De Thaise auto-industrie ondergaat momenteel ingrijpende veranderingen, met meerdere autofabrikanten die hun productie in het land verminderen of zelfs volledig stopzetten. Deze ontwikkelingen hebben aanzienlijke gevolgen voor de werkgelegenheid en de economische stabiliteit van Thailand.
In juni 2024 kondigde Suzuki Motor Corporation aan dat het zijn fabriek in Thailand tegen eind 2025 zal sluiten. Deze fabriek, operationeel sinds maart 2012, produceerde modellen zoals de Ciaz, Celerio en Swift. De sluiting is onderdeel van Suzuki’s strategie om middelen te heralloceren en de productie te optimaliseren in andere Aziatische landen waar het merk een sterkere aanwezigheid heeft, zoals Japan, India en Indonesië (bron: AutoIndustriya).
Kort daarna, in juli 2024, maakte Honda Motor bekend dat het de voertuigproductie in zijn fabriek in de provincie Ayutthaya tegen 2025 zal stopzetten. De productie wordt geconsolideerd in de nieuwere fabriek in de provincie Prachinburi, die sinds 2016 operationeel is. Deze beslissing is een reactie op de toenemende concurrentie van Chinese automerken in Thailand en de groeiende vraag naar elektrische voertuigen. De Ayutthaya-fabriek, geopend in 1996, zal zich na de stopzetting richten op de productie van auto-onderdelen (Bron: Reuters).
Meer recentelijk, in november 2024, heeft Nissan Motor plannen aangekondigd om ongeveer 1.000 banen in Thailand te schrappen of over te plaatsen. Het bedrijf is van plan de productie in zijn Plant No.1 gedeeltelijk te stoppen en de activiteiten tegen september 2025 te consolideren in Plant No.2. Deze herstructurering is onderdeel van een wereldwijde strategie om de productie-efficiëntie te verbeteren en komt te midden van een bredere trend van banenreducties binnen het bedrijf (bron: Reuters).
Deze ontwikkelingen weerspiegelen bredere uitdagingen binnen de Thaise productie-industrie. Tussen juli 2023 en juni 2024 sloten bijna 2.000 fabrieken hun deuren, wat resulteerde in het verlies van meer dan 51.500 banen. Factoren zoals stijgende energieprijzen, een vergrijzende beroepsbevolking en de instroom van goedkope Chinese importen hebben bijgedragen aan deze neerwaartse trend (Bron: Reuters).
De Thaise overheid staat voor de uitdaging om deze industriële verschuivingen aan te pakken en de economie te stabiliseren te midden van deze veranderingen. Het is essentieel om strategieën te ontwikkelen die de concurrentiepositie van de Thaise productie-industrie versterken en de impact op de werkgelegenheid minimaliseren.