Thailand en Japan willen spoedig van start met de eerste fase van de hogesnelheidstrein project dat Bangkok en de provincie Chiang Mai met elkaar verbindt.
Vertegenwoordigers van het Department of Rail Transport (DRT), het Office of Transport and Traffic Policy and Planning, het Public Health Management Office, het Office of the National Economic and Social Development Council en de State Railway of Thailand namen deel aan een recente technische bijeenkomst om een haalbaarheidsstudie te bespreken met betrekking tot de economie en financiën van het project.
Ook Japanse instanties, zoals het Ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme, de Japan International Cooperation Agency (JICA) en de Japanse ambassade, waren aanwezig.
De spoorlijn is 688 kilometer lang en telt 12 stations, verdeeld over twee fasen. De eerste fase beslaat meer dan 380 km van Bangkok naar Phitsanulok, terwijl de tweede fase nog eens 288 km aflegt van Phitsanulok naar Chiang Mai.
DRT-directeur-generaal Pichet Kunadhamraks zei dat de vergadering een vervolg was op de eerste bijeenkomst, die op 14 december 2022 werd gehouden, waarin de haalbaarheid van het project verder werd besproken. Pichet verklaarde dat het hogesnelheidstreinproject een belangrijk initiatief is dat economische voordelen voor Thailand kan opleveren, bilaterale betrekkingen kan versterken en de weg kan vrijmaken voor meer succesvolle projecten in de toekomst.
JICA voert sinds 2017 een haalbaarheidsstudie uit naar het project om manieren te vinden om de effectiviteit te verbeteren, het budget te verminderen en te zorgen dat de bouw op tijd wordt voltooid.
Bron: NBT World
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Hierbij een link naar de organisatie; https://www.teamgroup.co.th/en/portfolio/high-speed-train-project-bangkok-chiang-mai/
Als de Thaise HSL bij elk van de 12 stations stopt op die 688 km stap ik niet in maar vlieg gewoon vanaf BKK door naar CNX. Een maximum van 3 stops onderweg is te doen, maar 12 plaatsen aandoen levert geen tijdwinst op.
Laat dat net het voordeel zijn van de trein hé Grumpy … niet iedereen wil van Bangkok naar Chiang Mai maar heeft als bestemming een plaats ergens tussenin.
Trouwens, al die korte afstandsvluchten zouden ze beter afschaffen, maar dat is een andere discussie …
Ben afgelopen jaren meerdere keren te Seoul en Tokyo met HSL-treinen naar bestemmingen vervoerd. Zoals de Thalys op de route Amsterdam-Lyon. Neem anders een intercity.
Ik lees op hun website dat de treinreis 3.16 uur zal duren.
Als je het vliegtuig neemt ben je beste een dik uur op voorhand op de luchthaven. De vlucht naar CNX duurt ook een uur. In totaal ben je al minstens 2 uur kwijt. Reken nog je verplaatsing naar de luchthaven, het wachten voor de bagage … Al bij al zal je dus niet veel tijd verliezen met de trein.
Als ze financieel nog wat kunnen concurreren ben ik best geïnteresseerd in 3 uurtjes op de trein.
12 haltes op een afstand van 688 km. Dus 11 trajecten met een gemiddelde afstand van 62 km per traject.
10 tussenstops van minstens 2 minuten, dus 688km in 2u56m. Dus een gemiddelde snelheid van 234,5km/u bij een topsnelheid van 300km/u.
Is dit reëel?
De Thalys met een topsnelheid van 300km/u doet minstens 3u20m over het 431km lange traject met 4 tussenstops tussen Amsterdam en Parijs (gem. 129,3km/u) en minstens 1u22m over het 264km lange non-stop traject tussen Brussel en Parijs (gem. 193km/u).
https://www.thalys.com/sites/thalys.com/files/2023-01/Timetable_2023_Periode_A2_NL.pdf
https://www.thetrainline.com/nl/treintijden/amsterdam-centraal-naar-parijs
https://www.thetrainline.com/nl/treintijden/parijs-naar-brussel