Thailand zet in op vermindering verkeersongevallen tijdens nieuwjaar
Het Ministerie van Volksgezondheid heeft het doel gesteld om het aantal verkeersongevallen tijdens de nieuwjaarsperiode dit jaar met 5% te verlagen.
Minister Cholnan Srikaew benadrukte het belang van nuchter rijden. Hij wees op de verhoogde risico’s door het besluit van de regering om pubs langer open te houden tijdens de feestdagen, tot 04.00 uur ’s ochtends en op nieuwjaarsdag zelfs tot 06.00 uur.
Daarom zijn versterkte maatregelen nodig om verkeersongevallen te voorkomen. Deze maatregelen omvatten de inzet van volksgezondheidsvrijwilligers, lokale bestuurders en de politie bij wegversperringen om alcoholtests af te nemen bij bestuurders en motorrijders.
Statistieken tonen aan dat er tussen 29 december 2022 en 4 januari 2023 maar liefst 2.440 verkeersongevallen waren, met 317 dodelijke slachtoffers en 2.437 gewonden. Schokkend is dat 96% van de betrokkenen bij deze ongevallen een alcoholpromillage had dat boven de wettelijke limiet lag.
Om het aantal ongevallen te verminderen, is samenwerking van alle partijen vereist, waaronder bestuurders die worden opgeroepen niet te rijden onder invloed. Ziekenhuizen worden gevraagd klaar te staan om politie en lokale functionarissen bij te staan. Daarnaast heeft elke gewonde in een verkeersongeval recht op gratis eerste hulp of spoedeisende hulp in zowel particuliere als overheidsziekenhuizen.
Politiemajoor Veerawat Sivapaet, plaatsvervangend commandant van het Bureau voor Politiestrategie, voegde toe dat als de dronken chauffeurs jonger zijn dan twintig jaar, de politie juridische stappen zal ondernemen tegen de locaties of winkels die hen de alcohol hebben verkocht.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
prachtige plannen maar vorige week hebben wij tot 3 maal toe een taxi geweigerd vanwege de laten we zeggen de niet nuchtere staat van de bestuurder.
Zal dus niet veel helpen als de mentaliteit van de Thai niet veranderd en er niet echt gehandhaafd wordt
fijne kerste en voor 2024 voor allen een goede gezongheid
Hans
Ik hoor deze kreet al meer dan 10 jaar rond deze tijd van het jaar.
Zolang er geen sprake is van orde- en wetshandhaving, en de focus van de pilitie ligt op check-points om toeristen zonder hel of internationaal rijbewijs een paar honderd Baht afhandig te maken zal het bij deze loze kreten blijven.
Ik wens iedereen hier in Thailand veilige einde jaarsfeesten en een beschermengeltje in het verkeerde tijdens de 7 dodelijkste dagen!
De dodelijkste 7 dagen zijn rond de periode van het Thaise nieuwjaar met name Songkran (april).
https://shorturl.at/gku47
Tja Frans, ik weet niet waar jij zit, maar hier in Thailand gaat het echt om de periode 28 december – de eerste werkdag in januari.:
https://www.khaosodenglish.com/featured/2019/01/03/7-dangerous-days-kill-463-on-thai-roads-during-holidays/
Ter vervollediging van e.e.a.: het aantal doden tijdens de eindejaarsfeesten en rond Songkran ligt in werkelijkheid niet erg veel hoger dan tijdens een gemiddelde week.
Ik ben ook van mening dat er in de periode rond het echte Thaise nieuwjaar (Songkran dus) nog vele malen meer gefeest en gedronken wordt. Die periode in april is zowat iedereen op zijn minst 4 dagen vrij (in de meeste gevallen zelfs een week) terwijl dat begin januari niet zo is.
Trouwens, in de link die je daar vermeldt is er enkel sprake van een ‘aantal’ doden rond nieuwjaar en is er totaal geen vergelijking met Songkran. Misschien, om je gelijk wat kracht bij te zetten, zou het wenselijk zijn om de reële cijfers van beide periodes naast elkaar te leggen.
Als het aantal doden rond de feestdagen niet erg veel hoger liggen dan in een doodnormale werkweek hoe kan er dan sprake zijn van de dodelijkste 7 dagen tussen Kerst en nieuw? Ik begrijp het niet.
Thailand kent 2 periodes met dodelijke verkeersdagen, informeer je via https://www.thailandblog.nl/?s=verkeersdoden+dangerous+days&x=0&y=0, niet dmv NL-nieuws. Die is namelijk tov Thailand zeer selectief. Dat nu ingezet op 5% minder is natuurlijk zeer cynisch: ipv 400 doden “slechts” 380! Hoe krijg je het verzonnen? De meeste doden vallen doordeweeks tussen de grote trek heen en terug lokaal in de categorie scooterrijders. Percentage rijden onder invloed? Hou het rustig op 100%. “Dangerous Days” is al sinds jaar en dag en een “normaal” fenomeen, en eenmaal gepasseerd wordt er niet meer over gesproken. Op die manier kan het van overheidswege als ‘incident’ worden beschouwd. Te bizar voor woorden, allemaal.
