Thaise overheid wil minder doden in het verkeer
Gevaarlijke verkeerssituaties waar veel ongelukken gebeuren in kaart brengen, maximum snelheden en veiligheidssystemen, dat zijn de oplossingen die staan in een nieuw nationaal verkeersveiligheidsplan van het ministerie van Transport. Dit plan moet het aantal doden het Thaise verkeer verminderen.
Thailand is het tweede land ter wereld met het hoogst aantal verkeersdoden. Dat zorgt voor een geschat economisch verlies van 200 miljard baht.
Volgens directeur Chaiwat van het Office of Transport komen er op vijf gebieden maatregelen:
- Het verwerken van verkeersinformatie en informatie over ongelukken.
- Verbetering van wegen.
- Verhoging van de veiligheidseisen voor voertuigen.
- Bevordering van veilig rijgedrag.
- Verbetering van de hulpverlening.
Vorig jaar noteerde Thailand 69.371 verkeersongevallen, 10 procent meer dan een jaar eerder. Er kwamen 6.268 personen om het leven en 18.160 raakten er gewond. Ruim 72 procent van alle ongelukken is te wijten aan te snel rijden, gevolgd door het verkeerd wisselen van rijstrook (8,89 procent) en vermoeidheid van de bestuurder (4,98 procent).
Volgens de WHO heeft Thailand niet alleen het op een na hoogste aantal verkeersdoden per hoofd van de bevolking, maar ook het hoogst aantal verongelukte motorrijders (26,3 per 100.000 inwoners). Gemiddeld komen 1 à 2 verkeersdeelnemers per uur om het leven. De economische schade van 200 miljard baht staat gelijk aan 1,7 procent van het bruto binnenlands product.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Ze kunnen beter eerst zorgen dat alle Thai die de weg opgaat een rijbewijs heeft, want dat is in 50 % al niet het geval
En een auto achteruit een heuveltje op rijden als examen is het ook niet
Het enige dat helpt is net als Nederland verplichten rijlessen en alleen op voor examen als de instructeur dat vind.
Alle 5 punten die worden aangedragen is bullshit
Ook veranderen voor wat betreft verzekering.
Een dochter van een kennis (nog geen 18 dus ook geen rijbewijs) reed haar auto total loss tegen een boom.
Omdat verzekering op naam staat van haar vader betaalt de verzekering gewoon de schade aan de auto uit, ondanks dat zij alleen in de auto zat en direct naar het ziekenhuis vervoerd werd.
Dit soort zaken helpt ook niet natuurlijk.
Ik woon in de Isaan. Om de haverklap wordt ik aangehouden om papieren na te kijken en om te kijken of ik mijn riem wel om heb. Altijd tussen 10:00 en 12:00 uur. In de avonduren zie je geen politie meer, de dronkelui gaan dan massaal de weg op, vrij spel! In het rijtje aanbevelingen mis ik ook verkeerspolitie, en avondcontroles. Ook controle op bromfietsjochies, je ziet er hier tallozen rijden soms 8 a 9 oud, zonder helm, werkelijk te bizar voor woorden!
En late reactie; Het aanhouden tussen 10:00 en 13:00 is heel normaal in Thailand want Oom agent heeft dan honger en moet geld voor de lunch hebben en tijdens de lunch opscheppen wie het meeste geld heeft geplukt. heb het meerdere malen ondervonden ben in een oude gedeukte auto gaan rijden en werd amper nog aangehouden, want rijders in glimmende auto’s hebben geld volgens Oom agent.
Eerst zorgen dat iedereen een gedegen opleiding krijgt en daarna Handhaven. Als de politie zijn werk zou doen, zal het aantal sterfgevallen aanzienlijk dalen. Bekeuren bij de volgende zaken; geen verlichting, tegen het verkeer in rijden, roekeloos rijden,. En dan flinke boetes! Ook goede APK’s laten uitvoeren.
@,
Naar mijn mening zijn het de motorbikes die 90% van de ongelukken zijn of de veroorzakers hiervan.
