Zowel bestuurders en passagiers worden steviger aangepakt bij verkeersovertredingen. En dat niet alleen, ook verkeersovertreders die de boetes niet betalen, krijgen alsnog de rekening via de autobelasting. Dat is ook wel nodig omdat in Thailand de meeste de verkeershufters de opgelegde boete niet betalen.
Voor deze aanpak gaat Premier Prayut artikel 44 van de interim-grondwet inzetten, zodat de maatregelen snel van kracht kunnen worden. Enkele nieuwe maatregelen:
- Fout geparkeerde auto’s worden weggesleept, de eigenaar draait voor de kosten op.
- Bestuurder en passagiers in auto’s zijn verplicht om de veiligheidsgordel om te doen. Deze eis geldt vooralsnog alleen voor nieuwe auto’s met een gordel op alle plaatsen. Taxibestuurders en passagiers betalen gezamenlijk een boete als passagiers de gordel niet om hebben.
- Degenen die een verkeersboete niet op tijd betalen, moeten deze alsnog voldoen bij de betaling van de jaarlijkse autobelasting. Het Land Transport Department en de politie hebben daarvoor de databases gekoppeld.
Van de afgelopen half jaar heeft slechts 11 procent van de beurden de verkeersboete betaald, zegt Witthaya Prayongphan, assistent hoofdcommissaris van de landelijke politie.
Thanapong Jinvong, van de Road Safety Group, stelt voor de eerste vier tot vijf maanden geen boetes uit te delen, maar alleen te waarschuwen wanneer er geen veiligheidsgordel wordt gedragen. Dit om de Thai de kans te geven te laten wennen aan de maatregel en de te verwachten felle protesten te voorkomen. Daarnaast zijn er overheidscampagnes nodig om verkeersdeelnemers voor te lichten over het nut van de maatregelen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Nou dan kan de buurman (traffic police) alvast een nieuwe Honda Goldwing bestellen.
Je kunt de mooiste veranderingen in de wetgeving maken,zolang ze niet goed gecontroleerd worden,is alles voor de poes,en de corrupte agent.
Prachtige voorstellen, die wel weer uitgesteld zullen gaan worden, vanwege te veel kritiek van de bevolking. Een Thaise bevolking, wars van regeltjes en vol van het eigen gelijk, gaat hier niet door overstag.
Men doet wat men wil en het gebrek aan goede voorbeelden (o.a., politie) en handhaving is schrijnend aanwezig.
Het moet veel breder aangepakt worden en dan is mijn prioriteitenlijstje van een andere volgorde dan te beginnen met motorvoertuigen, want meer dan 80 % van de slachtoffers zit op de motorbike en is vaak niet voorzien van een rijbewijs, heeft nagenoeg geen kennis en kunde van het verkeer, is vaak minderjarig en ga zo maar door.
is het normaal voor een stoplicht defect is dat je direct een boete krijgt,je krijgt de kans niet voor voor een nieuwe lamp te plaatsen,maar ja het zal alleen bij de farang zijn dat ze direct een boete geven.
Ik snap nu waarom ze met nummerborden langs de deur gaan.
Flisten helpt niet want de politie accepteert het handgeld.
Veel succes om de 11% in 10 jaar naar 25 te brengen.
Beste Odil,
Ik weet 100% zeker dat je bij ’n kapot stoplicht géén boete krijgt!!
Je kunt de politie agent erop wijzen en hij zal zeker doorgeven aan de verkeersinstantie dat dat stoplicht vervangen wordt!
Peer
Beste Peer. In pattaya krijg je zomaar een boete als je door groen rijd, de agent die het stoplicht nooit kan zien zegt dat je door rood gereden bent. Dus ik denk niet dat jij dit 100% zeker kunt weten
Het enige dat mij interesseert is dat het aantal verkeerdoden zou dalen.
Hiertoe zou een mooi aanzet zijn strengere alcoholcontrole.
Voor mijn part mag iedereen zelf beslissen of hij al dan niet een gordel draagt
en al zeker in Thailand waar je als slachtoffer toch zekf het kind van de rekening bent.
Ik ben geen rebel of vogelvrij verklaart iemand maar on Thailand ervaar ik als
motorrijdende toerist niet de stress van het absurd controleren op snelheid
waar Europa ziek van is uit gelddrang om bodemloze putten te vullen en wat weinig uitstaans heeft met veiligheid an sich.
Verder geloof ik zelf in een lotsbestemming en uiteraard ook in eigen verkeersinzicht
en anticipatie.
De firma Gatso zou o.a. in Pattaya veel geld kunnen verdienen met levering van rood licht camera’s.
Met nadruk op de Sukhumvit Rd. Verbazendwekkend dat hier (nog) weinig doden vallen. Rood licht betekent hier voor auto’s en bussen: vol gas geven. Met soms over de 100km/uur.
En weer ontbreekt de smartphone in het lijstje.
Onbegrijpelijk dat steeds het gemuts over gordels de kop op steekt terwijl echt levensgevaarlijk handelen overgeslagen wordt.
Langzaam invoeren? Om te laten wennen? Waarom zitten er dan gordels in een auto?
En weer geen word over verplicht helm dragen op brommers/motorfietsen.
Direct betalen van boetes moet toch afgedwongen kunnen worden? Auto mee naar politiebureau cq opslagruimte en pas af te halen na betaling boete.
Hoe simple kan het zijn.
Maar…….het zal niet gaan gebeuren.