De verplichte reisverzekering voor buitenlandse bezoekers zal naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar worden ingevoerd. Hoewel Bangkok Post spreekt over een reisverzekering is het eigenlijk een ongevallenverzekering, omdat hij slechts uitkeert bij overlijden ten gevolge van een ongeval. De premie zal 20 baht gaan bedragen, zo laat het Office of the Insurance Commission (OIC) weten.
Buitenlandse reizigers moeten de premie voor de verplichte verzekering betalen bij binnenkomst op de luchthaven. De premie komt in de pot van Thailand Tourism Promotion Fund, dit voor dekking van betalingen in het geval van claims, zo laat secretaris-generaal Suthiphon Thaveechaiyagarn weten.
De verplichte reisverzekering biedt alleen dekking bij overlijden en dan maximaal 1 miljoen baht. De looptijd is 30 dagen. De reisverzekering is bedoeld om het vertrouwen van buitenlandse toeristen bij een bezoek aan Thailand te versterken. Het idee daarvoor is ontstaan na een aantal ongelukken met dodelijke afloop waar toeristen bij waren betrokken, waaronder de bootramp van vorig jaar bij Phuket, die 47 Chinese levens eiste.
De Chinese markt is de grootste voor het Thaise toerisme, vorig jaar kwamen er bijna 10 miljoen Chinezen naar het land. In totaal waren er 38 miljoen internationale aankomsten. Het Ministerie van Toerisme en Sport voorspeld dat er dit jaar meer dan 40 miljoen toeristen naar Thailand komen. De toeristenindustrie is een van de weinige lichtpunten in de Thaise economie en genereert bijna 18% van het BBP.
Op dit moment is er daarnaast een proefproject in de provincie Nakhon Nayok. Daar hebben touroperators en gidsen nu de wettelijke plicht hun klanten te verzekeren. Het gaat daarbij om een dekking van minstens 1 miljoen baht per toerist, in geval van overlijden en 500.000 baht bij lichamelijk letsel. Touroperator die zich niet aan deze nieuwe wet houden krijgen een boete van maximaal 500.000 baht.
Volgens Suthiphon is Nakorn Nayok de ideale provincie voor deze proef omdat er veel avontuurlijke activiteiten zijn voor toeristen zoals raften, klimmen en fietsen. Deze activiteiten brengen meer risico’s met zich mee. In 2018 bezochten 2,1 miljoen toeristen de provincie Nakhon Nayok.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
“De reisverzekering is bedoeld om het vertrouwen van buitenlandse toeristen bij een bezoek aan Thailand te versterkken.”
Ik vraag mij af, hoe een overlijdensrisico verzekering het vertrouwen van de toerist versterkt.
We verzekeren u maar vast voor het geval u uw verblijf in Thailand niet overleeft?
Voor de niet betaalde rekeningen van de ziekenhuizen doet die verzekering ook niets.
Dat mag dan ook ingevoerd worden voor de Thaise reizigers de meesten hebben geen eens een reisverzekering laat staat een ongevallenverzekering.
Beste Jeffrey,Voor alle Thai reizigers die zich ophouden in de Schengenlanden is een verplichte Zieken en ongevallen verzekering plicht om in het bezit van een visa te komen.
Zelfs voor andere landen die buiten deze Schengen overeenkomst vallen bestaan er verzekerings/en visa regels om het iemand uit een derde wereldland mogelijk te maken om überhaupt een ander land te bezoeken.
Welke meeste Thaise reizigers zonder verzekering bedoel jij eigenlijk?
Verplicht = Ja
Alleen is er geen active controle op.
Er wordt door de Nederlandse ambassade geen visum verstrekt zonder een in Nederland geldige ziektekostenverzekering te overleggen voor de duur van het verblijf in de Schengenlanden.
Lijkt mij toch een redelijk actieve, en adequate controle.
Iedereen afgezien of de meeste uit Europa reeds verzekerd zijn,zullen zich hier als ze het land bezoeken willen bij neer moeten leggen.
Op zich niet verkeerd, hoewel de verzekering hoogstens bij overlijden en de eerste 30 dagen uitbetaald.
Krijg je het ongeluk met dodelijke afloop,wat voor geen mens natuurlijk te hopen is,eerst een weekje later,blijven de nabestaanden of de Thaise staat als nog met de kosten zitten.
