Thaise hotellexploitanten zoeken steun bij Duitse ambassade na faillissement FTI group
Thaise hotellexploitanten hebben steun gezocht bij de Duitse ambassade in Thailand nadat ze aanzienlijke verliezen hebben geleden door het faillissement van de Duitse tourmaatschappij FTI Group.
De ineenstorting van FTI, de derde grootste touroperator van Europa, heeft naar verluidt meer dan 111 miljoen baht aan verliezen veroorzaakt voor hotels in heel Thailand. De Thaise Hotels Association (THA) en de Toerisme Authority of Thailand (TAT) bereiden zich voor om het ministerie van Toerisme en Sport te benaderen voor gesprekken met de ambassade over mogelijke compensatiemechanismen.
FTI heeft in juni insolventie ingediend, wat wereldwijd een grote impact heeft gehad op toeristische activiteiten. Terwijl 250.000 Duitse reizigers die pakketten hebben gekocht mogelijk terugbetaald kunnen worden door het Duitse Reisveiligheidsfonds, is er nog geen regeling getroffen voor compensatiebureaus buiten Duitsland. In Thailand hadden de meeste toeristen hun reizen voor de ineenstorting afgerond, maar lokale hotels konden geen aanspraak maken op kosten van FTI, waarbij sommige hotels individuele verliezen tot wel 4 miljoen baht melden.
Om verdere potentiële verliezen te beperken en het risico op soortgelijke incidenten in de toekomst aan te pakken, zijn sommige Thaise hotels al overgestapt op een prepaid boekingssysteem. De Europese kantoren van de TAT versterken ook hun inspanningen om Thaise hotels te ondersteunen door de geloofwaardigheid van reisbureaus beter te controleren. Ondanks de tegenslagen door het faillissement van FTI, blijft de TAT optimistisch over het behalen van zijn toeristische doelen in Europa. Ze wijzen daarbij op een divers scala aan alternatieve boekingsopties voor reizigers.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
De individuele reiziger betaald ‘prepaid’ tijdens boeking. Herinner de terugreis naar Thailand tijdens de covid-time. Moest toen ook vooraf een hotel boeken/betalen en bewijs daarvan emailen naar Thailand alvorens ’terugkeer-toestemming’ te krijgen. Heel goed dat Thaise hotels overgaan op prepaid. Waarom zul je de buitenlandse reisorganisaties op de zakken met geld laten zitten en hotels pas ‘later’ laten betalen? Met het niet te verzekeren risico nooit betaald te worden bij een bankroet gaan van reisorganisaties.
Dat is het risico van ondernemen.
De hoteliers beta(a)l(d)en zelf niks. Het zijn de TO’s die het product adverteren en verkopen.
De consument is beschermd omdat zij/hij ervoor betaalde… het geld van het garantiefonds komt ergens vandaan.
Hun prepaid procédé moet dan nog geaccepteerd worden door de industrie: individuele klanten kan je dat lappen, maar de industrie heeft andere middelen en keuzes.
De Duitse Ambassade is zoals het woord het zegt daar voor de Duitsers.
De Thaise hoteliers moeten zelf zorgen dat ze hun handelszaken zelf op orde krijgen en hun zaak aanhangig maken bij de Duitse rechtbanken. Waarom zouden zij steun krijgen van de Duitse overheid (de Duitse ambassade) in andere woorden van Duits belastingsgeld. Dat ze zelf maar advokaten betalen – zoals iedereen in een handelsgeding.
Als U een produkt koopt moet U betalen op moment aankoop. Middels Garantiefonds bent U gedekt. U koopt een vakantie, betaalt voor vertrek, anders krijgt U geen vliegticket, geen hotel vouchers. Waarom zou anno 2024 een Thais hotel vouchers van de arriverende buitenlandse toerist accepteren en op hoop van zegen gasten accommoderen waarvoor geen betalingen zijn ontvangen?
Vakantiegangers boeken, betalen vaak maanden van tevoren hun vakantie. De reisorganisaties kunnen de Thaise hotels dus betalen voordat de gast in hotel arriveert. Waarom niet?
Ja, inderdaad, de Thaise hoteliers zijn nu bezig met voor zichzelf orde op zaken te stellen.
Waarom de stap naar duitse rechtbanken? Waarom kosten advocaten? Het betreft geen ‘handelsgeding’.
Het betreft van reisorganisaties ordinair trachten onder financiële verplichtingen gemaakt met Thaise hotels uit te komen. Hotels die zich wel aan het contract hebben gehouden met verwelkomen/verzorgen gasten met vouchers. Dat de Thaise hotels genoeg hebben van dit ‘voorschieten’, en in onzekerheid zijn betreffende betaling is een duidelijk iets. De wal keert het schip.