Toerist op schoot van Boeddhabeeld roept ergernis op
Een vrouwelijke Aziatische toerist die voor een foto op de schoot van een groot Boeddhabeeld zit bij de Wat Yai Chai Mongkhol in Ayutthaya, heeft veel kritiek van Thai gekregen nadat de beelden werden verspreid op sociale media.
Het Ayutthaya Historical Park Office gaat een klacht in te dienen tegen de niet-geïdentificeerde dame vanwege het ongepaste gedrag in de historische tempel.
Vorige maand kregen vijf toeristen zware kritiek van Thai voor het beklimmen van de Wat Mahathat in het district Phra Nakhon Si Ayutthaya in Ayutthaya. Ze werden aangehouden en moesten zich verontschuldigden bij het publiek.
Bron: Bangkok Post – Foto: Sahai Phordam via @queentogtherriseone’s Facebookpagina
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Dat toeristen op de foto gaan met op de achtergrond historische monumenten is van oudsher een gewoonte.
Tegenwoordig maakt men die foto’s vaak als “selfies” waarbij ik sterk de indruk krijg dat de gemiddelde toerist nogal verliefd is op zichzelf. Overal moeten die foto’s worden gemaakt..
Maar dat sommige toeristen niet weten hoe het hoort is erg storend en dat geeft aan dat er nog veel te verbeteren valt. Het viel me afgelopen vacantie op hoeveel jonge vrouwen slecht (= bloot) gekleed gaan (ook als ze een tempelcomplex bezoeken) maar ook dat is uiteraard een persoonlijke mening.
Zelf erger ik me juist steeds meer aan die hypocriete boeddhisten. Neem hun tempelfeesten tot diep in de nacht, zodat anderen niet kunnen slapen door hun pestherrie. Lekker boeddhistisch allemaal. Nu is er weer een schandaal rond de hoofdmonnik in Frankrijk, tegen hem is een onderzoek geopend wegens o.m. machtsmisbruik ( en dan weten slimme lezers wel waar dat onderzoek over gaat). Lees ik hier niks over in die fijne kranten, wel volop over misdragingen van de farang.
Het boeddhistische schandaal in Frankrijk groeit met de dag. Kijk gerust zelf:
Derives et abus de pouvoir, le temple bouddhiste de Lodeve dans la tourmente – France 3, het nieuwskanaal van de Franse televisie. Zelfverrijking en machtsmisbruik door Thaise hoofdboeddhisten in het buitenland, daar erger IK me nou aan!
Als je behoorlijk opgevoed bent, dan besef je dat dit “Not Done” is.
Kennis van de Thaise en boedistische cultuur is daar niet voor nodig.
De Boeddha heeft gezegd dat hij een mens is en geen god. Hij heeft gezegd dat hij niet vereerd wilde worden maar dat hij wilde dat alleen de Dharma (tham of thamma in het Thais) , de Leer, vereerd moest worden. Er zijn monniken die niet willen knielen en buigen voor een Boeddhabeeld.
Ik vermoed dan ook dat de Boeddha al deze ophef rond een vrouw die op de schoot zit van een Boeddhabeeld niet zou begrijpen.
Ben het 100% met U eens. En daarom is het zuivere! Boeddhisme enkel een (goede)levenswijze en geen geloof. Menig Thai weet dat niet eens omdat ze er zich niet in verdiept hebben en enkel maar hun omgeving nadoen. En menig buitenlander? Tja, die gaat daar in mee want het klinkt toch wel stoer ten opzichte van menig Thai.
Beste TH.NL Zelfs al is het zuivere Boeddhisme enkel en alleen een (goede) levenswijze,geeft dat toch geen recht dat iedereen om een Foto te maken begint beelden te beklimmen.
Het hoort afgezien van alles,tot de goede omgangsvormen andermans bezit of cultuur te respecteren,en daar hoort in mijn visie beklimmen zeker niet bij.
Wat menig Thai volgens jou weet,of niet weet,doet bij deze normale omgangsvorm helemaal niet ter zake.
Afgezien van het feit wat Boeddha heeft gezegd, of hij vereerd wilde worden of niet,vindt ik dat deze toeristen verkeerd en egoistisch bezig zijn.
Deze beelden zijn een deel van de Thaise history,die ook van de komende generatie’s nog graag bekeken willen worden.
