De luchthavenautoriteit van Thailand (AOT) heeft een budget van 140 miljard baht vrijgemaakt voor twee omvangrijke luchthavenprojecten. Dit besluit is een reactie op het dringende beleid dat premier Srettha Thavisin heeft voorgesteld.
Het eerste project van de AOT betreft de bouw van de Andaman International Airport in de provincie Phangnga. Dit project heeft als doel het toerisme te bevorderen en de regio’s Phuket, Phangnga, Krabi en Ranong te transformeren tot belangrijke luchtvervoersknooppunten. De geplande luchthaven zal worden gebouwd op een stuk grond van ongeveer 6.000 rai in het Thakua Thung district, een Ratchaphatsadu-gebied dat eigendom is van het Ministerie van Financiën.
Kerati Kijmanawat, de president van AOT, gaf aan dat het bureau vastberaden is om zo snel mogelijk met het project te beginnen. Men verwacht tegen het einde van het jaar te beginnen met de selectie van een adviseur voor het onderzoek en de ontwikkeling van het project, met speciale nadruk op de investeringen die hiermee gemoeid zijn.
Het gehele bouwproces zal naar schatting zeven jaar in beslag nemen: drie jaar voor onderzoek en ontwikkeling, en vier jaar voor de daadwerkelijke bouw. Men verwacht dat de luchthaven in 2031 in bedrijf zal zijn, waarbij het aantal toeristen dat de Andaman-regio bezoekt naar verwachting met minstens 15 miljoen zal stijgen.
Daarnaast heeft Kijmanawat aangekondigd dat AOT een additioneel bedrag van 70 miljard baht zal reserveren voor de tweede fase van de renovatie van de Chiang Mai International Airport. Dit project is complexer vanwege het privébezit van de grond waarop de luchthaven is gevestigd.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
Niet goed gekeken naar wat de Chinezen doen.
En dit is een regering die wat aan de milieuproblemen gaat doen???
De milieuproblemen (luchtvervuiling) zitten hoofdzakelijk in het opstoken van allerlei afval incluis resten van de oogsten van allerlei groeisel. Als men daar eens mee zou stoppen en de overheid harder op zou treden scheelt dat 2 slokken op een borrel. Toeristengroei door die aanleg zal minimaal zijn. Het verdeelt zich wat meer en de reiziger heeft er meer gemak van. Het zal ook vele autoritten schelen vanaf BKK naar het zuiden.
Beste Chris, ik neem aan dat je op het HSL netwerk doelt? Een prima plan natuurlijk, tussen BKK en Chiang Mai met een echte HSL verbinding ipv het vliegtuig zou een zeer goed plan zijn. Helaas spreekt men in de Thaise media vaak al over HSL (highspeed trains) terwijl bij verder doorvragen het dan om upgrades van lijnen naar 120-160km per uur gaat. Dat is geen HSL natuurlijk… Met 300km tussen BKK en Chiang Mai wel. Verder een goed netwerk voor goederentreinen en passagiers treinen tussen de andere grote steden van het land met de genoemde 160km/h zonder dat alles via BKK moet rijden en dan zijn deze vliegvelden al heel wat minder nodig.
Het brandstofverbruik per passagier van moderne vliegtuigen zoals de A320neo en de B737-MAX is 1 liter op 50 km. Dat haalt een auto bij lange na niet. Die vluchtjes van Bangkok naar Phuket zijn helemaal niet zo slecht voor het milieu. Als je met de auto gaat vervuil je meer.
Niet als je met 4 of 5 personen in die auto gaat zitten. Dan is de uitstoot per passagier lager dan bij dat vliegtuig.
Daarnaast zijn er ook nog bussen en treinen en als die redelijk vol zitten zijn ze op hun beurt weer zuiniger dan de auto.
Als we nu eens stoppen met elkaar schuldgevoelens aan te praten over allerlei vervoersuitstoot en dus niet meewerken aan die overheids- en milieubangmakerij dan wordt het leven een stukje prettiger. Al die miniscule uitstootjes vallen in het niet en die schuldaanpraterij levert ook niets op.