Een goed idee. Waarom TH opzadelen met ziekenhuiskosten vanwege onvoorzichtigheid van toeristen. Zeker als die “vergeten” zijn thuis een reis-ongevallen/ziekteverzekering af te sluiten. Zo duur is dat allemaal niet.
Een volgende stap na de proefperiode zou moeten zijn dat iedereen die rechtstreeks of via via hetzij online hetzij via boekingskantoren/reisbureaus een vliegticket aanschaft, deze pas ontvangt na inzage te hebben gegeven van het bezit van een reisverzekering. Kan worden opgevoerd op het boekingsformulier zoals dat ook gebeurt met paspoort en naw-data. Of gewoon als pdf inscannen.
Groot voordeel hiervan is dat ervaring kan wordt opgedaan hoe zij die zich (semi-)permanent in TH (willen) vestigen bv bij de visum-aanvraag resp -verlenging gegevens van hun ziektekostenverzekering doorgeven.
Beste RuudB,zover ik het bericht van deze 20Baht verzekering begrijp,wordt er hoogstens uitbetaald bij een ongeluk met dodelijke afloop.
Wat is er dan met die mensen,die na een wekenlang ziekenhuis verblijf het ongeluk overleven,en uiteindelijk om wat voor reden dan ook, de rekening alsnog niet betalen.?
Veel ziekenhuizen blijven namelijk met onbetaalde rekeningen zitten,van verder levende mensen die niet verzekerd waren en onvoldoende financiële middelen hadden om hun rekening te betalen.
Uiteindelijk moet met deze 20Baht verzekering nu iedereen de rekening betalen voor diegenen die een verzekering niet nodig achten,en in geval van nood als een soort flessentrekker door het leven gaan.
Daarom zou een werkelijke ziekenverzekering voor zowel kort verblijf als langtijd verblijf de eerlijkste oplossing kunnen zijn.
En met deze noodzakelijkheid,kom je met 20 Baht niet erg ver.
Onlangs gelezen dat er per jaar ongeveer 600 miljoen Thb aan onbetaalde ziekenhuis rekeningen zijn. Met 38 miljoen bezoekers per jaar die allemaal 20 Thb betalen is dat al voldoende om dit te betalen.
Precies! En daarom dat ik zeg dat bij het boeken van een ticket een polis zou moeten worden overlegd. Voor de minder goede verstaander: ik ga dus verder dan die 20 baht verzekering die enkel ingezet wordt bij overlijden. Na de proefperiode/experiment in Nakhon Nayok deze polis fors uitbreiden en invoeren, zou ik aldus de TH autoriteiten aanbevelen. Niet alleen voor de toerist, ook bij het aanvragen van visa bij TH ambassades/consulaten en bij verblijfsverlenging bij de TH Immigration.
Beste Ruud, denk dat je te hard van stapel loopt bij je aanbevelingen aan de Thaise autoriteiten m.b.t. de eis dat buitenlanders bij verlenging van hun verblijfsvergunning een ziektekostenverzekering moeten kunnen tonen. Denk dat bijna iedereen van de betrokkenen graag over een dergelijke verzekering tegen een aanvaardbare prijs zou willen beschikken maar de realiteit is dat verzekeringsnemers in Thailand voor bestaande kwalen uitgesloten worden of dat de verzekering na een claim opgezegd wordt. De consequentie zou dan zijn dat er geen verlenging van de verblijfsvergunning wordt gegeven en dus een enkele reis naar het thuisland, waar menigeen niets meer heeft te zoeken. Dat kan je bedoeling toch niet zijn?
Moderator: Off-topic. Graag discussie beperken tot het onderwerp van het artikel.
Nog nooit van Thaise strijkstokken gehoord zeker?
Dat deze ziekenhuizen hun rekeningen betaald willen zien,en dat men ook de Thaise Staat niet met deze kosten kan laten zitten is erg begrijpelijk.
Wat ik niet helemaal begrijp is het feit,dat men nu de hele buitenlandse gemeenschap laat betalen voor z.g.n.Cheap Charleys,die genoeg geld hebben om te reizen,maar te beroerd of te gierig zijn een goede zieken verzekering af te sluiten.
