moeten vervangen worden door een midibus waarmee meer passagier vervoerd kunnen worden.
Naar verwachting keurt een technische commissie spoedig een voorstel goed met technische- en veiligheids specificaties. Busvervoerder Transport Co gaat dan als eerste 55 nieuwe midibussen aanschaffen. Bij Transport Co rijden nu 6.400 minibusjes.
Het ministerie van Transport wil voor het einde van het jaar alle interprovinciale minibusjes vervangen door de groter variant, die veiliger zou zijn. Vanaf 1 juli moeten ze geleidelijk van de weg verdwijnen.
Aanleiding voor de vervanging van de minibusjes zijn enkele ernstige ongelukken, zoals een aanrijding in Chiang Rai waarbij zeven passagiers en de bestuurder om het leven kwamen en een aanrijding in Chon Buri tussen een minibusje en een pickup truck waarbij 25 doden te betreuren vielen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Gelijk een snelheidsbegrenzer er op en en tackograaf ??
Ik heb een aantal jaren geleden zo’n op de foto getoonde Toyota busje, waarvan er tienduizenden rondrijden in Thailand, proberen te importeren, maar dat kon niet want de RDW vindt ze niet veilig en wil ze niet goedkeuren.
Ben benieuwd waar ze nu mee komen.
Busjes zijn net zo veilig, als persoon die ze bestuurt.
Het maakt niet uit, of de bestuurder in een minibus, of in een midibus in slaap valt.
In een midibus zijn er dan alleen wat meer slachtoffers.
Misschien is het ook alleen maar een manier, om meer belasting op te halen, want er moeten wel busjes aangeschaft worden natuurlijk.
Ik heb wel eens gelezen dat ze hiervoor een speciaal rijbewijs nodig hebben.
Dus niet een normaal rijbewijs voor een auto.
Mischien is er iemand die hierop een antwoord kan geven.
Het Thaise rijbewijs is geldig voor het besturen van saloons, pickups en ook mimibusjes.
Je hebt een ander rijbewijs nodig voor het besturen van vrachtwagens en persoons bussen.
Deze rijbewijzen zijn niet weggelegd voor buitenlanders.
Houd er rekening mee dat je als chauffeur van een minibus, volgeladen met mensen, waarschijnlijk wel aangehouden/gestopt wordt door de Boys in Brown daar deze dan denken dat je passagiers vervoerd tegen betaling. Zelfde geldt voor tuk-tuks en songtaews.
Tuktuks en songtaews mag je als buitenlander niet besturen. Minibussen in principe wel, mits ze een witte plaat hebben met blauwe letters.
Wat gaat een grotere minibus veranderen aan het roekeloos rijgedrag van die chauffeur s
Word het dan veiliger???
Volgens mij vallen er dan meer slachtoffers, omdat er meer mensen in kunnen.
Amazing Thailand
compuding
Kan er over meepraten. Vorig jaar met een driver in 10 uur van Chiang Rai naar Pattaya waarbij we soms snelheden bereikte van 150 km per uur en de lege flesjes Lipo stapelde zich op.
De driver met bloed doorlopen ogen, een opgeblazen motor en op drie cilinders arriveerde we heelhuids in Pattaya. Dat nooit meer!
Begrijp ook niet goed dat je 10 uur in een minivan gaat zitten als voor nog geen 1000 bht met vliegtuig kan…
Een merkwaardige oplossing van een probleem: je pakt niet het probleem (wangedrag chauffeurs) aan, maar je stelt een cosmetische operatie voor. Als je dan niks aan wangedrag en overladen busjes doet dan blijft het probleem bestaan en zal inderdaad het aantal slachtoffers per ongeval hoger zijn.
En wat gebeurt er trouwens met al die mini-busjes? Worden die per het einde van dit jaar van de weg gehaald? Dat levert veel kapitaalvernietiging op en veel goedwillende chauffeurs met een eigen (gefinancierd) minibusje zullen bankroet gaan. Daar zullen chauffeurs en hun financiers niet blij van worden.
En als die busjes niet worden verboden dan zullen ze blijven rijden.
Intensieve controle en aanpakken van kamikaze chauffeurs zou moeten plaatsvinden. Zo niet dan zullen de ongelukken blijven gebeuren, maar nu met midi-busjes en dus meer slachtoffers.
Inderdaad, of ze die kamikazes nu in een minivan of een midibus zetten, het zal er niet op verbeteren zolang hun mentaliteit niet wijzigt (nooit dus).
En de bestaande busjes zullen niet verdwijnen maar oogluikend toegestaan worden door de politie die net zoals overal haar deel zal opeisen.
Men past het vervoer niet aan aan de afstand. Ik snap niet dat je honderden km lang in zo’n kl@terig busje wilt stappen als passagier. Chiang Rai naar Pattaya, ik denk snel een dikke 900 km. Waanzin!
Dit land heeft een geordend systeem voor lange afstandsbussen en met een kleine toeslag zit je nog luxe ook. Er is de vrij veilige trein; je kunt vliegen en zo duur is dat niet.
Maar ook toeristen denken wel eens dat ze wat tijd kunnen verdienen door in zo’n rijdende doodskist te stappen. Ik ga max 50 km in zo’n minibus; alles verder dan dat in de grote geregelde bus en dan liefst met de iets duurdere bus waar een goed uitgeslapen chauffeur zit. Als mijn vrouw de 600 km naar Bangkok doet zit ze in Nakhon Chai Air, kost wat meer maar dan heb je ook wat.
