Thaise regering zet fors in met 56 grote infrastructurele projecten voor 2,4 biljoen baht
De Thaise regering zet grof geschut in om de economie een boost te geven. Dit jaar en het komend jaar staan er 56 grote infrastructurele projecten ter waarde van 2,4 biljoen baht op stapel. Daaronder ook de Thai – Sino hogesnelheidslijn van Bangkok naar Nakhon Ratchasima, waarvan de aanleg medio september moet beginnen.
Vice-premier Somkid lichtte de plannen toe op een seminar van de Stock Exchange of Thailand. Hij vond dat Thailand 20 jaar stil had gestaan, als het gaat om infrastructurele werken. Daarnaast moet Thailand transformeren van een lage lonen en export economie naar een value-based economie.
Hij benadrukte dat het ditmaal niet alleen plannen zijn, maar dat de aanleg van alle grote infrastructurele werken van start gaan voor de verkiezingen in 2018. Het gaat daarbij om snelwegen, hogesnelheidslijnen, metrolijnen, dubbelspoorlijnen en de ontwikkeling van de Eastern Economic Corridor met een investering in infrastructuur van 400 miljard baht. De komende vijf jaar komen daar nog eens nieuwe luchthavens, zeehavens en logistieke knooppunten bij.
Somkid liet ook weten dat volgende regeringen juridisch gebonden zijn om met de projecten door te gaan. Dat is vastgelegd in de nieuwe grondwet door een artikel dat verwijst naar het nationaal strategisch ontwikkelingsplan voor de komende 20 jaar.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Hoorde van veel mensen met kinderen dat een nieuw ingevoerd kindergeld van 600 baht gedurende 3 jaarvoor nieuwe babys reeds bij de 2e maand van uitbetaling is opgeschort want het geld in Bangkok is op kreeg men van de informatielijn te horen. Tweede slechte boodschap want eerder deze maand werd ook de termijn van 4 jaren teruggebracht naar 3 jaren. Tijd voor de
” economische tsaar ” om even wat basale planning van inkomsten en uitgaven te doen voordat ie aan wat grotere projecten begint. Waar geen haalbaafheidsstudies , exploitatieoverzichten, invloed op de rijksuitgaven en toekomstige verplichtingen worden gepubliceerd. Mooie plaatjes en nog mooiere woorden maar laat hem eerst maar wat basisvergoedingen introduceren voor de snel vergrijzende bevolking en stagnerende geboortes.
Zouden beter ook wat investeren in de fiets infrastructuur, fietspaden afgelegen van de gevaarlijke banen, dat zou een goede investering zijn , promoot fietsen. Maar ja liever de auto en den brommer( racemachine’s).
Klopt,
een auto betekent status….een fiets geeft voor een Thai aan dat je een ‘schooier’ bent. Terwijl je in Nederland het mannetje of vrouwtje bent met een mooie e-fiets van een ‘premiummerk’..
Cultuurverschilletje…
Ger,
Je weet er moeten ook nog speeltjes voor het leger komen,want te denken van een onderzeeër ,
Het zou allemaal beter besteed zijn voor de ouderenzorg,geneeskundige zorg, onderwijs en noem
Maar op, niets van dit alles, prestige speelt een grote rol,
Wat te denken van een opmerking die ik las, de buren hebben ook zo.n ding,met andere
Woorden dus moeten wij er ook niet, als dat niet naïef is.
Hoe de streetfood mensen de kost moeten verdienen,die nu op veel plaatsen geweerd worden,
Daar schijn toen zich niet zo druk over te maken, ja de elite beslist hier.
Zoals de “kleine man”zich een strop omdoet met leningen voor een telefoon, televisie en auto, zo gaat de overheid dit slechte voorbeeld volgen om 56 onbetaalbare grote projecten te financiëren met buitenlands geld. (Laos heeft zich al bijna met huid en haar verkwanseld aan China)
China, maar ook Japan zal hoge snelheidstreinen leveren dus omzet, de fincanciering, lees lening moet nog rond komen. Amerika, die de bui ziet hangen met de Chinezen,voert met investeerders reeds gesprekken met Minister Aphiradi Tantraphorn van het Ministerie van Handel over hoge snelheidslijnen en investeringen.
Een grote economische handelsoorlog dreigt!
Een saillant detail. Als Thailand daadwerkelijk binnen 20 jaar internationaal mee wil doen, zal het nu moeten beginnen met aangepaste onderwijsvernieuwingen!
Ook goed over nagedacht is dat de breedte van de Chinese en Japanese trein een verschillend is.
Dus kunnen de treinen niet over de rails van de ander rijden.
De Japanse trein gaat van Bangkok naar Chiangmai en gezien de ticketprijs zal dit ,net als de huidige nachttrein, alleen door farangs worden gebruikt. En farang zijn wat breder en groter dan anderen dus een brede trein.
De lijn Nong Khai naar Bangkok is om straks meer Chinezen aan te voeren naar de shoppingmalls in Bangkok. En deze zijn wat kleiner van formaat dus volstaat een smalspoor.
ik ben er nog steeds niet achter, of het nu om een hogesnelheids traject gaat, of of om een gewone spoorbaan.
Eerst werd er steeds geroepen hoge snelheid, maar later leek het om een spoorverbinding te gaan van maximaal 160 km per uur.
