Thai – Belgian brug viert 30e verjaardag
De Thai – Belgian Friendship Bridge op de Rama IV Road in Bangkok kent een bijzondere geschiedenis. De brug is ooit in Brussel gebouwd voor de World Expo 1958 en deed 25 jaar dienst totdat een tunnel de twee stadshelften verbond. Dankzij de toenmalige Belgische ambassadeur deed België de brug cadeau aan Thailand om een van de meest beruchte kruisingen in Bangkok te ontlasten. Nadat de funderingspalen waren geslagen, werd de brug in 24 uur gemonteerd.
In 1986 zocht de toenmalige regering naarstig naar een oplossing voor de verstopte verkeersstroom op Rama IV Road. Bangkok had toen minder wegen en andere voorzieningen dan vandaag de dag. Er waren maar enkele snelwegen, zoals die van Tha Ruea naar Bang Na, Din Daeng en Dao Khanong, terwijl de Ratchadipisek ringweg rondom het centrum van Bangkok nog niet gereed was. Een oplossing voor het toen bestaande probleem op Rama IV was niet eenvoudig.
Toen schoot België als eerste buitenlands land te hulp. In België werden talrijke ijzeren viaducten op kruispunten vervangen door tunnels en de Thaise regering werd gevraagd of er interesse was in de metalen delen van die viaducten om in Thailand weer als viaduct te worden gebruikt. “Die ijzeren bruggen in België waren zo geconstrueerd, dat die snel konden worden opgebouwd, maar ook snel verplaatsbaar waren. Het was een technologie om in korte tijd viaducten te kunnen bouwen”, zegt Jumpol.
De Thaise overheid aanvaardde het aanbod en besloten werd om een viaduct te bouwen op de kruising van Rama IV en Sathon. In België ging men aan de slag en er werd een viaduct gedemonteerd, genaamd “Viaduct Leopold”. Er moesten wel enkele reparaties worden uitgevoerd en sommige delen werden versterkt om ook het gewicht van een 27-tons vrachtwagen aan te kunnen, maar in januari 1988 kwam het schip met alle onderdelen in Thailand aan.
Intussen was in Bangkok het nodige grondwerk gedaan met de funderingspalen voor de montage van de vierbaanse brug, die de naam Thai – Belgian Friendship Bridge kreeg. De brug is niet alleen het symbool van hulp van de Belgische regering, maar ook een teken van vriendschap van de Thaise ambtenaren en mensen uit het bedrijfsleven, die bij het project betrokken waren.
Voor dit project stelden de Electricity Authority of Thailand en de Port Authority of Thailand hijskranen ter beschikking, die materialen met een gewicht van tussen de 160 en 200 ton konden tillen, twee andere bedrijven, Empire en Sahachot Beton stuurden meer dan 300 technici en constructeurs naar het project, terwijl de politie zorgdroeg voor een ongestoord verloop van de werkzaamheden.
Bron: Bangkok Post en een artikel van Gringo over deze brug: www.thailandblog.nl/achtergrond/de-belgische-bridge-troubled-roads/
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
deze brug was gemaakt bij het bedrijf NOBELS-PEELMAN te Sint Niklaas Belgie
De laatste 35 jaar is er niks meer gemaakt…
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170904_03053780