Thaise verhoging accijns kerosine: luchtvaartmaatschappijen maken vliegtickets duurder
De Thaise overheid heeft vorige week de accijns op kerosine met 1.900 procent verhoogt: van 20 satang per liter naar 4 Baht. Luchtvaartmaatschappijen proberen daar nu van te profiteren. Ze hebben de prijzen van vliegtickets op binnenlandse vluchten meer verhoogt dan noodzakelijk is, zegt regeringswoordvoerder Sansern.
Volgens het Excise Department zou een verhoging van 50 baht per stoel/uur redelijk zijn als je uitgaat van een gemiddelde vlucht van 60 tot 90 minuten. De vliegmaatschappijen rekenen echter 150 baht extra. De luchtvaartmaatschappijen bestrijden de rekensom van het Excise Department. Ze zeggen dat die gebaseerd is op vliegtuig met volledige bezetting, maar daar is in de parktijk geen sprake van.
Critici zeggen dat de Thaise regering wanhopig op zoek is naar nieuwe inkomstenbronnen omdat de bodem van de staatskas in zicht is. Sansern noemt het commentaar van critici onzin: “De regering is zeker niet blut. De verhoging van de accijns op brandstof heeft niets te maken met verhoging van de staatsinkomsten. De begrotingspositie was eind december gezond met reserves van 74,9 miljard baht.”
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 januari 2025AI brengt doorbraak in behandeling van slangenbeten
- Eten en drinken21 januari 2025Kaeng som of Gaeng som (zure en pittige viscurry soep)
- Bezienswaardigheden21 januari 2025Een must voor kunstliefhebbers: Museum of Contemporary Art in Bangkok
- Agenda19 januari 2025Agenda: Vier het Chinees Nieuwjaar 2025 in Thailand
Van 20 satang naar 4 baht per liter?
De normale wereldprijs voor kerosine ligt nu zo rond de 53 baht per gallon, dus zo’n 14 baht per liter ex belastingen.
Lijkt mij dus eerder dat de subsidie omlaag is gegaan in plaats van belastingen verhoogd.
Goed lezen, het gaat om de belasting niet om de prijs.
De accijns geldt alleen voor binnenlandse vluchten.
Dus vluchten van o.a. BKK-Phuket en de overige eilanden worden stukken duurder, idem voor vluchten naar het noorden. En Thailand denkt dat de toeristen al die prijs stijgingen zomaar blijven accepteren. Het zijn de overige naties is Z-O Azië ( en ook landen in de carribean die wat vroeger een stuk duurder waren als Thailand maar intussen bijna niet meer ) die zich binnenkort kapot lachen omdat Thailand te duur is
( het is al niet eens meer te duur aan het worden ).
En weer krijgen we een prijsverhoging.
Voor de scooter bij Lak-Si Square ging de “stalling” ook omhoog van 5 naar 10 Bhat, 100% prijsstijging.
Afgelopen vrijdag online tickets bij ThaiSmile besteld, Bnk/UDT retour voor 2 pers.
Omgerekend € 93,- totaal. ( enkeltje 833 bhat p.p.)
Ben benieuwd of er bijbetaald moet worden bij check-inn
Groet Joy
Het is vreemd dat de luchtvaartmaatschappijen deze accijnsverhoging zouden gebruiken om de prijzen extra te verhogen.
De maatschappijen zijn vrij in het bepalen van de prijs, en die verschillen dan ook van maatschappij tot maatschappij en per maatschappij vaak van dag tot dag.
Bovendien is de olieprijs het afgelopen jaar bijna verdubbeld, dus dat moet zo langzamerhand ook doorberekend gaan worden.
Dat deze maatregel puur tot doel heeft om meer belasting binnen te krijgen lijkt me evident. De Thai wordt zelfs even hard getroffen als de Farang.
Feit blijft dat we ons gelukkig mogen prijzen dat petroleum voor de internationale burgerluchtvaart wereldwijd is vrijgesteld van (BTW en) accijns, anders hadden we echt iets om ons druk over te maken.
.
“Vrijstelling van accijns op brandstof.
Het Verdrag van Chicago verbiedt dat verdragsstaten belasting heffen op brandstof die al in een vliegtuig zit om dubbele belasting te voorkomen. Het verdrag verbiedt niet om accijns te heffen op brandstof die het vliegtuig in het land zelf tankt. Op grond van bilaterale luchtvaartovereenkomsten wordt voor internationale vluchten echter nergens ter wereld accijns op kerosine (of andere vliegtuigbrandstof) geheven. Deze situatie is tientallen jaren geleden ontstaan. Destijds was de luchtvaart nog niet zo omvangrijk en wilde men de groei van de luchtvaart bevorderen en handelsbelemmeringen voorkomen.”