De Thaise spoorwegen (SRT) heeft het plan gevat om 100 nieuwe diesel-elektrische locomotieven te kopen voor 19,5 miljard baht. De raad van bestuur van de SRT neemt daarover in september een besluit, waarna het ministerie van Transport en het kabinet nog hun goedkeuring moeten geven.
Op dit moment heeft de SRT 140 locomotieven, waarvan de helft niet volledig inzetbaar is. De nieuwe locomotieven moeten de oude vervangen, aldus adjunct-directeur Thanongsak.
De aankoop heeft ook te maken met de gewenste groei van het het locomotieven, wanneer in Thailand de geplande dubbelspoorlijnen in gebruik worden genomen.
De SRT heeft het ministerie ook voorgesteld 186 air-conditoned dieseltrams aan te schaffen. Daaraan hangt een prijskaartje van 13 miljard baht. Ze worden op 300 tot 400 km aan routes ingezet.
Bron: Bangkok Post – Foto: Archief
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
dubbelspoorlijnen op dezelfde spoorbreedte zoals nu het geval is (smalspoor)?? Dit beperkt de maximale toegelaten snelheid, en wat met de aanleg van de HST lijn (-en)??
Als het spoorwegennet blijft uitbreiden op de huidige spoorbreedte brengt dit niet veel verbetering in reistijden.
Ik denk dat het geld ondertussen wel op zal zijn, bij de Thaise overheid.
En de SRT zit al diep in de schulden.
En die HST lijn wordt voor zover ik het in kan schatten geen hoge snelheidstrein, maar een gewone dieseltrein.
Dit ondanks de mooie plaatjes.
Gewoon alleen maar iets sneller dan het huidige antieke materieel.
De SRT is puissant rijk. Het heeft grote stukken grond in bezit naast bestaande grote wegen en vlakbij oudere en nieywe BTS staions. Die waren wellicht 30 jaar gelden niet zoveel waard maar nu miljarden bahts.
Dat ze grond bezitten is me bekend, al weet ik niet hoeveel.
In hoeverre die echter verkocht kan/ mag worden weet ik niet.
Mogelijk zou die commercieel wel beter uitgebaat kunnen worden.
Er staan veel illegaal gebouwde woningen van vooral arme mensen op die grond.
Daar zouden ze ook huur voor kunnen vragen.
De vraag is dan, of de overheid daarvan wel een voorstander is.
Maar wat contant geld betreft hebben ze flinke schulden.(100 miljard Baht volgens een website)
Dat verbaast me trouwens niet zo erg, als ik naar de prijs van de treinkaartjes kijk.
De nachttrein is voor de Thai zelfs vaak gratis.
Daarvan kun je zo’n organisatie niet laten draaien.
De kwaliteit van het rijdend materieel komt overigens wel overeen met de prijs van het kaartje.
Onlangs in een wagon met kapotte airco gezeten.
Ik kon toen op het station van aankomst met mijn kaartje gelijk mijn toeslag voor de kapotte airco terugvragen.
Zo’n service krijg je niet in Nederland waarschijnlijk.
Dat zal meer overeenkomen met klachten indienen en maanden op je geld wachten.
“SRT is one of Thailand’s largest land holders, owning an estimated 39,840 hectares, but SRT has debts of nearly 100 billion baht, and its annual operating losses are estimated at a minimum of 10 billion baht.[4] (Wikipedia).
De vraag of de SRT dat land mag verkopen ligt natuurlijk op het bordje van de regering. Gek genoeg (maar niet voor Thailand wellicht) heeft de SRT wel eens geopperd dat land zelf te gaan ontwikkelen (condo, winkelcentra). Lijkt me gene ggoed idee overigens.
Net als met Thai Airways wordt de boekhouding rood gehouden ipv op een verstandige manier deze bedrijven meer rendabel of tenminste kostendekkend te krijgen.
Zoveel lokomotieven???
Zelfs de helft zou volstaan.
Smalspoor of breedspoor doet er niet toe. Daarvoor moeten ze bij aanpassing alleen de draaistellen (het geheel met wielen) verwisselen.
Grote ambities… Ik heb het gevoel dat er veel verspilling zal zijn…