Als je ziet hoe die met ware doodsverachring een auto passeren en de auto die net zijn kant wil afslaan.
In de Jaren dat we hier wonen, had ik in het begin een flesje in de auto nodig voor pilletjes onder mijn tong, maar een mens past zich ook met die taferelen heel snel aan.
En ondanks dat de thai toch een opgewonden standje kan zijn, als ze gesneden worden en dan beddoel ik echt met minder ruimte dan een krant, gewoon doorrijden, niet toeteren, gewoon de mai pen rai instelling.
In Nederland waren er echt de nodige uit zijn jasje gehaald.
Motorbikes – aanhouden en leeftijd natrekken. niet goed bike in beslag nemen en de ouders aanspreken.
– snelheden aanpakken en forse boetes geven en zeer hoog, bike in beslag en wanneer jong,
ouders er bij betrekken.
Het is wel het paard achgter de wagen spannen, want de ouders hadden eerder op moeten treden, maar naar mijn mening is dit het enige goede -begin – want de ouders laten ook maar alles toe.
Maar als de overheid nu ineens met alles tegelijk gaat beginnen, waar halen zij de benodigde mensen vandaan???
Leer eerst lopen voor jullie gaan rennen.
LOUISE
@ LOUISE, je hebt het over de ouders er bij betrekken. Deze ouders reden zelf op een motorbike toen zij nog zelf 10 jr oud waren en hun ouders ook. Het gross heeft geen license (waaronder ik, al 30 jr niet) en trekt zich geen zier aan van wat een stelletje betweterige buitenlanders denken. Mijn dochter reed ook al op 10 jarige leeftijd alleen met een motorbike en heeft ook nog steeds geen license. De enige in mijn familie die er 1 heeft is mijn zoon, na aandringen van mij. Je vergeet 1 ding dat politie agenten ook Thais zijn en doen en laten dezelfde dingen als andere Thais. Al die verhalen over wat de regering gaat doen zijn gewoon verhalen. Zand strooien in de ogen van het buitenland en toeristen, meer niet. Men dronk een glas, men deed een plas en alles bleef zoals het was.
Laat de politie eens kijken EN controleren op de Thepprasit Road in Pattaya
50 % geen helm 50 % rijden te hard en velen auto’s en motoren ZONDER licht
1. Geen minderjarigen meer op brommers..VERPLCHT Rijbewijs….
2. Brommers tot 18 jaar max 50 cc , zoals in Belgie
3.zeker geen baby’s meer op de brommers en zeker niet meer dan 2 personen(heb er al met 5 gezien…
4.verplichte helm van goede kwaliteit….geen geperst karton…
5.goede verlichting…
6.geen opgefokte en lawaaierige brommers
7. Verplichte en naar de wet gekeurde kinderzitjes in wagen
8.geen kindjes meer vooraan wat zelfs gebeurd met baby’s
Enfin we kunnen nog ellenlang doorgaan
Maar vooral heel hoge boetes ,,,je kunt het ze maar leren door in hun portemonnee te zitten,zoals in Europa.
En voertuig in beslag nemen tot boete betaald is
Ook vlugger rijverbod met inbeslagname ,anders blijven ze toch rijden die gekken
En ook vooral een streng rijexamen voor auto en voor brommer…
Toch niet normaal dat die brommertje hier 125 cc hebben…
Maar heb er niet veel hoop op
Beste groet….
Ik weet ook wel dat het niet veilig is om met meerdere personen op een motor te rijden, maar je moet wel bedenken, dat voor de meeste families dit het enige vervoermiddel is. Men kan dan wel met 4 of 5 op een motor, maar dan tenminste een vastgemaakte en passende helm op. Zou al een hoop schelen
Ook s’avonds in de isaan ubon richting tan-sum phibun levensgevaarlijk autos ,bromfietsers,bromfietsen met een zijspan en noem maar op bijna altijd zonder de lichten aan,ik rij nooit meer in de avond ben mijn leven nog niet moe.
