Just_One_Pic / Shutterstock.com

Het Department of Land Transport (DLT) en de politie zijn het mikpunt van kritiek van weggebruikers die boos zijn over het voorstel om verkeersboetes voor het rijden zonder rijbewijs, rijden met een verlopen of ingetrokken rijbewijs of het niet kunnen tonen van het rijbewijs, fors te verhogen.

Velen vinden de verkeersboetes te hoog en oneerlijk. Daardoor zouden ze uitnodigen tot corruptie. Ook vrezen ze een soort heksenjacht op automobilisten.

De directeur van het DLT meent daarentegen dat de maatregel nodig is om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal ongelukken terug te dringen. Thailand heeft volgens een rapport van wereldgezondheidsorganisatie WHO het tweede hoogste aantal verkeersdoden ter wereld. Zeker 83 procent van de dodelijke slachtoffers zijn voetgangers, fietsers en motorrijders, veel meer dan het gemiddelde in de wereld van 49 procent.

Het voorstel van de DLT is inmiddels naar het kabinet gestuurd. De maximum boetes zijn het gecombineerde resultaat van twee boetes voor openbare en particuliere voertuigen.

Bron: Bangkok Post

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

36 reacties op “Thaise weggebruikers boos over voorstel verhoging verkeersboetes”

  1. l.lagemaat zegt op

    Een van de maatregelen is om toeristen zonder geldig rijbewijs op een huur motorbike te beboeten met 1000 baht.
    De verhuurder van de motorbike moet ook betalen: 2000 baht anders wordt de motorbike in beslag genomen.

    • siam zegt op

      Die 2000 baht zal de verhuurder wel verhalen op de huurder, dus wordt de boete 3000 baht voor de huurder.

    • Cornelis zegt op

      Ik zie hierboven toch duidelijk een boete van 50.000 baht vermeld voor het rijden zonder rijbewijs – toch iets meer dan de 1000 baht die je noemt.

      • l.lagemaat zegt op

        Motorbike! Waar staat 50.000 baht vermeld?

    • john zegt op

      geen geld ,een koopje (25 Euro)voor een ernstig verzuim als het niet hebben van een rijbewijs. Nb er is een groot verschil tussen geen rijbewijs hebben en je rijbewijs niet kunnen tonen!

    • John Chiang rai zegt op

      Beste I,Iagemaat,De bedragen die jij in jou bovenstaande reactie noemt,zijn de huidige bekeuringen die eigenlijk gezien een overtreding nog humaan zijn.
      De veel hogere bedragen die in planning zijn staan onder de term,,Proposed penalties” en daar gaat het om bekeuringen van 50.000 Baht of 3 maand gevangenis bij niet in het bezit zijn van een rijbewijs,of 10.000 Baht bij het vergeten van dit document.

  2. Kees zegt op

    Dat is eenzelfde soort reactie als toen iedereen verplicht werd een helm op de motor te dragen. Toen was de reactie: “laat dan kinderen en ouderen van die verplichting ontslagen worden, anders kunnen ze niet meer op de brommer”. Zodra een noodzakelijke maatregel de dagelijkse praktijk gaat verhinderen, geven de Thai om praktische redenen niet thuis.

    Verstandiger zou zijn om het hebben van een rijbewijs daadwerkelijk iets te laten voorstellen. Ik heb niet de indruk dat je van het behalen van een Thai rijbewijs per se een goede chauffeur wordt.

    Even goed is belachelijk om zonder rijbewijs rond te rijden en ook dat daar niet goed tegen wordt opgetreden.

  3. Leen zegt op

    Wat zullen de straten leeg worden

    • RonnyLatPhrao zegt op

      en de gevangenissen vol…..

  4. De Inquisiteur zegt op

    Uiteraard moeten ook hier in TH de mensen gesensibliseerd worden naar een veiliger verkeer.
    Doch wij farangs zijn nogal snel in onze beoordeling. Een boete van duizend baht op een inkomen van pakweg 14.000/mnd is veel. Voor een rijstboer hier in Isaan al een kapitaal zelfs want die haalt geen 10.000 per maand. Met die lage inkomens kom je al niet ver.
    Een soort rijschool invoeren wordt helemaal onbetaalbaar, nu haalt men een rijbewijs voor vijfhonderd baht, dat zou dan wel eens vervijfvoudigd kunnen worden.
    De overheid zou beter een langzaam stappenplan invoeren verspreidt over minimum 5 jaar, kwestie van een draagvlak te creeren. Nu overvalt men de mensen en schrikken ze ervan dat er protest komt.
    En toestanden zoals in Europa met duizelingwekkend hoge boetes die niks meer te maken hebben met verkeersveiligheid wens ik de mensen niet toe. Dat is enkel graaierij.

