De Staatsspoorwegen van Thailand (SRT) hebben goedkeuring gegeven voor de tweede fase van het Thais-Chinese hogesnelheidstreinproject, dat zich uitstrekt van Nakhon Ratchasima naar Nong Khai. Deze fase omvat een traject van 357,12 kilometer, waarbij zowel verhoogde als gelijkvloerse spoorsecties worden aangelegd.
Tijdens een recente bestuursvergadering, onder leiding van adjunct-directeur-generaal Chirute Visalachitra, zijn de voortgang en de specifieke details van dit project besproken. Het project voorziet in de aanleg van vijf nieuwe stations: Bua Yai, Ban Phai, Khon Kaen, Udon Thani en Nong Khai. Na afronding van de interne goedkeuringen door de SRT worden deze projectdetails voorgelegd aan het ministerie van Verkeer voor verdere verwerking en goedkeuring.
Wat betreft de tijdlijn van de bouw, de civieltechnische werken zijn gepland om binnen vier jaar voltooid te zijn, terwijl de installatie van het elektrische spoorsysteem naar verwachting nog eens vijf en een half jaar in beslag zal nemen. De ambitie is om het project uiterlijk in 2031 volledig operationeel te hebben.
Daarnaast zijn de milieu- en structurele voorbereidingen van het project ook in gang gezet. Een belangrijk onderdeel hiervan, de milieueffectbeoordeling, is op 16 februari goedgekeurd. Dit onderstreept het commitment van de SRT om duurzaamheid en milieubescherming in hun projecten te integreren.
Verder heeft het bestuur van SRT een investeringsplan goedgekeurd voor de bouw van een nieuw kruisdockstation in de provincie Nong Khai. Dit station zal een cruciale rol spelen in de verdere uitbreiding van het netwerk en is bedoeld om de regionale mobiliteit en economische groei te stimuleren.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Het nadeel van een hogesnelheidslijn is dat die maar op zo weinig plaatsen stopt.
Je hebt er alleen maar wat aan, als je in de buurt van de betreffende stations moet zijn, want anders moet je verder met ander vervoer om te komen waar je naar toe wilt.
En dat andere vervoer moet je dan ter plaatse regelen.
Beste Rudolf,daar zullen de regionale vervoerbedrijven op inspelen net zoals dat gebeurt in Europa bij de hogesnelheidstreinen.
Ik kan niet wachten tot het zover is,hier in Khorat zijn ze volop aan het bouwen, maar hopen dat er geen vertraging in het project komt.
Wil je nu echt dat een hogesnelheidstrein om de 20 km een halte heeft? Een klein beetje logisch nadenken kan nooit kwaad.
Als je met een vliegtuig reist dan heb je net hetzelfde probleem, nietwaar?
En dat ander vervoer moet je dan inderdaad ter plaatse regelen. Maar dit is absoluut geen reden om het nut van die snelle verbindingen in vraag te stellen.
Dat het niet te vaak stopt is juist ene voordeel.
Stoptreinen zijn er al genoeg.
Denk je eens in hoe lang het straks duurt van Bangkok naar Sjanghai met de stoptrein…….
Wie zijn die mensen die met de HSL naar Sjanghai rijden?
Dat is de rijke elite.
Wat heeft de gewone Thai aan dat peperdure project met waarschijnlijk peperdure treinkaartjes?
Die zouden waarschijnlijk veel blijer zijn geweest met een gewone op tijd rijdende trein, met een flink aantal stations.
Rudolf, prima hoor! Schaf in Thailand dan ook maar alle regionale luchthavens af en de internationale want dat is ook niet voor de minima. En ook de autobanen want minima hebben geen auto en kunnen ook met de ossenkar.
Wil jij de maatschappij inrichten naar de armsten? Dan komt men nimmer boven het feodale tijdperk uit. Vooruitgang moet er zijn en de armsten komen langzaam uit het dal. Ook in Thailand.
De armsten komen inderdaad heel langzaam uit het dal – in ieder geval in het dorp waar ik woon.
En het geld komt meestal van de kinderen die in de stad, of elders moeten wonen en werken.