Mooie verhalen die nergens toe leiden. Het enige wat helpt is gedragsverandering. Deze maatregelen zullen er toe leiden dat de farang nog meer gecontroleerd gaat worden vrees ik. De mensen moeten leren om hun ogen en hun hersens te gebruiken in het verkeer. Helaas is dat te veel gevraagd vrees ik.
Alleen al door het publiceren van het plan is Thailand 75% veiliger geworden. Volgens de WHO was in 2013 het aantal verkeersdoden 36,2 per 100.000 inwoners en dat is met een bevolking van 66 miljoen dus 23.892 doden. In het bericht wordt gesproken van 6268 doden en door het publiceren van het vijf puntenplan zijn er dus al 17 tot 18 duizend doden minder. Ik beveel het Ministerie vanTransport nu een tien puntenplan aan en dan gaat er nog eens 75% af.
Thailand telt alleen de doden die direct op de weg vallen. De WHO telt ook de doden mee die ten gevolge van het ongeval in de dertig dagen daarop overlijden. Gemiddeld genomen is dat nog eens ruim 100 procent meer.
Er is maar een ding belangrijk. Handhaven!!!. Maar dat woord kent geen Thaise equivalent. Alle die andere dingen op de lijst zijn alleen nuttig om de ambtenaren bezig te houden.
De verkeersregels in Thailand zijn ok. Het probleem is dat een heleboel mensen zich niet aan de regels houden. Hier in Pattaya worden wel contoles gehouden. Maar hoodfzakelijk voor moterbikes en dragen helm. Je moet de regels wel handhaven
In the kleine trucs zitten vaak mensen in de open bak. Bij een hoge snelheid op de autoweg is dit levens gevaarlijk. Mensen in de cabine moeten een safety belt dragen. Ja de mensen in de bak kunnen niet tegen de autoruit klappen, maar neme een korte lancering uit de bak.
Trucs met mensen in de open bak max snelheid naar 50km en niet op de wegen buiten beboude kom.
Dit zal het aantal doden met 30% verminderen
Goede voorlichting over veilig rijgedrag, wijzen op de meest voorkomende fouten, hogere straffen voor zaken als in de verkeerde richting rijden, rijden door rood, dubbel parkeren, en de doorstroom van het verkeer belemmeren. De straffen die er nu op staan lachen zelfs de thais weg, 400 baht standaard, maak er 1000 van. Dat is de enige manier om bewustwording te kweken, en controle op alles, niet vandaag op het dragen van een helm, en morgen weer wat anders, controle op alles iedere dag. Ook de mensen die als slakken door het verkeer gaan aanpakken, niet alleen de snel rijders, maar ook degene die met 15 of 20 km per uur, de rest op houdt. Rijlessen is ook een goed idee!!!
Ik lees hier veel voorstellen die neerkomen op boetes verhogen. Maar net als in Nederland of België zullen dan vooral de lagere inkomens klappen krijgen. De rijken blijven dan buiten schot.
Ik ben voor handhaven zonder aanzien des persoon en maak dan de boetes meteen vermogensafhankelijk. Een Scandinavisch systeem dus, wat men ook wel in de Benelux zou moeten invoeren.
Een arme Thai betaald dan 500 voor een overtreding, waar de rijke Thai 1500 betaald. Ze hebben al ervaring met dubbele tarieven (voor de toeristen en falangs), dus zo moeilijk is het niet.
Goed dat men inziet dat het hard nodig is. Ik hoop dat het gaat helpen, maar ik ben er bang voor.
Het aantal motor ongelukken zegt genoeg over waar te beginnen. Deze gemotorizeerde 2 wielers letten op niets, rijden tegen de richting bij U-turns, rijden kris kras op de weg, onbeschermd met te hoge snelheden. De politie checkt alleen of je eigendoms papieren bij je hebt, zoniet dan kun je betalen (tip: telefoon met camera schrikt ze af, bang dat ze gefilmd worden). Het enige dat je kunt doen om veilig door het verkeer te komen is HEEL GOED ROND JE HEEN BLIJVEN KIJKEN want die motor duiveltjes komen echt overal vandaan.