Als er al wat gedaan moet worden dienen landen als China en India maar meer onder druk gezet worden want daar loopt het de spuigaten uit. Niet die in verhouding enkele auto of vliegtuig. Buiten dat verhaal moeten de mensonterende werkomstandigheden en vervuiling bij de productie van allerlei elektrische auto’s, zonnepanelen en windmolens maar eens beter onder de loep genomen worden en de media wat eerlijker daarover berichten.
Wel ja René, het is straf dat er nog steeds mensen rondlopen die de milieuproblematiek minimaliseren. Als je nu nog altijd niet realiseert dat onze aardbol met rasse schreden aan het opwarmen is dan is er toch iets verkeerd.
Al die drama’s in het nieuws, gerelateerd aan de opwarming van ons klimaat, is volgens jou dus oneerlijke berichtgeving en bangmakerij? Maar goed, ik respecteer je mening al ben ik er absoluut niet mee akkoord.
Sinds wanneer is het benoemen van de verschillende bronnen van uitstoot gelijk aan schuld aanpraten en bangmakerij?
Het is gewoon realistisch om alles dat invloed heeft mee te nemen en daar praktisch mee om te gaan om de leefbaarheid niet teveel onder druk te zetten.
Zelf stap ik ook in een vliegtuig op trajecten waar geen redelijk alternatief is en compenseer ik die uitstoot via een degelijke partij:
https://www.atmosfair.de/en/
Thailand is een van de landen die het meest kwetsbaar zijn voor de gevolgen van klimaatverandering en omdat ik van het land en van de mensen hou doe ik wat ik kan.
En buiten het feit dat China en India per persoon minder uitstoten dan rijkere landen zitten ze ook daar niet stil. Zeker nu oplossingen zoals zonnepanelen en elektrische voertuigen goedkoper worden en kunnen concurreren gaat ook daar de transitie verder op gang komen:
https://decorrespondent.nl/14477/zelfs-optimisten-zijn-te-pessimistisch-schone-energie-wordt-spotgoedkoop/7207da32-0828-04b1-2c67-69741dee4163
Zie ook voorbeelden zoals deze in Thailand:
https://www.bangkokpost.com/business/general/2650415/spcg-readies-solar-farm-growth-in-eec
Mijnbouw om de grondstoffen te delven is helaas milieuvervuilend en de arbeidsomstandigheden zijn vaak slecht. Natuurlijk moet dat verbeterd worden, maar het is selectief om dat te benoemen voor alleen elektrische voertuigen, zonnepanelen en windmolens (die overigens prima te recyclen zijn). Neem bijvoorbeeld de kobalt die in accu’s wordt gebruikt: daar wordt schande van gesproken wanneer het om elektrische voertuigen gaat, terwijl diezelfde kobalt al sinds jaar en dag gebruikt wordt voor de ontzwaveling van fossiele brandstoffen en dat was blijkbaar nooit een probleem.
De industrie in Thailand gaat zich niet voor niks op de productie van dit soort oplossingen richten. Naast export zullen ze zelf ook steeds meer van deze alternatieven gaan gebruiken in eigen land en de rest van de wereld gaat ook gewoon mee.
Zo is het Rene? In de EU word meer natuur vernietigd om hun onhaalbare doelen te verwezenlijken die toch niets gaan uithalen. Allemaal bangmakerij en geld, cassa cassa. In Duitsland rijden ze met electrische auto’s met bruinkool gestookte electriciteit/ Hypokrietie ten top. Na berekening van hun duizend miljarden plan zou de temp. 0.0000034° zakken
Erg vreemd dat ze ineens niet meer praten over het 2de nieuwe vliegveld bij chiang mai. Het is al heel lang bepaald dat het oude vliegveld niet kan midden in de stad. Als ze dat dan gaan uitbreiden met 24 uur per dag vluchten komen en gaan wordt het probleem dubbel zo erg met vervuiling en geluidsoverlast midden in de stad. Komt het de nieuwe regering niet zo gemakkelijk uit met corruptie omdat het oude vliegveld prive bezit is en zo veel op kan leveren voor bepaalde personen? Ze kunnen beter nieuw vliegveld maken en een snelle trein van vliegveld naar binnenstad.
