De Transport Company Limited heeft maatregelen aangekondigd om de veiligheid te waarborgen en reizen zo soepel mogelijk te laten verlopen tijdens de aanstaande Nawamindra Maharaj Dagvakantie, die van 12 tot 14 oktober plaatsvindt.
Tijdens deze driedaagse vakantie wordt een grote stroom reizigers verwacht die terugkeren naar hun woonplaats, met naar schatting 80.000 tot 90.000 passagiers per dag. Om deze drukte op te vangen, bereidt het bedrijf dagelijks ongeveer 6.000 tot 7.000 busritten voor, inclusief diensten die worden uitgevoerd door het eigen wagenpark, partnerbussen en minivans.
Op instructie van de vice-minister van Vervoer, Surapong Piyachote, heeft het bedrijf alle afdelingen opdracht gegeven om extra personeel in te zetten voor veiligheidscontroles bij belangrijke busstations. Zo zullen er inspecties plaatsvinden op de Bangkok Busterminal, beter bekend als Mo Chit 2, en de Southern Busterminal op 7, 10 en 11 oktober. Het doel van deze inspecties is ervoor te zorgen dat alle voertuigen volledig zijn uitgerust en klaar zijn voor veilig gebruik. De controles richten zich op cruciale veiligheidsaspecten zoals de staat van de banden, veiligheidsgordels, brandblussers, noodhamers en nooduitgangen, om te garanderen dat alles naar behoren functioneert. Voertuigen die niet voldoen aan de veiligheidsnormen zullen onmiddellijk gerepareerd moeten worden.
Naast de technische inspecties gaat de Transport Company Limited ook veiligheidspublicaties en handleidingen uitdelen aan chauffeurs en boordpersoneel. Deze documenten bevatten belangrijke informatie over verkeersveiligheid, maatregelen ter voorkoming van ongevallen en noodprocedures. Het boordpersoneel krijgt daarnaast de taak om passagiers tijdens de reis te informeren over veiligheidsprotocollen, zodat iedereen op de hoogte is van de locatie van nooduitgangen en de werking van noodapparatuur.
Met deze maatregelen wil het bedrijf niet alleen de veiligheid van de passagiers waarborgen, maar ook de reiservaring tijdens de drukke vakantieperiode zo comfortabel en probleemloos mogelijk maken.
De controles gaan zich richten op cruciale zoals de staat van de banden, veiligheidsgordels, brandblussers, noodhamers en nooduitgangen, om te garanderen dat alles naar behoren functioneert.
Maar voor controle op de gastanks wordt met geen woord gerept welk wel de oorzaak was van de busramp van1oktober.
Ik hoop dat er daar strenge controles voor gaan komen.
Die eisen en de controles daarop zijn al veel langer voorgeschreven in de wetgeving, alleen trekt niemand er zich iets van aan – zoals dat helaas met heel veel wet- en regelgeving het geval is.