De Thaise auto-industrie ondergaat momenteel ingrijpende veranderingen, met meerdere autofabrikanten die hun productie in het land verminderen of zelfs volledig stopzetten. Deze ontwikkelingen hebben aanzienlijke gevolgen voor de werkgelegenheid en de economische stabiliteit van Thailand.
In juni 2024 kondigde Suzuki Motor Corporation aan dat het zijn fabriek in Thailand tegen eind 2025 zal sluiten. Deze fabriek, operationeel sinds maart 2012, produceerde modellen zoals de Ciaz, Celerio en Swift. De sluiting is onderdeel van Suzuki’s strategie om middelen te heralloceren en de productie te optimaliseren in andere Aziatische landen waar het merk een sterkere aanwezigheid heeft, zoals Japan, India en Indonesië (bron: AutoIndustriya).
Kort daarna, in juli 2024, maakte Honda Motor bekend dat het de voertuigproductie in zijn fabriek in de provincie Ayutthaya tegen 2025 zal stopzetten. De productie wordt geconsolideerd in de nieuwere fabriek in de provincie Prachinburi, die sinds 2016 operationeel is. Deze beslissing is een reactie op de toenemende concurrentie van Chinese automerken in Thailand en de groeiende vraag naar elektrische voertuigen. De Ayutthaya-fabriek, geopend in 1996, zal zich na de stopzetting richten op de productie van auto-onderdelen (Bron: Reuters).
Meer recentelijk, in november 2024, heeft Nissan Motor plannen aangekondigd om ongeveer 1.000 banen in Thailand te schrappen of over te plaatsen. Het bedrijf is van plan de productie in zijn Plant No.1 gedeeltelijk te stoppen en de activiteiten tegen september 2025 te consolideren in Plant No.2. Deze herstructurering is onderdeel van een wereldwijde strategie om de productie-efficiëntie te verbeteren en komt te midden van een bredere trend van banenreducties binnen het bedrijf (bron: Reuters).
Deze ontwikkelingen weerspiegelen bredere uitdagingen binnen de Thaise productie-industrie. Tussen juli 2023 en juni 2024 sloten bijna 2.000 fabrieken hun deuren, wat resulteerde in het verlies van meer dan 51.500 banen. Factoren zoals stijgende energieprijzen, een vergrijzende beroepsbevolking en de instroom van goedkope Chinese importen hebben bijgedragen aan deze neerwaartse trend (Bron: Reuters).
De Thaise overheid staat voor de uitdaging om deze industriële verschuivingen aan te pakken en de economie te stabiliseren te midden van deze veranderingen. Het is essentieel om strategieën te ontwikkelen die de concurrentiepositie van de Thaise productie-industrie versterken en de impact op de werkgelegenheid minimaliseren.
In Europa hetzelfde liedje, overproductie van auto’s en aanbieding vooral door de Chinese merken. Gezien ook de economie in Thailand de nodige klappen zal krijgen verbaast mij eens temeer hoe het mogelijk is dat de Thaise Baht zo stevig blijft ????
De Thai baht staat niet stevig. De euro staat slecht. Die is tov de USD vanaf eind september aan het dalen. Tov de THB vanaf juni jl. Met de crisis sinds gisteren in FR is een verdere daling onvermijdelijk. De euro eindigde vandaag onder de 36.
En dan maar blijven volhouden, dat de economie het goed doet in Thailand
De TH economie staat er internationaal goed bij. De THB doet het tov de euro zowel als tov de USD prima. Dat er her en der wat fabriekssluitingen, herschikkingen en reorganisaties plaatsvinden is wereldwijd alom. Zie ook de reactie van Ger-Korat. Lees: https://invezz.com/nl/nieuws/2024/10/21/usd-thb-dit-is-de-reden-waarom-de-thaise-baht-nog-meer-ruimte-heeft-om-te-stijgen/
Tussen 2023 en 2024: 2000 fabriekssluitingen wat 51500 banen kostte????
Dat is 25 personen per fabriek,de directie bestaat waarschijnlijk uit meer personen.
Per fabriek minimaal 200 tot 2000 personeel wat neerkomt op minimaal 2.000.000 arbeiders.
Je reageert op een zin uit het artikel. Er zal een nulletje weggevallen zijn. Ter info uit ‘Bangkok Post’ april vorig jaar: https://ap.lc/CumCJ “Per 31 maart 2023 waren er in totaal 865.987 bedrijven actief in Thailand, met een totale kapitaalwaarde van 21,1 biljoen baht. Deze bedrijven kunnen worden ingedeeld in drie typen: commanditaire vennootschappen (202.061 bedrijven, goed voor 23,3%), besloten vennootschappen (662.532 bedrijven, goed voor 76,5%) en naamloze vennootschappen (1.394 bedrijven, goed voor 0,16%).”