    • Nicky zegt op

      Niet helemaal mee eens. De boete om met je Telefoon te spelen, zou van mij gewoon vervangen mogen worden door telefoon in te leveren. En andere boetes,, je rijd vanzelf zachter.

    • thaiehans zegt op

      Ik zou beginnen met op de lagerescholen met minsten 1 uur per week verkeers-les te geven, mijn Thaise neefjes en nichtjes van rond de 10-12 jaar weten geen bal van het verkeer, mogen wel van hun vader en moeder op de brommer om boodschappen te doen of naar mij te komen wat ik ze dan verbied en zeggen dat ze dan wel niet meer komen.
      Het is duidelijk een opvoedkundig probleem het land is te snel gemotoriseerd geworden waar in Europa men er 75 jaar overgedaan heeft is hier in 25 jaar gebeurd, mijn vrouw is 51 jaar en verteld dat ze in haar jeugd tot dat ze 25 jaar was nog nooit een auto in haar dorp gezien had. 10 jaar later reed ze op haar eerste brommer.

  5. Cees zegt op

    De verhoging nog veel hoger maken. Wie niet luistert moet het maar voelen bv in de portemonnee
    Ik erger me mateloos aan de verkeers fratsen van de Thai. Ze doen precies wat ze zelf willen, spiegels gebruiken ze niet, tegen de rijstrook inrijden komt overal voor etc. Alleen in India is t nog erger.

    • andre zegt op

      en dat is nog niet alles hier in Hua Hin word door rood licht gereden pressie dat er geen staat ,kinderen op brommer van een jaar of 8 of nog jonger met de moeder op de 2 de zitplaats zonder helm zonder rijbewijs want ze zijn te jong ,en ze rijden dan ook nog als gekken om ter snelst ,en dan waarschijnlijk ook nog zonder verzekering want ze zijn te jong,wat denk je wat er gebeurt als ze een ongeluk veroorzaken wie gaat dat betalen want ze hebben geen geld.
      Ik begrijp die ouders ook niet goed dat ze dit toelaten ze,weten blijkbaar niet dat ze hun kind kunnen verliezen en als er doden of gekwetsten vallen hoeveel dat ze dan moeten betalen ,geef die jongen kinderen een fiets in plaats ze met de brommer te laten rijden,zelf moeten die oudere thai ook eens eerst kijken voor ze de baan opkomen,ze kijken gewoon niet ,maar de gene die daar aankomt moet maar maar stoppen, ik erger er mij aan hoe ze hier de verkeer regels aan hun laars lappen ,alleen meer controle en zware boeten kan dit stoppen !!!!!

  6. teun zegt op

    Eindelijk iemand met inzicht. Het probleem zal wel weer in de handhaving gaan zitten. Allereerst: hoe gevoelig is oom agent – bij constatering van bijvoorbeeld het niet hebben van een rijbewijs – voor een bedragje om uitschrijving boete te voorkomen? En ten tweede: hoe ga je dergelijke boetes echt incasseren bij mensen met een “modaal” inkomen?
    Er moet m.i. aan worden toegevoegd, dat bij niet betaling van de boete het voertuig verbeurd wordt verklaard.

    En als men dan toch bezig is: voer het hebben van een fatsoenlijke aansprakelijkheidsverzekering in. Dus niet dat malle verzekeringetje van TBH 600,- p/j.

    Maar net zoals het destijds ingevoerde plan om minibusjes te vervangen door midi-busjes, of het verbod om mensen achter in een pick-up te vervoeren, zal hier wel niks van terecht komen.

    Begin eerst met het strak handhaven van het voeren van verlichting, het dragen van een helm. Daarbij moeten agenten die zelf 1 van deze zaken niet naleeft op staande voet ontslagen worden.

