Toerist (48) in Hua Hin op zebrapad doodgereden
Een 48-jarige man die op vakantie was in de badplaats Hua Hin was op slag dood toen hij op een zebrapad de weg wilde oversteken en voor de ogen van zijn echtgenote werd aangereden door een tuk-tuk chauffeur.
De heer Cody, een inwoner van Kazachstan, was met zijn vrouw aan het winkelen in het Market Village winkelcentrum. Daarna wilde hij op het zebrapad de weg oversteken (Phetkasem Road) maar werd geraakt door een tuk-tuk die met grote snelheid kwam aanrijden. Het slachtoffer sloeg door de botsing met zijn hoofd op het asfalt.
Toen reddingswerkers aankwamen was het slachtoffer al overleden.
De politie heeft de 53-jarige tuk tuk chauffeur ondervraagd en hij gaf toe dat hij de toerist had geraakt met zijn voertuig.
Foto: dailynews.co.th
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Dit is een groot gevaar voor de meeste toeristen, waaronder wij als westerlingen: wij zijn gewoon om aan het zebrapad de wegvoertuigen te doen stoppen om zodoende de straat over te steken. Ik doe dat hier ook (bijna) altijd. Doe dat nooit in Thailand!!!! Een beetje verstrooidheid kan al voldoende zijn om dit wel eens te vergeten…
Ook in Thailand is men verplicht te stoppen als er zich personen op een zebrapad bevinden die plegen over te steken. De meeste thaise mensen hebben hier maling aan. Zelfs in Pattaya op beach road voor het politie bureau zie je dit fenomeen nog plaatsvinden en ik moet de eerste politieagent nog zien die hier tegen optreedt. Dus ook hier in het verkeer voorzichtigheid geboden.
Op Phuket is het niet anders. Als je wilt oversteken is het rennen voor je leven.
Ik reed eens op second road in Pattaya, toen ik 2 politie agenten inhaalde. Vlak daarna was een verkeerslicht bij een zebra pad dat op rood sprong, en ik ervoor stopte, ook omdat de 2 agenten vlak achter me zaten. De eerste agent reed me gewoon voorbij en de tweede stopte naast me, en vroeg waarom ik stil stond. Ik wees op het rode licht, waarop hij begon me uit te lachen. Er komt toch niemand aan, zei die, waarom sta je dan stil?? rijden man…..
Verschrikkelijk drama. Wij komen al vele jaren in Market Village en het is onbegrijpelijk dat de voetganger daar niet beter beschermd wordt. Dagelijks bezoeken legio mensen dit winkelcentrum. Waarom geen stoplicht op deze plaats. Er is geen enkele Thai die stopt voor een zebrapad. Wij toeristen brengen een vermogen in aan visum kosten. Wat gebeurt er eigenlijk met dit geld?
Ik ken de situatie goed daar. Ben er tig keer overgestoken. Vooral als er weinig verkeer is, dan is het levensgevaarlijk. Ze rijden er met gemak 100 km per uur en dan is het net alsof je een snelweg moet oversteken. Soms is het zo druk dat er files zijn het verkeer langzaam rijdt dan heb je geluk en kan je redelijk veilig oversteken.
Een stuk verder, bij Bangkok Hospital, is er een voetgangersoversteekplaats met stoplichten. Ook levensgevaarlijk want veel Thai rijden door rood.
Een weg oversteken in Thailand is een soort Russisch roulette….. helaas.
Een voetganger is een doelwit voor de auto’s en scooters. 28.000 verkeersslachtoffers per jaar is eigenlijk nog een meevaller. Maar als de politie zoals in het verhaal van Mat zo reageert is het begrijpelijk dat niemand stopt voor een zebrapad. Toeristentrekker-uitspraak voor 2017 “Dangerous Thailand”.
Afgelopen week moeten wegspringen op een zebrapad op de beachroad voor een toeristenbusje.
