Het verkeer rondom de Lat Phrao kruising in Bangkok moet rekening houden met ernstige verkeersopstoppingen in verband met de aanleg van de zuidelijke Green Line.

De metroverbinding tussen Mo Chit en Khu Khot in Pathum Thani wordt op een hoogte van 26 meter over de kruising aangelegd. De Green Line moet de lucht in omdat de Don Muang tolweg op 20 meter over de kruising loopt.

Het knooppunt, waar vijf wegen samenkomen, heeft straks vier niveaus: op de begane grond de Vibhavadi Rangsit weg, daar boven de intersection overpass, de Don Muang tolweg en de metrolijn. Het is nog onduidelijk wanneer men start met bouwen. De Green Line moet in 2020 klaar zijn.

Ook de Ratchayothin kruising een lastig knelpunt. Men denkt er over om de flyover te vervangen door een tunnel om de verkeersstroom op de kruising te vergemakkelijken.

De Green Line kent ook een Noordelijke uitbreiding, het traject Mo Chit – Khu Khot die ook aan de zuidkant wordt verlengd vanaf BTS station Bearing naar Samut Prakan. De lijn is inmiddels voor 90 procent klaar en moet geëxploiteerd worden door de gemeente Bangkok. Daarvoor moet de gemeente wel eerst de aanlegkosten van 21 miljard baht betalen aan de Spoorwegen (SRT). De SRT en gemeente onderhandelen over de exploitatie. Dat gaat moeizaam omdat er al twijfels zijn of ze de financiering rond krijgen. Zo wilde de gemeente de terugbetalingstermijn verlengen.

De uitbreiding tot Samrong moet volgend jaar maart gereed zijn en het hele traject in 2018.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

5 reacties op “Verkeerschaos bij Lat Phrao verwacht door aanleg Green Line”

  1. rob zegt op

    Er is totaal geen planning in Bangkok, in 1991 en 92 heb ik Don Muang Tollway aangelegd in opdracht D.O.H verbinding het toenmalige International vliegveld Don Muang en Ding Daeng. Toen het klaar was ois men een nieuw vliegveld gaan bouwen, dus verhoogde snelweg was eigenlijk overboding. Nu gaat men er over heen de Green Line bouwen, er onder door gaat niet daar is de Metro o.a. naar Weekend market.
    Bij het bouwen van Don Muang zijn in deze sector boorpalen van diameter 2 mtr en een diepte van 60 mtr.
    Nu voor de Greenline is waarschijnlijk geen eens plaats voor fundamenten in deze sector

    • Ger zegt op

      Waar jij over praat is niet de Greenline, deze loopt oostelijk van Don Mueang Airport richting noord-oosten.

      De Dark Red lijn loopt langs Don Mueang Airport en is daar grotendeels klaar. Deze loopt van Bangsue ( huidig eindpunt MRT = ondergrondse ) richting Rangsit.

      • rob zegt op

        Even plaatje kijken, in Lad Prhao Intersection is de kruising met Don Muang Tollway etc.

        • Ger zegt op

          ja klopt helemaal, je ziet op de foto dat het de Don Muaeng Tolway kruist en richting Noordoosten gaat, richting Elephant Building.
          De Dark Red line loop een groot gedeelte parallel aan deze Don Muaeng Tollway en heeft als station dus ook Don Mueang Airport

          Als je de metrolijnen in een plattegrond ziet dan weet je dat de Green Line een doortrekking is van de huidige BTS ( bovengrondse metro) en dat deze ten oosten van Don Mueang verder gaat.

  2. Nico zegt op

    Tja,

    Met het noordelijke deel is men al een half jaar aan het bouwen.
    Een duidelijk verschil in organisatie is te zien tussen de Italy/Thai combinatie en de Frans/Thai combinatie.
    Bij de Italy/Thai combinatie staan er al een hele rits palen en bij de Frans/Thaise combinatie 0 (geen enkele)
    Wie de aansluiting gaat bouwen bij het beruchte Lat Phrao kruispunt weet ik niet, men is daar nog niet aan het bouwen. De lijn gaat helemaal doorlopen naar het Lam Lukka district.

    De green line is tussen Siam en Mo-Chit nu in de spits al overvol, hoe moet het straks, als hij doorgetrokken wordt? Er wonen wel meer dan 2 miljoen mensen langs deze lijn. Dubbeldekkers zal de oplossing kunnen zijn. Maar ja That’s denken nu eenmaal niet verder dan morgen.

    De straat waar de Skytrain boven gaat rijden de “Phahonyothin road” is van 2 x 3 rijstroken terug gebracht naar 2 x 2 rijstroken, om in de middenberm de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Alleen s’nachts en zondagmorgen kan je er fatsoenlijk rijden, de andere tijden sta je meer stil dan dat je rijdt. Ook met de scooter is er nauwelijks een doorkomen aan.

    Dus met de 5 armige kruising van Lat Phrao zal dat een disaster worden.
    Sterkte met iedereen die daar dagelijks doorheen moeten.

    Groetjes Nico vanuit Lak-Si
    P.S. heb 2 dochters op St. John school zitten (ligt aan de kruising) en gaan nu al om 06.00 uur naar school en komen om 19.00/19.30 uur weer terug.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website