  7. Elodie Blomme zegt op

    Het werd tijd dat ze de boetes om zonder rijbewijs te rijden verhogen nu nog meerdere controles dan hopelijk minder ongevallen hier in het dorp zijn er HEEL veel die met de auto rijden zonder rijbewijs als ze naar de stad moeten dan vragen ze aan iemand die wel een rijbewijs heeft maar hier rijden zij maar door en verzekering ?? betaald dat ook niet ze weten de uren dat er controle is en dan wachten tot het gedaan is voor 10 uur geen controle dus hopelijk gaat de wed door en help het hier in Thailand om minder slachtoffers.

  8. Patrick Deceuninck zegt op

    Het probleem moet voor het beginnen aangepakt worden aan de bron, en daarmee bedoel ik bij de politieagenten die de kontrole uitvoeren. Zolang daar de corruptie niet word aangepakt zal het probleem nooit opgelost geraken. Waarom moeten ze een tienjarige op een moto ( 125 cc) zonder licht,zonder rijbewijs,en zonder helm tegen houden. Hun antwoord is dan (en ik heb het mee gemaakt) no satangs. Het zal je maar overkomen dat je zo iemand op de boerebuiten op een onverlichte weg aanrijd !! Ik wil het niet mee maken en hoop het nooit tegen te komen .

  9. Rene Chiangmai zegt op

    Wat ik niet begrijp is dat je in de huidige regeling tot 2000 Baht moet betalen voor een verlopen rijbewijs en maar 1000 Baht voor géén rijbewijs.

  10. tom bang zegt op

    Dat rijden zonder rijbewijs zwaar bestraft wordt lijkt me zinniger dan het zwaar bestraffen van verlopen ( mits niet langer dan b.v. 6 maanden ) of niet bij de hand hebben van. Wat ik als “farang” vreemd vind is de discriminatie, ik moest 1000 baht aftikken omdat ik op de ” snelweg ” reed met mijn motor 155 cc waar een Thai maar 500 hoeft te betalen. Dit werd door de agent die de fine liet betalen zelfs tegen mijn schoonzus gezegd. Ze had het mij niet verteld maar ik zou er anders toch niks over gezegd hebben want dan krijg je weer dat , i not understand verhaal.
    En gelukkig had ik nog 1000 baht bij en hoefde niet in het kotje.

  11. jhvd zegt op

    Beste medelezers,

    De hoogte van de boete bepaald niet dat het niet meer gebeurt.
    Het is een lange termijn oplossing dat zal eenieder kunnen beamen.
    Begin er mee ( het liefst gisteren ) een systeem als b.v. in Nederland.
    Als je geen geld hebt om lessen te volgen dan haal je ook nooit een rijbewijs.
    En de boeren ( op het platteland ) die worden voorlopig ontzien, maar ook die zijn een keer aan de beurt.
    Zij mogen alleen op hun eigen erf rijden.

    Met vriendelijke groet,

  12. chris zegt op

    Volstrekt nutteloze maatregel. De enige die er garen bij spint is de corrupte verkeersgant wiens tea-money nu verdubbeld wordt.
    Verandering van gedrag zal alleen gebeuren als de feitelijke pakkans veel groter wordt en ook de zekerheid dat je veroordeeld wordt om de boete te betalen. Aangezien aan beide niks verandert, verandert ook het gedrag niet, alleen de inkomsten van de verkeersagent. En nou dacht ik toch dat deze regering corruptie wilde bestrijden….

    • Stan zegt op

      Men kan alvast beginnen met de bouw van méér gevangenissen…

  13. Nicky zegt op

    Onze Medewerkster is momenteel in Europa en rijd hier ook auto. Zij rijd goed auto. Heeft ook haar rijbewijs via een rijschool gehaald. Maar zelf zegt ze, dat ze veel meer moet oppassen dan in Thailand. Daar pas je enkel op het andere wegvervoer. Hier moet je alles in de gaten houden. Voetgangers, uitkijken voor fietsers, wisselende snelheidsborden, etc. Veel meer verkeersborden, die je niet mag negeren. En iedere motorrijder heeft een helm op. Ze mag ook geen telefoon in de hand houden. Pfffff. Is wel vermoeiend hoor

    • Sir Charles zegt op

      Ja erg hé en ze mag de voorruit ook niet volhangen met bloemenkransen, amuletten en dergelijke omwille zichtbelemmering, rare gewoontes hebben ze daar in Europa. 😉