Het zou mooi zijn dat er op de drukke wegen waar kruisingen zijn om daar rondrondes te gaan invoeren,
waar het het verkeer dat op de rondrondes voorrang krijgt, van het verkeer dat de rondrondes nadert en
verplicht moet stoppen voor een stopverbod bord. Op dat soort rondrondes zouden dan 80 % minder
ongelukken gebeuren. Heb al eerder een email geschreven dat, dat de ministers van het verkeer een opleidingen zouden moeten volgen in Nederland, dan pas zouden ze beter begrijpen, om het verkeer verkeer veiliger te maken.
Meer handhaven en dus veel politie op de weg en hoge boetes alsmede in beslag nemen van motorfietsen en auto’s; agenten zonder helm schorsen!
De getallen zijn zoals gebruikelijk discutabel, het zou voor de Thaise overheid natuurlijk het handigst zijn om van de hoogste cijfers uit te gaan, dan is het minderen het makkelijkst.
Een meerpunten-aanpak is onontbeerlijk, en het zal nog wel even duren voordat eea vruchten afwerpt.
Ter illustratie een overzicht van hoe men het in België de afgelopen decennia heeft aangepakt.
Merk op dat het kennelijk 7 jaar duurde vanaf het moment dat er beleidsmatig aan gewerkt werd, totdat de eerste opvallende maatregel werd ingevoerd.
(bron: Wikipedia, verkeersveiligheid)
België is het land met het hoogste aantal verkeersdoden per inwoner in West-Europa (zie tabel bovenaan). Vanaf 1951 werd er beleidsmatig aan gewerkt om het aantal verkeersdoden te verlagen. Een overzicht van de meest opvallende maatregelen.
1958 : rijden onder invloed vanaf 1,5 promille
1959 : autokeuring verplicht
1967 : theoretisch rijexamen verplicht
1967 : alcoholcontroles via ademtesten mogelijk
1968 : maximumsnelheid in bebouwde kom (60km/h)
1974 : maximumsnelheid op autosnelwegen (120km/h)
1975 : dragen van een gordel voorin verplicht
1975 : rijden onder invloed vanaf 0,8 promille
1977 : praktisch gedeelte aan rijexamen
1988 : invoeren van zone 30
1989 : rijbewijs verplicht voor brom- en motorfietsen
1990 : rijbewijs met punten wettelijk goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 18 juli, echter nog steeds niet in de praktijk gebracht bij gebrek aan uitvoeringsbesluiten.
1991 : dragen van een gordel verplicht op alle plaatsen in het voertuig
1992 : snelheid in de bebouwde kom naar 50km/h en 90km/h op alle andere wegen
1994 : rijden onder invloed vanaf 0,5 promille
1998 : invoeren van onbemande flitspalen
2000 : handvrij bellen verplicht
2003 : dodehoekspiegel verplicht bij vrachtwagens
2004 : verplichte zone 30 bij scholen
2011 : trajectcontrole wettelijk in gebruik
Dat gaat niets worden:
1 Corruptie aanpakken
2 Handhaven
3 Infrastructuur aanpassen
Al die wegen met U-turns dat is vragen om ellende
Snelwegen oversteken op de meest onmogelijke plaatsen ( brommers en voetgangers )
Verkeerslessen / kinderen en ouders opvoeden / helmen kopen
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat de mensen het besef krijgen dat je karma geen invloed heeft op het wel/niet krijgen/overleven van een ongeluk maar dat je daar zelf de belangrijkste spil in bent. Geen alcohol/drugs in het verkeer gebruiken en een defensief rijgedrag zal al veel slachtoffers schelen. Kijk maar eens naar het aantal slachtoffers rond bv Songkran, daar word je toch bang van!
Ja maar de politie viert dan ook Songkran, hebben geen tijd…. Juist dan moeten ze er zijn,
Vorige week werd op 200 meter van mijn huis een voetganger morsdood gereden door een jongedame (19) in een auto die het nodig vond een whatsapp naar iemand te sturen.
