Van alles mis met Rampschip Phoenix
Er blijkt van alles mis te zijn met het rampschip de Phoenix die in juli in Phuket kapseisde waarbij 47 Chinese toeristen verdronken. Duitse en Chinese scheepvaartdeskundigen hebben het schip onderzocht en komen tot de conclusie dat het schip op veel punten niet voldeed aan de normale eisen en nooit goedgekeurd had mogen worden.
Zo is de boot niet gebouwd op een scheepswerf maar in een machinewerkplaats. Het schip had maar een waterdicht schot, in plaats van vier. De glazen vensterruiten voldeden niet. De motor van de boot was niet standaard. De romp van de boot was niet op de juiste wijze uitgebalanceerd, daarvoor waren betonblokken gebruikt. Verder had er een bouwtekening van 40 tot 50 pagina’s moeten zijn, maar die bestond uit slechts uit 4 tot 5 pagina’s.
Commissaris Surachate van de Immigration Police zegt dat functionarissen en anderen die bij de bouw betrokken waren, hun baan zullen verliezen. Ook het personeel werkzaam bij het Marine Department van Phuket gaat vervolgd worden wegens nalatigheid.
Na de ramp zakte het toerisme uit China fors in, waardoor Thailand serieuze economische schade opliep.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
En nu volgt een onderzoek van alle andere schepen, die in Thailand rondvaren en mogelijk net zo gevaarlijk zijn?
Ik vermoed van niet.
“En nu volgt een onderzoek van alle andere schepen, die in Thailand rondvaren en mogelijk net zo gevaarlijk zijn?
Ik vermoed van niet.”
Is op Phuket al maanden geleden gedaan, nadat Phoenix was gezonken.
En hoeveel zijn er toch goedgekeurd, m.n. gezien de vele losse inlegvellen met “1000” erop in de documentenmap ?
En wat waren de resultaten van dat onderzoek? Alleen met de Phoenix was wat mis? Wie heeft het onderzoek uitgevoerd?
De toegang tot de machineruimte via het duikplatform is op alle boten gesloten.
Ballast is heel normaal, marine ruiten die niet springen is ook standaard, die ruiten zijn erg sterk om de druk van het water te kunnen weerstaan. En een vrachtautomotor is ook geen enkel probleem, alhoewel dat voor nieuwe boten nu niet meer is toegestaan.
Naar mijn inschatting is er water in de machinekamer gekomen door de deuren op het duikplatform, die deuren stonden altijd open voor ventilatie, te veel voor de pompen. Daardoor zijn de motoren gestopt, en had de boot geen kans meer in slecht weer.
Ik zou willen dat de regering zou besluiten om alle schepen in Phuket aan wal te houden en dezelfde experts al deze schepen te laten beoordelen. Als alles ok is dan kan het schip weer in gebruik worden genomen.
Kost dat niet een hoop geld? Ja, dat kost geld maar minder dan de schade die het land als geheel lijdt door het slechte imago van de (veiligheid van de) vloot. De Thaise overheid moet laten zien aan de toeristen (van welk land ook) dat men de lessen leert van gruwelijke en vermijdbare ongelukken.
Als ervaren zeezeiler heb ik mij keer op keer verbaasd om de onwetendheid van het personeel op de diverse ferries, longtails, enz.enz.
Ze kunnen soms niet eens een behoorlijke knoop leggen!
Het gaat niet om het imago van Thailand of de financiële schade door afname van het aantal toeristen. Dat moet secundair zijn. Het moet gaan over het vermijden van meer doden. Praten over het imago vind ik beslist een belediging voor de overledenen.