Om de grootste busexploitant van Bangkok te worden, heeft Thai Smile Bus aangekondigd dat het plannen heeft om bijna zijn vloot van elektrische bussen te verdubbelen tot 3.100 en zijn dekkingsgebied dit jaar uit te breiden naar 122 routes. Momenteel heeft het particuliere bedrijf 1.250 elektrische bussen die rijden op 71 routes in de hoofdstad.
Deze uitbreiding is mogelijk gemaakt door de hervorming van busroutes door het Ministerie van Landvervoer, die het gebruik van elektrische voertuigen op 77 nieuwe routes in het grotere metropoolgebied van Bangkok heeft goedgekeurd. Thai Smile Bus heeft het recht gekregen om 71 van deze routes te exploiteren, terwijl twee andere exploitanten toestemming hebben gekregen voor de resterende routes.
Thai Smile Bus heeft ook elektrische bussen geleverd aan andere particuliere busbedrijven voor 45 van de 53 routes die voorheen werden bediend door dieselbussen. Het inhuren van meer chauffeurs en het aanschaffen van extra bussen zal Thai Smile Bus in staat stellen om het doel van het Ministerie van Landvervoer te bereiken om dit jaar het aantal openbare bussen met 1.850 te verhogen.
Deze stap, die naar verwachting de luchtvervuiling zal verminderen en een goedkopere transportoptie zal bieden voor forenzen, past bij de inspanningen van Thailand om schone energie te gebruiken voor openbaar vervoer, zoals verklaard door minister van Transport Saksayam Chidchob in januari.
De regering heeft aangegeven dat de steun die Thai Smile Bus biedt voor de adoptie van schone energie om de vervuiling te verminderen en transportalternatieven voor forenzen in Bangkok te bieden, zeer prijzenswaardig is.
Bron: NNT- National News Bureau of Thailand
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Als ze nou ook nog het licht zien en veel zonnepanelenvelden aanleggen snijdt het mes aan 2 kanten. Genoeg land van de overheid wat ze kunnen gebruiken of daken van gebouwen, laat het busbedrijf de panelen aankopen en plaatsen dan zou dit een goede vooruitgang zijn. Neem een voorbeeld aan gidsland Nederland welke op massale schaal zonnestroom en windenergie opwekt.
Ger-Korat,het licht hebben ze hier allang gezien, Thailand is een van de voorlopers van zonne-energie, zo heeft Thailand de grootste drijvende zonne-energie centrale ter wereld en als je van Korat naar Phimai rijdt dan zie je aan je linker zijde een groot zonne-energie park.
Cijfers over 2021 geven aan dat Nederland ruim 14 Gw aan zonne-energie had en dat voor een land met weinig zonneschijn, Thailand had 3 Gw met veel zonuren per dag, Vietnam 15. In Nederland zitten we nu een jaar na 2021 al weer boven de 18 Gw, in 1 jaar een grotere toename dan de hele capaciteit van heel Thailand, Nederland genereert per hoofd van de bevolking de meeste zonne-energie in Europa.
Als ik kijk dan zie ik een paar voetbalvelden groot veld bij Phimai en eigendom van een bedrijf. Idem het drijvend veld is 70 voetbalvelden groot, tell allemaal niet aan, afgelopen jaar is er een vergelijkbaar veld in Flevoland aangelegd en het grootste drijvend zonnepanelenveld ter wereld ligt over 3 jaar voor de kust van Nederland.
Als ze nu ook nog zorgen dat ze goed rijden.
De laatste keer van Pattaya naar Hua hin grote problemen gehad.
Waarschijnlijk was het de eerste electrische bus.
Vlak voor bkk begon hij vreeselijk te fluiten. Het leek wel een fluitketel
Bus naar de kant gezet.
Passagiers er uit
5 minuten later stond hij in de fik.
Achterkant weggebrand.
Nood Bus stond al klaar.
Je maakt wat mee in Thailand
Gr Rob
Het zijn de eerste stappen naar schone energie in het openbare vervoer en particulier vervoer zal ook zonder meer volgen.
De vervuiling door vervoer proberen te neutraliseren zou al een gigastap zijn in de komende tien jaar.
Taxi’s mogen volgen van mij, tuk tuks, et cetera overal in Thailand uiteraard.
Particilieren auto’s komt ook wel op gang, maar ja autopark is hier vaak niet zo oud en echt goedkoop is een EV ook nog niet echt.
Laadpalen minimaal.
Zonnepanelen op het dat als particulier of bedrijven in het klein en groot is er ook best wel maar een ander verhaal, hoewel het ook zonne-energie is natuurlijk.
Ik ben er tevreden mee op het dak, het autootje is mij nog net even teveel van het goeden.