In een ver verleden haalde ik ook eens de stommiteit uit een sms te versturen terwijl ik auto reed. Toen ik ‘wakker’ werd en mijn blik weer op de weg richtte, schrok ik me wezenloos dat ik zeker 30 seconden volledig in beslag genomen werd door die telefoon. Eens maar nooit meer!! Er is niets dat zo afleidt als dit!
Achter het stuur met een telefoon? Direct inleveren en een stoomwals erover heen!
Les ook verantwoordelijkheid bij de producenten.
Bv, verplicht leveren van een kwaliteitshelm bij de koop van een motorfiets.
Snelheidsaspecten verbieden bij reclame.
Snelheid begrensers verplicht stellen op minibusjes & motorfietsen.
Dit onderwerp blijft een heet hangijzer. Zolang de meerderheid van de Thai zich niet bewust is van het gevaar dat er is, te rijden op de motorbike zonder goedgekeurde helm en deugdelijke zitplaats, alsmede het blijven toestaan van kinderen die rijden op die bikes zonder rijbewijs en verzekering zal het er niet beter op worden. Al eerder waren er voorstellen gedaan en weer ingetrokken, want de arme thai, die leeft van zijn motorbike en alleen zijn gezin hierop kan vervoeren, blijft dit zo doen. We hebben de protesten al eerder aangehoord. Daarnaast treedt de politie vrij zelden hier tegen op. Bij ons in de darksite van Pattaya is het gewoon goed om te rijden zonder helm enzovoorts. Totaal geen discipline in het verkeer. Men doet wat het goeddunkt. Ook veel buitenlanders rijden zonder helm en passen zich aan want ja vrijheid is o zo belangrijk. Verkeersregels zijn voor de domme is kennelijk de gangbare gedachte. Enfin er zullen nog velen gaan volgen in het rijtje van verkeersslachtoffers. Ik zie dit niet gauw veranderen.
Begin de kwaliteit van de agenten te verhogen door te beginnen regelmatige opleiding en verhoogde salarissen, dit laatste zal corruptie terugbrengen. Want als je start salaris 6000 Baht is en men toch liever bij de overheid werkt vanwege de secundaire voorwaarden, dan is op een houtje bijten tot je 60 bent een lange weg en dan is het hebben van een gezin financieel niet echt mogelijk zonder bijbaantjes dan neveninkomens. Ik praat niet over de mensen die hoger in de hierarchie zitten bij de politie.
2e Begin al op de basisschool (primary school) met verkeerslessen. Ik kan me herinneren dat in klas 5 een politieman verkeerslessen gaf en werd deze afgesloten met een fietsroute te rijden door het dorp waar opgelet werd of je je aan de verkeersregels hield zoals je richtingaanwijzen bij afslaan en stoppen bij een kruising met bijv. een stopbord etc. En succesvol afgesloten met een Veilig Verkeer certificaat.
Met 15 jaar mag men een bromfiets rijden deze hebben minimaal een 75CC, die ik overigens nergens zie bij ons de 110CC en 125CC zijn de meest voorkomende modellen en alle kunnen in principe over de 100km/uur rijden. Dus is het van belang de verkeerslessen voor motorgebruik op de middelbare school te herhalen en de leerlingen klaar te maken om een rijexamen te doen en een rijbewijs te halen bij de transport office. Zonder rijbewijs is men nl niet verzekerd. Dat de verzekeringsmaatschappij toch uitkeert bij een A verzekering heeft volgens mij vooral te maken met de hevige concurrentie tussen de verz.mijen. Overigens let op bij het betalen van de premie, schrijf het altijd over aan de verzekeringsmij en geef het nooit af aan de verzekeringsman, want het komt nogal eens voor dat blijkt dat je nooit verzekerd bent geweest.
Onderhoud de belijning van de wegen zoals de zebrapaden. Doe de verkeerscontroles op onregelmatige tijden/dagen (bij ons altijd dinsdagochtend nadat de scholen zijn begonnen behalve als het regent :-).