Eigenaardig Albert dat die zeven gevaarlijke dagen, waarvan sprake op het blog, is de meeste gevallen handelen over de Songkran periode. Dat is alvast wat ik eruit opmaak.
Waarom toch zo druk maken omdat iemand hier een linkje plaatst en gewoon vermeld dat de de Songkhran periode wel eens nog erger zou kunnen zijn dan de periode rond 1 januari. Daar is toch niets verkeerd mee? Elk zijn mening toch.
En, alvast prettige feestdagen!
Hier waar ik woon zie ik toch wel elke week een serieuze politie controle.
Alle bromfietsen zonder helm vliegen aan de kant. Er is hier een gigantische technische school en ik merk op dat er zo goed als geen kinderen meer rond rijden zonder helm.
Dus de stelling dat enkel een Farang gecontroleerd wordt is, hier althans, onjuist.
Ook de ‘snelrijders’, Farang of niet, mogen hun 500 Bahtjes netjes afdokken hoor. Zonder uitzondering.
Ik heb toch de indruk dat er toch beterschap is naar handhaving.
Dus weer net als vanouds, zittende onder een blauwe tent en in het mobieltje kijken.
Doorgaand passerend verkeer even gas minderen en dan weer voluit.
Controle door scouts, rijdende politie kennen ze hier niet.
Ook dit jaar veranderd er dus weer niets.
Jan Beute.
Het probleem is hier al valer aan de orde geweest.
Heb er zelf een paar keer over geschreven op basis van eigen wetenschappelijk onderzoek.
Alleen met controle en handhaving komt men er niet, dat is zeker.
Beste Chris,
Toch probeert men in eigen land dit alles onder controle te houden d.m.v. doorgedreven controles met bijhorende boetes en straffen. En dat schijnt (deels) te werken.
Ik heb toch wel de indruk dat die controles de basis zijn om de mentaliteit bij de bevolking te veranderen. En die handhaving is er hier in Thailand niet of toch veel te weinig. Ben benieuwd wat jij als bijkomend alternatief voorstelt om effectief beterschap te zien op langere termijn.
Nee, klopt men zou eens doodslag en daadwerkelijk ‘zitten’ erbij moeten betrekken bij dodelijke ongelukken.
Als chauffeur uiteraard daarnaast serieuze geldstraffen bij of wederom ‘zitten’ met minder problematische, maar zware ongelukken met bijvoorbeeld drank en roekeloos rijden.
Niet alleen in Thailand uiteraard, als bewezen is dat je het van tevoren kon weten, mag je het voelen ook.
Uiteraard blijven er zat situaties over waar niemand schuld aan kan hebben en wat wij puur pech noemen.
L.s.
Als we nu eens voor eens en voor altijd stoppen met de kreet “bromfiets” , deze voertuigen rijden niet in Thailand, het zijn allemaal motoren, één wat lichter als de ander, maar licht of zwaar, het zijn en blijven allemaal motoren. Dus een beetje vergoeilijkend praten over scooter, jaagt jaarlijks tientallen gebruikers de dood in en das toch eigenlijk jammer.
Als we nu eens en voor altijd stoppen met roepen dat de ‘bromfiets’ in Thailand niet bestaat. Toegegeven, er rijden er niet veel, maar toevallig heeft een buurdame er een met 49 cc. Geen rijbewijs en geen nummerplaat noch helm nodig. Dus: verder kijken dan je neus lang is.
Juist! En een scooter zegt niets over het aantal cc. Een scooter is een motorvoertuig met twee (en soms met drie) wielen waar je je voeten naast elkaar op een plankje kunt zetten ongeacht de cilinderinhoud.
Een scooter is een gemotoriseerde tweewieler waarbij je voeten op een voetsteun aan de voorkant staan en je met je benen naast elkaar zit, lees ik bij Bovag. Vele modellen motorbikes zijn dus scooters zoals diverse populaire modellen van Honda (o.a Scoopy, Lead, Giorno) en Yamaha en daarmee heb je dan de 2 grootste merken met het grootste aandeel.
Elke motorbike heeft een verplichte verzekering nodig, ook die voor 49 cc of minder waarvoor de premie 162 baht bedraagt ( tot 75 cc). Ook is een registratie verplicht voor de belasting; dat mevrouw ook geen helm draagt betekent dus 3 overtredingen tegelijk. Gewoon naar het Transport Office gaan en dan weet je dit of even nalezen op het internet, binnen 1 minuut te vinden. Dat ze niet wordt aangehouden is niet zo verwonderlijk want zelf heb ik ook al 8 jaar geen controle op de weg gehad voor mijn motorbikes, maar het blijft dat een ieder dient te voldoen aan de vereisten.