Als er ook goederen moeten worden getransporteerd, is het waarschijnlijk een gewone spoorlijn.
Een hoge snelheidslijn schiet namelijk niet op, als er voor je hogesnelheidstrein een goederentrein rijdt.
En nu maar hopen, dat er een reserve spoor naast de lijn ligt, om bij panne eventueel de trein nog te kunnen bereiken.
Ik dacht namelijk, dat de lijn niet veel stations aan zal doen.
En ja, de Heer Prayut lijkt Thailand op een hogesnelheidstrein richting het plaatsje Bank-Roet te hebben gezet.
Duikboten en ander militair materieel. Nu een spoorlijn. Verkoop je ziel en zaligheid maar lekker aan de Chinezen. En dan hopen dat de Baht bubble liever vroeger dan kater klapt.
Het wegdek waaraan oa mijn huis gelegen is , tussen twee grote dorpen is al voor enkele jaren terug aan vervanging ( bomkraters) toe .
Helaas hier is ook voor reparatie , van uit Bangkok geen geld voor .
Alleen maar weer geld voor , van die show en prestige projecten .
Jan Beute .
Deze investeringen zijn een zeer goede zaak.
Nog belangrijker is de gedachte dat Thailand moet transformeren van een lage lonen en export economie naar een value-based economie.
Dat betekent echter investeren in onderwijs, en het creeren van een middenkader.
Nu nog realiseren en opleveren, dat is een stuk minder eenvoudig.
Een hogesnelheidstrein kan nooit een goede investering zijn.
Daar zal altijd geld bij moeten.
De trein doet maar een paar stations aan en het is maar de vraag, of dat dezelfde stations zijn, als die waar mensen naar toe willen.
Met de trein van station A naar station B en dan nog een paar uur in de bus en de taxi naar je eindbestemming zal weinig mensen aantrekken.
Gezien de gigantische investering kan dat nooit rendabel worden.
Als het een spoorlijn is voor het vervoer van goederen uit China, zou het heel misschien een goede investering kunnen zijn, maar wel met de nadruk op “heel misschien”.
Na de investering ben je er niet, want daarna krijg je natuurlijk ook aanschaf materieel, onderhoud en alles wat er verder bij komt kijken.
Als je dat aan het goederentransport van China door wilt berekenen, kan China het waarschijnlijk goedkoper met het vliegtuig, of de boot sturen.
Die zal dat waarschijnlijk ook doen, om zo de prijs van het transport omlaag te krijgen.
Yup en dan kunnen en zullen vele zogenaamde expats hun koffers kunnen pakken, omdat het land dan onbetaalbaar wordt…dan maar weer terug naar het koude, betaalbare Nederland…en gelijk de Thaise familie meenemen…
Goh, als ze al die deskundigen op Thailandblog toch eens zouden inschakelen ging het helemaal goedkomen met dit land 😉
Ik ben dol op treinen. Ook in Thailand. Maar een hogesnelheidstrein hoeft voor mij niet. Thailand zou enorm geholpen zijn als ze gewone treinen zouden hebben die een beetje opschieten. 120 km ipv de huidige boemels die 50 rijden zou flink helpen. Ook daarvoor moet fors worden geinvesteerd in het spoor. En het werkt alleen als de Thai de trein pakken. En dat doen ze niet.
Van mij mogen ze: hoe eerder hoe liever. Als wij in Thailand zijn hebben we ons vertrekpunt naar familie en vrienden in het land vanuit Bangkok. Met een snel- of hoge snelheidstrein naar Korat zal ons zeer welkom zijn. Ook idem naar bv HuaHin of Chiangmai. Of de te gebruiken Japanse trein al dan niet over een Chinese spoorrailtraject kan rijden, zal ons een zorg zijn. Dat gelieven de Thai met de betreffende Japanse cq Chinese ingenieurs maar uit te zoeken. Wij gaan in ieder geval gebruik maken van de keuzes die de Thai voor hun eigen land maken. Zoals wij dat ook zullen doen als we dit jaar Paris bezoeken nadat de Fransen een zekere macron kozen, en volgend jaar Londen ook al hebben ze daar een May en Brexit. We gaan het doen met wat ons voorhanden komt. In die zin ben ik het helemaal eens met @Francois.
Op zichzelf is er niks mee dat een overheid via infrastructurele werken de economie een handje helpt. Dat gebeurt overal ter wereld en in een land als de USA waar dat maar mondjesmaat gebeurt zit men nu met de gebakken peren oftewel een slechte infrastructuur war het gaat om wegen, bruggen en viaducten. Ook een economische afhankelijkheid van een andere, naburige economie hoeft geen probleem te zijn. Dat bewijst de afhankelijkheid van de Nederlandse economie van de Duitse. Nederland kan economisch niet op eigen benen staan, Thailand ook niet.
De hamvraag is dan of dergelijke projecten als een hogesnelheidslijn verstandige investeringen zijn (grootte, markt, prijswerking, klanten, milieu, terugverdieneffecten, werkgelegenheid, financieringsconstructie, corruptiebestendigheid) en daarnaast of andere investeringen van de overheid (bv. in onderwijs, watermanagement, landbouw) niet dringender zijn en meer effect sorteren voor de toekomst van dit land.