Volgens de Thaise BOI https://ap.lc/iUZze is de omvang van de beroepsbevolking in Thailand 40,39 miljoen (aug. 2024), waarbij de meerderheid van de beroepsbevolking jonger is dan 35 jaar. Elk jaar loopt het aantal op met ongeveer 800.000 mensen.
ok Joost geen probleem.
Weet je ook waarom men praat over beroepsbevolking in Thailand jonger dan 35 jaar??
In Thailand is de regel in het bedrijfsleven dat personen boven 35 jaar niet meer worden aangenomen.
Gevolg is zekerheid voor bedrijven dat mensen met de nodige vakkennis niet overstappen naar andere bedrijven cq concurrenten.
Belangrijk hierdoor blijft de hierarchy onder personeel in stand wat rust en orde in een organisatie geeft
Uiteraard geven ondernemingen bonussen uit waaronder eindejaarsbonussen etc of aan het einde van je dienstperiodebij b.v. 10a20 jaar Tesco Lotus bonus 200.000 tot 500.000 baht
Bankmedewerkers die met 50 jaar met pensioen gaan kunnen afhankelijk van de functie een bedrag als pensioenbonus meekrijgen van 1.000.000 baht tot 5000.000 baht voor manager van de bank.
Thailand zorgt goed voor zijn medewerkers in bepaalde sectoren van het bedrijfsleven.
In Thailand is het grootste deel van de beroepsbevolking jonger dan 35 jaar. Een oudere leeftijd geeft minder tot geen kans meer op betaald werk/dienstverbanden. Hoe komt dat? Wel, vanwege leeftijdsdiscriminatie. Waarom? Ouderen zijn duurder en/of van hen wordt gedacht minder flexibel te zijn. Is Thailand hiermee bijzonder? Neen, in NL bijvoorbeeld wordt leeftijdsdiscriminatie pas van 2004 wettelijk tegengegaan, en zoals we allen weten helpt een verbod daartoe nog steeds niet. Pijnlijk: in NL is per grondwet verboden op basis van leeftijd te discrimineren, maar nochtans was er aparte wetgeving nodig. https://ap.lc/sEghg
Pas als arbeidstekorten nijpend wordend, ervaringen en deskundigheden niet goedkoper uit buitenlanden kunnen worden betrokken, enz. enz. ….(zelf verder maar invullen).
Over migratie naar Thailand vanuit de buurlanden, zie een rapport van de VN: https://thailand.iom.int/migration-context
Over tewerkstellingen van migranten in Thailand en haar houding jegens hen: https://www.ilo.org/ Klik op https://ap.lc/OybXl
Beste peter,
Hoe kom jij aan dit soort info aangaande salaris en vooral in mijn ogen de redenatie dat bonussen nogal met heel veel nullen zijn, na het eerste cijfer, één twee of ik lees zelfs een vijf.
Heb jij het niet over de zeer kleine top van personeel in bedrijven in plaats van de man aan de lopende band of kantoor.
In een site als deze https://ap.lc/eAORm lees ik dat niet.
Net als deze https://ap.lc/HGJyD waar men bonus als drijfveer niet ontkend, maar wel in die trend van het een of het ander [normaal salaris plus grote bonus of andersom.] Beide hoog is niet aan de orde.
Hoor wel eens de kreet bonus met cijfers zelfs, maar echt niet datgene wat jij hier verkondigd.
Bron graag bij dit soort harde uitspraken of werkervaring als melder.
Pensioenbonus wat jij noemt is een eenmalige uitbetaling van de opgebouwde pensioenenrechten gedurende de looptijd van het dienstverband. Het is geen echte bonus maar is een pensioenuitbetaling, de werknemers hebben de keuze tussen een eenmalige uitkering waarbij dan geen recht meer is op een maandelijks pensioenuitkering of een maandelijkse pensioenuitkering. Velen moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen want kiezen voor een eenmalige bonus en na een jaar of vroeger of later is het geld op en kan men 20/30 jaar tegen 0 inkomsten aankijken.Noem het geen bonus maar utbetaling van opgebouwde pensioenrechten. Heeft ook niets met goed zorgen voor de werknemers te maken want elke een ieder welke bijdrage levert aan het Sociale Security Fund bouwt ook pensioenrechten op, en de bijdrage en opbouw van je pensioenvermogen heb je ook bij bijvoorbeeld een maandsalaris van 10.0000 baht per maand.
