THAI Airways wil nieuwe vliegtuigen kopen
Thai Airways International (THAI), de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, is voornemens om 77 nieuwe vliegtuigen van Boeing te kopen. Dat is dan tevens de grootste aankoop in de 50-jarige geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij.
Het zou in ieder geval gaan om twee nieuwe Boeing’s B787 Dreamliner, evenals jumbo jets van het type B747-8. Tegelijkertijd Thai is ook in gesprek met Airbus voor de aankoop van 30 type vliegtuigen A350 XWB en zes A380 Super-jumbo.
Thai Airways had eerder al besloten om zeven extra A330-300’s bij vliegtuigbouwer Airbus te kopen. De twee bedrijven tekenden tijdens de Farnborough Airshow al een voorlopig aankoopcontract, maar hebben de bestelling is recentelijk formeel afgehandeld. Dat maakte Airbus reeds op 11 augustus bekend. Airbus begint eind 2011 met het leveren van de A330’s aan Thai.
De toestellen komen terecht in een vloot die voor de helft al uit Airbus-vliegtuigen bestaat. Van de ongeveer tachtig widebody-toestellen van Thai zijn er zo’n veertig door Airbus gebouwd. De nieuwe A330’s vervangen op termijn de A300-600’s van Thai. Thai gaat de A330-300’s inzetten naar bestemmingen in de regio Azië-Pacific. Voor vluchten naar verre bestemmingen doet Thai een beroep op haar Boeing 777’s, 747’s en Airbus A340’s.
Thai heeft recentelijk besloten dat de vloot van de luchtvaartmaatschappij gemoderniseerd moet worden. Vanaf 2015, zullen de huidige vliegtuigen vervangen worden. De gemiddelde leeftijd van een vliegtuig van THAI Airways is nu 11,5 jaar. Vanaf 2026 zal de leeftijd gemiddelde leeftijd worden verkort tot 7,5 jaar.
Welke vliegtuigen er zullen worden gekocht, de hoeveelheid en het tempo waarin de vloot zal worden gemoderniseerd zal door THAI aan het eind van dit jaar worden beslist. THAI directeur de heer Piyasvasti Amranand, wil snel beslissen om politieke inmenging te voorkomen. Tot nu toe, hebben ook politici zich bemoeit met de aanschaf van vliegtuigen. De huidige vloot van THAI bestaat uit 88 toestellen in 2026 zouden dat er 102 moeten zijn.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Mijn motto:"Maak je niet te druk, dat doen anderen wel voor jou".
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid15 december 2024Krachttraining houdt je lichaam jonger op celniveau
- Gezondheid6 december 2024‘In zes weken je oude bloedvaten 20 jaar jonger met Q10’
- Gezondheid4 december 2024Blijf gezond en vitaal na je 60e met de juiste supplementen
- Gezondheid2 december 2024De verborgen risico’s van MSG in Thaise gerechten
Nu nog weer vanaf Amsterdam gaan vliegen en dan is dit zeker het overwegen waard. Beter dan die oude 747 Combi-crap van EVA Air.
Of de altijd veel te krappe zooi van Airberlin, waar je voor elk extra alcoholisch drankje weer moet dokken.
Een keer met thai airway gevlogen. Heerlijk en wat een service. Hangt alleen een ander prijskaartje aan en het overstappen met wachttijden vind ik een groot probleem.
momenteel de beste service is met Emirates met 777 tot Dubai en dan na 3 uurtjes verder met 777 of Airbus 380,betere service dan met Thai
Emirates wil ik inderdaad de volgende keer eens gaan proberen. Hoe zit het met de beenruimte in de Economy Class?
Effe nagegaan, pitch is rond de 33″ Dit is gelijk aan de meeste aziatische maatschappijen.
Nooit meer emiraten.
Heen gaat nog wel, maar terug kom je ’s nachts om 0:00 uur aan en moet je tot 9:00 uur wachten op je aansluiting. En dat terwijl je al een dik stuk van de nacht erop hebt zitten. Het hele vliegveld lig afgeladen vol met mensen die overal op de grond proberen te slapen want in de plastic kuipstoeltjes aldaar is het echt niet 9 uur uit te houden. En dan om 5:00 uur ’s ochtends gaat de bel en beginnen ze allemaal richting mekka te bidden.
Nee ik was helemaal gebroken toen ik terug kwam uit Thailand van een vlucht met Emiraten. Maar ik moet toegeven de service in het vliegtuig was perfect.
Ps je komt ’s nachts aan in Dubia….. ze vliegen namelijk niet rechtstreeks. Heen geldt dat ook maar dan kun je noch kiezen uit een korte aansluittijd.
Ja, krap is het wel bij Air Berlin, maar daarom betaal je ook een stuk minder. Het is een low cost maatschappij.
OOit vloog TG=THAI zelfs direkt linea recta vanaf AMS-met een 747 die vanaf LONdon kwam en in AMS de andere helft van de 400+ pax oppikte. Toen kwamen ze in de STAR***alliance, geleid door LH en werd LH dus feaeder vanaf AMS. Toen was er nog een eigen kantoor in de Wibautstraat (gebouw al gesloopt) waar ze alles voor hun trouwe klanten regelden en ritselden (ik was er bij-GOLD status). Maar ja-alles verandert.
THAI is vooral bekend als leuke werkplek voor dochters van hooggeplaatste luchtmachtofficieren en piloten van daar. Nieuwe routes worden geopend omdat een hoge piet ergens een buitenhuisje heeft. Alle parlementsleden vliegen gratis naar hun provincieuithoekje. En dan vreemd kijken als de winst geheel verdampt.
net als bij Swampy airport: management aan een degelijke airline als SQ=Singapore overdragen, dan wordt het nog wat, ook met de centjes.