Heel triest voor de nabestaanden. Ik ben er ook goed bekend maar reed er meestal auto. Dat rechte stuk weg is te lang en uitdagend als het rustig is om dan hard te rijden. Maar het deelnemen aan verkeer is in Thailand is zowiezo een Russisch roulette. Het is een grote kunst om er zonder ‘kleerscheuren’ elke dag weer uit te komen. Mijn voertuig is regelmatig door een Thaise chauffeur geraakt. Mijn achterbumper (Volvo!) ook toen ik voor een geel/orange stoplicht stopte (geen schade maar de achteropkomende Toyota had een groot probleem) Hua-Hin is voor voetgangers overal een groot probleem. Ik geloof dat de enigste plaats om veilig over te steken is bij de Night Bazar in de avonduren als er een Politieagent bij de Zebra staat en het verkeer gaat tegen houden. Hua-Hin was eens een heel fijn oord om er een rustige vakantie door te brengen maar ook voor Expats voor ‘long stay’, zelfs met een rolstoel omdat men gewoon het wegdek kon (moest) gebruiken maar dat is alweer lang geleden.
Jaar of 25 geleden dacht een kennis van me dat hij veilig kon oversteken door gebruik te maken van zebrapad in Bangkok.Hij werd zowat van sokken gereden.Had hem al gewaarschuwd dat een zebrapad in Thailand alleen maar dient als decoratie , niet meer en niet minder.
Vreselijk, ben je samen op vakantie en voor de ogen van de partner voltrekt zich dit drama. Je iets overkomen in het verkeer Thailand is, denk ik, een van de grootste risico’s van een vakantie. Het verkeer zit zelfs als voetganger vol met valkuilen. Het begint als met links rijden, in de basis niets mis mee, maar wij zijn het niet gewend. Ook na vele vakanties in Thailand moet ik er erg om denken om bij het oversteken als voetganger de juiste richting op te kijken. Ons “ingebakken” links en dan rechts kijken, kan vervelende gevolgen hebben. Reken er ook maar niet op dat er ook maar iemand stopt voor een zebrapad, en het wordt pas echt gevaarlijk als er wel iemand stopt… Je gaat lopen en achter de auto passeert nog een brommer, auto of bus met een haastige chauffeur die er heel anders over denkt. Voetganger oversteek plaatsen met een stoplicht, maken het er ook niet makkelijker op, je krijgt groen, maar de aanstormende chauffeurs hebben daar weinig mee van doen. Dus niet de slang, spin, of duizendpoot maken Thailand spannend, maar het verkeer is de echte “thriller”. En dan slaan we het deelnemen aan het verkeer op of in een motorvoertuig nog maar even over…
Blijft gewoon erg goed uitkijken in Thailand!!!
Als het druk is, in het weekend, zet men in Hua Hin de stoplichten bij het Bangkok Hospitaal uit !
Zie maar dat je aan de overkant komt.
Daardoor kijk je als voetganger natuurlijk beter naar aanstormend verkeer, dat is dan wel weer het voordeel.
Als ik mij goed herinner is er niet ver van Market Village een voetgangers oversteekbrug?! Het is natuurlijk heel vermoeiend om al die treden op en af te lopen en is ook geen al te veilige bezigheid maar men hoeft in elk geval even niet op het verkeer te letten. Er zijn ook vele Hospital’s en Klinieken in de omgeving maar als je al dood bent heb je daar ook niets meer aan.
Vroeger (26 jaar geleden) was het in Hua-Hin nog erger toen die rondweg er nog niet was en al het verkeer nog dag en nacht door Hua-Hin reed. Vooral snachts al de hard rijdende bussen en Touringcars. Dat was pas gevaarlijk en toen waren er nog al die trage fietstaxi’s (saamlot) in het straatbeeld.
Maar we doen net of het in Thailand zo gevaarlijk is en in Nederland niet. Als ik een Zebrapad zonder stoplicht oversteek en de aankomende auto stopt, dan bedank ik met een ‘hoofdknikje en smile’ omdat ik dat ook niet meer automatisch verwacht. Ik laat zien dat ik over ga steken maar wacht dan totdat ik zie dat de auto echt stopt. In Nederland heb je de Wielrenners en scooters op het fietspad wat je ook moet oversteken voordat men bij het zebrapad voor de ‘rijbaan’ komt. Het fietspad is nog veel gevaarlijker om over te steken maar het is smaller zodat men eerder aan de overkant is dus het percentage ‘geluk’ is dan groter. In Thailand heb je de vele bromfietsen / motoren die vaak ook geen respect tonen en zich niet verantwoordelijk voelen.
