Thailand heeft meeste verkeersdoden in Asean
Thailand telt in Asean de meeste dodelijke verkeersslachtoffers, aldus het ‘Gobal Status Report on Road Safety’ van de WHO dat vrijdag is gepubliceerd.
Het aantal verkeersdoden per 100.000 personen bedraagt 32,7. Dat is aanzienlijk meer dan Vietnam dat in de Asean op de tweede plaats staat met 26,4 verkeersdoden. Singapore is het meest veilig met 2,8 slachtoffers.
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Thailand is de afgelopen drie jaar zelfs iets gestegen. Wereldwijd stond Thailand toen op de tweede plaats. Inmiddels staat Thailand op de derde plaats. Alleen in Liberia (35,9) en de Democratische republiek Congo (33,7) is het verkeer nog dodelijker.
De WHO onderzocht de ongevallencijfers van 157 landen. Daaruit blijkt dat Europa het meest veilige werelddeel is met 9,3 verkeersdoden per 100.000 en Afrika het meest onveilige (26,6).
Motorbike’s verantwoordelijk voor hoge sterftecijfer
In Thailand gaat het vooral mis bij de motorrijders en hun passagiers, zij zijn verantwoordelijk voor 74 procent van alle verkeersdoden. Bij bestuurders en passagiers van auto’s en lichte voertuigen gaat het om 6 procent. Voetgangers en fietsers zijn met 8 procent vertegenwoordigd op de lijst met slachtoffers.
Volgens het WHO-rapport is de slechte/afwezige controle door de politie op rijden onder invloed, het dragen van een helm en het gebruik van veiligheidsgordels de voornaamste oorzaak van de vele verkeersdoden in Thailand. Bij de motorrijders draagt 51 procent een helm en van de duopassagiers slechts 20 procent. Van de autobestuurders gebruikt 58 procent zijn veiligheidsgordel. Van de passagiers naast de bestuurder gebruikt 20 procent de gordel.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Een strengere controle op de autouitrusting.
Donderdag stond bij onze rit naar de Luchthaven een oude pick-up zonder verlichting op de weg.
Onze chauffeur moest een enorm maneuvre doen om te ontwijken met in de andere richting een tegenligger.
Vele Thaise bestuurders van alle voertuigen en motoren snijden gewoon de bochten af of nemê een binnenbocht.
Het ergste is dat wanneer je hen er attent op maakt dat ze iets verkeerd of gevaarlijk doet ze nog boos worden ook. Maar iets bijleren, nooit.
Thailand kent al sinds jaar en dag hoge aantallen verkeersslachtoffers. Minimaal 2 x per jaar is het schrikbarend gesteld op de Thaise wegen: rondom Songkran en over een paar weken rond Oud/Nieuw. Standaard vallen er dan daags tot 65 doden gemiddeld, nog maar niet te spreken over de gewonden. Veelal geeft men scooterrijders en alcohol de schuld: ik hou het bij een immens gebrek aan verkeersmentaliteit, een absoluut gebrek aan verkeersinzicht, en een nog groter gebrek aan een wil tot gedragsverandering.
Maw: ondanks dat Thailand na Libië de hoogste cijfers haalt op dit gebied (WHO) enz.enz.enz.
Er zijn hier al een aantal mogelijke oorzaken genoemd voor dit hoge aantal verkeersdoden en ik denk dat we allemaal nog wel een aantal oorzaken kunnen noemen.
Naar mijn idee is de opmerking van Lung Theo ook een van die oorzaken; Omdat gezichtsverlies een van de ergste dingen is die een Thai kunnen overkomen spreekt men elkaar zelden aan op fouten en vergissingen.
Doet men dit toch dan kan dit zelfs ontaarden in ernstige problemen en soms zelfs moord.
Als mensen elkaar niet kunnen/ mogen corrigeren dan zal er dus weinig veranderen; dit geldt niet alleen in het verkeer.
Mijn inziens een van redenen waarom een land als Vietnam wel tegen de klippen op groeit en Thailand achterblijft op economisch gebied.
Een afschrikwekkend hoog en niet te bagatelliseren aantal slachtoffers. Zoals in het artikel al vermeld wordt voornamelijk gerelateerd aan ongevallen waarbij motorrijders betrokken zijn. Zelf heb ik in de loop der jaren per auto duizenden kilometers in noord, oost, centraal en zuidelijk Thailand afgelegd. Gelukkig, op een enkele parkeerschade na, niet betrokken geweest bij een aanrijding. Eerlijk gezegd ervaar ik het rijden buiten de steden in Thailand relaxter dan in Nederland. De wegen zijn minder goed en je moet altijd rekening houden met onverwachte gebeurtenissen maar desondanks rij ik bijvoorbeeld met plezier de route van Bangkok naar Phuket. Zelfs in Bangkok komen de meeste overige weggebruikers minder gestresst over dan in grote steden in Nederland, althans mijn ervaring, en heb ik daar nog nooit meegemaakt dat er een middelvinger naar mij werd opgestoken of naar het voorhoofd werd gewezen. De cijfers zullen best wel kloppen maar toch heb ik zo mijn twijfels. In het buurland Cambodja bijvoorbeeld ervaar ik het verkeer in de hoofdstad Phnom Penh als volkomen chaotisch en de weg naar Siem Raep, die ik diverse malen per taxi en bus heb afgelegd, als levensgevaarlijk. Kan mij ook niet voorstellen dat het verkeer in een aantal Afrikaanse landen minder gevaar zou opleveren dan in Thailand maar waarschijnlijk is in die landen de intensiviteit van verkeersdeelnemers aanzienlijk minder. De verlichting van voertuigen in Thailand
Sorry, drukte per abuis op versturen. Wilde nog opmerken dat Jan Bisschop in zijn reactie wel gelijk heeft dat aan de verlichting van de voertuigen, en dan met name de vrachtwagens, nog veel verbeterd kan worden.