Wat jammer voor de arbeiders uit Myanmar, er is toch niemand die denkt dat er veel Thais werken in de fabrieken. Zo’n 4 miljoen gastarbeiders zijn er al, de Thaise bevolking nam de afgelopen 4 jaren af met 500.000 Thais en de vergrijzing en afname van de Thaise beroepsbevolking begint grotere gevolgen te krijgen in de komende jaren, dat er wat produktiewerk verloren gaat is geen echt probleem. Trouwens in Nederland ook altijd grote koppen in het nieuws als er weer eens wat bedrijfssluitingen waren, dat er anderzijds een veelvoud aan banen bijkwamen hoor je nooit iets over. Kijk bijvoorbeeld naar ASML waar ondertussen 23.000 mensen in Nederland werken waar je nooit van hoort maar wel een bedrijfssluiting van een automaker VDL met 2000 ontslagen. Zo zie je het is allemaal relatief en in Nederland vaak wat de linkse pers er over schrijft. In Thailand idem want voor de automakers welke nu sluiten zijn er diverse assemblagefabrieken voor electrische auto’s bijgekomen.
het verschil aan opleiding en de daarbij ook vereiste kennis van zaken oa bij ASML is wel iets anders dan werken in een schroevendraaier autofabriek.
Janneman.
Ger -Korat wanneer je niet weet waar je over praat schrijf geen onzin verhaal waarmee je mensen op een verkeerd denkbeeld brengt.
Ikzelf ken vele Thai die meer dan 10 jaar in autofabrieken rond Bangkok ,Chonburi werken.
B.V. Amata industrie bij Chonburi werken duizenden Thai met na 10 jaar een salaris netto 23000 baht
Daarbij komt een eindejaarsbonus eind december van 100.000,- baht.
Juni extra bonus van 100.000 baht.
Dat betekend ongeveer 39000,- baht per maand wat voor thaise begrippen een uitstekend salaris is
Wanneer je dit salaris van Thai naast dat van personeel in een duitse autofabriek legt is het een schijntje.
fabriekspersoneel van Porsche in Duitsland verdient b.v. eur 4311wat 155196 per maand is daarbovenop
geeft Porsch een eindejaarsbonus van eur 9700 =324000 baht bonus
Mercedes benz bouwt in Thonburi de mercedes Benz EQS en heeft hier reeds 250.000 exemplaren van gebouwd.
BMW GROUP bouwt in Thailand de 3serie,5 serie en 7 serie tevens X1,X3,X5,X6 serie
Ga eens op bezoek in deze fabrieken tijdens open huis dagen en verbaas je .
Volgens de VN https://ap.lc/FCCus zijn er per juli 2024 naar schatting 5,2 miljoen migranten in Thailand die er wonen en werken. Van hen zijn zo’n 1,8 miljoen migranten werkzaam in onregelmatige situaties. Hoge kosten, lange wachttijden en bureaucratische rompslomp weerhouden velen ervan om via legale routes naar Thailand te komen om er te werken. Hetgeen betekent dat in Thailand toch nog een 3,4 miljoen migranten er wonen en werken op legale basis.
Het hele verhaal gaat niet over beloningen maar gaat over bedrijfssluitingen. Nou kan het best zijn dat jij wat mensen kent welke in autofabrieken werken maar mijn punt is dat er vele fabrieken zijn, van klein tot groot, waar het werknemersbestand uit vele buitenlandse arbeiders bestaat. Je hoeft maar aan een nieuw warenhuis of hoogbouw Bangkok te denken of aan alle wegenbouw en andere grote infrastructuurwerken, visserij, voedselproductiebedrijven, kippenfabrieken en allerlei soorten maakindustrie zoals deze groot en klein voorkomen in de provincies Ranong, Bangkok en erom heen, Ayuthaya en waar dan ook waar er nu eenmaal veel buitenlanders werken. Niet voor niets gaat het om 4 miljoen mensen buitenlandse krachten, vergelijkbaar met 4x de bevolking van Amsterdam de grootste stad van Nederland om maar een indruk te geven over de grote aantallen. Ga eens op bezoek bij de vele produktiebedrijven en het leven daarom heen zoals de huisvesting, winkels en dan kom je ze tegen. Zelfs het toerisme wordt deels overgenomen. Kijk eens in de bekende warenhuis MBK in Bangkok of in de kledingwinkels in Pratunam of Chinatown in die stad waar veel personeel uit de buurlanden komen of in hotels aldaar waar het personeel grotendeels niet-Thai is. Als er dan een bedrijfssluiting van een produktiebedrijf is dan raken veel van deze buitenlandse arbeiders hun baan kwijt. De Thaise beroepsbevolking neemt nu al af en de goedkope arbeidskrachten komen naar Thailand omdat de situatie in Laos of Myanmar nu eenmaal een stuk minder is in die landen en zie dat is 1 van de oorzaken van het verschijnsel van werk wat verricht door arbeiders uit de buurlanden in o.a. produktiebedrijven.