Vaak hebben dergelijke beelden reeds erg geleden onder de tijd,en de weersinvloeden,zodat men ze hoogstens nog meer beschadigen zou,als iedereen ze begint te beklimmen voor een foto.
Het gaat hier toevallig om een vrouw,hoewel ze helaas tot een steeds groter wordende groep hoort,die voor een foto of een selfie alles aan de laars lappen,wat met fatsoen, en nadenken te maken heeft.
Dat is inderdaad de reden dat je het niet moet doen: je moet geen oude of nieuwe kunstvoorwerpen beschadigingen.
Enkel het behoud van kunstvoorwerpen? Voor een Thai zijn in eerste instantie religieuze objecten. Wat het allemaal nog erger maakt is dat het hier een vrouw betreft. Monniken vermijden immers fysiek contact met vrouwen.
Zelfs al zou je de denkwijze van vele Boeddhisten ter zijde schuiven,het gaat hier om een z.g.n.historical park,wat te vergelijken is met een openlucht museum.
Je gaat afgezien wat iemand gelooft,in een Museum toch ook niet met je kont op ieder voorwerp zitten,om de thuisgeblevenen te laten zien hoe cool je bent.
Ook heeft dit vaak niets te maken met onwetenheid,maar veel meer met een nieuwe trent,om juist daar de z.g.n.online coolness te bewijzen,wat voor anderen verboden,gevaarlijk, of niet te deugen schijnt.
Overal in dit park staan aanwijzingen met de opschrift, niets te beklimmen of te betreden,maar deze aanwijzingen schijnen juist bij dezen de kick te geven het toch te doen.
Dat het voor een Thai ook nog religieuze objecten zijn,maakt de kick voor deze sociale media idioten,alleen nog groter.
Een paar weken geleden was ik met mijn vrouw in Ayuthaya om de ruïnes te bewonderen. In het grote tempelcomplex waar ook het stenen hoofd tussen de wortels van een boom zit, werd ik echt kwaad bij hetgeen ik zag. NAAST een bord waarop duidelijk stond dat je niet op de muren van de tempels mocht zitten, zat een vrouw te poseren. Ik ben toen naar de man gegaan en vroeg of hij engels kon lezen. Jawel zei hij. Dan, waarom, verdorie, vroeg ik hem zit je vrouw dan naast het bord waarop duidelijk staat dat dat wat zij doet verboden is? Hij keek me dom aan alsof hij nu werkelijk niet begreep waar ik me druk om maakte.
Ook bovenstaand plaatje maakt me echt kwaad. Het interesseert mij nu minder of het boeddhistisch is of niet, maar het feit dat men probeert iets moois te bewaren en aan mensen toegankelijk te maken is al genoeg dat men respect moet hebben.
Mensen hebben zo de neiging met dom, idioot ondoordacht egoïstisch gedrag dingen kapot te maken, dat het straks gewoon geen zin meer heeft iets open te stellen voor publiek.
Moderator: je hoeft niet steeds je standpunt te herhalen.
Kunst is een relatief begrip. Een kunststuk is een uniek product. Zodra dat product in serie wordt gefabriceerd vervalt voor mij het begrip kunst. Boeddhabeelden worden “a mass” geproduceerd. Alleen uitzonderlijke exemplaren die op essentiële details afwijken van de massa en bovendien handmatig worden vervaardigd kunnen mijns inziens het predikaat kunst dragen. Voor het gros van de boeddhabeelden geldt dat niet.
Dat toeristen op een boeddhabeeld gaan zitten terwijl dat uitdrukkelijk is verboden is een andere zaak en heeft meer te maken met respect.
Stefaan zegt dat je vanzelf wel begrijpt dat dit ‘not done’ is als je behoorlijk bent opgevoed, en dat kennis van de Thaise of Boeddhistische cultuur daar niet voor nodig is.
Daar valt toch wel iets op af te dingen. Wij worden van jongs af aan juist aangespoord om bij de Heilige Nicolaas op schoot te klimmen en dat wordt dan ook nog eens beloond met een cadeautje.
Zelfs volwassenen zonder geestelijke beperking schromen niet om – doorgaans onder de nodige hilariteit – bij de goede man op de knie te komen zitten.
Dat heeft allemaal niets met een behoorlijke opvoeding in het algemeen te maken en is niet uit te leggen zonder een diepgaande kennis van onze cultuur.