Thailand baggert verkeerd
‘Het is een algemeen misverstand onder de bevolking dat kanalen zelden worden uitgebaggerd.
Feit is dat de Royal Irrigation Department 7 miljard baht per jaar en het ministerie van Natural Resources and Environment nog eens 2,5 miljard baht besteden aan het schoonmaken van kanalen. Het enige probleem is dat ze het verkeerd doen.’
Dit zegt Harnnarong Yaowalers, een bekend milieuactivist, in een interview in Bangkok Post. Hij legt uit dat kanalen zelden over de gehele lengte worden gebaggerd. En dat baggeren gebeurt vanaf de kant met graafmachines. Die deponeren de gebaggerde aarde op de oever als gevolg waarvan de grond na een tijd weer in het water terechtkomt, waardoor het probleem wordt verergerd. De regels schrijven dat voor, omdat het baggerwerk gemeten wordt aan de hand van de oppervlakte en hoeveelheid aarde die op de kant ligt. Harnnarong legt ook uit hoe er dan wel gebaggerd zou moeten worden, maar daar weten wij als Nederlanders alles van.
Harnnarong verzet zich tegen megaprojecten, die volgens hem het probleem niet oplossen. Hij pleit voor het conserveren van bossen, herbebossing, het verwijderen van hindernissen in kanalen, een goed waarschuwingssysteem dat in plaats van een week- een maandvoorspelling kan doen en het beperken van het aantal rijstoogsten. Dat laatste zorgt er niet alleen voor dat de grond tijd krijgt om te herstellen, maar daardoor hoeven ook geen nieuwe dammen te worden gebouwd. Tevens wordt voorkomen dat de te veel water in de stuwmeren wordt opgeslagen, hetgeen een van de factoren vormde van de huidige misère toen ze overvol raakten als gevolg van de zware regens.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond26 november 2024Onthullend rapport over misstanden in Thaise immigratiedetentiecentra
- Nieuws uit Thailand26 november 2024Thaise regering wil schonere lucht en betere leefomstandigheden door regen te maken
- Adult26 november 2024Nachtleven in Bangkok (video)
- Chiang Mai26 november 2024Chiang Mai, het andere gezicht van Thailand
Wat die graafmachine op de foto doet is waterplanten verwijderen. Deze planten vermenigvuldigen zich zeer snel en verstoppen de boel. Ze komen uit Z-Amerika hoorde ik laatst en zijn echt een ramp.
Op de kant neergooien en dan kan een vrachtwagen met kraantje ze oppikken vanaf de stoep. Dat die vrachtwagen daarbij de hele stoep aan gort rijdt hoort erbij.
Heb ook al gezien dat de thai van waterbuizen (die blauwe) een soort drijvende vijvers maakten en in de kanalen lieten drijven. De planten zouden dan binnen die buizen moeten blijven, jaja…..dat werkte dus een week en toen niet meer. Om dat drijvende vierkant van buizen in het midden van het kanaal te houden waren visdraadjes naar de kant gespannen…binnen een week waren de draadjes gebroken.
Je blijft lachen…..
Woon al een aantal jaren in Thailand, waarvan 1 jaar in Bangkok. (nu in Isaan) en heb veel van Bangkok gezien, maar nog nooit een dragline of zoiets die modder uit de klongs schepte. Was ik misschien op de verkeerde plaats op het verkeerde moment? De bijna 10 miljard baht zijn volgens mij voldoende om continue bezig te zien, hetgeen ook nodig is. Zie de huidige situatie.
Ik kom al jaren+meer in BKK (morgen er weer hen) en heb ze wel degelijk gezien. En nog andere types ook. Daarnaast ook nog (vaak gevangenen tegen einde prisontijd) die met de hand alle rotzooi wegscheppen. Dit soort zeuren over details is typisch Thaise intellectuelen-weten er zelfs ook weinig van en papagaaien wat ze ooit ergens gehoord/lezen hebben. Om de schuld van de waterramp enkel op dit soort zaken af te schuiven is onzin.