Volgens berichtgeving in Bangkok Post is er een plan om over 7 jaar een nieuw vliegveld te bouwen. MP Srettha heeft zijn instemming gegeven aan dat plan. “De regering zal haar best doen om het project te steunen”, zei hij tijdens een werkbezoek onlangs aan Chiangmai. Hij voegde eraan toe dat een tijdsbestek van zeven jaar passend is en dat betrokken ambtenaren ervoor moeten zorgen dat de nieuwe luchthaven volgens plan wordt voltooid. Maw: veel slagen om de arm en afwachten of tzt de tijd (lees: aantal binnenkomende toeristen) de uitvoering van een dergelijk plan wel rechtvaardigt.
https://www.bangkokpost.com/business/general/2648545/pm-supports-new-chiang-mai-airport-around-the-clock-flights
Alsof de Thai in zich drukt maakt over het milieu bij ieder gerechtje wat je koopt, gaat een plastic zakje omheen. Er rijden Amper elec.autos en de fabrieken draaien gewoon volop door. Buiten het feit dat ik klimaatontkenner ben, ben ik wel blij als ik in Thailand , effe geen Nederlands klimaatgezeik…..nog n paar jaartjes en dan kunnen we er voorgoed naar toe
Dan ga je pech hebben, beste Berry. Thailand gaat zich volop inzetten op duurzaamheid. Het aantal mensen dat met een eigen boodschappentas naar de winkel gaat wordt steeds groter, zo ook het aantal KwH stroom van zonnepaneelparken, en idem het aanbod hybride en elektrische auto’ s. Bedrijven worden gestimuleerd klimaatvriendelijker te ondernemen, consumenten worden geconfronteerd met een steeds “groener’ aanbod. Natuurlijk: Thailand ligt niet in de EU, en Strettha is Frans Timmermans niet, er wordt niet met subsidies gestrooid, en geen fondsen opzij gezet, maar tijdens zijn bezoek aan de VN afgelopen week presenteerde hij wel degelijk Thailand als een land dat mee wil doen: https://www.bangkokpost.com/world/2650363/pm-backs-sustainable-development-goals-at-summit
Je hebt enkel gelijk als je bedoelt dat mensen niet gepushed worden tot klimaatvriendelijk gedrag, en dat is jammer: de uitstoot van vette vieze dieseldampen van oude pick-ups, trucks en bussen is niet te harden mensen stoken hun afval ’s avonds op alsof het een lieve lust, en in kleinere winkels en verkoopstalletjes wordt nog wel alle koopwaar in plastic tasjes aangeboden. Helaas, Thailand kent geen handhaving waardoor zoveel zaken stagneren, maar op den duur ga jij er niet onderuit komen. Ontkennen leidt tot niets.
Ik maak hier wel eens vaker opmerkingen over het irritante gezanik over die klimaathysterie maar dat wil niet zeggen dat ik in grote lijnen eens ben over het terugdringen van allerlei plastic en milieuvervuilende uitstoten oor de grote industrie. Het gaat mij er om dat het opdringerige naar de kleine consument irritant wordt. Je kunt geen website openen geen winkel binnenlopen en geen tv-programma meer kijken, geen blad meer lezen zonder die irritante boodschappen te moeten zien/aanhoren. De kaartkleur van de weersverwachtingen zijn inmiddels verkleurt van groen naar geel naar rood onder dezelfde temperaturen. Het geeft inmiddels een averechts effect en dat is jammer. Eerlijke berichtgeving scoort beter dan de huidige desinfo die we dagelijks voor de voeten gegooid krijgen. In augustus was ik in Italië waar het perfect zomerweer was, 28 graden en op mijn mobiel een waarschuwing in donkerrood, “Mogelijke hinder door extreem hoge temperaturen”. De hele week heerlijk weer. Get the f*ck off. Bangmakerij en volksmenning noem ik dat.