Deelnemen aan het verkeer of gebruik maken van wegen waar dan ook, het blijft gevaarlijk.
Ik woon gelukkig niet meer in hua hin maar wel af en toe naar of de imigration of naar sso maar ik ga dan meestal met de brommer maar in het weekend moet je 100% je ogen open houden ivm de bangkok clan die dan denken dat hua hin eigendom is Maar als ik door de week ga moet ik heel goed op passen voor de expats die denken ook dat zij de baas ziijn met hun pajeros en fortuners en bmw,s en noem maar want dan zijn het net thai,s in de dop hoor , dus niet alleen afgeven op de rest aub en gedraag je in het verkeer en als je wilt racen ga dan naar de bijpas en leef je uit maar niet in een dorp.
Ik ben zo’n expat in HH. dan wel in een Focus, maar toch. Ik stop ook absoluut niet voor dat zebrapad bij Market Village. Juist om die reden dat, wanneer ik een baantje vrij houd, mensen denken dat het veilig is om over te steken. En dat is het eenvoudigweg niet! Auto’s knallen gewoon door over de andere baan. En zelfs als die ook stoppen dan is er nog wel een brommertje te vinden die er tussendoor komt naaien.
Blijf alsjeblieft familie en vrienden die overkomen waarschuwen. Dat heeft meer nut dan hier de wijsneus uithangen. Het verkeer is niet eens zo gevaarlijk, als je je maar aanpast en je er je terdege van bewust bent dat het hier nu eenmaal ‘anders’ gaat.
Wat een drama voor de Kazaachse nabestaanden, hopelijk kunnen ze het plaatsen in een context van bad luck, wrong place wrong moment.
Staan aan dit zebrapad lichten is de tweede vraag die ik me stel.
Verder is een zebrapad geen vrijgeleide, en zijn er ook al veel veelal jonge Thaise slachtoffers tijdens het texten of what ever op hun mobietje. Uitkijken, dubbel en dik, is en blijft de boodschap.
@
Lieve Beste Bloggers.
AUB geef nooit voorrang aan iemand bij een zebrapad.
Nadat wij dit deden en door onze beleefdheid iemand bijna het leven liet , doen wij dit nooit meer, want linksom een gestoorde motorbike, rechtsom een kamikaze piloot.
Ik moet er niet aan denken dat wij er aan mee geholpen hadden iemand onder het asphalt te schoffelen.
En buiten dit alles het voor altijd op je netvlies gebrandde ongeluk.
De enige veilige manier voor voetgangers is gewoon te wachten tot er helemaal niets meer aankomt.
LOUISE
Weer het zoveelste drama op de weg en hoewel je de tuk-tuk chauffeur eigenlijk als hoofdschuldige moet aanduiden, is het de toerist die door zijn onervarenheid zelf de oorzaak van het drama is. Het is niet alleen in Thailand waar je moet uitkijken, maar vrijwel op de hele wereld. Nederland is ook iets beter, maar niet echt. Ik heb dit altijd weer meegemaakt, wanneer ik met een koffer van het station uit naar huis liep en daarbij een zebrapad moest oversteken. Denk je dat er vaak gestopt werd? Nee, het was eerder een uitzondering.
Of het russisch roulette is, hangt maar van jezelf af. Je moet gewoonweg goed uitkijken. Zebra of geen zebra. Dat zebrapad is misschien goed, wanneer je wacht totdat een hele groep mensen de straat kunnen oversteken. Dan lukt het ook meestal. Als enkeling zal je de domme zijn.
Ik ben ook een lange tijd daar vaak voorbij gereden (ik rij nu – met de motor – altijd achter Market Village naar
Soi 102 en gebruik de Pethkasem Road bijna niet meer), en heb ook vaak meegemaakt dat andere toeristen er ook een zooitje van maken en met hun eigen leven spelen bij het oversteken van de straat.