Bovendien zijn er allerlei soorten kanalen en wie erover gaat. Veel grotere grachten/kanalen in BKK hebben allerlei illegale slumbewoning erboven-en de hel breekt los van allerlei goedbedoelende ”owatzielig” types als dat bedreigd met afbreken wordt.
Beste Dick,
Ik vind het onbegrijpelijk dat er zoveel geld wordt uitgegeven aan watermanagement; bijna 10 miljard baht (= ongeveer 240 mln euro); met dit resultaat. Er moet hier iets ongelooflijk mis gaan; waarschijnlijk die vermaaldijde strijkstok weer.
dat ze ontbossing tegen willen gaan begrijp ik volkomen. Door de ontbossing in het noorden dendert het water nu direct door naar beneden. Het verhaal van de rijstvelden ontgaat mij echter volkomen. Wij hebben hier in de regio Khon Kaen zelf rijstvelden zonder enige vorm van irrigatie. Wij zijn geheel afhankelijk van de regenval. Ik zou zelf juist denken dat indien er meer aan irrigatie wordt gedaan de wateroverlast juist minder zou worden. Door het wegpompen van water naar rijstvelden ontlast je juist de rivieren, naar mijn mening.
Wat mij wel altijd opvalt is dat er niet wordt gewerkt aan structurele oplossingen. Ook hier in de regio wordt er van alles gebouwd en gegraven, maar de resultaten zijn altijd erg twijfelachtig. Voorbeeld: bij ons loot de “Chi” rivier achter het dorp langs. Deze treedt bijna ieder jaar buiten zijn oevers. Vorig jaar heeft men toen wat diepe gaten gegraven naast de rivier om overstromingen te voorkomen. Uiteindelijk waren het leuke zwembaden voor de kinderen, maar van een reele oplossing was geen sprake. Zijn wel een hoop mensen en graafmachines bezig geweest; wellicht was dat wat belangrijker.
Beste Bacchus.
Het merendeel van de rijstvelden in Thailand wordt niet geirrigeerd en is dus afhanklijk van de regen. Ik zal de percentages opzoeken.
Het verhaal over het verkeerd baggeren lijkt me juist. Blijkbaar heeft Thailand geen kleine baggerschuiten met een jacobsladder. Zo kun je veel effectiever baggeren.
De geinterviewde pleit voor minder rijstoogsten. Ik heb zijn visie wel erg beknopt weer-gegeven. Zie het artikel voor zijn redenering.
Gecorrigeerde reactie:
Thailand heeft 169 miljoen rai boerenland, waarvan 109 miljoen afhankelijk is van de seizoenregens. Slechts 29 miljoen rai wordt geïrrigeerd; 34 miljoen rai zou geïrrigeerd kunnen worden met een budget van 1,731 biljoen baht en extra waterreserves van 26,600 biljoen kubieke meter.
(Bron: Thai Rath, cijfers van het Irrigation Department. Iemand kan niet rekenen: 109+29+34=172.)
Indukwekkende cijfers, Dick, dit had ik niet verwacht. Ik had ooit ergens gelezen (waar weet ik niet meer) dat ongeveer de helft niet geirrigeerd was. Wat duidelijk is, is dat ze hier de boel al jaren hebben laten versloffen en dat het nu heel veel geld gaat kosten om een goed watermanagementsysteem en bijbehorende infrastructuur op te bouwen. Dat zal ook niet in een paar jaartjes gerealiseerd zijn.
Ik denk echter dat ze na de laatste zondvloed wel in actie zullen moeten komen, omdat ook de economie ernstig te lijden zal hebben en houden als er niets gebeurd. Veel internationale bedrijven zullen een oplossing verwachten of anders de deuren sluiten, neem ik aan, en ook het toerisme, toch een van de drijfveren van de economie, zal een flinke knauw krijgen. En wat te denken van alle schade aan gebouwen, infrastructuur, maar ook rijstvelden die vergoed moet worden? Verzekeringsmaatschappijen zullen ongetwijffeld hun premies of voorwaarden gaan aanpassen en de overheid kan ook niet ieder jaar de buidel opentrekken om dit ieder jaar te vergoeden.
