De vakbond van Thai Airways International (THAI) is niet blij met het voornemen van de airline om 38 nieuwe toestellen te kopen of te leasen. De vliegmaatschappij gaat nu al gebukt onder zware schulden. De kosten van de aanschaf van nieuwe vliegtuigen of de huur daarvan, wordt geschat op 130 miljard baht. De huidige schuldenlast bedraagt 100 miljard baht.
Directeur Sumeth van THAI maakte eerder bekend dat in de eerste fase van vijf jaar 31 vliegtuigen worden ingezet ter vervanging van oude toestellen, daarna worden de overige toestellen aan de vloot toegevoegd.
Vakbondsvoorzitter Damrong zegt dat de details van de plannen niet bekend zijn gemaakt aan de werknemers op de werkvloer. Het personeel wil graag weten hoe de investering de balans van THAI verbetert, op welke routes de vliegtuigen worden ingezet en welke criteria worden gehanteerd om te bepalen of deze investering zin heeft.
Damrong zegt dat THAI een les had moeten leren uit de eerdere aanschaf van een bepaald type vliegtuig. Een aantal keren bleek het een miskoop, de toestellen werden vaak aan de grond gehouden en zijn uiteindelijk met veel verlies verkocht.
De vakbondsvoorzitter laat weten dat er nog steeds veel zaken niet goed gaan bij THAI. De maatschappij komt personeel tekort, zoals cabinepersoneel en grondstaf en hij vraagt zich af hoe de vliegmaatschappij de omzet laten groeien als er niet eens genoeg personeel is?
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Ik stel me toch wel wat vragen met dit bericht
Temeer dat Thai airways meld dat het uit de rode cijfers is , en verlieslatende lijnen geschrapt werden
Tevens is het vervangen van vliegtuigen door afgelopen lease contracten geen extra schuld of belasting
In de Bangkok post vind ik alvast niets terug van dit bericht
Beste Marc, dat het artikel vragen bij je oproept begrijp ik. Maar, er zijn verschillende artikelen, ook in de Bangkok Post verschenen die je absoluut meer duidelijkheid geven. Bovendien heeft Thai zelf cijfers gepubliceerd. Google maar eens met bijvoorbeeld de zoekterm THAI Announces Results of
THAI Announces Operating Results.
Hopelijk geeft het je dan een duidelijker totaalbeeld van de feitelijke situatie.
Een absoluut begrijpelijke actie/reactie van de vakbondsvoorzitter Khun Damrong. De huidige schuldenlast bedraagt maar liefst zo’n 100 miljard baht!
Maar de president Sumeth Damrongchaitham van Thai Airways International meldt, dat de nationale luchtvaartmaatschappij deze maand een overeenkomst met een Amerikaans logistiek bedrijf wil sluiten voor de verkoop van acht gebruikte A340-vliegtuigen met een waarde tussen de 4-4,5 miljard baht.
Het voorstel voor de aankoop/lease van de 38 nieuwe toestellen is bij het Ministerie van Transport ingediend in afwachting van overweging als een “beleidsaangelegenheid”, alvorens toestemming te vragen aan het nieuw geïnstalleerde kabinet.
Wat kan Thai Aiways International tegemoet zien? Een positieve of negatieve beslissing!?