Het is een wonder dat er niet meer doden gevallen zijn.
Ik ben er vandaag langs gereden en nu is er een verkeersregelaar die de mensen hielp met het oversteken….
Ik hoop dat dit helpt en dat dit niet tijdelijk is….
Zelf het zebrapad voor het Pattaya-Bangkok Hospital is met zijn 7 meter lengte levens gevaarlijk.
Je mag Buddha prijzen dat je de overkant haalt. Zelf de lokale politie rijdt je bijna van de sokken ( uit eigen ervaring ).
Het is mij ook overkomen in Chiang Mai, gelukkig met beperkte gevolgen! De voetgangerslichten sprongen op groen, ik keek en alle auto’s waren gestopt, engageerde me en vlam:. een motorrijder was, in het donker, langszij door het rood doorgereden. Ik heb mijn lesje goedkoop geleerd, mijn linkse schouder doet nog steeds pijn als ik er te lang op slaap, het litteken op mijn scheenbeen is een goedaardig souvenir!
Wij zijn gewoon om bij het oversteken naar links te kijken ,terwijl dit in Thailand naar rechts moet. Dit heeft al tot vele aanrijdingen geleid .Ik betrap me er soms op dat ik die fout af en toe ook nog maak ,zeker de eerste dagen na aankomst, levensgevaarlijk!
Thais zijn gewoon moordenaars in het verkeer. Wat een verschil met de buurlanden waar er rustig wordt gereden en met respect voor de andere verkeersdeelnemers. Nu al bij al vraag ik me af voor wat Thais wel respect hebben of het moet voor geld zijn. Dit land gaat er inzake mentaliteit sterk op achterruit….Ik zou er niet meer pertinent willen wonen.
Heel erg dat dit ongeluk heeft plaatsgevonden.
Maar ik wil ook graag de andere zijde aangeven. In Thailand wachten overstekers totdat er ruimte is en veilig kan worden overgestoken, los van wat de verkeersregels zijn. Misschien was het een inschattingsfout van diegene die overstak en lette niet op. Iedereen heeft wel eens van die momenten en gelukkig loopt het dan wel goed af. En om nu te zeggen dat er hard is gereden ? Als het rustig is , een lege weg voor je, dan mag je altijd nog 60 km binnen de bebouwde kom.
Mijn Thaise vriendin stopt ook niet voor voetgangers . Als ze in Europa is , dan is ze steeds verwonderd hoe gedisciplineerd de “meeste” chauffeurs hier rijden . In de meeste Zuid-oost Aziatische landen nemen ze het niet zo nauw met de verkeersregels .In het ene land rijden ze al gekker als het andere . Cambodja is tot nog toe het gevaarlijkste wat ik heb meegemaakt . In Vietnam het veiligste , omdat ze daar hun snelheden al een beetje aanpassen , over het algemeen wordt daar niet snel gereden .Maar Thailand komt voor mij toch zeker bij de winnaars der gevaarlijkste chauffeurs !
Andersom, als ik op Schiphol land en de terminal uit loop ben ik altijd verbaasd dat de taxi’s echt stoppen voor een zebrapad. Daar moet ik dan wel ineens aan wennen.
In Pattaya zebrapad en de voetgangerslichten als ze werken? Meestal niet! Als ze werken reken er op dat meestal niemand stopt, vooral de Thai niet. Ook over de doorlopende gele lijnen rijden ze , meeste Thais weten niet voor wat die lijnen dienen. Wat ik levengevaarlijk vind de bussen die als maar toenemen. Die overal staan , ook veel in overtreding ,kijk maar eens naar de bali pier en pratamnak , gewoon niet meer te doen. Als je dat eens zegt tegen een politie ,zegt die dat het hun opdracht niet is. Hun opdracht was bromfietsen kontrole,rijbewijs en helmen, vooral buitenlanders, want ik zag veel thais zonder helm doorrijden, meestal taxi moterbike!