Dat nu iedere reeds verzekerde toerist,ook nog voor deze flessentrekkers die op de kosten van anderen leven betalen moeten,vinden velen ook nog een goed Idee.
@ John Chiang, in het Sirikit Naval Medical Center, waar ik na een verkeers ongeluk, met een gebroken been heen gebracht werd, werd ik niet geholpen voor er een deposit van Baht 137000- betaald was. Plus farang pay double. 2 uur op de gang gelegen voor hun de poen binnen hadden en daarna pas geholpen.
is toch weer een verwarrend verhaal. Eerst was sprake van een ziektekostenverzekering, nu is er sprake van een overlijdensverzekering volgens de tekst in de blog. Maar er wordt proefgedraaid met een verzekering tegen a) overlijden en b) ongeval.
Wat komt er nu echt of weet niemand dat weer en wordt er wat uit de nek ….
Er is naar mijn weten nog nooit gesproken over een verplichte ziektekostenverzekering voor toeristen. Waarschijnlijk een verkeerde interpretatie van wat je gelezen of gehoord hebt.
20 baht per dag??, of 20 baht voor een periode van 30 dagen? Welke reiziger gaat tegenwoordig nog zonder reisverzekering op pad?
Er wordt in het artikel gesproken over 20 baht per verzekering. Weliswaar brengt dat door het grote aantal reizigers aardig wat miljoenen in het laatje maar er zijn natuurlijk ook de nodige onkosten met het verstrekken, controleren, administreren en het eventueel uitbetalen van de polissen. Over 20 baht zal niemand zich druk maken, hooguit kan het je wat tijd kosten om de verzekering aan te schaffen. Wellicht kan dat vooraf en online. Bij 20 baht per dag praat je toch al snel over andere bedragen. Een gezin met 2 kinderen is dan voor een vakantie van 3 weken 1680 baht, thans 50 euro, kwijt voor deze in feite halfslachtige oplossing om tekorten in de Thaise ziekenzorg vanwege onverzekerde buitenlanders weg te werken. Nu zou 50 euro gezien de totale reissom ook wel meevallen maar het knelpunt is, zoals jij ook aangeeft, dat het overgrote deel van zeker de reizigers uit Europa al een verzekering heeft en ze dus dubbelop betalen. Vraag mij af hoeveel onverzekerde buitenlanders jaarlijks in Thailand na een ongeval overlijden en waarvan de nabestaanden niet in staat zijn om de daarmee gemoeide onkosten te dragen. De bootramp bij Phuket wordt aangehaald om de verzekering te rechtvaardigen. Aan uitbetalingen als gevolg van de ramp zou de bodem van het potje van het Tourism Promotion Fund in zicht zijn gekomen. Waren de Chinese slachtoffers dan allemaal onverzekerd of is het geld uitgekeerd om het blazoen van Thailand op te poetsen en zodoende de terugloop van de Chinese vakantiegangers een halt toe te roepen? Nu wordt er een proef met deze verzekering gehouden in een provincie waar veel avontuurlijke activiteiten plaatsvinden. Prima wanneer je daardoor onverzekerde Chinezen van een verzekering kan voorzien al lijkt het mij dat je met een toeslag op de tickets van de deelnemers voor deze activiteiten hetzelfde effect bereikt. Eerder noemde ik deze verzekering halfslachtig én wel vanwege het feit dat een ziekenhuisopname niet voor vergoeding in aanmerking komt en de bestaande problemen niet opgelost worden. Ik ben dan ook geen tegenstander van een complete (reis)verzekering, waarbij zowel ziekenhuiszorg in een bepaalde klasse en overlijdenskosten zijn gedekt maar bedenk een systeem waarbij al verzekerde reizigers niet nogmaals premie moeten betalen.
Het is inderdaad halfslachtig in mijn ogen. Maar als ze die 20 baht echt gaan collecteren kunnen ze het beter sanwn met de airport departure tax (700 baht) doen. Scheelt wachtrijen, gedoe ivm geen Thaise valuta op zak etc. Liever zie ik een betere oplossing zoals verzekeringsplicht, een betaalbare oplossing voor het verzekeren van bejaarden die een constant verlengde vakantie vieren in Thailand en de dubbele prijzen in particuliere ziekenhuizen.
