Veerdienst tussen Hua Hin en Pattaya in 2020 operationeel
In 2020 moet hij er zijn: een veerboot tussen Hua Hin en Pattaya met een capaciteit van drie- tot vijfhonderd passagiers en 30 tot 60 auto’s of vrachtwagens. De rijstijd bedraagt dan slechts 1,5 uur. Over de weg kost dit nu vijf uur.
Een consultancybedrijf doet momenteel daarvoor een haalbaarheidsstudie, die in december klaar moet zijn. Het project, zegt Suriya Kopatta, hoofd van het Marine Office 3 in Prachuap Khiri Khan, zal de economie bevorderen, de concurrentiepositie verbeteren en het zware verkeer over de weg verminderen.
Er komt voor de veerpont een transferium die in totaal 30-rai land groot is, deze komt op 37 km van de stad Hua Hin.
Behalve de veerdienst heeft de regering nog meer plannen om de economie in het zuiden te bevorderen: een diepzeehaven in Prachuap Khiri Khan voor vrachtschepen uit Myanmar. Verder twee snelwegen (Songkhla – Sadao en Kathu – Patong), de constructie van aanlegplaatsen voor cruiseschepen in Krabi en op Koh Samui, een tweede diepzeehaven in Songkhla en een haven in Satun (de Pak Bara haven).
De luchthaven van Phuket wordt uitgebreid, dat moet dit jaar gereed komen. Daarna worden de luchthavens van Nakhon Si Thammarat en Hat Yai aangepakt. Verder zijn er plannen voor de aanleg van dubbelspoorlijnen van Prachuap Khiri Khan naar Chumphon, Chumphon naar Surat Thani, Surat Thani-Hat Yai naar Songkhla en Thung Po (Surat Thani) naar Thanun (Phangnga).
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
‘Rijstijd’ = reistijd
Ik dacht dat er al een haven in Khao Takiab gemaakt is voor de snelle boot naar Pattaya?
Dat is de vissershaven Ton. Die was voorheen bijna niet te bevaren met laag tij. Nu met een pier en muur zouden die problemen verholpen moeten zijn.
Het zal echter nooit groot of diep genoeg zijn voor grotere schepen.
Die veerboot moet dus ruim 60km/uur gaan varen?
En dat met 30-60 autos/vrachtwagens aan boord?
Dat moet ik nog zien.
Ik ben geen expert maar ware het niet beter om een soort (deels drijvende?) afsluitdijk te bouwen om tegelijkertijd het probleem van het opstuwende water vanuit de golf naar Bangkok te lijf te gaan? In watermanagement plannen wordt vaak gesproken over het opwerpen van een kilometerslange dam in de golf om het water (en het zout-zoet gehalte) te reguleren.
Er was voorheen reeds een boot die de overtocht maakte. Het project werd vlug opgedoekt.
De reistijd is 1.30 hr en de rijstijd is ongeveer 20 min. 55555
Deze lijn maakt deel uit van een wat groter netwerk met catamaran-vliegboten. Ik geloof dat ze al bij 3,3 miljoen passagiers per jaar quitte hopen te draaien. Het vorige, kleinschaliger, project is bij gebrek aan passagiers nooit goed van de grond gekomen.
De telkens weer opduikende berichten over dit project, verdwijnen bij mij in hetzelfde mapje als berichten over batterijen voor telefoons die binnen vijf minuten opgeladen zijn en volgend jaar op de markt komen.
Ik meen over dit project te hebben gelezen dat de prijs voor een overzet ticket duur is.
Men rekent niet per auto doch wel per reiziger. Als daar bv 4 personen inzitten is de prijs x4.
En dan is er mogelijk nog het “twee prijstarief” stelsel, ttz.volle pot voor de farang, de helft voor Thais.