Toeslag voor bagage in metertaxi’s in Bangkok
Het Thaise Ministerie van Transport heeft bekendgemaakt dat het vanaf volgende week dinsdag een taxi met een taximeter, een toeslag mag heffen voor grote stukken bagage, met uitzondering van speciale bagage zoals een rolstoel of wandelstokken.
Onder deze regeling mag een taxi de volgende toeslagen rekenen:
- Baht 20 voor elk stuks bagage van meer dan 26 inches (ca. 66 cm) in breedte, lengte of hoogte
- Baht 20 voor elk stuks bagage meer dan twee.
- Maximaal 100 Baht voor elk stuks bagage voor sportbeoefening, zoals golftas, fiets, surfboards of muziekinstrumenten groter dan 50 inches (ca. 127 cm)
- Maximaal 100 Baht voor apparaten, gereedschap of apparatuur, dat groter is dan 50 inches (ca. 127 cm)
De taxichauffeur is verplicht de passagier vooraf te informeren over de hoogte van de toeslag.
Er geldt geen toeslag voor handbagage, zoals een handtas, computertas, rugzak of andere persoonlijke eigendommen, die de passagier bij zich draagt.
Bron: www.nationthailand.com/news/30398090
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda1 november 2024Agenda – Festivals en evenementen in Thailand november 2024: Een maand vol cultuur en feest
- Vliegtickets1 november 2024British Airways keert terug naar Bangkok met directe vluchten en nieuwe reismogelijkheden
- Nieuws uit Thailand1 november 2024Thaise regering versnelt proces voor burgerschapsaanvraag langdurige inwoners
- Expats en pensionado1 november 2024Een doolhof van regels rond Thaise ziektekostenverzekering voor buitenlanders
Hier wordt ik niet blij van.
Voor alle duidelijkheid, het gaat absoluut niet over die 20 tot 100 baht extra, maar wel over de manier van zaken doen.
Indien de zaken slecht of minder goed gaan dan zou je verwachten dat men acties op touw zet of een manier zoekt om meer klanten aan te trekken.
Neen, in Thailand doen ze dat anders, indien de zaken minder goed gaan dan verhogen ze gewoon de prijzen of komen ze af met extra toeslagen.
Dit fenomeen zie je in restaurants en hotels ook. De maatregelen die de regering genomen heeft om binnenlands toerisme aan te wakkeren worden vaak misbruikt. Dit heb ik persoonlijk mogen meemaken tijdens het boeken van een hotel een paar maanden geleden toen de regering een tussenkomst voorzag.
Gegroet,
De tip met evenveel, neen met meer verminderen …
Mooi worden ze allemaal uitgerust met een meetlint
En wat is de volgende stap, extra betalen als er meer dan één persoon in de auto zit.?
Als de prijs niet voldoende is om een normale boterham/bord rijst te verdienen snap ik goed dat de prijs omhoog gaat, maar als ik alleen in een taxi stap met een koffer, waarom moet ik dan extra betalen. Als mijn vrouw mee gaat hoef ik toch ook niet extra te betalen.
De spoeling wordt minder, steeds meer Thai hebben een eigen auto en zijn niet meer afhankelijk van de taxi.
Logisch gevolg zou zijn dat er minder taxi’s zouden zijn, maar hier zie je steeds meer taxi’s.
Geen taxi meer nemen, maar GRAB. Is heel stuk goedkoper …
Wij gebruiken lineman, maar zelfde principe.
Er zit altijd meer dan 1 persoon in de taxi, tenzij u er met de taxi vandoor gaat en de chauffeur achterlaat.
In zijn algemeenheid zijn taxi’s niet te duur – als de meter wordt gebruikt, wat in Khon Kaen altijd is.
De brandstof kost geld, de taxi moet jaarlijks worden gekeurd, een auto moet worden aangeschaft, die slijt en aan het einde van de dag wil de chaufeur ook wat verdiend hebben.
Als ik een taxi bestel in Khon Kaen, komt die me voor 50 Baht ophalen en brengt me voor gemiddeld 240 Baht naar de stad.
Voor die 290 Baht is de chauffeur ruim een uur bezig geweest.
Daar moeten dan alle kosten nog vanaf en als hij een tijdje geen klanten heeft, verdient hij ook niets.
Je wilt eigenlijk hetzelfde zeggen als iedereen.
De prijs is te laag, daar is iedereen het wel mee eens hoor.
Maar om dan allerlei toeslagen te verzinnen werkt niet want als zijn passagiers geen bagage bij zich hebben moet ie alsnog voor die lage prijs rijden.
Gewoon de prijs omhoog, klaar.
Helemaal mee eens Bert. Ik neem vaak een metertaxi in Thailand, zeker in Bangkok omdat het zo goedkoop is. En ze weten vaak sluiproutes te vinden om file te vermijden. Zeker in verhouding met b.v. Nederland zijn de prijzen natuurlijk spotgoedkoop.
Meestal goedkoper nog dan een Tuktuk. De prijzen van een taxi zijn volgens mij al heel lang niet verhoogd. Alleen het starttarief een beetje. Echter zijn de gasprijzen en benzineprijzen wel verhoogd de laatste jaren. Je kan natuurlijk nog veel goedkoper reizen in Thailand als je het openbaar vervoer neemt of een minibusje, dat kost helemaal geen drol. Duurt alleen wat langer dan een taxi.
Je kan bv van Bangkok naar Huahin met verschillende bussen 300-350 baht. 10 a 15 euro
Duurt 5 uur. Met een taxi ben je er in 2,5 a 3 uur. Kost 2000 baht.
