De Thaise regering kijkt naar de mogelijkheid om hoge snelheidslijnen aan te leggen die een aantal landen met elkaar verbindt, waaronder China en Singapore. Het netwerk van 3.193 kilometer moet 2,07 biljoen baht gaan kosten.
Staatssecretaris Pailin van transport zegt daarover: “In de toekomst kunnen Thai op het station Bang Sue in Bangkok de hogesnelheidstrein nemen naar de Chinese hoofdstad en Singapore. Dat is mogelijk zodra de aanleg van de vier routes voltooid is.”
Station Bang Sue (zie foto boven), vier verdiepingen hoog, is momenteel in aanbouw en gaat centraal station Hua Lamphong vervangen. Het station wordt verbonden met de Blue Line (metro) en de Airport Rail Link naar Suvarnabhumi. Het wordt naar verwachting het grootste centraal station in Asean, aldus SRT-gouverneur Worawut.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Ik kom niet verder dan 3 routes.
Ik kan me niet voorstellen, dat die investering ooit terugverdiend gaat worden, tenzij er parallel aan de HSL ook een goederentransportlijn wordt aangelegd.
Over hetzelfde spoor kunnen de trage goederentreinen niet als een HSL, dus dat moet ernaast komen.
In antwoord op de titelvraag: lange termijn planning.
In Europa is dit bijzonder moeilijk geworden. In regel is het vijftien tot twintig jaar ploeteren in voorbereidingstrajecten met wijzigende maatschappelijke context en dito regelgeving om een groot infraproject vergund te krijgen. Het effectief bouwen is ondertussen het makkelijkste deel geworden, nou ja makkelijk ;-).
In Azië, ook in Thailand, lijkt me dit nog makkelijker uitvoerbaar. Uiteraard verloopt het ook daar niet probleemloos. Dat kan je niet verwachten van dergelijke grote projecten met dito impact, meer bepaald op mens en milieu.
Ik zie dat nog niet direct concureren met de luchtvaart, dus indien dit niet echt rendabel is gaan Chinezen daar geen geld insteken…
Hoeft niet rendabel te zijn, de landen zullen geld moeten lenen bij de china. Niet tijdig terug betalen betekend
Dat de haven wordt gepacht voor 99 jaar, ook voor marine schepen. Met de van de Duitsers gestolen en gecoopieerde HSL techniek doen ze het beter dan de rest van de wereld om hun macht uit te breiden