Thailand is de op één na grootste exporteur van elektrische-auto banden ter wereld. In 2022 was Thailand de op één na grootste exporteur van autobanden voor elektrische auto’s ter wereld, na China.

Het land had daarmee een marktaandeel van ongeveer 7,1% van de wereldwijde export van autobanden, wat een waarde vertegenwoordigt van 120 miljoen dollar of ongeveer 4 miljard baht.

Een belangrijk voordeel voor Thailand is de beschikbaarheid van grondstoffen; het land is een belangrijke bron van natuurrubber op de wereldmarkt. Daarnaast fungeert Thailand als test- en certificatiecentrum voor de ASEAN-regio.

Het land blijft ook de elektrische auto-industrie ondersteunen en is daardoor uitstekend gepositioneerd om elke fase van het automotive proces te beheren.

Bron: PR Thai Government

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

14 reacties op “Thailand rijdt voorop als op één na grootste exporteur van elektrische-auto banden wereldwijd”

  1. Ruud zegt op

    Wat is het verschil in autobanden voor elektrische of benzine auto’s?

    • Bertrand zegt op

      Serieus? Al van internet gehoord 😉

  2. sjaak zegt op

    Nu maar hopen dat de rubber boeren ook hun voordeel er mee gaan doen,tot nu toe nog weinig van gemerkt.Prijzen nog steeds tussen de 20 en 25 bht per kilo.

  3. Kees 2 zegt op

    Elektrische autobanden… hmmm, lijken mij wat anders dan banden voor elektrische auto’s.

    Overigens wist ik niet dat er een verschil is met ‘normale’ banden, maar nu dus wel:
    https://tiregrades.com/tire-categories/vehicle-type/ev-tires-vs-regular-tires

  4. Mark zegt op

    De afgelopen decennia is door innovatie het percentage natuurrubber in (auto)banden sterk gedaald. Het werd vervangen door goedkoper synthetisch rubber met vergelijkbare eigenschappen. Deze technologische evolutie heeft de vraag naar natuurrubber op de wereldmarkt sterk doen dalen.

    De prijzen zijn daardoor gekelderd. Voorafgaand daaraan heeft de Thaise overheid de aanplant van rubberbomen met diverse maatregelen aangemoedigd. Economisch gedwongen improductiviteit van veel rubberplantages is vandaag nog altijd het gevolg.

  5. khun moo zegt op

    Natuurrubber heeft een andere warmte hysterese lus.
    Simpel gezegd de warmte opbouw en afvoer in het rubber is anders dan van synthetische rubber.
    Daarom worden vliegtuigbanden vaak van natuurrubber vervaardigd omdat de warmte opname bij een landing veel beter is dan van synthetisch rubber wat veel warmer zou worden.
    Ook banden van race auto’s zijn vaker met natuurrubber uitgevoerd.
    Condooms ook , maar dat is een ander verhaal. ;=)

  6. Peterdongsing zegt op

    Wat een onzin…
    Echt weer een staaltje van marketing, beter gezegt consument in de maling nemen.
    Omdat de EV’s meestal zwaarder zijn moeten de banden versterkte zijwangen hebben..Onzin..
    Er zijn al veel merken, BMW was de eerste, die de auto’s zonder reserve wiel leveren. In plaats daarvan worden ze afgeleverd op banden met versterkte zijwanden. De zo geheten reinforced banden.
    Deze zijn prima geschikt voor onder de zwaarste auto’s.
    Geluidsreductie…onzin.
    Tegenwoordig heeft elke band een EU label, waar onder andere het afrol geluid vermeld wordt. Alle fabrikanten doen al jaren hun best om de band zo stil mogelijk te maken. Dir vaak door silica te verwerken in het loopvlak.
    Zeker geen nog stillere band voor EV’s, did zou ten koste gaan van andere goede eigenschappen.
    Tot slot rolweerstand…ook onzin.
    De fabrikanten maken maar al te graag reclame dat hun banden door de unieke compound samenstelling super lage rolweerstand hebben en daardoor zuiniger zijn, niets van doen met EV’s
    De EV fabrikanten halen wel een grote truc uit om lagere rolweerstand en te krijgen, namelijk smallere banden monteren, waardoor er minder weg contact is met de banden.
    Voorbeeld weer BMW, die de eerste EV, de i3 op bijna belachelijk smalle banden af te leveren. In dit geval 155/70r19, dat is 5 cm smaller dan een algemeen voorkomende banden maat.
    Tot slot…
    Als deze speciale banden voor EV’s echt zouden bestaan, gingen er vandaag nog 4 onder mijn auto.. Heerlijk..stiller, zuiniger, sterker…

    • khun moo zegt op

      Peter,

      Lijkt inderdaad op een marketing dingetje , zoals revolutionaire creme tegen rimpeltjes.