Maar het is voor veel dorpelingen nog steeds armoe.
En met de trein naar Shanghai?
Stap gewoon in Bangkok in het vliegtuig.
Dan duurt de vlucht 4,5 uur, dat gaat je met de HSL niet lukken.
Ik kan geen reistijd van de HSL naar Sjanghai vinden, dus die bestaat waarschijnlijk nog niet.
Sorry, Erik. Je kunt een kritische houding mbt dit soort mega projecten niet afdoen met een dooddoener als het “inrichten van de maatschappij naar de armsten”. En dat er zonder dit soort projecten geen vooruitgang zou kunnen zijn.
Rijke elite? En als dat treinkaartje nu hetzelfde of minder kost dan een vliegticket (vanwege alle extra milieu-belastingen de komende jaren; daar kun je vergif op innnemen)?
En wat als die miljoenen Chinese toeristen naar Thailand willen komen en alle vliegtickets in het hoogseizoen zijn uitverkocht? (en ze moeten ook nog terug naar huis)
En wat als een (toeristen)visum voor Thailand ook onmiddelllijk en zonder problemen toegang geeft tot Laos, Cambodja and China? (daar wordt aan gewerkt)
Heb je al gelezen over het succes van de hoge snelheidstrein van Thailand naar Laos? Zat niet veel Thaise elite in.
Je praat over grote afstanden, honderden of duizenden km, dus 100-200 km rijden met een boemeltje of bus/auto mag geen probleem zijn. Je moet wat voor die service over hebben. We rijden in NL toch ook veel km naar Schiphol? Dat is voor mij al 150 km enkele reis.
Zo weinig? Ik denk eerder dat hij teveel stopt! Een echte HSL zou vanuit Bangkok minstens 300-400 km moeten rijden tot de volgende stop. Ik zou zeggen: Bangkok – heel misschien Koraat – Khon Kaen – heel misschien Nong Khai – Wiantjan (Laos) – Luang Prabang of dergelijke en dan door naar China.
Zo’n trein zou dan 300-400 km/u moeten rijden.
Parallel daaraan kan dan een normale trein die 160-180 km/u doet, die kan alle steden langs de route aandoen, En stoptreintjes voor de dorpjes.
In het noordoosten zijn er maar 3 grote steden welke in aanmerking komen voor een stop: Korat, Khon Kaen en Udon. Khon Kaen en Udon naar Bangkok ga je snel en relatief goedkoop met het vliegtuig dus daar los je met een hoge snelheidstrein niets op. Korat is te dicht bij Bangkok, 250 km, dus mensen nemen de auto en kunnen dan passagiers en bagage meenemen en geen problemen met vervolgverbindingen. Komt nog bij dat het tarief 2x zo hoog wordt als met de luxe bussen, men gaat echt geen 500 baht( prijs verteld 4 jaar geleden) tot misschien wel 700 baht voor een ticket betalen vergeleken met nu 230 baht met de luxe bussen. Denk ook niet dat er een haalbaarheidsonderzoek is gedaan, dit in tegenstelling tot de lijn Bangkok – Chiang Mai door de Japanners waaruit naar voren kwam dat het niet rendabel was. Er zijn nu eenmaal niet zoveel Thais met wat geld, relatief dan, en anders is bij Bangkok – Korat de eigen auto sneller, goedkoper, idealer voor verder reizen of neemt men het vliegtuig voor 800-1500 baht vanaf Khon Kaen of Udon wat dan weer goedkoper en sneller is dan de hoge snelheidstrein.
Daarom dat ik eigenlijk op mijn bierviltje eigenlijk alleen Khon Kaen aan wou houden, mits de trein minstens de 300 doet om een volwaardige HSL te zijn. Khooraat is om de hoek, een goede intercity volstaat daar. Maar kan me nog voorstellen dat de trein aan de grens moet stoppen zolang Asean nog geen volwaardig vrij verkeer van goederen, diensten en personen kent. Vandaar Nongkhai.