Ja Rob, het innen van dat luttele bedrag van 20 baht is feitelijk ondoenlijk op de luchthavens zelf. Samenvoeging met de airport departure tax is derhalve een optie. Mits het inderdaad 20 baht bedraagt per aankomst en de verblijfsduur er niet toe doet. Overigens zijn de ‘bejaarden’, waarvan jij spreekt, uitgestorven. Senioren zijn er echter nog volop. Grapje Rob, wens je nog een fijne dag!
De TAT had al een jaarlijks rampenfonds opgericht.
Na het grote boot ongeluk met Chinezen was deze bijna leeg.
Dat de toeristenindustrie 18 % van het BBP genereert, is erg optimistisch.
Eerder zou er sprake zijn van 10 % op jaarbasis.
Hallo 20 Bath premie das niet veel he?
Jos
Kleine aanvuling. ls je bij de Kasikornbank een senioren ongevallen verzekering afsluit voor Thailand dan ben je tot 2 miljoen verzekerd bij dodelijk ongeval. En hospitaal wordt altijd volledig vergoed bij een ongeval etc.Dit geld alleen voor ongevallen thuis/op straat maakt niet uit.
Die verzekering kost per jaar 7000 THB leeftijd is niet belangrijk.
Jos
Het is helemaal geen goed idee. In de plaats daarvan moeten ze de toeristen controleren op het hebben van een reis en ongevallenverzekering. Nu schuiven ze hun fout op het bordje van de toeristen. Dat die Chinezen zijn verongelukt ligt aan de Thai. Zij hebben te zorgen dat hun boten in orde zijn en dat er niet te veel passagiers op de boot zitten. Iets wat overigens regelmatig voorkomt in Azië. Vaak genoeg in het nieuws geweest dat een boot omslaat door te veel passagiers.
Ik heb een doorlopende reisverzekering, maar waarschijnlijk zal dit niet uitmaken als ik dit kan aantonen, en zal ik als nog 20 baht moeten betalen. Aan de andere kant, het is maar 20 baht dus omgerekend zo 57 cent, dus eigenlijk te verwaarlozen met de rest van je vakantie kosten.
Het verplicht vooraf kunnen tonen van reisverzekering lijkt me beter. Bv polis invullen bij boeken ticket. Maar vind 20thb geen probleem. Denk idd dat wij westerse toeristen wel een verzekering hebben, maar veel omliggende aziatische landen dat niet doen bij hun voorbereiding. Natuurlijk blijft overheid thailand verantwoordelijk en aansprakelijk wanneer het gaat om falen, zoals bij overladen toeristen bootjes etc. Maar kan dan mooi ons 20 bathje hiervoor gebruiken. (slim??)
Bovenstaande bericht is van Facebook.
Er is ook een foto bij,van de haar bericht ,van de ABNAMRO bij.Maar weet niet hoe ik die plaatsen moet.
Ik heb al jaren een doorlopende reisverzekering. Naar mijn mening is reizen zonder verzekering erg onverstandig en als er iets gebeurt a-sociaal, omdat anderen (familie, vrienden en crowdfunding) er voor moeten opdraaien. Voor mij staat echter vast dat die 760 miljoen bht in de zakken van een paar mensen gaan verdwijnen.
Als reactie hierop.
De zorgverzekeraar dekt, in mijn geval CZ, de gehele periode dat men in Thailand verblijft. De aanvullende reiskostenverzekering dekt, in mijn geval, slechts twee maanden verblijf. Tijdens mijn laatste verblijf in Thailand van 3 maanden heb ik dus onbewust de laatste maand onverzekerd rondgelopen. Heb hierop mijn aanvullende reisverzekering uitgebreid, nu tot maximaal 6 maanden. Dit is voor hen de maximale termijn. Iets om rekening mee te houden ??? Extra premie hiervoor ongeveer 2 1/2 euro per maand.
Tevens van de zorgverzekeraar een verklaring in het Engels gekregen, dit na mijn verzoek, dat ik verzekerd ben. De brief is een jaar geldig en kan zonder kosten worden gekregen.
Neem ook het Internationale alarmnummer mee van je verzekering of je verzekeringsagent mee.
Rechtbijstand verzekering en WA verzekering zijn in mijn geval ook werelddekkend. Ook iets om in de gaten te houden?
Gerrit. (Deze naam reeds in gebruik, vandaar mijn alias)