Verander de regels met betrekking tot het rijden zonder licht, halfuur voor zonsondergang en niet overlaten aan eigen inzicht van de bestuurder door auto’s. Men heeft het hier niet echt door dat het niet alleen om je eigen zicht gaat, maar dat je ook gezien kan worden door je verkeersdeelgenoten.
De ‘brommers’ hebben altijd licht aan (kan vanaf fabriek niet uit gezet worden) als het lampje het tenminste doet.
Corruptie op de “laagste” nivo’s kan sterk worden verminderd wanneer de overheid haar ambtenaren beter betaalt en zal de efficientie stijgen, men is dan meer bereid werk te verzetten ook kan de overheid meer eisen van haar medewerkers. Maar men moet beginnen de mensen een inkomen geven waar ze op kunnen leven en dan heb ik het niet over een luxe leven. Nu starten ze met een lening voor alles en nog wat omdat het zo makkelijk is die te krijgen als men bij de overheid werkt of als men werk heeft zonder echt te kijken wat de persoon werkelijk verdient en wat hij aan openstaande leningen heeft.
In hoofdregels ben ik het met de 5 genoemde verbeteringen eens, maar deze dienen wel snel opgevolgd met nadere uitwerkingen en wie wat doet en dat gaat hier ten lande heel vaak moeizaam of komt niet van de grond. Vaak omdat het geld er niet is of niet komt bij de uit te voeren instanties.
Verder ben ik het met de voorgestelde overregulering, zoals in NL en BE plaats vindt, door bovenstaande genoemde commentaren oneens.
De basis van de bevolking is zo moeizaam bezig om haar hoofd boven water te houden, het nemen van extra risico’s (mensen in de pick-up bak) is in deze omstandigheden naar mijn mening toelaatbaar zolang de bestuurder beseft dat hij met levend waar rijdt. Om dat besef bij te brengen is een beter verkeersopleiding noodzakelijk dat al vanaf de schoolbanken ingeprent dient te worden.
Men moet dan ook niet verwachten dat het aantal doden snel zal dalen, het is nl een kwestie van lange adem.
Ik wil als laatste aan dit artikel nog 1 ding kwijt
Wie alles over Thailand bijhoud en ik probeer zoveel mogelijk dan is het een gegeven dat op iedere 10000 mensen er in Thailand 144 sterven in het verkeer Thailand heeft zo ongeveer 78 miljoen inwoners dus tel uit je winst neee beter tel uit je verlies 6500 compleet onzin
Zelf heb ik in totaal zo’n 200.000 km rondgereden in T’land…Het is een hopeloze situatie…alles begint bij “opvoeding” maar die bestaat hier gewoon niet. Ouders laten hun jonge kinderen met 4 tegelijk op een scooter die meer dan 100km/uur rijdt zonder helm naar school gaan, omdat ze te lui zijn om de kinderen te vergezellen. Kinderen zonder helm…wanneer ik jaren geleden vroeg waarom? …kreeg ik als antwoord dat die helmen toch gestolen zouden worden. Eens ze een auto denken te kunnen besturen gedragen ze zich ofwel als wilden, ofwel als buffels…ze hebben gewoon niet leren “denken” op school en kijken naar niets of niemand. Daarom moet je “pro-aktief” voor hen meedenken en steeds het meest ondenkbare voorzien. Meer dan 35% hebben geen rijbewijs, de overigen hebben de examinatoren meestal omgekocht. Ze rijden op het verkeerde baanvak zonder licht tegen een slakkegangetje en als je hen er op attent maakt worden ze woest…sommigen schieten zelfs (kijk maar eens op Thaivisa.com). Zolang er niets aan de opvoeding verandert zal T’land op alles wat niet deugt steeds een eerste of tweede plaats bekomen en in de ganse ASEAN-community steeds aan het staartje blijven hangen (ongevallen, tienerzwangerschappen, corruptie…)
Moderator: Graag de discussie bij Thailand houden.
Vandaag was er controle auto,s werd met een zaklamp in geschenen brommer rijders zonder helm konden gewoon door rijden en er lag weer een brommer op de Theprasit onder uit zoals bijna elke dag.