De Chinese autofabrikant Great Wall Motor heeft een deal gesloten met de Thaise overheid om de detailhandelsprijs van haar elektrische voertuigen te verlagen, om zo de binnenlandse verkoop te stimuleren.
Volgens Michael Chong, General Manager van Great Wall Motor Thailand, kunnen klanten door de deal, die een overheidssubsidie en een verlaging van de belasting over de BTW omvat, tot 160.000 baht (US $ 4.779) per auto besparen.
Een soortgelijke overeenkomst werd maandag (21 maart) ook getekend met Great Wall’s concurrent, SAIC-CP Motor, de Thaise dochteronderneming van SAIC Motor Corp.
De ondertekening is het gevolg van het streven van de Thaise regering, om het gebruik van elektrische voertuigen te promoten en zijn status als grote regionale automaker te behouden. Tegen 2030 is de overheid voornemens 725.000 elektrische voertuigen per jaar te produceren of 30% van de totale autoproductie.
Chong voegde eraan toe dat andere factoren zoals stijgende energieprijzen ook bijdragen aan de groei van de vraag naar EV.
Great Wall Motor heeft de Thailand fabriek van General Motors overgenomen in 2020, de vierde grootste auto-assemblage en exporthub van Azië. Het bedrijf is van plan om in 2022, 20.000 voertuigen in Thailand te verkopen, via haar twee merken, de BEV Ora Good Cat en Haval SUV’s. In 2024 is het van plan om EV’s ter plaatse te produceren.
Analisten zeggen dat de transitie naar elektrisch rijden nog veel tijd zal kosten, aangezien Thailand vorig jaar minder dan 4.000 volledig elektrische voertuigen registreerde en er nog steeds in conventionele motoren worden geïnvesteerd. Onder hen is Ford Motor Co, die onlangs $900 miljoen investeerde in Thailand om bestaande fabrieken, die de Ranger pickup truck en Everest SUV produceren, te upgraden .
Andrea Cavallaro, Directeur Ford Operations, International Market Group, zei dat voertuigen met verbrandingsmotor nog enige tijd zullen blijven bestaan, met verwijzing naar het feit dat EV-technologie en -infrastructuur nog verder moeten worden ingevoerd in Zuidoost-Azië, maar ook in andere grote economieën wereldwijd.
Bron: NBT World
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Héél goed nieuws,ik was al aan het kijken voor een elektrische auto maar de keuze is nu vrij beperkt.
Nu heel snel doorpakken en zorgen dat die zwarte walm voertuigen naar de sloop kunnen zodat mijn kleinkinderen ook nog van het mooie van deze wereld kunnen genieten.
GeertP, niet iedere autobezitter rijdt rond in een zwarte walm auto.
Velen zorgen goed voor hun auto.
U zou zich ook eens kunnen afvragen hoe milieuvervuilend de electrische auto.
De allernieuwste diesels zijn schoner dan de electrische auto.
De batterijen zijn een zeer groot probleem voor het milieu.
Er zijn alternatieven, maar dat levert de schatkist niet voldoende op.
Beste Tak, kjlopt helemaal. De ontginning van grondstoffen voor batterijsystemen is verre van duurzaam. https://www.eoswetenschap.eu/natuur-milieu/groene-elektriciteit-kampt-met-grondstoffencrisis Dat is nog maar de opslag van elektriciteit. Neem je daar de productie ervan mee bv door gas- of kolengestookte centrales, dan krab eerst maar eens achter je oren voor gezegd kan worden elektrisch rijden groen is. Het voordeel is echter wel dat het buiten op straat minder vervuild is van fijnstof, dampen en stank. De ontwikkeling van rijden op waterstof lijkt gunstiger.
In dit verband is het volgende artikel misschien ook interessant: https://web.facebook.com/ThaiEnquirer/posts/490737072413831
Vooral de daarin bijgevoegde afbeelding spreekt wat mij betreft boekdelen.
Dat is een mooie stap voor een beter milieu.
Ik voorzie wel een minpuntje, de batterij gaat maar een beperkte periode mee.
Er zullen handige bedrijfjes komen die de batterijen weer gaan updaten.
Gebruikte stoffen uit die batterijen zal dan weer heel gemakkelijk in het riool of de stortbelt belanden.
M.vr.gr.
Jos
Succes met aankoop, hou er wel rekening mee dat nieuwe batterij tussen 15.000 – 18.000Eur kost en dit waarschijnlijk na +/- 7/8jaar levensduur….met gevolg dat zo’n auto op tweedehandsmarkt amper iets waard gaat zijn….
Die worden vanzelf wel goedkoper als de productie in de toekomst stijgt. Vergelijk het maar met de eerste dvd-speler, of eerste flatscreen. Toen der tijd ook bijna niet te betalen voor de gewon Thai.