Van Khorat naar Koh Chang is 425 km. kost 4000 baht met taxi. 108 euro. Ben je er in minder dan 5 uur. Met openbaar vervoer ben je 25 euro kwijt maar wel 8-10 uur onderweg. Als je het geld kan missen en je hebt niet zoveel tijd neem dan een taxi. En ja, om al dit gedoe te voorkomen met extra betalen voor bagage, verhoog gewoon de tarieven van de taxi zodat je geen meetlint nodig hebt als taxichauffeur en ook geen ingewikkelde uitleg hoeft geven aan de toeristen in gebrekkig Engels over hoe het werkt met extra belasting voor de bagage.
“Je kan bv van Bangkok naar Huahin met verschillende bussen 300-350 baht. 10 a 15 euro
Duurt 5 uur.”
Vraag me af welke bussen u bedoelt… De bus van Bangkok (busstation Sai Tai Mai) rechtstreeks naar Hua Hin kost 165 baht en doet er 3 uur over.
Ik denk dat deze instantie niet goed heeft nagedacht.
90% van de Thailand bezoekers spreekt de taal niet of onvoldoende
om deze discussie aan te gaan.
Verhoog de KM prijs en zo is iedereen tevreden.
Wat een gedoe.
Maar ja, ook zij willen hun verlies straks proberen goed te maken.
Ook hier in Nederland gaan we dat straks merken. Ben benieuwd wat straks een kopje koffie op een terrasje gaat kosten.
Op dit moment betaal je bij de kapper, tandarts etc al Corona toeslagen.
De huisartsen hebben voor iedere patiënt die bij hen ingeschreven staat ruim 10 euro mogen declareren bij de zorgverzekering vanwege inkomsten derving♀️
Op deze manier wijken er steeds meer mensen uit naar de BTS, MRT en airport link zodat de taxi’s het steeds moeilijker krijgen.
Voor de gemiddelde toerist zal dit geen probleem zijn, maar vooral de locals die weten wat de alternatieven zijn, zullen makkelijker uitwijken.
Omdat de meeste taxi’s een grote gastank achter in hun kofferbak hebben,krijgt een echtpaar met 2 koffers reeds problemen,dat tenminste 1 koffer naast de Chauffeur meegenomen moet worden.
Zou het niet veel beter zijn,om gewoon de meterprijs iets te verhogen,zodat iedereen zonder allerhande van toegevoegde prijsberekeningen,meteen weet waar hij/zij aan toe is.
Het gaat mij niet om een paar Baht meer,maar om het feit dat de mogelijkheid bestaat dat nu iedere chauffeur naar zijn eigen berekenings systeem, nog meer als voorheen iedere onnozele buitenlander extra geld gaat berekenen, waarvan deze voor de rit geen enkele weet had.
Waarom niet alles duidelijk op de meter zichtbaar,zodat men in een land waar corruptie zowiezo reeds groot geschreven wordt,geen volgende deur met deze bijbetalings regeling mogelijk openen gaat.
Tis simpel, geen tip meer geven wat ik meestal deed.
Nog een reden om voortaan de taxi’s te mijden. Probeer altijd om zoveel mogelijk op een andere wijze naar mijn bestemming te komen. Beetje klaar mee dat de meeste proberen je af te zetten. Tuurijk zullen er wel eerlijke tussen zitten, maar zo vaak meegemaakt dat je moet verzoeken of de meter aan mag en dat nog op een bedrag uitkomen dat je denkt dit klopt niet. Heb dit ook vaak met motortaxi’s. Is het oorspronkelijk 100, vragen ze standaard 200 en mag je na flink onderhandelen 160 betalen.
Ik vermoed dat met deze regeling heel veel problemen zullen komen, discussies, en op het eind nog wat geduw en getrek.
Op Kho Samui wordt nooit de meter gebruikt, ritje airport naar Lamai 600 baht.
Sommigen hebben grote sticker op hun deuren waarop staat : ” 50 baht service charge “.
Op Samui wordt je door iedere taxi geript.
Tot voor een 10tal.jaren waren er geen taxi meters op dit eiland, enkel de open pick ups ( song teow) waar je een redelijke sprijs kon mee afspreken, en dat werkte prima.
Ik zal nooit of te nimmer een taxi op Samui nemen.
D’r zijn maar enkele chauffeurs die eigenaar zijn van hun taxi, de rest huurt deze voor12 uur gebruik en alle bijkomende kosten zijn voor de chauffeur. Een Thaise zwager van mij is 15 jaar taxi chauffeur geweest in Bangkok en kwam -na 12 uur werken- thuis met Baht 200- Ook nog eens 2x beroofd. Klagen over Baht 100- maar wel duur bier drinken.
En maar janken dat ze concurrentie hebben van Uber en Grab etc. die waarschijnlijk niet mee doen aan deze onzin.
ben benieuwd of de grotere transfer diensten in Pattaya ook aan deze flauwekul mee zullen doen ( nou ja aangezien ze veel inkomsten zijn mis gelopen daar sluit ik het ook niet uit )
Ter geruststelling van allen die vrezen wat bahtjes méér kwijt te zijn: volgens dit vandaag verschenen artikel in The Nation geldt de toestalg alleen van en naar de beide vliegvelden van Bangkok.
https://www.nationthailand.com/news/30398295
Ze willen werkelijk hun klanten kwijt raken aan privé chauffeurs, Bolt & Grab.
Ik hoor velen van klagen dit is duurder dat is duurder. In corona tijd is alles duurder. Lijkt net of men voor een dubbeltje op de eerste rij wilt gaan zitten. Lijkt me verstandig om niet te gaan klagen. Anders gewoon in Nederland blijven en hier op vakantie gaan dan kom je erachter dat hier alles wel vertienvoudigd lijkt. Die paar euro’s verhoging in Thailand, moet je maar voor lief nemen, of anders gewoon niet gaan.