  14. Patrick Deceuninck zegt op

    Het beste zou zijn dat ze van alle bestuurders van zowel moter bikes als wagens die
    1 geen verlichting hebben
    2 geen helm dragen (moterbikes)
    3 geen rijbewijs hebben
    Het voertuig zij het nu een moterbike of wagen onmiddellijk aanslaan en van de weg nemen,maar dan vrees ik dat de politie te weinig parkeerruimte zal hebben om al die voertuigen een stalling te geven

  15. Jacques zegt op

    De voorgestelde bedragen zijn buiten proportie en ineffectief. Dat gaat hem niet worden. Veiligheid is voor velen niet van belang en daar ligt de moeilijkheid. Hoe krijg je een mentaliteitsverandering in het weggebruik. Er moet in boetes duidelijk onderscheid zijn tussen het niet hebben van een rijbewijs of vergeten of kortstondig verlopen.
    Er met een korte en lange termijn planning komen. Straffen mits toegepast moeten lik op stuk zijn dus gelijk drie dagen opsluiten bij constatering van strafbare feiten. Bij herhaling (recidive) 6 dagen etc. Niets geldboetes, want dat werkt corruptie in de hand zolang er zo weinig betaald wordt voor de politieman op straat. Verkeersopvoeding daar valt en staat het mee. Dat dient dus al jong te gebeuren.Opleidingen verplicht en wel op kosten van de overheid of geringe (betaalbare)vergoeding. Dit kost de arme bevolking vrijwel niets en levert wel meer draagkracht op onder deze bevolkingsgroep, welke toch een meerderheid vormt in dit land.Rijscholen met kwaliteit (aantoonbaar en controleerbaar). Minimaal 20 lessen van een uur. Voertuigen met dubbele bediening etc. Ook schriftelijk een opleiding op kwaliteit. De corruptie moet ook worden aangepakt op de afrijinrichtingen, want er kan nog steeds een rijbewijs gekocht worden en er wordt ook nog gesjoemeld met het schriftelijk examen. Kortom veel werk aan de winkel, maar met de lange adem kan hier verbetering in worden aangebracht.

  16. Mark zegt op

    Vermits om agent in Thailand tussen 18.00 uur en 7.00 uur uit het straatbeeld verdwijnt wordt het rijden zonder rijbewijs bij nacht de regel. Risicovrije in de Thaise logica. TiT 🙂

  17. John Chiang rai zegt op

    De drastische verhoging in boete voor het feit of iemand nu wel of niet een rijbewijs heeft,of misschien thuis vergeten heeft,is na mijn mening zeker niet de enigste goede manier om het Thaise verkeer op den duur veiliger te maken.
    Men zou zich als regering moeten af vragen,wat de huidige rijopleiding en het uiteindelijke Thaise rijbewijs überhaupt als document waard is.
    Er zijn genoeg Thais waar je qua rij kwaliteit helemaal geen verschil ziet,of ze nu wel of niet in het bezit zijn van dit document.
    Bovendien geef je met deze drastische verhoging van de boete vele corrupte agenten nog meer speelruimte om hun corrupte systeem efficiënter uit te oeffenen.
    Iemand die een straf te verwachten heeft van 50.000 Baht,zal dit graag met 20.000 Baht onder de hand met een agent willen regelen.
    Hoge afkoop bedragen die alleen de corruptie in de hand spelen,en bij de huidige strafmaat van 1 a 2000Baht eigenlijk onmogelijk waren.

  18. Rob zegt op

    Dit is weer zo achterlijk plan, ze moeten eens echt gaan handhaven, zonder helm rijden bekeuren en niet meer verder rijden, maar dan ook consequent, en geen vaste controlepunten en tijden.
    Mijn vrouw’s schoonzoon waar ik dikwijls mee mee reed ging plotseling een andere route rijden, ik vroeg waarom, nou omdat ze daar waar we normaal langs rijden vrijdags tussen 15.00 uur en 18.00 uur staan te controleren.
    En zo weet iedereen wanneer en waar er gecontroleerd wordt, dus het enige wat op de lange duur zal helpen is onverwachte en consequente controle’s waarbij de boete per bank betaald moet worden en geen cash meer voor oom agent, alleen dan zullen de mensen wel eens gaan nadenken en hoeven de boete’s niet zo belachelijk hoog als nu voorgesteld wordt.