En dan denk ik zelf dat de lagere lonen een plus zijn voor de werkgevers, vergelijk het met Nederland 30 jaar terug waar men geen mensen kon vinden voor de landbouw, fabrieken of kassen ondanks veel werkloosheid want financieel ging men er niet op vooruit om te werken. Er kwamen toen veel buitenlanders naar Nederland uit o.a. Polen want ja een minimumloon in Nederland was toen nog 2 tot 3 x zoveel als het inkomen toendertijd in de Oosteuropese landen, en dat speelt nu ook met arbeiders uit Myanmar welke naar Thailand gaan om te werken tegen relatief lage lonen want ja veel beter dan daar.
Ger-Korat je probeert je gelijk te krijgen wat niet gaat lukken omdat je wederom een gedeeltelijk onzin verhaal opschrijft.
Blijf bij de feiten: Het onderwerp was op Thailandblog, over sluiting autofabrieken in Thailand.
Vervolgens was uw punt Ger-Korat ,Dat er geen Thais in deze autofabrieken willen werken wat pertinent niet waar is omdat er tienduizenden Thaise werkers in de autoindustrie werken vanwege de uitstekende salarissen en bonussen.
Vervolgens om je gelijk te krijgen Ger-Korat wijk je van het onderwerp af naar een geheel nieuw onderwerp over de 4 millioen geregistreerde illegalen en dan laten we de ongeregistreerde illegalen even buiten beschouwing.
In de wegenbouw zijn de bazen ,voormannen en uitvoerders voornamelijk Thaise mensen want dit is een regel de werker kunnen uit Laos of Myamar komen .
De voornaamste sector voor werkers uit Myamar en Laos en mindere mate Cambodia zijn de visserij [op de boten slavernij van mensen uit myamar die jaren hun thuisland niet meer zien]
Voedselproductiefabrieken en visfabrieken in Samut prakan
De meeste buitenlanders werken in de hotel en toeristensector in Thailand.
Tevens in grote winkelcentra daar krijg je je gelijk in Ger-Korat maar we hebben het hier nu over de werkers uit Myamar en Laos wat dus een ander onderwerp is.
Thaise mensen gaan ook meer en meer in het buitenland werken vanwege de hogere salarissen aldaar wat mensen met paspoort uit Myamar of Laos niet kunnen, anders deden ze dit wel.
Bangkok Post 4 November;Labour minister Phiphat Rakchakitprakarn said:Singapore keen on Thai workers in Construction,productionworkers,welders Flightattendants,Electricpart production at specaly in Shipyard Sector
At this moment 4000 Thai people working already in Singapore.
Overal in Thailand zie je scholen om de Koreaanse taal te leren daar tienduizenden Thai werken in Autofabrieken ,electronicafabrieken en productiefabrieken tegen een salaris vanaf 30.000 baht tot 50.000+ baht per maand.
Zodoende zie je dat Thaise mensen indien mogelijk wegtrekken uit Thailand daar alles de laatste jaren enorm in prijs is gestegen ,simpel voorbeeld 2018 benzine e20 ,18 baht
nu in 2024 met 100% verhoogd naar 36 baht.
2004 gerecht rijst met kip en kommetje boillon 20 baht ,nu in 2024 hetzelfde gerecht voor 50 baht.
Weet je Gert-Korat dat uit de regio Udonthani vele Thaise mensen in het najaar aan het bessen plukken zijn in Finland,Noorwegen,en Denemarken dit is ook op de nederlandse tv geweest.
Vrouwen werken ook in massagesalons en huishouding en kinderoppas in Dubai, Maleisie en de Verenigde Arabische Emiraten tegen goede salarissen.
In het noorden van Noorwegen zijn vele thaise vrouwen getrouwd met een man uit Noorwegen aldaar en werken nu in de visfabrieken in dat stadje in Noorwegen tegen een zeer goed salaris.