Maar zoals het plan klinkt lijkt het weer een mooi show/prestige project. Een HSL die de 200 km/u niet of heel heel soms even aantikt en om de 200 km moet stoppen… maar wie weet worden de zeilen nog bijgesteld als tijdens de bouw blijkt dat het zo niet gaat werken. Anders kan men net zo goed het plan super wolkenkrabber er gratis bij cadeau doen met een mooie strik er omheen…
Het is een kweste van lange termijn denken:
– de prijzen van benzine gaan ongetwijfeld verder stijgen in de komende 20 tot 30 jaar: milieubelasting, oorlogen in het Midden-Oosten om olie en gas
– de prijzen van vliegtickets gaan om dezelfde reden sterk stijgen
– de reistijden voor vliegen gaan omhoog vanwege allerlei veiligheidsmaatregelen
– treinreizen zijn comfortabeler (te maken) dan vliegreizen
– de rendabiliteit van de hoge snelheidslijn hangt niet alleen van personenvervoer af maar wellicht meer van goederenvervoer: rijst, durian. longon en andere produkten van Thailand naar China en andere goederen terug vanuit China.
Als ik nu vanuit Udonthani naar China wil vliegen moet ik eerst naar Bangkok…verloren reistijd en psychologisch reizen in de verkeerde richting.
De immigration en de douane moeten er ergens in en later weer uit dus ik verwacht Nongkhai en Thanaleng in de stopplaatsen. Er is nog geen spoorbrug dus men zal voorlopig over de bestaande brug moeten (waar nu meterspoor ligt…) en dat remt af. Maar Udon Thani en Vientiane kunnen natuurlijk ook.
Deze trein heeft altijd nog veel meer stopplaatsen dan het vliegtuig. Zo heeft Korat geen vliegveld met operationele passagiersvluchten. Van Khon Kaen naar Udon Thani kun je niet vliegen.
Ben ik nou de enige die denkt dat dit project er vooral voor is om Chinezen op een schonere manier naar TH te laten reizen? Wat komt gaat ook weer terug en die paar Thai kunnen er ook meer worden.
In Laos stappen Thai ook op de trein om voor een uitstapje naar Luang Prabang en dat zijn zeker geen elite Thai.
En ach, de BTS werd uiteindelijk in het begin ook helemaal afgebrand want geen Thai zou het kunnen betalen. En zie nu…. Degene die het niet kan betalen kan trouwens nog altijd met de 8-10 baht open busjes. Het inmiddels aangelegde electrische vervoer zowel bovengronds als ondergronds in BKK helpt wel degelijk tegen de achterlijke files zoals ze vroeger waren met 4-5 km/u dus het heeft gewoon ook wat voordelen.
Neem ook in gedachte dat deze regering vol inzet op inkomsten uit toerisme vanuit China, want massa is kassa en daarnaast moeten beide landen ook inzetten op klimaat en zorgt het met de bouw weer voor heeeeeel veel centjes voor de bouwbedrijven. En dan komt de vieze nasmaak. Bouwbedrijven, Sansiri, Thaksin, Srettha en de zweem van voorkennis in het aankopen van land. Precies de zaken waar de armste TH de dupe van zijn. Over 10 jaar gaan we het zien….
Ook in Thailand zullen op den duur krachten gaan spelen die zullen zeggen ‘neem de trein i.p.v. het vliegtuig’. Dus ook vanuit (toekomstig) milieuperspectief is het toe te juichen dat er hogesnelheidstreinen bij gaan komen.
Dan zal het helaas wel gedaan zijn met de verkopers die een treinreis zo opleuken..
De afstand van Khon Kaen naar Udon Thani bedraagt 113 km.
Daarvoor heb je geen HSL of vliegtuig voor nodig.
Dat kun je met een taxi doen.
Die haalt je bij je huisdeur op en levert je bij je bestemming voor de deur af.
En die blijft zo nodig ook op je wachten, om je weer thuis te brengen.
Zo ga ik zelf naar de stad voor de boodschappen die in het dorp niet te koop zijn en kort geleden voor het levensbewijs van de SVB.
Dat is heel veel goedkoper dan zelf een auto hebben.