Premier Paetongtarn Shinawatra heeft aangekondigd dat het kabinet een nieuw financieel hulpprogramma heeft goedgekeurd om ouderen in Thailand te ondersteunen.

Het plan, geïnitieerd door het ministerie van Financiën, is erop gericht om de levensonderhoudskosten voor oudere Thaise burgers te verlichten en hen betere toegang te bieden tot cruciale middelen.

Het programma is beschikbaar voor Thaise staatsburgers van 60 jaar en ouder die zich registreren via een door de overheid aangewezen mobiele applicatie. Elke deelnemer die aan de voorwaarden voldoet, ontvangt een eenmalige betaling van 10.000 baht. Deze financiële steun is bedoeld om bij te dragen aan dagelijkse uitgaven en de levensstandaard van ouderen te verbeteren.

De overheid streeft ernaar de eerste uitbetalingen in januari 2025 uit te voeren. Het bedrag wordt rechtstreeks overgemaakt naar de begunstigden via hun PromptPay-rekening, wat zorgt voor een snelle en efficiënte afhandeling van het proces.

11 reacties op “Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug”

  1. Ger-Korat zegt op

    Het is geen nieuw programma maar onderdeel van het eerder aangekondigde plan de volwassenen 10.000 baht te geven . Na onzekerheden omtrent de financiering en of het was toegestaan komt nu eindelijk de uitbetaling in januari in zicht. Moeten ze wel een smartphone hebben en zich registreren en er zijn best wel ouderen welke deze niet hebben, niet kunnen lezen of schrijven, geen familie hebben of geen hulp van naasten of buren kunnen vragen etc. Waarom ze het weer eens onnodig lastig maken, eenvoudig eenmalig de bestaande maandelijkse ouderenuitkering verhogen voor degene die het nog niet hebben gehad en klaar. Vele ouderen welke al in aanmerking kwamen voor de eerste fase waar armeren reeds 10.000 baht kregen hebben geen recht op uitbetaling want immers al ontvangen.

  2. Peter zegt op

    In het afgelopen kwartaal hebben arme Thai kennisen 10.000 baht gekregen.
    Komen de arme ouderen onder hen van 60 jaar of ouder nu dan weer voor deze ronde van weer 10.000 baht in aanmerking? Dan zouden deze Thaise kennisen binnen korte tijd 20.000 extra te besteden hebben. Zou prettig voor hen zijn.

  3. Erik Kuijpers zegt op

    Is dit een onderdeel van de NIT, de Negative Income Tax? Dat zou gaan voorzien in een soort ‘Bijstandswet’ voor mensen met een minimuminkomen. Maar de achtergrond is dan wel dat men, als men een hoger inkomen gaat genereren, onder de belastingheffing gaat vallen en dit een eerste stap is naar controle op hun inkomen. Zie https://www.thailandblog.nl/expats-en-pensionado/belasting-thailand/belastingen-voorlopig-geen-zorgen-over-negative-income-tax/

  4. Michel zegt op

    De ouderen die ik ken in thailand die het nodig hebben kunnen het niet doen als ze het met hun eigen telefoon moeten doen want die hebben geen geld om een smartphone te kopen hebben alleen een simpele telefoon

    • Albert zegt op

      Kan je me eens een voorbeeld geven van een mobiele telefoon die GEEN smartphone is? Ik vrees dat je heeeel ver zal mogen zoeken.

      De enige telefoon die je misschien nog kan kopen is de Nokia 3310 maar daar kan je waarschijnlijk niet meer mee bellen omdat Thailand 2G heeft uitgefaseerd.

      • Ger-Korat zegt op

        15% van de 13 miljoen ouderen ( = 1,7 miljoen ) heeft geen toegang tot een mobiele telefoon ( met internet dan) blijkt uit onderzoek, dus kunnen ook niet de telefoon met internet van een naaste gebruiken oftewel vallen voor een regeling zoals in het artikel buiten de boot. En voor vele anderen betekent dat ze het mobiel van kind of buren moeten gebruiken. Je hoeft alleen maar de 70-plussers in je ongeving te vragen en ik denk dat de grote meerderheid zal zeggen geen mobiel te bezitten en ze zijn daardoor afhankelijk van anderen voor het aanvragen van de 10.000 baht.
        Dat er van uit regeringswege geen besef is dat velen geen toegang hebben tot de regeling is wereldvreemd terwijl juist een onderdeel van de overheid deze gegevens over het telefoon- en internetgebruik verzamelt, zelf kan ik het binnen 1 minuut vinden na een vraag op Google.

        zie informatie in de volgende link over toegang tot internet en mobiele telefoon etc. :
        https://www.nationthailand.com/business/tech/40038801

        Niet verwonderlijk is dat men in eerste instantie uitging van 45 miljoen aanvragers maar er slechts zich 36,4 miljoen registreerden. Als je het bovenstaande leest weet je al 1 van de oorzaken waardoor miljoenen niet in aanmerking komen.

        • Henk zegt op

          Zowel in september vorig jaar bij de uitrol van de 10K baht voor gehandicapten en armlastigen als in november bij de aankondiging van een begin van de 10K baht voor ouderen werd via media bekend gemaakt dat zij die niet de mogelijkheid zich te registreren via de app, zich via hun bankaccount konden registreren en het geld direct op hun rekening ontvangen. Ik snap voor jou een tegenvaller. Overigens ging men in den beginne uit van 50 miljoen mensen. Later bijgesteld tot 45 miljoen, omdat mensen zich niet wilden registreren en mensen afvielen wegens er al warmpjes bij zitten. Dat van die 45 miljoen en een groot aantal zich niet via een app konden registreren was al langer bekend, waren al langere tijd tevoren vragen over gesteld, en was al langer het plan opgevat via de banken dat probleem op te pakken. Zoals ook voor de moeder van de vriendin van Jann, gisteren om 16:33. Bangkok Post van vandaag meldt in een bijzin idem over dee mogelijkheid. https://www.bangkokpost.com/business/general/2927931/platform-being-prepped-for-phase-3-of-handout

      • fred zegt op

        Met een Nokia 3310 kan je nog wel bellen in Thailand. Die toestellen zijn ondertussen ook al 3G. Ik heb er ook zo eentje …..makkelijk wanneer ik gewoon bereikbaar wil zijn en of iemand bereiken wanneer nodig. Is superlicht en past makkelijk in je broekzak. Ik heb dikwijls geen zin om met zo een half televisie toestel rond te lopen.

      • RonnyLatYa zegt op

        Albert,

        Dat noemen ze “Dumbphones”.

        Dumbphones zijn mobiele telefoons waarmee je vooral heel veel dingen niet kunt doen.

        Geen social media apps
        Geen Whatsapp
        Geen camera
        Geen Netflix
        Geen magister
        Niet bankieren

        Kortom, je kunt met dumbphones eigenlijk alleen maar bellen, en als je geluk hebt sms-en. Eigenlijk precies waar telefoons ooit voor bedoeld waren dus, voordat ze veranderden in kleine pocket computers.

        Google maar eens

  5. Jann zegt op

    Mijn vriendin zegt net dat haar moeder van 90 het al gekregen heeft en die heeft geen smartphone. Haar dochter ging met haar gegevens naar de bank. Die regelde alles.

  6. henryN zegt op

    Ik gun het de arme mensen in Thailand van harte maar het lost niets op:
    Vandaag nog armoe, morgen B10000 en als dat op is zijn we weer net zo arm als voor we de B10000 kregen!!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website