Een taxichauffeur die een Zwitsers echtpaar had opgepikt van Suvarnabhumi airport en de toeristen 6.000 baht lieten betalen voor een ritje naar een hotel in het Sathorn gebied, is de klos. Hij kon zijn vergunning inleveren en kreeg een boete van 3.000 baht.
De taxichauffeur moest bij de toezichthouder, de inspectie van het Land Transport Department (DLT), op het matje komen en kreeg zijn straf te horen.
DLT directeur-generaal Sanit Phromwong heeft alle taxibedrijven gevraagd om gegevens van hun bestuurders in te leveren, zodat er onderzoek gedaan kan worden naar de achtergrond van de chauffeurs en er een database kan worden aangelegd. Een dergelijke procedure zou het gemakkelijker maken om bij te houden welke taxichauffeurs over de scheef gaan.
Toeristen en anderen die klachten of slechte ervaringen hebben met taxichauffeurs, kunnen het speciale telefoonnummer: 1584 bellen (24 uur per dag).
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Zulke maatregelen kan men alleen maar toejuichen.
Hopelijk blijft men dit doen en richt men zijn aandacht niet alleen op de luchthaven.
Heel goed. Toen ik 15 jaar geleden bij Budha Mothon woonde en op Don Muang aankwam, sloot ik een deal met een taxi-chauffeur in de aankomst hal en toen ik net in de auto zat vroeg ik met bevestigende toon dat hij het voor het overeengekomen bedrag moest doen en toen noemde hij het dubbele bedrag van wat we waren overeengekomen. Ik opende meteen het portier terwijl hij al aan het rijden was en hij schrok daarvan en trapte op de rem. Ineens stond er een politieman die mij hielp en vroeg wat er aan de hand was. De taxichauffeur werd uit zijn wagen getrokken en geboeid meegevoerd. Ik had haast en heb niet afgewacht wat er met hem gebeurde en vertrok meteen met een andere taxi.
Een andere situatie was toen ik s’nachts om 14.00 op de Silom road in BKK stond en de eerste taxi van de rij vroeg om mij naar China Town te brengen. Ik weet dat het amper meer dan 45 THB kost, hij zei dat het 300 THB ging kosten. Ik werd boos op hem en vertelde hem dat hij verplicht was mij middels de kosten die zijn meter aangaf, naar mijn bestemming te brengen. Hij trok de deur dicht. Toen merkte ik op dat alle taxies in die rij de verlichting van hun taxi-bordje op het dak van de auto uit hadden. Ik zag een politieman staan en deed snel mijn verhaal. Hij vroeg om welke taxi het ging, ik had inmiddels 3 taxi’s gevraagd om de meter aan te zetten maar ze hadden allemaal geweigerd. Ik wees ze dus alle 3 aan en de agent ging er heen en begon te schrijven, ik hoorde dat het de taxi-chauffeurs 2000 THB ging kosten (in 2008) en ik ging voor de eerste taxi staan en wees met mijn wijsvinger naar de chauffeur, hem boos en recht in de ogen aankijkend. Ondertussen had de agent een andere taxi opgedragen om mij naar huis te brengen. Ik bedankte de agent en die zei ” Mai pen rai”.
Je moet ALLE taxi cfauffeurs op voorhand vragen wat het zal kosten.Ze proberen altijd meer dan dat het werkelijk is.Als we een eerlijke hebben geven we fooi.
Even een krabbeltje op een papiertje.
Noteer daarna het nummer van de Taxi dat aan weerszijden aan de binnendeur achter moet zijn aangebracht.
Ja en opletten.
Ik neem zelf het risico door proberen te onderhandelen om goedkoper uit te zijn dan per meter. Ik ben geen tourist en weet zo’n beetje de tarieven. Ik neem de taxi alleen naar en van een vliegveld omdat m’n auto voor langere tijd parkeren is te duur en onhandig. Ik heb meestal wel een gesprekje met de chauffeur wat meer op een interview lijkt. Ze vertellen me dat vooral Japanners gemakkelijk beet te nemen zijn, die betalen gemakkelijk hoge prijzen.
Na ’n paar jaar in Thailand en me nog aan het orienteren en leren, dacht ik vaak, waarom nemen ze zogenaamde alternatieve routes en zeggen dat het korter is, om files te ontwijken maar heeft men oponthoud omdat vrachtwagens de weg blokkeren omdat ze lading staan te lossen of de lokale scholen gaan bijna aan of zijn net uit. Het leek er op dat het de chauffeur er om te doen was dat die meter maar zo lang mogelijk liep. Toen heb ik zelf een 2de hands wagen aangeschaft en thuis had ik een platte gronden van Bangkok en Thailand aan de muur (op kantoor toen er nog geen GPS was) Ik was Volvo liefhebber en had de ruimte om aan de wagen te werken en te onderhouden. Ik was heel goedkoop uit en bespaarde veel geld.
Als je in Thailand woont dan moet je zorgen dat je zo onafhankelijk mogelijk wordt. Als Thai beseffen dat jij afhankelijk bent en hun nodig hebt, dan kost het je geld (vroeg of laat)
Er is nu een Zweedse vriend voor het eerst naar Thailand, hij schrijft me elke dag en stuurt vragen om informatie. Het gaat hem goed en het valt allemaal mee zegt hij. Zweden drinken doorgaans veel dus ik heb hem geadviseerd niet dronken te worden zodat hij weet wat hij doet. Ook zijn spullen nooit alleen laten of het in een taxi is of hotelkamer, zeker niet als hij bezoek in zijn kamer heeft.
Gewoon de meter aan. Dat geeft dan verder geen problemen. ( tenzij ze een omweg nemen )
Toeristen die onderhandelen om een paar baht goedkoper uit te zijn kunnen beter thuisblijven en nog een jaartje door sparen.
Mooi dat het zo ook kan gaan, aanpakken die handel. 6000 bath voor een klein ritje van een paar honderd bath. Het zou een afspraak zijn geweest onderling??? wat een verklaring. Overigens verdient de gemiddelde taxichauffeur ook een habbekrats en daar mag ook wel eens wat aan gedaan worden. In Bangkok zie je haast niets anders meer op straat dan die gekleurde auto’s. Ze concurreren elkaar hierdoor op zeer negatieve wijze. Regulering, dat woord kent men niet in Thailand, maar zal wel moeten worden toegepast.