Tegen een in slaap gevallen meneer in een vrachtwagen doe je niks maar als mijn chauffeur maar wakker is, dan heb ik geen onnodige risico’s genomen.
Nou op zich is er niks mis met deze busjes, ook niet voor de lange afstand, maar ze proppen ze gewoon te vol met zo’n extra achterbank waar je niet comfortabel zit en dan met alle bagage.
Gewoon 7 of 8 passagiers erin en NORMAAL rijden dan is er niks aan de hand.
heb ooit zelf eens zo busje met chauffeur gehuurd om van boven Ayutthaya naar Rayong te rijden met een aantal familie leden en gezegd dat we geen haast hadden en dat ging prima.
Verplicht betere rijopleiding zou beter zijn ,nu met grotere vervoers mogelijkheden alleen kans op meer doden
Grootste probleem lijkt mij niet het materiaal maar de bestuurders waarvan er veel per rit betaald worden ipv per uur. Heen gaat nog wel maar dezelfde dag terug van bv Phuket naar BKK verbruiken de meeste meer Thaise Red Bull dan de Toyota Commuter diesel.
Beter de chauffeurs vervangen,dan de busjes .
Chauffeurloze vans, dat is de oplossing. Zo snel mogelijk invoeren cq verplichten. Hup Tesla.
Het is vooral de rijstijl en gedrag van de chauffeurs.
Minibusjes of Midibussen,ik geloof dat de werkelijke veiligheid begint bij een goede opleiding van de Chauffeur. Alleen een compleet omdenken, inzake alcohol gebruik,verkeersopleiding,werk en rusttijden gekoppeld aan een werkelijke goede controle,kunnen hier op den duur verandering brengen.
Al die toeristen of expats die voortdurend praten,dat het allemaal best meevalt,zouden alleen eens moeten kijken waar Thailand op de wereldranglijst qua het aantal verkeers ongelukken met dodelijke afloop staat.
Dat gaat echt niet helpen zolang er ook geen rijtijden besluit komt en dat er op gekontroleerd zal worden met tachograaf zo dat de chauffeur geen rare fratsen uithaald op de wegen en de snelheid aanpassen sommigen zijn echte kamikazen ik stap nooit in een minivan en ook niet in een midi van als die er komt ze proppen die busjes gewoon te vol en maar jakkeren.
Het is niet de minivan maar de chaufeur die het gevaar kan er over mee praten , met verschillende geweest naar Cambodia voor visum run . Waren allemaal ondemaatse driver , bochten afsnijden ,over de doorlopende strepen rijden , overdreven snelheid, sommige prezen 5 star visum run , maar geen gordels waar ik de laatste keer mee ben geweest. Was blij dat ik ieder keer veilig terug in Pattaya was. Ben heel blij dat ik van die kammikaze piloten van af ben. Zal niet veranderen als ze niet strenger op treden bij die nieuw bussen. Kontrole op snelheid! Dus op de driver! Als de river dom doet heeft niks met het bus te maken!
En nog maar te zwijgen van die schoolbusjes .
Er rijd er hier dagelijks een rond om kinderen naar een school in Lamphun te brengen .
Alles rammelt er aan als hij voorbij komt .
Zou hem wel eens als oud APK keurmeester, nader willen bekijken .
En ook bij die schoolbusjes drivers zijn ook vele kamikaze piloten bij .
Ik zie ze ook vaak met inhaal manouvres op een drukke tweebaans weg met in het midden een dubbele on onderbroken gele lijn .
Killers zijn het met geen enkel verstand van safety .
Jan Beute .
Deze minibussen zouden veiliger moeten zijn voor de inzittenden. Dus, in ieder geval, minder slachtoffers cq gewonden bij een gelijkblijvend aantal ongelukken. En deze bussen lenen zich minder voor het idiote rijgedrag, dat zou ook moeten helpen. Als quick-fix lijkt het mij een goede zet.
Helaas zullen vervolgstappen (opleiden van chauffeurs, controles etc) hoogstwaarschijnlijk uitblijven.
Inderdaad neem nooit meer een minibus die Zijn levensgevaarlijk.
Het grote probleem is de chauffeur, niet zijn slechte rijden, maar geen rusttijden.
Bangkok-Chanthaburi na 5 minuten Chanthaburi-Bangkok, 5 minuten rust om een Redbull te drinken en weer Bangkok-Chanthaburi, 5 minuten rust en weer Chanthaburi-Bangkok en dat zoveel mogelijk alles met 1 chauffeur, vertraging door files, dan moet dit ingehaald worden en dit alles van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.
Alleen door sterke drankjes blijven ze wakker en dit alles inderdaad met overvolle busjes. Naast de chauffeur mogen geen passagiers zitten, echter meestal zelfs 2 stuks.
Mensen schrijven nu dat er meer controle op snelheid moet komen?
Volstoppen met trajectcontroles of flitsers dan maar, net als Nederland?
Dan weet ik nu al dat men later gaat klagen dat de Thaise overheid geld binnen graait via die palen….
Tja, in Nederland staan ze er ook niet voor de veiligheid, hoor!