Nee de prijzen van lithium zijn recent 250% gestegen, die van nikkel ook flink gestegen en dan nog wat componenten voor de accu idem. Er treedt schaarste op wat de prijzen opdringt. Las een paar dagen terug dat de batterijen al 1500 Euro daardoor duurder zijn geworden. Vergelijk het met de huis-tuin- keuken batterij welke ook niet meer kleiner wordt of langer mee gaat maar wel duurder, valt niets meer aan te verbeteren en dus einde ontwikkeling. Wat de grondstoffen voor de accu betreft speelt er ook politiek mee, denk aan China, Australie en het Westen (welke de electrische auto’s afnemen).
Vooralsnog is de modelkeuze beperkt. Vanaf 1 miljoen bath. Moeten de meeste Thai zich nog diep in de schulden steken. Beter zou het zijn de keuze en prijsklassen te vergroten. De Leap T03 bijvoorbeeld, een leuke stadsauto, vanaf ca 8000 euro. 8 jaar garantie of 150000 km. Opladen met je zonnepanelen en dan wordt het pas echt leuk.
Een grote voorwaarde voor elektrisch rijden is de aanwezigheid van laadstations. Vooralsnog zie ik nog steeds benzine stations gebouwd worden, maar geen laadstations. Op het traject Bangkok – Korat kom je minimaal 30 benzine stations tegen, maar electrisch laden is niet mogelijk.
Net als met zon energie, wind energie en ook atoom energie, auto’s die op stroom rijden veroorzaken andere milieuproblemen die niet meteen zichtbaar zijn. Benzineauto’s met hun uitlaatgassen brengen het probleem dichterbij de mensen, maar het neemt niet weg dat de belasting die de elektrische auto’s veroorzaken (het delven van het materiaal voor de accu’s o.a.) niet te misachten is. Ook de afval daarvan. Hoe is het in Thailand? Dit land is nou niet bepaald bekend om zijn milieubeleid. Er wordt wel wat aan gedaan, maar er wordt niet veel aan de oorzaak gedaan. Het is altijd achteraf en sporadisch opruimen (of verschuiven). Althans dat is mijn indruk.
Op zich zou ik ook liever een elektrische willen rijden en thuis met zon energie opladen. Echter zolang de afval van deze auto’s meer rotzooi meebrengt (voor zover ik gelezen heb) dan die van benzineauto’s, wil ik er geen.
Dat ze er eerst maar eens voor zorgen dat hun elektriciteitsnet op orde gebracht wordt. Om de haverklap zitten we hier zonder stroom of zorgen spanningsschommelingen er zelfs voor dat mijn PC uitschakelt (heb daarvoor nu een UPS aangeschaft die in veel gevallen dit probleem opvangt).
Ik denk niet dat de Thai wakker ligt over de vervuiling die hun, in veel gevallen verouderde of slecht onderhouden wagen, teweegbrengt. De investering in een elektrische wagen zal voor de grote massa veel te duur zijn. En de eerste vereiste voor succes is een goede infrastructuur om je wagen te kunnen laden en dit is hier totaal afwezig. Er zal nog heel wat moeten veranderen vooraleer men de Thai zal kunnen overtuigen om elektrisch te rijden.
Ook is het wel van belang waar je woont, ik woon in omkoi en ga graag de bergen in probeer daar eens met een elektra auto te komen of er weer uit te komen. Nergens kan je daar opladen en mocht het dan wel mogelijk zijn dan is de kans dat het lichtnet dit niet aan kan. Dus ik laat deze auto,s nog wel in de showroom staan. En diesel gewoon verder zoals ik dit al 45 jaar doe.
‘aangezien Thailand vorig jaar minder dan 4.000 volledig elektrische voertuigen registreerde’
Whahaha, 4000 elektrische voertuigen (2021) op een bevolking van 69,8 miljoen. Dat is statistisch gezien insignificant 😛
De infrastructuur (laadpalen) in Thailand voor elektrisch rijden is er simpelweg niet.
Dan kan men beter een ‘deal’ sluiten voor hybride auto’s. Die zijn veel interessanter voor Thailand.
Ja de Thai zouden een stap vooruit kunnen maken als ze de fase van electrische auto’s aan zich voorbij laten gaan en inzetten op waterstofautos. Het klimaat is ideaal want heet waardoor men milieneutraal waterstof kan produceren met behulp van zonnepanelen; men heeft al een bestaande autoindustrie en de overheid zou mee kunnen investeren in ontwikkeling van deze auto’s waarvan ik verwacht dat er over 10 tot 20 jaar genoeg kennis is waardoor dit soort auto’s gemeengoed gaat worden. Waterstof is trouwens de olie van de toekomst, landen met veel zon, denk aan de huidige olieproducerende landen in het Middenoosten en Australië, zullen hier goed mee kunnen verdienen want je hebt vooral veel zonneschijn en zonnepanelen nodig voor milieuvriendelijke energieopwekking.
Hier een stuk uit wiki waar het gaat over 10 jaar geleden en men is nu al verder:
Met de stand van de techniek van 2011 passen met koolstofvezel versterkte waterstoftanks alleen in grotere auto’s (SUV’s). De Koreaanse ix35 FCEV is een SUV met een tank waar 5,6 kg waterstof in gaat met een druk van 70 MPa. De auto kan daarmee 600 km ver komen.