  19. janbeute zegt op

    Boetes verhogen werkt namelijk niet .
    Het probleem ligt al door de Jaren heen bij de wets handhaving .
    Zo lang daar niets aan veranderd blijft het zo als het is of je nu 500 , 1000 , of 100000 boete moet betalen .
    De club van bruine hemden de straat opsturen en eindelijk eens aan het werk zetten , dagelijks laten kontroleren .
    Nu zie je ze bij uitzondering tijdens de lunch pause en hun dagelijkse woonwerk verkeer .
    En dan ook nog vaak zonder helm maar wel met pet op de politie bike , dit als voorbeeld voor de rest van de Thaise bevolking .

    Jan Beute .

  20. Peter V. zegt op

    Alleen draconische schijnmaatregelen worden aangenomen.
    Hiermee wordt voorkomen dat “de onderlaag” in Thailand gaat leren en in een opwaartse spiraal terecht kan komen.
    En mogelijk kan je zo’n maatregel nog eens inzetten tegen een (rode?) tegenstander.

  21. Sjaak S zegt op

    De vrees voor een heksenjacht vind ik ongegrond. Wanneer gewoon iedereen een geldig rijbewijs meeneemt, wanneer hij met het daarvoor geldende voertuig onderweg is, kan Kun agent je stoppen zoveel hij wil. En heb je je rijbewijs nooit bij je, omdat je het liever thuis laat, of omdat het verlopen is, of omdat je er simpelweg geen (meer) hebt, vind ik het terecht wanneer je een flinke boete krijgt.
    Ik ben al zo vaak aangehouden en bij de laatste keer liet de agent me al gaan voordat ik de deksel van mijn motorkoffer kon openen. Hij meende dat ik zeker mijn rijbewijs bij me had, ik beaamde en hij liet me vriendelijk gaan.

    Dus, waar is het probleem?

    • John Chiang rai zegt op

      Beste Sjaak,Het probleem is dat je met een dergelijk drastische verhoging van een boete het thaise verkeer niet veiliger krijgt.
      De Thaise overheid die zo hamert op het feit dat men een rijbewijs moet hebben,en deze op navraag van Khun Agent ook tonen moet,zou zich om het Thaise verkeer werkelijk veilig te krijgen,eerst verdiepen moeten in de vraag welke kwaliteit dit rijbewijs überhaupt heeft,die meestal direct verbonden is met het feit dat de rijschool op veel plaatsen reeds een lachertje is.
      De familie van mijn Thaise vrouw hebben haast allemaal een rijbewijs,hoewel velen niet weten hoe men een handrem gebruiken moet,en ook bij het nut van een zebrapad en andere verkeersborden in het geheel niet op de hoogte zijn.

    • theoS zegt op

      Sjaak het problem is dat een Thai met een dagloon van Baht 300- geen idiote boetes van Baht 10,000- kan betalen omdat hij/zij het rijbewijs vergeten is. En wat is het nut van een Thais rijbewijs? Maakt dat de wegen veiliger? Zolang men geen rijopleiding heeft in Thailand zegt zo’n rijbewijs niets, niks, noppes. Dus als er drie of vier Thais op een motorbike zitten en de bestuurder heeft een rijbewijs dat is dan ok? Mijn Thai neef , van nu 20 jaar oud, heeft een auto rijbewijs wat is gekocht door zijn grootmoeder voor Baht 5000- plus dat hij een gloednieuwe auto van haar kreeg. Dit alles toen hij 18 jaar oud was. Veilig nietwaar?

  22. PEER zegt op

    In Nederland wordt je gepakt in je portemonnee!
    En mensen, dát werkt écht!
    Wij, m’n vrouw en ik, op de motorbike: zij zonder helm ( ‘t is zondag, dus geen contrôle!) werden aangehouden, Th Bth 200,=. “Betaal jij even!” Nee dus. Jij betaald, want je had je helm als handtasje om je arm!!
    Even mot gehad, maarrr ze heeft voortaan áltijd d’r helm op.
    Conclusie: verhoging van boetes werk wél. Keerzijde is wel weer de corruptie.
    Maar corrupte agenten metéén de laan uit, werkt óók. Gegarandeerd, want hebben dan ook nog gezichtsverlies, dát is nog erger!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website