De kloe van dit lange nieuwe verhaal Ger-Korat is ,dat door inflatie ,hogere prijzen en veel hogere salarissen elders in andere landen met betere sociale voorzieningen Thaise mensen die de mogelijkheid hebben en of krijgen uit Thailand vertrekken.
Mede hierdoor ontstaat een tekort aan geschoolde en ongeschoolde arbeiders op de arbeidsmarkt waardoor de circel weer rond is en weer meer werkers uit Myamar ,Laos en Cambodia moeten worden aangetrokken.
Ik hoop je hierbij globaal genoeg te hebben geinformeerd over jouw nieuwe onderwerp Ger-Korat en wens je een prettige dag en prachtige tijd van leven toe in het mooie Korat en prachtige Thailand Ger-Korat.
Misschien kan je mijn eerste artikel eens opnieuw lezen, ik heb het er niet over of Thais wel of niet willen werken in de autofabrieken, dat zijn jouw woorden. Mijn bijdragen gaan over de grote aantallen buitenlandse werknemers werkzaam in Thailand en dat licht ik toe. Heeft allemaal niets met mij te maken of mijn gelijk, maar gaat over algemeen toegankelijke informatie wat je overal kan vinden.
Daarnaast heb ik het met geen woord over illegalen maar heb het over buitenlandse arbeiders, in die hoedanigheid.
Als je me beschuldigd van gebruik van woorden zoals in bovenstaande 2 voorbeelden, dan moet je het ook hard maken dus zeg ik: kom op met het citaat uit mijn bijdrage waar je over valt en wat ik niet juist benoem. Maar ja je leest niet goed en denkt er teveel bij, vermoed ik.
Tijd dat de geachte moderator je een klein zetje in de juiste richting kan geven want in plaats van inhoudelijk een bijdrage te leveren over het onderwerp maak je het persoonlijk en daar zit ik en anderen niet op te wachten maar wel op een reactie over genoemde bedrijfssluitingen.
De factoren die worden opgesomd zijn natuurlijk correct maar Ik denk dat het geld om te investeren op is.
Het is niet een probleem van Thailand het is een globaal probleem en wel omdat overheden zich zijn gaan bemoeien met de markt dmv mandaten. Vauxhall Luton (UK) gaat sluiten, Nissan (UK) gaat ook dicht en dit allemaal omdat de overheden bepalen wat er gemaakt moet worden en als je die quotas niet haalt volgt er een boete van GBP 15000 . Ernst & Young zegt dat 34% is van plan een EV binnen 2 jaar te kopen maar het is een terugval van 14% vergeleken met 2023 en recente rapporten schrijven dat 29% van de EV eigenaren wereldwijd en 46% van de EV eigenaren in de USA zeggen weer een ICE auto te kopen. Volkswagen zag wereldwijd een terugval in verkoop van 3% in het 1ste kwartaal van dit jaar en een 4% toename van ICE autos. Mercedes/Porsche /audi allemaal bezig aan het overleven.
Ik begrijp dan ook niet dat Thailand en vooral de overheid eens kijkt wat er nu aan de hand is in Europa en de VS. Nee ze willen de ‘hub” worden voor EV produktie en promoten ze het plan om ICE’s te veranderen in electric power!! (Bron Bangkok post New taxes for EV’s)
Uiteindelijk zal wanneer de overheid er zich mee blijft bemoeien niet meer een nieuwe markt zijn maar een door de staat opgelegde supply chain.`
Wat me wel opvalt is dat men in Thailand nog steeds volop nieuwe Benzinestations bijbouwt.
In Jomtien langs de second road gaat er binnenkort ook een nieuw PTT station open
Ik denk niet dat ze de fossiele brandstof motor hier snel zullen opgeven
In Nederland is elektrisch rijden ook niet haalbaar ,momenteel rijd 3% elektrisch wanneer dit 30% word
en de bevolking legt om 1800 uur de auto massaal aan de stekker ligt direkt het elektriciteits netwerk plat
Alleen d.m.v. is dit op te lossen door de bouw van kerncentrales.
Zoniet dan rijd in 2035 slechts max 15% van het wagenpark elektrisch.
De bath is een dure munt geworden ! (rond 36 B per euro of anders maar ook hoge waarde tov Yen, Dollar, etc)
Die buitenlandse bedrijven moeten dus best wel veel betalen voor Thaise werknemers.
Dit werkt door in de gehele economie en is te wijten aan de houding van de Thaise regeringen in de afgelopen jaren. De B ging van 50 naar 35 per euro.
De bath moet terug naar een waarde rond de 45 en dan trekt het ook wel weer wat aan.