Het Department of Rural Roads gaat drie routes in Thailand opknappen om het toerisme te stimuleren en de lokale economieën te ondersteunen, het zogenaamde Thailand Riviera project.
Een van de drie is een route van 1.500 km langs de Golf van Thailand tussen Samut Prakan en Narathiwat. De eerste fase van 659 km is voor 80 procent klaar, het restant moet in 2023 klaar zijn. Het werk aan de tweede fase is dit jaar begonnen en het werk aan de derde fase begint in 2023.
De andere twee routes zijn Loei – Ubon Ratchathani (750 km) langs de Mekong en een route van 175 km in de Khao Yao bergen in vier provincies, waaronder Nakhon Nayok.
Onder andere het landschap en de infrastructuur in dit gebied worden opgeknapt.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips30 januari 2025Buriram: waar geschiedenis en sport samenkomen
- Eten en drinken30 januari 2025‘Naam Keng’ in je bier
- Bezienswaardigheden30 januari 2025Sukhothai Historical Park (video)
- Eten en drinken28 januari 2025Streetfood in Thailand: Kwarteleitjes – Khai Nok Krata (video)
In de hele lange geschiedenisgang van de mensheid is het aanleggen van verbindingswegen altijd
een strategie geweest om buitengebieden meer aansluiting te geven op het centrale gezag.
Zie in het Khmer-rijk van Angkor met Phimai.
De weg Bangkok-Narathiwat…
Misschien een kans voor de zuidelijke regio’s om zichzelf meer als Thai te herkennen,
zich uit het separatistische keurslijf van de moslimextremisten te wrikken
en hun mooie natuur toeristisch rendabel te maken.
Dan winnen ze er nog iets aan ipv aan stukken gescheurde mensen bij bomaanslagen of raids.
Nu is er alleen maar ellende.
Ook de weg Loei-Ubon Ratchathani zal boeiend zijn.
Nu al kun je van Nongkhai uit naar het zuiden al prachtige stukken langs de Mekong fietsen. En in het zuiden van de Isaan heb je het hele stuk van Ubon uit langs de Mun naar de Mekong.
Dat Riviera project werd reeds enkele jaren geleden opgestart. De bedoeling is om meer zuidelijk van Hua Hin het toerisme te bevorderen. De doelstelling is om het traject langs de kust meer attractief te maken voor wielertoeristen. De route loopt hier zowat door mijn achtertuin en is, hier in de provincie Chumphon, idd reeds voor 80% verwezenlijkt. Beide kanten van de weg beschikt nu over een mooi, breed fietspad. Dit deel van de route noemt de ‘Scenic’ route. Het volledige project zou tegen 2026 volledig klaar moeten zijn tot Songkhla. Deze week nog een deel van de route met de motor gereden. Tussen Saphli en Paknam waren de werken nog volop aan de gang over een strook van een 3 tal km.
Hoewel ik begrip heb voor het plan om een route tussen Narathiwat en Bangkok aan te leggen, vrag ik me af in hoeverre die route verschilt met wat er nu al ligt aan weg.
Ik woon in Narathiwat en het is hedendaags allang mogelijk om over de weg Bangkok e.v. te bereiken. De 42 en 43 leiden van hier tot Hat Yai, waar de 43 naadloos aansluit op de Phetkasem Road richting Bangkok. Er worden wat wegen hier in de omgeving verbreed en een rotonde op de bypass Pattani – Yala krijgt een korte vertakking in de richting Narathiwat, maar er wordt zeker geen volledig nieuwe weg gebouwd. Wat er ligt aan snelwegen is al tweebaans en goed onderhouden.
Beste Danzig,
er worden idd geen nieuwe wegen aangelegd. Het zijn de bestaande wegen, liefst langs de kust, welke verbreed worden. Deze verbreding is, in tegenstelling wat velen denken, geen extra rijvak voor de auto’s, maar wel voor de fietsers. En idd, je kan het Zuiden heel gemakkelijk bereiken via de 40-41-42-43 snelweg, maar deze wegen zijn voor fietsers niet aantrekkelijk en zelfs levensgevaarlijk. Het Riviera project is voor ‘TOERISTEN’ en niet bedoelt om het Zuiden sneller of gemakkelijker te kunnen bereiken. Zoek eens uit wat het Riviera project inhoudt en dan zal je beter begrijpen wat ze aan het doen zijn en met welke bedoeling.
Nu de “weg” naar Thailand nog zonder extreme hindernissen openstellen voor toeristen. Dat lijkt me toch wel essentieel voor het slagen van dit project.
Moet zeggen dat de route ten zuiden van HuaHin er prachtig uitziet.