Thaise regering neemt maatregelen om veiligheid voor toeristen in treinen te verbeteren na ontbinding van spoorwegpolitie
De Thaise regering zet stappen om de veiligheid van toeristen in treinen te verbeteren, na het opheffen van de spoorwegpolitie. Premier Srettha Thavisin besprak het probleem tijdens een ontmoeting met Kit-rat Phanphet, adjunct-commissaris-generaal van de Koninklijke Thaise Politie, en Jaray Roongthanee, waarnemend gouverneur van de Staatsspoorwegen van Thailand (SRT), samen met andere betrokken instanties.
Premier Srettha benadrukte het belang van het aanpakken van de veiligheidsproblemen in de Thaise treinen, vooral nu de regering plannen heeft om het toerisme in de komende jaren aanzienlijk te bevorderen. De premier erkende dat er sinds de ontbinding van de spoorwegpolitie vorig jaar, als gevolg van de invoering van de Nationale Politiewet van 2022, een veiligheidskloof is ontstaan. Hij onderstreepte de noodzaak om de veiligheid van treinpassagiers, zowel binnenlandse reizigers als toeristen, te waarborgen.
Als kortetermijnoplossing stelde premier Srettha voor om agenten van het Centraal Onderzoeksbureau in te zetten om de veiligheidskloof te dichten. Deze agenten zouden worden ondersteund door de SRT, die de toelagen voor hun inzet zou verstrekken. Dit moet ervoor zorgen dat er snel extra mankracht beschikbaar is om de veiligheid op het Thaise spoorwegnet te waarborgen.
Voor de lange termijn benadrukte de premier de noodzaak van systematische en duurzame oplossingen. Hij nodigde de vice-minister van Vervoer, de adjunct-commissaris-generaal van de Koninklijke Thaise Politie, de waarnemend gouverneur van de SRT en de adjunct-permanente secretaris van het Ministerie van Vervoer uit om samen te werken aan een geïntegreerde aanpak. Deze aanpak moet niet alleen de veiligheid van passagiers verbeteren, maar ook inspelen op de groeiende toeristische sector van Thailand.
Met deze stappen wil de Thaise regering het vertrouwen van toeristen in de veiligheid van het openbaar vervoer herstellen en tegelijkertijd de groeiende stroom van internationale bezoekers beter ondersteunen. Dit is een cruciale stap in het bredere plan van de regering om Thailand te positioneren als een veilige en aantrekkelijke bestemming voor reizigers van over de hele wereld.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Merkwaardig.
Het opheffen van de spoorwegpolitie heeft zowel in Thailand als in Nederland de veiligheid van reizigers geen goed gedaan.
Ook in Nederland was er sprake van een nationale politie waar geen plaats meer was voor specialisatie.
Spoorwegpolitie, waterpolitie, allemaal taken die door de reguliere politie uitgevoerd konden worden, toch?
Nee dus.
De gespecialiseerde korpsen hadden specifieke kennis die de gewone agenten niet hadden en hebben.
Geen juiste keuze in Nederland EN in Thailand
Misschien een idee om excuses aan te bieden voor het opheffen van de spoorwegpolitie en ze weer in genade aan te stellen.
Ik heb vanaf eind jaren 70 veel treinreizen gemaakt in Thailand en altijd super veilig,de spoorwegpolitie droeg daar in hoge mate aan bij.
Later toen ik bij de NS ging werken en de agressie in de trein steeds groter werd heb ik dat wel eens ter sprake gebracht in een vergadering,ik werd dan meestal uitgelachen, maar ik blijf erbij dat als er iemand zichtbaar bewapend in de trein loopt je het wel uit je hoofd zet om streken uit te halen.
Later toen ik bij de NS ging werken heb ik dat wel eens als voorbeeld