In het zuidwesten van Thailand bij Phuket zijn twee boten met in totaal zeker 148 toeristen aan boord, omgeslagen. Er zijn zeker 10 doden, maar sommige media spreken van 17 doden, 58 mensen worden vermist. Ook zonk er een jetski. Er waren vooral Chinese toeristen aan boord. Het is niet nog niet bekend of er misschien ook Nederlandse of Belgische toeristen onder de doden of vermisten zijn.
De boten waren donderdagavond vertrokken vanaf het toeristische eiland Phuket en voeren op verschillende locaties in de Andamanse Zee. Door de ruige zee met golven van wel 5 meter hoog kapseisden ze. De meeste toeristen die op de tweede boot zaten, konden worden gered door vissers- en politieboten en zijn naar het vasteland teruggebracht. Volgens de gouverneur van Phuket, Norapat Plodthong, zijn er 90 gered. De zoektocht naar de 58 vermiste mensen is hervat.
Autoriteiten in Phuket hadden gewaarschuwd voor extreme weersomstandigheden zoals hevige regenval en harde windstoten tot volgende week dinsdag.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
Erg weeral.
Eens te meer weer waarschuwingen die in de wind werden geslagen ten kosten van geldgewin ?
Gevolgen zijn wel weer rampzalig.
Het was een erg algemene waarschwuwing, en de omstandigheden waren mooi gisteren, behalve dus de opkomende harde wind aan het einde van de middag. Ik ben zelf erg voorzichtig en zeg af als er kans is op gevaarlijke omstandigheden, maar zag daar gisteren geen aanleiding toe (mijn gasten zijn veilig rond 17.30 uur teruggekomen), en verder heeft ook niemand afgezegd vanwege het weer.
Phoenix was een boot die Chinese touristen aan boord had voor een snorkeltrip.
Daarom plaatste ik er ook maar een vraagteken achter, want ik ken de situatie ter plaatse natuurlijk niet op dat moment.
Een en ander neemt niet weg dat deze boten feitelijk onzeewaardig zijn, in Nederland komen die niet verder dan een goedkeuring voor binnenwateren. Bij rustig weer kun je met een badkuip nog de zee op, en in mijn ogen doen de Thai dit ook. Buiten het hoogseizoen kun je eigelijk voortdurend een weersomslag verwachten, zoals deze. Als een boot op volle zee geen 5 meter hoge golven aan kan, heeft die boot daar ook niets te zoeken.
Ikzelf ben op weg naar Koh Kood buiten het seizoen aan boord van een 40 meter groot houten schip in gelijke omstandigheden terecht gekomen, ramen sloegen er uit, stoelen en banken braken af, een van de twee motoren vloog in brand doordat het schip op de golven zodanig tordeerde dat de schroefas vastliep.
Schipper heeft zoveel mogelijk de kop op de hoge golven gehouden, en we zijn 2 uur later op 1 motor koh Kood binnengestrompeld met een schip dat water maakte. Maar het scheelde niet veel.
Ik raad alle touristen in Thailand dan ook aan zelf de weersomstandigheden na te gaan, en de veiligheidsvoorzieningen aan boord van vaartuigen te checken. Een goed reddingsvest is wel het minste, eigenlijk dienen er ook liferafts aan boord te zijn: nog nooit gezien in Thailand !
Scheepseigenaren worden gedreven door geldgewin, en een mateloos geloof in Boedha. Heb je weinig aan als je in de golven ligt te spartelen…
Ieder jaar hetzelfde liedje, en nog steeds blijven ze maar door varen
Geld, geld geld ! Het is belangrijker dan mensenlevens. Ze weten dat het weer eraan komt en toch varen ze! Onbegrijpelijk dat zoiets kan en mag. Maar het is (helaas) Thailand.
Wat een toestand en tragedie weer en zeker voor de betrokkenen en hun familie en kennissen. Je zult maar op zo’n manier aan je einde komen. Verschrikkelijk. Ik had een paar maanden geleden nog een trip gemaakt met de boot van Chumpon naar Ko Tao en die boot ging toen ook goed te keer. Nu is de golf van Thailand wel niet te vergelijken met die oceaan bij Phuket, maar toch zat ik hem te knijpen met alle andere familieleden. We hebben met een aantal flink overgegeven door de deining en daar had ik voorheen nooit last van. Dus van nu af aan maar een pilletje slikken bij boottochten van een paar uren. De interpretatie van de weersverwachtingen geeft je toch te denken zoals in dit geval. Maar ja veel Thaise mensen houden wel van een gokje, dat zie je ook dagelijks in het verkeer.
De afgelopen jaren met enige regelmaat waren de gecraste speedboten en ferry,s in de 1e plaats veroorzaakt door menselijk falen.
Plichtverzakende kapi,s in combinatie van de immer onder handbereik zijnde drank en drugs.
Dan wel, overbeladen, geen of veel te weinig reddinfsvesten +et cetera.
Gelijkenissen genoeg met de wantoestanden op de wegen waardoor Thailand de weinig benijde nr. 1 posutie reeds jaren bekleed alszijnde het meest onveilige land ter wereld wat vervoer betreft!
Ik heb afgelopen februari een boot trip gemaakt vanuit Phuket over de Andamanzee en een aantal eilanden aangedaan. Voor vertrek zeiden ze al dat de tocht wat langerzou duren i.v.m. eilde zee. Nou dat hebben we geweten. Na 20 minuten varen kregen we de zwemvesten om en stond er sl 10 cm water in de boot. Golven van zeker 2 meter en de boot sloeg hard op het water, dag geven en gas terug nemen om de golven te ontwijken. Ik ben zeker niet bang uitgevallen maar dacht op dat moment “waarom doe ik dit en zit ik niet lekker op het strand met een biertje” wat had ik een spijt. Het bezoeken van de mooie eilanden doet de ellende snel vergeten het was prachtig. Dan denk je dat je alles gehad hebt en moet je een keer terug, op die terugweg viel er na een harde klap enn van de twee motoren uit en ee moesten zeker nog 1 uur varen. Op dat moment ging het van tuf tuf tuf. Er errd druk heen en weer gebeld door de captain en na een half uur tuffen kwam er een andere speedboot langszij, overstappen voor de eerste 10 mensen op volle wilde zee nou ik je zeggen dat is geen pretje. Ik had het helemaal gehad die dag. Uiteindelijk zijn we in de haven aangekomen en heb ik het overleefd (anders had ik dit niet kunnen schrijven) maar ik heb me voorgenomen nooit meer in een boot op zee te stappen of het moet het formaat cruiseship zijn.