Deze week kreeg mijn vrouw een bericht dat een kennis van haar door de eigen vader is dood gereden. Zij zorgde goed voor de ouders, knapte hun huis op en kocht een grote edelstalen poort. En een dure pick-up voor papa. Die is 67 jaar en heeft geen rijbewijs.
Zij ging de poort openen, papa zette zich in de auto, zette hem in R en gaf gas. De auto schoot als een kogel naar achteren, knalde tegen die zware poort, waarachter de dochter van 44 stond en reed met de poort tussen haar en de auto, de vrouw te pletter tegen de muur van het huis aan de overkant.
Zij was later na drie dagen in het ziekenhuis gestorven (dat was gisteren).
Ongelofelijk. De dochter had die auto voor haar vader gekocht en de man kon niet eens rijden!
Mijn vrouw kocht jaren geleden een auto, samen met haar ex. Op een dag zette ze zich in die auto en leerde zelf auto rijden. Dat ze het briefje haalde, was puur geluk of omkoperij.
Haar zoon hetzelfde…kocht eerst een auto en ging toen op rijles…twee, drie uurtjes in totaal en heeft nu het rijbewijs.
Behoeft het nog verdere uitleg, waarom er zo slecht gereden wordt? Wanneer ik dit mijn vrouw probeer uit te leggen, zie ik dat dit niet aankomt. Men heeft er hier absoluut geen idee van, dat men onmogelijk goed kan rijden, zonder training. Als je gas kunt geven en stoppen, is dat toch voldoende?
Dat die vrouw dood is, komt omdat ze te dure dingen aanschafte, waarmee ze kon pronken. Niet omdat de vader geen verstand van auto rijden had.
Laatst in Pattaya stak ik de Beachroad over. Een busje stopte voor mij om mij over te laten steken, ik weet het een zeldzaamheid, maar ondanks dat moet je toch blijven opletten.
Want er kan zomaar een brommertje langs dat busje zoeven, die niet stopt.
Over die cijfertjes wil ik het even hebben. Ik vraag me namelijk af of al die landen in Azië en Afrika even betrouwbare statistieken bijhouden van het aantal verkeersongevallen. Tijdens mijn werkzame leven heb ik in zo’n 20 landen gewerkt en gewoond en de absolute top van onveilig verkeer vond ik in het Midden-Oosten en Azerbeidzjan. In deze olie rijkdom landen worden de rijbewijzen gekocht, is de politie super corrupt en heeft men het geld om in auto’s te racen met 400 pk motoren. Ik heb de vreselijkste ongelukken zien gebeuren. Het zou best kunnen dat dit soort landen gemanipuleerde gegevens indienen.
dat kan zeker kloppen maar zoals wel eens beweerd wordt van de hele wereld daar heb ik zo mijn bedenkingen bij als met aan Afrika, India en zijn buurlanden denkt en ook aan China.
Waarschijnlijk hebben veel van die landen geen statistieken daarover en staat Thailand misschien bovenaan. LET WEL ik ben wel akkoord met de teneur van deze mail en het kan natuurlijk altijd veel beter en de Thaise jongeren vooral op hun brommers die rijden veel te snel en gevaarlijk maar in een auto ben je toch veel beter beschermd dan op zo’n brommer vandaar ook meer dodelijke slachtoffers…
al weer een maandje op de weg in Thailand en wat je dan tegen komt:
vrachtwagens zonder of erbarmelijk licht
personen wagens zonder licht
op gebroken weg, hier en daar een bordje, erbarmelijk aan gegeven of verlicht
de weg versmald en je op de tegenliggers weg zit en de tegenliggers in principe op de bermstrook (motor strook) moeten rijden. Dit niet in de gaten hebben, waardoor 2 of meer priemende lichten ineens jouw tegoed komen rijden. maw slapende chauffeurs.
Dit merk je ook in de bochten, waarbij de Thai de rechte lijn kiest ipv de bocht te volgen op eigen rijstrook. Zit er bijna een suv in je flank.
Veranderen van rijstrook zonder richting aangeven
De grote hoeveelheden slapende motorrijders, welke zich door het verkeer begeven. Alsof ze de enigen zijn op de weg. Links en rechts zwalkend. Passerend links en rechts, nog net niet onder of boven langs.
De verkeerde kant van de weg berijden. Vergeten te remmen en dan achterop knallen.
Bijna dagelijks dat je het mee maakt, maar verder valt het wel mee hoor.
Het is een kwestie van ff opletten