Ook nationel bedrijven zullen druk gaan uitoefenen (naar ik hoop). Singha heeft hier vlakbij onlangs een mooi resort gebouwd met uitbreidingsplannen. In het tweejarig bestaan heeft het even zoveel keer onder water gestaan. Er is voor vele miljoenen aan de oeverbeschoeiing vertimmerd, maar bleek als te verwachten geen oplossing. Weer eens een staaltje van doen, voor nadenken.
Ik ben alleen een beetje bang dat er geen gestuctureerde oplossing wordt gezocht c.q. zal worden gevonden. Ik lees wel over plannen in die richting, maar ook dit zal een lange weg te gaan hebben. De (ambtelijke) structuur is te versnipperd, waardoor samenwerking wel eens erg moeilijk zou kunnen worden. Teveel kapiteins op een schip……………….
als er elk jaar 10 miljard baht wordt vrijgemaakt dan zou ik zeggen: koop daarvan eerst een paar baggerschuiten. vervolgens het jaar erop nog een paar en dan aan het werk. volgens mij worden nu vollstrekt systeemloos hier en daar wat sloten leeggehaald (voornamelijk van planten), maar er is niemand die enig overzicht heeft , laat staan een planmatige aanpak introduceert.
en bovendien gaat men vaak leeghalen op het moment, dat de boel dreigt onder te lopen. veel te laat dus!
ik denk ook dat er van de 10 miljard baht een groot deel “blijft hangen”.
natuurlijk heb je gelijk Teun, maar ik wil herhalen wat eerder in een van deze blogs is gemeld; waarom zou een Thai luisteren naar een buitenlander die de taal amper machtig is? Zouden wij Nederlanders luisteren naar een Turk of Marokaan die met een oplossing kwam voor een Nederlands probleem?
Jawel, met die baggerschuiten zou je beide rivieren die links en rechts van Bangkok lopen kunnen kanaliseren, waardoor de doorstroming enorm zou verbeteren. Maak van Don Mueang een waterbassin en laat gebieden gekontroleerd onder water lopen. Kost waarschijnlijk minder dan die Zeppelin die het leger een paar jaar geleden heeft aangeschaft, maar nog nooit het luchtruim heeft gekozen, vanwege lekkages.
Maar nu ben ik zelf bezig met oplossingen zoeken en dat is echt zinloos, maar kon het toch even niet laten.
Gerrie, op zichzelf begrijp ik wel dat Thais mogelijk niet echt luisteren naar buitenlanders. Maar dan wil ik ze toch even wijzen op het geval New Orleans. Nadat daar orkaan Katrina was langs geweest en de hele stad vervolgens was ondergelopen, hebben de Amerikanen (toch een natie, die van zichzelf vindt dat ze te pas en te onpas wereldwijd als “politieagent” moeten optreden, omdat ze het allemaal beter denken te weten en te kunnen) ingezien, dat ze dit probleem niet zelf konden oplossen. En dus de Hollanders met hun specifieke kennis hebben ingehuurd om voor de toekomst dit soort problemen rond New Orleans op te lossen.
Overigens, wat heeft dat verhaal over de Zeppelin te maken met dit onderwerp? Ik ken het verhaal niet. En waarom is het zinloos, dat jij naar oplossingen zoekt?
Beste Teun, weer heb je gelijk, maar dat heb ik al eens gemeld. Ook naar mijn- en jouw oplossingen zullen ze niet luisteren, hoe goed bedoeld ook, want gezichtsverlies is een groot probleem in Thailand. Denken dat ze het zelf kunnen oplossen en hulp van anderen niet nodig hebben. Daarom is net na de overstromingen, het amerikaanse vliegdekschip weer vertrokken, nadat hulp was aangeboden met o.a. helicopters en hulpgoederen.