      De versterking van de zijwanden gebeurt met een speciaal garen dat veel sterker is dan staaldraad.
      Al sinds jaar en dag werd hier onder andere aramide draad voor gebruikt.
      De aramide vezel wordt ook gebruikt voor kogel vrije vesten.
      Het garen wordt tijdens het vulkaniseren in de autoband aangebracht.

      • Peterdongsing zegt op

        Een kleine verbetering van mezelf..
        Een reinforced band is weldegelijk een band met versterkte zijwanden, met als enige reden zwaarder te belasten..
        Maar wat ik zei over BMW dat die auto’s zonder reserve wiel afleveren op reinforced banden is niet juist..
        Het moet zijn, runflat banden. Die zijn zo ontworpen dat er met een lekke band nog enige doorgereden kan worden, zonder de velg te beschadigen.
        En voor Willem-Korat, nee ik heb nooit in de rubber verkoop gezeten.
        Maar wel een ruim boven gemiddeld interesse voor vele dingen, waaronder auto banden.

  7. william-Korat zegt op

    Geen idee of beide heren in de rubber verkoop gezeten hebben.
    Uiteraard is een autoband een autoband waar je mee kan rijden, maar om het optimale voordeel eruit te halen is meer nodig lijkt mij.

    [De eerste commerciële condooms waren van zo dik rubber dat je ze niet eens fatsoenlijk kon oprollen, wel meerdere keren gebruiken en dus schoonmaken onder de kraan, was geen goede verkoop politiek natuurlijk.555]

    Eens een linkje bekeken met type banden.
    https://ap.lc/V1acD

    • khun moo zegt op

      William,

      Het condoom verhaal was ter vermaak toegevoegd omdat natuur rubber veel beter is in warmte afvoer door wrijving dan synthetische rubber.

      Wat de autobanden betreft heb ikzelf geen verstand , maar mijn veel oudere broer is wel degene die de versterkende vezel bij Michelin in Frankrijk geintroduceerd heeft ter versterking van de autoband.
      Dit natuurlijk via de multi national waar hij voor werkte.

      • william-Korat zegt op

        Het condoom verhaal van mij was ook met een knipoog Khun Moo.
        Ooit eens een stukje gelezen over de geschiedenis van het condoom.
        Foto van een rubberen condoom met instructies in een langwerpig doosje hoe te gebruiken en te reinigen.
        Voor de rest een autoband is een autoband, maar voor iedere auto en weertype is er een ander model autoband.
        Leve de commercie ook voor het bekende rubbertje.

    • khun moo zegt op

      Na het bekijken van de link zie ik niet nieuws onder de zon.
      Er zit nu al veel verschil tussen diverse banden merken en banden soorten.
      Er zijn nu al een honderd verschillende soorten / merken banden te koop en dat daar geen geschikte band voor een electrische auto bij zou zitten lijkt me onzin.
      Dat er nu voor een EV een speciaal soort banden nodig is , die nog niet in het assortiment zouden zitten lijkt me een handig verkoop argument.
      Wat je zult zien is dat de prijs van de nieuwe band een stuk duurder zal worden , want hij is nu eenmaal beter en je hebt deze nodig.

    • khun moo zegt op

      Antwoord van Menno
      ANWB Expert

      U vraagt zich af wat er waar is van een reclame die u heeft gezien over banden die speciaal voor elektrische auto’s zijn.

      Merkspecifieke banden
      De laatste jaren passen steeds meer automerken zogenaamde merkspecifieke banden toe. Dat zijn banden die op verzoek van de autofabrikant door de bandenfabrikant speciaal worden ontwikkeld. Er wordt dan bij de ontwikkeling van die band de nadruk gelegd op sommige, door de autofabrikant aangegeven eigenschappen. Dat kan bijvoorbeeld een laag brandstofverbruik zijn, of (extra) veel grip op droog wegdek. Veel elektrische auto’s staan af fabriek op merkspecifieke banden. Veel niet elektrische auto;s trouwens ook.

      Banden voor elektrische auto’s
      Elektrische auto’s hebben geen speciale banden nodig, mits de loadindex (draagkracht) en speedindex (maximum snelheid) maar juist zijn. Echter er worden voor elektrische auto’s zeker merkspecifieke banden ontwikkeld én we zien de laatste tijd inderdaad veel bandenmerken komen met banden ontwikkeld speciaal voor elektrische auto’s.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website