THAI Airways International wil haar vloot vernieuwen
Thai Airways International (THAI) wil haar vloot de komende vijf jaar moderniseren door dertig oude toestellen te vervangen door moderne en zuinige vliegtuigen. Eind juli wil de nationale luchtvaartmaatschappij aan de regering toestemming vragen voor de vlootvernieuwing.
De vloot van Thai Airways bestaat nu uit een mix van nieuwe en oude typen, zoals de Airbus A380, A350 en Boeing 787. Maar daarnaast beschikt de maatschappij ook over Boeing 747-400’s en in de jaren negentig gebouwde Boeing 777-200’s en -300’s.
Vooral de oude 747’s moeten de vloot verlaten. De zes nog grotere A380’s kunnen volgens topman Bhoocha-Oom nog wel een belangrijke rol vervullen in de toekomst. De vlootvernieuwing is onderdeel van een plan om het bedrijf weer rendabel te maken.
In de afgelopen vier jaar heeft THAI drie jaar op rij verlies geleden. Gisteren zakte het aandeel THAI met 6,1 procent. Dat lijkt te maken te hebben met de zorg over THAI’s financiële gezondheid. Analisten zeggen dat de financiële positie van de vliegmaatschappij na jaren van sukkelen is verbeterd. De vlootvernieuwing kan leiden tot een flinke toename van de schulden en is derhalve risicovol.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
Ik vraag me af, hoe je financiele positie verbetert, als je 3 van de 4 jaar verlies hebt geleden.
Dan moet dat vierde jaar wel erg goed zijn geweest.
De 6 A380 vliegtuigen kunnen in de toekomst nog een belangrijke rol vervullen klinkt mij in de oren als: ik heb geen idee wat we met die dingen moeten, en niemand wil ze van ons kopen voor de prijs die wij ervoor willen krijgen, om geen gezichtsverlies te lijden, dat we ze ooit hebben aangeschaft.
Die toestellen hebben de luchtvaart trouwens een hoop geld gekost.
Al die vliegvelden die er speciaal voor zijn aangepast.
Al die landingsbanen en terminals, die breder en groter moesten worden.