Over die Zeppelin; wat ik hiermee wil zeggen is dat er in Thailand voldoende geld aanwezig is om de problemen op te lossen, tenminste als ze de beschikbare gelden goed besteden.
Het leger heeft om het zuiden te kunnen kontroleren een zeppelin aangeschaft voor heel veel geld (en dan bedoel ik echt heel veel) Deze zeppelin heeft het luchtruim niet kunnen kiezen vanwege lekkages. Geld weggegooid dus, al zal er iemand wel iets van in zijn zakken hebben gestoken. Misschien dat de redaktie nog iets beschikbaar heeft over deze zeppelin.
Ik zal mijn berichten over de zeppelin opzoeken. Het lekkende luchtschip is teruggestuurd naar de VS en ofwel gerepareerd ofwel vervangen door een ander. Inmiddels is het weer terug in Thailand. Of het functioneert, weet ik niet. Ik meen te hebben gelezen dat het ding niet hoog genoeg vliegt, zodat het vanaf de grond beschoten kan worden.
Ik had je beloofd mijn berichten over de zeppelin op te zoeken. Hierbij het laatste bericht dat het allemaal wel samenvat:
Luchtschip maakt harde noodlanding
12 augustus – Er rust geen zegen op het luchtschip Aeros 40D Sky Dragon. Het luchtschip kampte sinds de levering met lekkages en kon daardoor destijds nooit het luchtruim kiezen. Na reparatie in de VS is het weer terug, maar gisteren moest het in Pattani een noodlanding maken omdat er problemen waren met de propellers. Bij de landing liep de zeppeling lichte schade op. Het leger zal de reparatie uit eigen zak moeten betalen want de verzekering liep op 23 juli af. De zeppelin, waarvan de aankoop al omstreden was, wordt ingezet bij het bestrijden van de onrust in het zuiden van Thailand, in combinatie met drie helicopters uitgerust met camera’s.
Ik heb nog iets gevonden over de zeppelin. Het bericht dateert van 18 maart.
Het luchtschip Aeros 40D dat ingezet zou moeten worden in het Zuiden, bleek lekkages te vertonen, maar na reparatie door de fabrikant is het nauwelijks bruikbaar vanwege het regenseizoen dat er acht maanden duurt. Bovendien haalt het niet de geëiste 2.285 meter, maar slechts 914 meter, waarmee het binnen vuurbereik zou zijn. De fabrikant zegt echter dat de 2.285 meter gehaald kan worden als er geen militaire uitrusting aan boord is.
Bedankt voor de info. Wist hier al een en ander van, maar deze details over het kontrakt wat de hoogte betreft niet. Zelf zou ik de duur van het contract aanvechten, als de zeooelin voor een lange tijd naar de US is verzonden ter reparatie en dus de duur verlengd had moeten worden.
In elk geval duidelijk dat er weer eens een foute aankoop is gedaan. Maar ja, was de eerste niet en zal de laatste wel niet zijn ook. Mijn punt was, dat er voldoende geld in Thailand is om overstromingen te voorkomen of zeker te beperken als het geld op de juiste manier besteed wordt.
Wat zou Nederland veel kunnen bijdragen aan het probleem. Jaren geleden zijn er al goede adviezen gegeven.Nooit opgevolgd. Ook de vader des vaderlands had en heeft goede ideeen over hoe het probleem opgelost zou kunnen worden.
Gelukkig maakt onze nieuwe ambassadeur de heer Joan Boer zich ook weer sterk op dit gebied.
Met zoveel directe en indirecte schade aan de multinationals zou je toch denken dat de regering nu gaat kiezen voor een definitieve oplossing door nieuwe waterwegen te graven, waardoor overtollig water schadeloos afgevoerd kan worden en wellicht tegelijkertijd nog wat elektriciteit kan opwekken.
Laten we het hopen!!!!